Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta
... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.
Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Lontoo on vaan niin brittiläinen ja tunnelmallinen paikka vaikka olen vain turistina siellä vieraillut.
No ei Lontoossa mitään brittiläisiä asu.
Lontoossa asuu virallisesti enemmän muualta tulleita kuin brittejä. Lisäksi kaupunki alkaa olla niin kallis, ettei tavallisillä duunareilla ole (kohta) varaa asua siellä. Alue kerrallan tapahtuu gentrification, eli tavallisten työntekijöiden alueet rempataan ja hinnat nousevat, että vain todella hyvätuloiset enää pystyvät asumaan Lontoossa.
mm miljoona muslimia, eniten Euroopassa
Suuri osa heistä kuitenkin Brittejä.
Ihan turha alapeukuttaa tottahan tämä on? Vai montako sukupolvea pitää odottaa ennenkuin voi kutsua itseään britiksi?
Mä olen viihtynyt Briteissä erinomaisesti, tulin tänne vuoden työkomennukselle parikymmentä vuotta sitten ja viihdyin niin hyvin että rakensin elämäni tänne.
Brexit tietenkin stressaa ja harmittaa mutta muuten nautin kyllä elämästä. Meillä on kiva moderni koti hyvällä alueella, mahtavat lapset, ihana ystäväpiiri ja oma yritys.
Täällä yksi lontoossa asuva. Talo jossa asun, on niin vino, että jos nostan jalkani lattialta, lähden tietokonetuolillani rullaamaan toiselle puolelle huonetta.
Rakentamisesta ei ole minkäänlaista ymmärrystä ja vuokranantajan kanssa tuli väiteltyä, tarvitseeko yläkerran kylpyhuonetta vesieristää. Ei kuulemma, koska siellä on kylpyamme.🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei britanniahulluutta osaa oikein sanoin selittää. Se on vaan se tunne kun tuntee elävänsä siellä. Harmi, että ap kokee noin, itse taas olen ihan tulisilla hiilillä kun en ole päässyt sinne koko korona-aikana ollenkaan. Heti kun mahdollista, teen pitkän kävelyn nummilla ja myrskyävän meren rannalla ja loppupäivän vietän kodikkaassa pubissa :)
Tyypillistä turistin fiilistelyä. Lomafiilistely on aivan eri asia kuin asua vuodesta toiseen. Ei auta, vaikka olisi 15 kertaakin käynyt lomalla jossain. Se vain on eri asia.
t. 14 vuotta Weybridgessä
Itse olen lomaillut Kreikassa varmaan vuoden yhteensä, ja se on mielestäni maailman ihanin paikka. :) Englannistakin tykkään, koska minun ei ole onneksi ikinä tarvinnut köyhäillä siellä. Aina on löytynyt jonkun sukulaisen, kaverin tai muun kautta ok asunto ja tuttavapiiri, vaikka ollaan muutettukin useamman kerran. Elämä on vaan niin helppoa, kun aina joku auttaa eikä kukaan loukkaannu kun itse tarjoat apua. Suomessa pitää kaikki tehdä yksin, ja vaikka hanasta tulisi loppumattomasti kuumaa vettä, entä sitten? Elämä on kuitenkin ihan muuta, ystäviä, pieniä huomaavaisuuksia, välillä harmitusta, jonka voi niille ystäville purkaa, luovia ratkaisuja, yllätyksiä, joskus hyvin positiivisiakin. Suomessa kokemus on vähän sellainen, että mitään ei tapahdu, kukaan ei välitä, ja kaikki kiva tapahtuu oman pään sisällä.
En väitä yhtä paremmaksi kuin toinen, mutta kun Englantiin on kotiutunut, aika harva sieltä haluaa takaisin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Lontoo on vaan niin brittiläinen ja tunnelmallinen paikka vaikka olen vain turistina siellä vieraillut.
Lontoossa asuu virallisesti enemmän muualta tulleita kuin brittejä. Lisäksi kaupunki alkaa olla niin kallis, ettei tavallisillä duunareilla ole (kohta) varaa asua siellä. Alue kerrallan tapahtuu gentrification, eli tavallisten työntekijöiden alueet rempataan ja hinnat nousevat, että vain todella hyvätuloiset enää pystyvät asumaan Lontoossa.
Ihan turha alapeukuttaa tottahan tämä on? Vai montako sukupolvea pitää odottaa ennenkuin voi kutsua itseään britiksi?
Ei monta. Suomalaiseksi on paljon vaikeampi päästä.
Itselläni kesti pari vuotta oppia edes kieltä sen verran, että sillä pärjäsi sosiaalisesti. Sen jälkeen elämä kyllä helpotti, kun alkoi tajuta mitä missäkin tilanteessa pitää sanoa, jotta pääsee eteenpäin. Enkä kyllä edes tajunnut ihmisten puheesta tarpeeksi pitkään aikaan.
Kiinnostava keskustelu. Itse asun Saksassa ja haaveilen aina välillä muutosta Britanniaan tai Irlantiin. Elämä Saksassa voi olla aika harmaata ja ikävää, mutta ei se näköjään Briteissäkään mitään jatkuvaa fiilistelyä ole.. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut Cotswoldissa 15 vuotta, rakastan tätä paikkaa.
Mun mies on sieltä kotosin, niin kaunista! Suosittelisin sille rumista taloista valittaville visiittiä.
Katsoin kuvia cotswoldista. Kivan idyllisen näköistä nopean vilkaisun perusteella. Kuitenkin suurin osa briteistä ei näytä tuolta, ainakaan tämä missä minä olen. Kadukin niin kapeita ja täynnä autoja että hyvä jos omaan pihaan pystyy ajamaan ja talot rumia.
Olen se rumista taloista valittaja
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kuvia cotswoldista. Kivan idyllisen näköistä nopean vilkaisun perusteella. Kuitenkin suurin osa briteistä ei näytä tuolta, ainakaan tämä missä minä olen. Kadukin niin kapeita ja täynnä autoja että hyvä jos omaan pihaan pystyy ajamaan ja talot rumia.
Olen se rumista taloista valittaja
Asutko sä Birminghamissa?
Mutta siis hyvin suuri osa Briteistä on tosi kaunista ja idyllistä. Aiemmin mainitun Cotswoldin lisäksi esim, Cornwall, Devon, Lake District, Peak District, Cambridge, Oxford, Edinburgh, Bath, Malton,, Portmeirion, Rye, York, Bristol, Exeter, Canterbury, Norfolkin rannikko, Yorkshiren nummet... Lontoo tietenkin nyt muutamat ensin mieleen tulevia mainitakseni, plus kaikki ne kiemurtelevat puiden varjostamat maaseututiet, kylät kuin satukirjoista, sadoista vanhoista kartanoissa ja linnoista puhumattakaan.,
Kunhan korona hellittää suosittelen matkailua.,
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava keskustelu. Itse asun Saksassa ja haaveilen aina välillä muutosta Britanniaan tai Irlantiin. Elämä Saksassa voi olla aika harmaata ja ikävää, mutta ei se näköjään Briteissäkään mitään jatkuvaa fiilistelyä ole.. :)
No eipä se ole missään, arki on arkea kaikkialla.
Saksassa se on kuitenkin sujuvampaa kuin Briteissä ja pidän siitä keskieurooppalaisesta meiningistä, mutta oman kokemukseni mukaan saksalaiset on aika huumorintajutonta porukkaa.
T:Saksasta Britteihin muuttanut
Täällä taas tämä rumista taloista änkkääjä. Ymmärrän pointin että Briteissä on myös idyllisiä pikkukyliä mutta minä ja suurin osa maan asukkaista ei asu näissä idyllisissä pikkukylissä, eikä voi muuttaa esimerkiksi töiden tai koulun vuoksi.
Tämä kaupunki jossa olen voi turistin silmään näyttää hienolta. Keskustassa on hienoja vanhoja rakennuksia jne. Mutta asuinalueet on asia erikseen. Kaikki asuvat vierekkäin rumissa taloissa ahtaasti ja vieraat joutuvat jättämää autonsa kauas sillä ei vain yksinkertaisesti ole tilaa. Asuinalueet ovat karseita, RUMIA ja tukkoisia, ellet ole miljonääri.
Lisäksi muoviroskaa ja muuta on ympäriinsä paljon enemmän kuin Suomessa, eivät kierrätä esimerkiksi limsapulloja vaan kaikki heitetään kadulle.
Merenrannat ovat upeita paikan päällä ja kuvissa. Kuitenkin ei ole mahdollista viettää lämmintä rantapäivää kuten Suomessa. Koirat juoksevat vapaana rannoilla ja paiskaavat ympäriinsä. Vesi on kylmää ja kova aallokko, ei pikkulapset voi siellä kahlailla vanhempien valvonnassa kun aallot vie mukanaan.
Kouluun mennään aikaisin mutta silti maa täynnä selkeästi huonotasoisin ja kouluttamattomia ihmisiä. Toki on mukaviakin mutta... keskitasoon Suomessa tottunut ihminen ei mielestäni voi viihtyä täällä, en vain ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten tarve haukkua omaa maataan ja hehkuttaa kaikkea muuta. Ei siinä sen kummempaa. Itse olen asunut monessa eri maassa, mutta Suomi on kyllä monessa asiassa paras.
Siihen en osaa vastata, millä suomalaisten perusnegatiivisesta asenteesta pääsisi eroon.
Koska Suomi ei oikeasti ole mikään hyvä maa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi lontoossa asuva. Talo jossa asun, on niin vino, että jos nostan jalkani lattialta, lähden tietokonetuolillani rullaamaan toiselle puolelle huonetta.
Rakentamisesta ei ole minkäänlaista ymmärrystä ja vuokranantajan kanssa tuli väiteltyä, tarvitseeko yläkerran kylpyhuonetta vesieristää. Ei kuulemma, koska siellä on kylpyamme.🤦
Suomessa on eriste mutta koska arkkitehdit ja rakentata eivät osaa työtänsä niin se eriste ei pidä. Suomalaiset talot homehtuu pystyy vaikka siellä ei kukaan koskaan asuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestönváihdos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakentamisesta ei ole minkäänlaista ymmärrystä ja vuokranantajan kanssa tuli väiteltyä, tarvitseeko yläkerran kylpyhuonetta vesieristää. Ei kuulemma, koska siellä on kylpyamme.🤦Suomessa on eriste mutta koska arkkitehdit ja rakentata eivät osaa työtänsä niin se eriste ei pidä. Suomalaiset talot homehtuu pystyy vaikka siellä ei kukaan koskaan asuisikaan.
Muutamalla eri mantereella asuneena uskaltaisin kyllä väittää että Suomessa rakennetaan todella laadukkaasti verrattuna moneen muuhun maahan. Rakentaminen on Suomessa niin säänneltyä ja ihmiset työnjäljen suhteen tosi vaativia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestönváihdos.
Niin, se alkaa jo huipulta! Eihän näiden kuninkaallisissaankaan ole kuin pisara skottiverta, muuten ei brittigeeneisyä tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakentamisesta ei ole minkäänlaista ymmärrystä ja vuokranantajan kanssa tuli väiteltyä, tarvitseeko yläkerran kylpyhuonetta vesieristää. Ei kuulemma, koska siellä on kylpyamme.🤦Suomessa on eriste mutta koska arkkitehdit ja rakentata eivät osaa työtänsä niin se eriste ei pidä. Suomalaiset talot homehtuu pystyy vaikka siellä ei kukaan koskaan asuisikaan.
Muutamalla eri mantereella asuneena uskaltaisin kyllä väittää että Suomessa rakennetaan todella laadukkaasti verrattuna moneen muuhun maahan. Rakentaminen on Suomessa niin säänneltyä ja ihmiset työnjäljen suhteen tosi vaativia.
Ja juuri eilen vai toissapäivänä oli Hesarissa juttua miten rakentaminen on tolkuttoman laadutonta, valvontaa rakennustyömailla ei ole, mennään halvin materiaali edellä vaikka rakennuttaja tietää että se menee pilalle sun muuta mukavaa.
Tykkään brittien huumorista, tyylistä ja kohteliaisuuksista. Kevätkin saapuu nopemmin kuin Suomessa. Kukkivat puut, pensaat ja puistot.
Köyhän on huono asua Britanniassa, mutta kun on varaa lämmittää asunto vähintään 14 C ja käydä vähintään kerran viikossa pitkässä kuumassa kylvyssä sulattelemassa itseään, niin viihdyn! Villaa kun pukee päälleen, niin ei tule kylmänkalsea olo.