Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en edes ymmärrä, mikä siinä ulkovessassa on niin kauheaa. Mummolassa oli sisävessan lisäksi vanha ulkovessa ja usein kävin siellä sisävessan sijaan. Samoin mökillä oli ja on ulkovessa.
No toi on nyt eri asi jos on SEKÄ sisävessa että ulkovessa. Arvaa oliko kiva menkkojen aikaa yrittää selvitä pelkän ulkovessan varassa? Että oli rankkasade, ukkonen tai kova pakkanen niin palella sai vessassa ja kuinka monta virtsatietulehdusta sai istuessaan jääkylmällä alustalla?? Eikä kaikki ulkovessat ole ns "hygieenisiä"! Kärpäset parveilee ja puruja pitää käyttää ja usein se pskasanko tyhjentää jonnekkin kauas metikköön, huuhdella,pestä. Monta kertaa oksensin jos lankesi mun hommaksi.
Kai menkkoihin käyettiin suojia ei ulkovessaa?
Ulkomaanmatkat, yleensä tehtiin muutaman kerran vuodessa ja usein kerran vuodessa joku pidempi viikon tai parin matka jonnekin kauemmas.
Näkee että kirjoittajien elintaso alkaa lisääntyä, ulkomaan matkoja ym.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eikös tässä keskustelussa kysytty sitä, mikä nimenomaan itselle oli luksusta omassa lapsuudessa. Meillä ne oli esimerkiksi nuo ulkomaanmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun sain siskoni kanssa isäpuolen. Äitini oli köyhä-Yhä Helsingissä. Hän työskenteli pitopalvelussa ja jossain seminaarissa, jossa hän oli tarjoimasss tapasi miehen, josta tuli isäpuoleni. Tämä isäpuoleni oli insinööri ja asui entisellä maatilalla joen rannalla. Oli luksusta muuttaa sinne, käydä ala-aste pienessä kyläkoulussa ja uida kesällä mielin määrin. Päästiin jopa muutaman kerran ulkomailla käymään. Elintaso oli paljon parempi kuin jos olisimme joutuneet jäämään itä-Helsingin kerrostaloon.
Meille tuli äitipuoli. Olin 6 ja sisko 4 vuotias. Biologinen äiti häipynyt toisen miehen mukaan, eikä halunnut edes nähdä meitä. Muutettiin myös maalle pohjoiseen ja siihen loppui kärsimykset. Ai että sitä tunnetta, kun meitä hemmoteltiin ja pidettiin omina (äitipuoli ei voinut saada omia lapsia). Olen ikuisesti kiitollinen hänelle, saimme hänen ansiostaan onnellisen lapsuuden.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en edes ymmärrä, mikä siinä ulkovessassa on niin kauheaa. Mummolassa oli sisävessan lisäksi vanha ulkovessa ja usein kävin siellä sisävessan sijaan. Samoin mökillä oli ja on ulkovessa.
Et ole varmaan joutunut käyttämään ulkovessaa talvipakkasilla pilkkopimeässä kuukautisten aikana?
Se, kun joskus harvoin sai purkkitonnikalaa ja purkkiananasta. Tai niitä coctailhedelmiä, säilyke sekin. Olen pennusta asti rakastanut tonnikalaa aivan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan joutunut käyttämään ulkovessaa talvipakkasilla pilkkopimeässä kuukautisten aikana?
Minä olen, ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten suoritit alapesun?
Oletko kuullut, että alapesun voi suorittaa siellä missä muutenkin peseydytään tai on ne peseytymistilat, esimerkiksi saunassa? Vaihtoehtoisesti ulkovessaan voi esimerkiksi ottaa mukaan valmiiksi lämmitettyä vettä pesua varten, jos pesu pitää suorittaa heti siellä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkissä käynti
Eka mäkkäri tuli Tampereelle 1984, pohjoisin on Rovaniemellä, joten ei niitä joka kylässä ole edelleenkään. Harvoin tulee itsekään käytyä, lähin on 90 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa kysyttiin luksusta, ei sitä mikä oli tuikitavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toi on nyt eri asi jos on SEKÄ sisävessa että ulkovessa. Arvaa oliko kiva menkkojen aikaa yrittää selvitä pelkän ulkovessan varassa? Että oli rankkasade, ukkonen tai kova pakkanen niin palella sai vessassa ja kuinka monta virtsatietulehdusta sai istuessaan jääkylmällä alustalla?? Eikä kaikki ulkovessat ole ns "hygieenisiä"! Kärpäset parveilee ja puruja pitää käyttää ja usein se pskasanko tyhjentää jonnekkin kauas metikköön, huuhdella,pestä. Monta kertaa oksensin jos lankesi mun hommaksi.
Virtsatietulehdukset ei kyllä tule mistään kylmässä istumisesta vaan ihan bak
Ulkohuussissa ei ole bidee- eikä muutakaan suihkua.
Ne brunberin suukot joita ennen kutsuttiin n sanalla, muistan että oli eri makuja, banaani oli mun lemppari mut nyt ei saa kuin vaniljan makuisia ja ehkä mansikka ja joskus kahvinmakuisia, kausituotteena joskus nähnyt noita banaanejakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eihän tässä keskustelussa ole kyse elintasosta vaan siitä mikä kullekin oli lapsena luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Sehän vasta typerää olisikin jos kaikkien pitäisi vastata samalla tavalla.
Mansikka. Sain ison perheen lapsena ensimmäisen mansikkani vast jotain kuusivuotiaana. Olin aina luullut, että ne kuvatkin olivat jostain sadusta.
Joskus lauantaisin saatettiin saada banaani tarkkaan seitsemään osaan jaettuna.
Se oli luksusta se, vaikka täällä nykyisin kuulostaa elävän todella puutteenalaisia ihmisiä niin eipä tuota tiennyt valittaakaan, kun ei ollut muillakaan yhtään mitään. Työtä maton tamppausta, tiskaamista, sätkien käärimistä isälle, pyykin ripustamista, pienempien hoitamista, ja marjojen poimimista, pottu ja kasvimaan kitkemistä riitti aina, jos sattui liian lähelle kotia leikkimään.
Ainakin tytöillä.
Virtsatietulehdukset ei kyllä tule mistään kylmässä istumisesta vaan ihan bakteereista, yleensä niistä ihan kehon omista.