Matala ferritiini - kuinka olet oireillut?
Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.
Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?
Kommentit (144)
Viiden vuoden hel vetti ja jatkuu.
Olen klassinen esimerkki lääkäreiden vähättelystä ja siitä, miten en jaksa taistella itselleni apua. Oireet alkoivat vakavina viisi vuotta sitten mutta olen mahdollisesti kärsinyt ihan aina raudanpuutoksesta esim. teini-ikäisenä pyörtyilin herkästi. Oireina oli olotilan täydellinen romahtaminen, en päässyt enää sängystä ylös, oli vaikeaa nostaa kättä ja nukuin ihan koko ajan. Sain masennuslääkkeet ja viikon sairausloman. Sen jälkeen jatkoin normaalisti töissä, vaikka esim. kahden portaan nouseminen aiheutti valtavan hengästymisen, en voinut kävellä kuin erittäin hitaasti ilman että haukoin henkeäni, astmalääkkeitä lisättiin. Hiukset lähtivät päästä tukkuina, jalkoja särki, sain rytmihäiriöitä ja nukuin ihan koko ajan.
Kahden vuoden tutkimusten, psykiatrikäyntien ja erilaisten masennuslääkekokeilujen jälkeen havaittiin alhainen ferritiini 7 ja siitä lisätutkimusten jälkeen raudanpuuteanemia. Tässä vaiheessa myös hemoglobiini vaipui alle sadan.
Sitten alkoi erilaiset rautavalmiseiden kokeilut. Oksensin obsidianin, maltoferista ripuloin, lääkärin mukaan en saanut syödä mitään kaupan valmisteita, eivät auttaisi ja masennusta piti hoitaa edelleen masennuslääkkeillä. Arvo nousi vuoden päästä 10:een ja lääkäri onnitteli, että nyt kun se on normaali niin varmaan olen kuin uudestisyntynyt. Myönsin, että en nuku enää ihan koko aikaa, töiden jälkeen kolme tuntia ja yöunet 9 tuntia mutta olo oli edelleen uupunut. Masennuslääkkeiden annostusta lisättiin.
Vuosi sitten aloin syödä rautaa satunnaisesti joka toinen tai kolmas päivä ja olo parani niin, että hiustenlähtö loppui ja oli päiviä, jolloin en nukkunut päiväunia. Ferritiini oli 13.
Tällä hetkellä hiustenlähtö on taas runsasta ja väsymys mittavaa. Lääkärille pitäisi mennä mutta en jaksa kuunnella taas niitä samoja perusteita, miksi infuusio ei ole minulle järkevää. En jaksa taistella. Syön masennuslääkkeitä, vaikka en usko, että minulla on masennusta. Varmuuden vuoksi. Tässä vaiheessa mikä tahansa apu kelpaa.
Tyttäreni yritti saada työterveyden kautta ferritiinimittausta, missä hänelle mutistiin muoti-ilmiöstä, eikä otettu. Passitin hänet sitten ilman lähetettä synlabiin ja tulos oli 12. Nyt mielenkiinnolla odotellaan, että miten rauta rupeaa tehoamaan.
Myös murrosikään tullessaan poikani rupesi pyörtyilemään esim rasituksessa tai satuttaessaan itsensä. Sydän ym. tutkittiin tarkkaan ja verikokeet otettiin, mutta mitään ei löytynyt. Kun itsellä todettiin matala ferritiini, tajusin yhtäkkiä pyytää testiä myös pojalle. Ferritiini oli 17. Toistaiseksi ei pyörtymisiä ole tapahtunut raudan aloituksen jälkeen.
17
Vierailija kirjoitti:
Mitä rautaa te syötte?
Minulla on Iron 10-suihkevalmiste. Ferritiini oli joulukuussa 21.
Mikä ferritinin arvo pitäisi olla?
Itsellä tuo paljastui melkein vahingossa. Ei ollut suurempia oireita, mutta tuli puheeksi työterveyslääkärin kanssa ja hän lisäsi sen verikokeisiini. Hemoglobiini oli todella hyvä, mutta ferritiini oli vai 12. Nyt syön sitten lisärautaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla matala ferritiini paljastui, kun verenluovutuksessa havaittiin matala hemoglobiini. Kävin työterveydessä verikokeissa, jossa mitattiin myös ferritiini: 6. Hemoglobiinikin oli siis lievästi matalalla, mutta tuo rautavarasto lähes tyhjä.
Mulla ei ollut mitään sellaisia oireita joita olisin pitänyt lääketieteellisistä syistä johtuvina. Kuvittelin olevani työn ja koronavuoden väsyttämä, huonokuntoinen ja saamaton, vanhuuttaan harmaantuva hajamielinen akka.
Nyt olen ottanut rautaa suun kautta vajaat pari kuukautta mutten vielä käynyt uudessa verikokeessa. Näppituntumalla vaikuttaa, että virtaa on enemmän, mutta siihen nyt voi tietysti vaikuttaa myös kevät ja kevyempi työjakso sekä placebo-vaikutus. Eli vaikea sanoa, mikä johtuu mistäkin - uusi verikoe kertonee, onko rautaa imeytynyt.
Varastosi ei ollut lähes tyhjä vaan TÄYSIN tyhjä, kaikki arvot alle 30 tarkoittaa totaalisen loppuneita rautavarastoja.
Tukehtumisen tunne, ihan kuin ilma ei olisi päässyt keuhkoihin. Tämä ihan normaalilla lenkillä, kun yritin ottaa muutaman juoksuaskelen koska olin omasta mielestäni ihan rapakunnossa.
Illalla kävin nukkumaan ajatuksen kanssa, että voi olla etten enää herää. Se ei ollut pelkoa, se oli vaan tunne siitä että kuolema on lähellä.
Sain rytmihäiriöitä. Enkä osannut enää ajatella.
Luulin, että kaikki johtuu vaihdevuosista ja siitä että olen vaan tulossa vanhaksi. Että kaikki tämä liittyy ikääntymiseen.
Verenluovutuksessa todettiin matala hemoglobiini, päädyin tutkimuksiin.
Rauta, c- ja b-vitamiinikuuri ja nyttemmin syön pillereitä satunnaisesti. Tukka kasvaa, sydän lyö tasaisesti, lenkillä käynti on ilo.
Onpa pelottavaa, miten samankaltaisia ns. kauhutarinoita ihmisiltä tuntuu löytyvän :( Itselläni vatsa ei tahdo kestää oikein mitään rautatuotteita, nyt kokeilussa on taas Floravital-neste, jota siedän hieman paremmin. Te, jotka käytätte noita suihkeita: ovatko ne vatsaystävällisempiä kuin kapseliversiot ym.?
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60 vuotta, ja vuosi sitten kuulin ensimmäisen kerran siitä puhuttavan.
Onko tämä aivan uusi juttu kaikkinensa?
Ei ole uusi juttu, onhan naisia käsketty iätajat syömään veri- ja maksatuotteita varsinkin synnytysten jälkeen, rautatabletteja ollut ainakin 40-luvulla jo. Ennen raudanpuute mitattiin hemoglobiinin avulla, silloin kun hemoglobiini on alhaalla, on rautavarasto eli tuo ferritiini jo ihan loppu. Tiede kehittynyt tässä asiassa ja nykyään tuon ferritiinin avulla huomataan raudanpuutos paljon nopeammin. Ja raudan tarkoitus on kuljettaa happea verenkierron mukana, jos rautaa ei ole, ei myöskään happi pääse kudoksiin asti.
Olen jaksanut kertoa tämän tällä palstalla monet kerrat, mutta vielä uusintana. Alle 25-vuotiaana mulla ei ollut ikinä raudan kanssa mitään ongelmia. Sitten aloitin e-pillerit ja parin vuoden kuluttua ferrit oli yhtäkkiä 19. Kaikki rautavalmisteet kävin läpi, mikään ei sopinut vatsalle. Parhaimmillaan sain arvon 65:een. Vuosi sitten lopetin pilleriehkäisyn muista syistä. Nyt keväällä lääkärintarkastuksen mukana tsekattiin myös ferrit, kun ei oltu otettu vuoden sisällä kertaakaan. Se oli noussut ilman rautakuuria 107:ään, siis alle vuosi kun lopetin pillerit. Yhteyttä en osaa sanoa, mutta kanssasisarille toivonkipinäksi ja kokeilunarvoiseksi vinkiksi.
En tiedä, kuinka pitkään rämmin menemään kunnes ystävä kehotti menemään Synlabiin. Intin vastaan, koska hemoglobiini on ollut yleensä varsin korkea. Että ei voi siitä johtua, täytyy olla jotain muuta.
Mitä vielä. Hemoglobiini vähän päälle 70 ja ferritiini 6.
Edellä on hyvin kuvattu olotilaa. Selitin itse itselleni, että esimerkiksi portaiden nousun hitaus johtui astmasta. Saamattomuus oli laiskuutta.
Sairaalassa lääkäri sanoi, että olen yllättävän pirtsakka ja liikkuvainen tilaani nähden. Tuumattiin yhdessä, että kaikkeen vähin erin tottuu.
Samankaltaisia oireita. Ferritiini oli 37. Menkat vielä tulivat runsaina. Rautaa söin vuosikausia satunnaisesti. Kunnon rautakuurin jälkeen ferritiini nousi 53.7. Arvon kävin toteamassa synlabissa, koska työterveys ei suostunut kontrolliarvon ottamiseen.
Menkat loppuivat ja rautaa söin edelleen. Mielenkiinnosta kävin mittauttamassa arvon uudelleen. Gynen puolelta sain testin ja arvo oli 145. Että näinkin hyvä se voi olla. Jokainen tunntee itsensä parhaiten, kannattaa kuunnella itseään. Menopaussi toi jotakin hyvääkin tullessaan.
Minulla ei oireillut juuri mitenkään. Asia selvisi sattumalta, kun yritin luovuttaa verta ja Hb oli 104. Menin lääkäriin ottamaan uuden kunnon laskimoverinäytteen ja lääkäri halusi katsoa myös ferritiinin. Se oli 5. Olin edellisellä viikolla juossut puolimaratonin ongelmitta ja muutenkin treenannut ihan normaalisti. Ainoa oire, jonka tajusin rautakuurin myötä (eli poistui kun aloin syödä rautaa) olivat yölliset pohjekrampit.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka monella matalan ferritiinin ihmisistä oli jonkinlainen erikoisruokavalio. Nuorilla naisilla , joilla on runsaat kuukautiset on syy usein varsin selvä.
Pari vuotta ollut uupumusta, heikotusta, päänärkyä, levottomat jalat, palan tunnetta kurkussa ym ym. Uupumuksen määrättiin masennuslääkkeet ja sairauslomaa (aluksi) sillä nukahtelin jopa töissä. Hemoglobiini ollut parhaimmillaan päälle 120 ja koskaan ei puhettakaan, että olisi ferritiini tarkistettu. No viime viikolla sain vihdoin työterveydestä lähetteen verikokeisiin ja myös ferritiini katsottiin. Arvo 1,3. Hemoglobiini 100. Vihdoin ja viimein syy kaikkeen tähän löytyi, vaikka edelleen päädg masennus.
Juotteko maitoa? Syöttekö C-vitamiinia?
Itselläni maidon lopettaminen ja C-vitamiinipillerit riittivät yksin siihen että raudanpuutteen oireet loppuivat. Mikään rautavalmiste ei sopinut vatsalleni.
Mulla oli hb 94. Tämä todettiin työhöntulotarkastuksessa. Ainainen väsymys on ollu noi 20 vuotta mutta kukaan lääkäri ei ole ottanut sitä tosissaan. Tuota hb:n mataluutta lähdettiin selvittämään ja ferritiini oli 3. Myös muissa labroissa oli häikkää, mutta kaikki viittasi raudanpuutteesta. Lääkäri ihmetteli miten olen työkuntoinen ja ylipäätään jaksan nousta sängystä (en jaksakaan mutta luonto ei anna periks ”luovuttaa”). Nyt olen syönyt rautaa muutaman kuukauden. Hb on noussu 94->133. Ferritiini mitataan kesällä kun olen syönyt rautaa 5-6kk. Tällä hetkellä on selvitykset kesken mistä raudanpuute johtuu. Suolisto on tähystetty eikä siellä ole vuotoa. Seuraavana tähystetään maha ja otetaan keliakiakokeet. Ensimmäistä kertaa kohdalle osui lääkäri jota kiinnostaa ja joka laittaa lähetteitä tutkimuksiin ja labroihin sitä mukaa kun uutta tietoa tulee. Ja välillä soittaa ja kysyy miten voin
Minä syön obsidania. Avaan kapselin ja tyhjennän sisällä olevat muruset lusikkaan ja otan ne appelsiinimehun kanssa. Tuossa mahalla jää yksi työvaihe välistä kun ei tarvitse ensin sulattaa sitä kapselia vaan pääsee suoraan raudan kimppuun. Rauta imeytyy pohjukkaissuolesta joka on heti mahalaukun jälkeen ohutsuolen alkuosassa. Kaikki rauta joka ei siinä imeydy, voi aiheuttaa vatsavaivoja eli imeytymättömällä raudalla on monta metriä aikaa aiheuttaa ongelmia. Jos syön raudan kapseleineen päivineen, tulee ummetusta. Niin ja rautaa kannattaa ottaa vaan joka toinen päivä. On hyvä sekä imeytymisen että mahan kannalta
Kuulostaa tutulta!