Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maalaiset vastustavat rokotusten keskittämistä?

Vierailija
28.03.2021 |

Tällä hetkellä tilannehan on se, että niillä alueilla joissa epidemia pahin on myös huonoin rokotekattavuus. Esimerkiksi hussin alueella on tällä hetkellä rokotettu vasta 12,4% mikä on toiseksi huonoin määrä koko suomen sairaanhoitopiirien alueilla. Sen sijaan esimerkiksi Ahvenanmaalla on rokotettu jo 18,3%, Itä-Savo 17,5%, Etelä-Savo 17,3% jne. Tällä hetkellä läheskään kaikki riskiryhmäläiset eivät ole saaneet esimerkiksi pk-seudulla tai Turussa rokotteitaan. Läheskään kaikki terveydenhuolto ei ole saanut rokotteita hussin alueella, esimerkiksi ne jotka keikkailevat koronaosastoilla eivät ole vielä saaneet rokotteitaan. Rokotemääriä pitäisi tasata niin että näillä pahimmin levinneillä alueilla olisi edes samassa vauhdissa rokotukset. Rokotteiden keskittämisellä voitaisiin vähentää jopa viidesosa sairaalahoidon tarpeesta. Tällä hetkellä sairaanhoito on romahtamisvaarassa koko ajan, edes edellisen kevään jonoja ei ole ehditty purkaa.

Kiireettömään hoitoon ei pääse ollenkaan, vain vakavimmat ja akuuteimmat tapaukset hoidetaan. Myös esimerkiksi synnyttäneille naisille ei tehdä jälkitarkistuksia ollenkaan. Rokotteiden painottaminen syrjäseuduille pistää pk-seudun riskiryhmäläiset epätasa-arvoiseen asemaan kuten myös muun väestön joka ei saa apua terveydellisiin vaivoihinsa. Epidemia-alueiden riskiryhmäläisillä on myös paljon korkeampi kuolemanriski tällä hetkellä. Jo ihan tavallisella kauppareissulla tulee enemmän kontakteja kuin mitä syrjäseudulla viikon aikana.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko se maalaisten vika että hesalaiset ja turkulaiset eivät osaa pysyä kotonaan, muualla väki sentään osaa joten kuten toimia oikein, mutta etelän pelleillä on vain oikeuksia jota ei saa viedä

En tunne itse yhtäkään matkustelijaa tai bilettäjää. Kyllä ne on pieni vähemmistö. Itsekin olen kökkinyt vuoden yksin kotona, ilman perhettä, ilman parisuhdetta, ilman töitä, ilman mitään. Vain lenkillä käyn kavereiden kanssa. 

Helppo se on siellä junttilassa huudella, kun lähin naapuri kahden kilsan päässä ja kaupassa ruuhka jos sattuu kolme asiakasta samaan aikaan. Mutta ei kannattaisi olla ylimielinen, onhan se nähty että epidemia voi roihahtaa myös pikkupaikkakunnilla. 

Niinpä, koska se epidemia voi myös pikkupaikkakunnallakin roihahtaa, niin ihan syystäkin se rokote pitää saada ajallaan, eikä myöhemmin koska jossain muualla nyt on enemmän

Kummassa on vaarana suuret kuolinluvun? Pikkupaikkakunnalla vai suuressa kaupungissa?

Kummassa voi isompi prosentti asukkaista kuolla tartuntaan, pikkupaikkakunnalla vai suuressa kaupungissa?

Vierailija
42/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaupunkilaiset siellä pääkaupunkiseudulla uskalla mennä maskinvastustamismielenosoituksiin ilman rokotusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaistenpuolue Kepuhan yrittää saada rokotteet ensin lihaville, joista valtaosa asuu tilastojen valossa maaseudulla. Siis että myös alle BMI 40 lihavat saisivat rokotteensa muita ennen. Ei niin mitään järkeä.

Kumma kyllä tätä ei palstalla vastusteta ollenkaan niin pontevasti kuin vieraskielisten rokottamista jonon ohi. Mistähän johtuu.

Vierailija
44/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin lopen kyllästynyt tähän ainaiseen pääkaupunkiseudun syyllistämiseen tyyliin ”siellä eletään kuin pellossa”, ”siellä ei noudateta rajoituksia”, ”ei pidä palkita vastuuttomuudesta” jne.

Kuinka itsekkäitä ja tyhmiä maalaiset oikein ovat? Tervetuloa joskus katsomaan elämää vähän muuallakin kuin oman savupirtin lähiympäristössä.

Miksi oletat, että tauti leviää siellä, missä ihmisillä on joutavaa aikaa notkua kauppakeskuksissa ja kahviloiden ulkopuolella? Helsinkiläiset voisi ottaa mallia maalaisista, täällä korona ei leviä nimenomaan siksi, että kannetaan vastuu eikä tarkoituksella hakeuduta paikkoihin, joissa tauti leviää.

Vierailija
45/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin lopen kyllästynyt tähän ainaiseen pääkaupunkiseudun syyllistämiseen tyyliin ”siellä eletään kuin pellossa”, ”siellä ei noudateta rajoituksia”, ”ei pidä palkita vastuuttomuudesta” jne.

Kuinka itsekkäitä ja tyhmiä maalaiset oikein ovat? Tervetuloa joskus katsomaan elämää vähän muuallakin kuin oman savupirtin lähiympäristössä.

Samaa mieltä! Pääkaupunkiseudulla on lähes kaikki julkiset paikat olleet kiinni jo puoli vuotta ja kovat rajoitukset olleet voimassa vuoden. Ette te maalaiset tiedä ollenkaan miten täällä eletään ja ollaan.

Vierailija
46/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaset on juntteja.

Vierailija
47/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vituttaa kaikkein eniten että ihmiset jotka kuuluvat johonkin erityisryhmään ja ovat saaneet jo kaksi annosta rokotteita, ovat niitä jotka pätevät sillä että he ovat turvassa "viruksen saastuttamilta". Tietääkseni en ole mokomaa koskaan saanut, kuumetta ei ole noussut kahteen vuoteen ainakaan, ja suurimman osan korona-aikaa olen vain kykkinyt kotona ruokakauppareissuja lukuunottamatta.

Vierailija
48/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että nuo helsinkiläisiä haukkuneet ovat edes koskaan käyneet täällä. Voisi kyllä rävähtää silmät suuriksi kun näkisi miten paljon porukkaa nousee metroon ihan vaan Kontulan asemalta. 

Vierailija
49/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Pääkaupunkiseudulla on lähes kaikki julkiset paikat olleet kiinni jo puoli vuotta ja kovat rajoitukset olleet voimassa vuoden. Ette te maalaiset tiedä ollenkaan miten täällä eletään ja ollaan.

Miten määrittelet julkiset paikat? Asemat on auki, kauppakeskukset (virallisesti ei ole julkinen paikka) on auki, museot on auki, kuntosalit on auki,koulut on auki jne. Todella kovat rajoitukset! Ai että me säälitään teitä raukkoja, joiden keskuudessa tauti leviää vimmatusti, vaikka rajoitukset on voimassa.

Vierailija
50/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, asun maalla ja mun puolesta voidaan rokottaa vaikka helsinkiläiset ja mielellään moneen moneen kertaan, itse on rokotetta ota.

Vierailija
51/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että nuo helsinkiläisiä haukkuneet ovat edes koskaan käyneet täällä. Voisi kyllä rävähtää silmät suuriksi kun näkisi miten paljon porukkaa nousee metroon ihan vaan Kontulan asemalta. 

Jostain syystä THL ei ole kertonut, että metrossa matkustaneet olisi saaneet sieltä koronan.

Vierailija
52/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takii, ku hesalaiset ei oo kykeneväisii pysymää lomillaan kotonaan. :) Ensin toitte koronan hiihtolomillanne tänne "landelle" ja ny haluutte varastaa meijä rokotteet. Ootte kyl mukavia ihmisii. <3

Vierailija
53/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että tauti leviää siellä, missä ihmisillä on joutavaa aikaa notkua kauppakeskuksissa ja kahviloiden ulkopuolella? Helsinkiläiset voisi ottaa mallia maalaisista, täällä korona ei leviä nimenomaan siksi, että kannetaan vastuu eikä tarkoituksella hakeuduta paikkoihin, joissa tauti leviää.

Juu, enpä olekaan koskaan nähnyt esim. raitiovaunua maalaiskylässä.

Vierailija
54/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran olen maailmaa kolunnut, että on perspektiivi laajentunut tietämään, että se sinun Helsinkisikin on pikkukylä.

Vierailija
55/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten määrittelet julkiset paikat? Asemat on auki, kauppakeskukset (virallisesti ei ole julkinen paikka) on auki, museot on auki, kuntosalit on auki,koulut on auki jne. Todella kovat rajoitukset! Ai että me säälitään teitä raukkoja, joiden keskuudessa tauti leviää vimmatusti, vaikka rajoitukset on voimassa.

No mitä ihmettä? Esimerkiksi nuo museot on olleet vaikka kuinka monta kuukautta kiinni. Kaikki kulttuurilaitokset kiinni. Kirjastoissa saa käydä vain nopeasti maski naamalla hakemassa varaushyllyltä, muuten tiloissa ei saa olla. Treenipaikkani on ollut kiinni marraskuun lopusta lähtien. Opiskeluni olleet etänä koko vuoden. Toisen asteen opiskelijat myös etänä, peruskoulujen yläluokat on etänä pääsiäiseen asti jne. 

Vierailija
56/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä THL ei ole kertonut, että metrossa matkustaneet olisi saaneet sieltä koronan.

Suurta osaa tartunnoista ei pystytä jäljittämään. Ei tarvitse sattua kuin yksi maskiton yskijä metrossa tai kaupassa viereen niin se on siinä, nuo muuntovirukset tarttuvat erittäin herkästi. 

Vierailija
57/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, enpä olekaan koskaan nähnyt esim. raitiovaunua maalaiskylässä.

Minä olen! Tiesitkö, mitä reittiä raitiovaunut esim. Tampereelle kuljetetaan?

Vierailija
58/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinne metroon pakko nousta! 15 km voi polkea helposti pyörälläkin. Sähköpyörällä pidempääkin matkaa. Itse ajan töihin kesät talvet pyörällä. Tein kyllä näin jo ennen koronaakin.

Vierailija
59/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurta osaa tartunnoista ei pystytä jäljittämään. Ei tarvitse sattua kuin yksi maskiton yskijä metrossa tai kaupassa viereen niin se on siinä, nuo muuntovirukset tarttuvat erittäin herkästi. 

Juuri siksi pääkaupunki pitäisi nyt laittaa kokonaan lukkoon, koska sieltä ei saa levittää vaarallista muuntovirusta pitkin maata. Rokotetut tartuttavat eikä meillä ole varaa siihen, että pääkaupunkilaiset päästetään vaarallisista ghetto-olosuhteista muualle maahan.

Vierailija
60/136 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

Sen takii, ku hesalaiset ei oo kykeneväisii pysymää lomillaan kotonaan. :) Ensin toitte koronan hiihtolomillanne tänne "landelle" ja ny haluutte varastaa meijä rokotteet. Ootte kyl mukavia ihmisii. <3

Kukahan se näitä etelän turisteja sinne landelle vinkuu? Kuka parkuu ensimmäisenä laskettelubaarien rajoituksista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi