Vaikuttaako teihin jotenkin et kelloja siirrettiin.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmiset, jotka suorastaan halveksii niitä, joilla se vaikuttaa, eivät ole vuorotyöläisiä. Tai viikonlopputyöläisiä ylipäätään. Mutta mitäpä muista, eikö niin?
Luulisi, että juuri vuorotyöläiselle siirtely ei ole ongelma, koska heillä on epäsäännöllinen vuorokausirytmi.
Ei se epäluonnollinen siirtely silti muuta meidän sisäistä kelloa, joka tikittää auringonvalon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on kummallista että noin järjetöntä tapaa kuin ajan ees-taas vatkaamista ei saada loppumaan. Kun siitä on todistetusti monille haittaa eikä mitään hyötyä niin miksi tätä kiusaa tehdään?
Koska eliitti haluaa kiduttaa ihmisiä ja eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kummallista että noin järjetöntä tapaa kuin ajan ees-taas vatkaamista ei saada loppumaan. Kun siitä on todistetusti monille haittaa eikä mitään hyötyä niin miksi tätä kiusaa tehdään?
Koska eliitti haluaa kiduttaa ihmisiä ja eläimiä.
Valvottaminenhan on tunnettu kidutuskeino.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä menee sisäinen kello sekaisin muutamaksi viikoksi. Tiedän aina kellon ajan noin kymmenen minuutin tarkkuudella ja vaikuttaa tähän.
Ihanaa. Toinenkin terve ihminen! Mulla menee just samoin, että ei se sekoaminen jää siihen yhteen vuorokauteen, kun kelloja siirretään fyysisesti, vaan aikasekoilua kestää sen vähintään 2 seuraavaa viikkoa. Eli mun sisäinen kello sekoaa. Ja on raskasta, kun nukkuminen ja herääminen ovat sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä menee sisäinen kello sekaisin muutamaksi viikoksi. Tiedän aina kellon ajan noin kymmenen minuutin tarkkuudella ja vaikuttaa tähän.
Mullakin on tarkka sisäinen kello.
Mutta emmä mene mitenkään sekaisin kellojensiirrosta. Ekana ma-aamuna väsyttää ja ketuttaa tuntia aikaisemmin herääminen ja siinä se sit oli.
Sori, mutta sulla ei nimenomaan oo tarkkaa sisäistä kelloa tuossa tapauksessa.
Ihan vaan vinkkinä kaikille, jotka ei sekoa kellojensiirrosta:
Teidän kannattaa mennä lääkäriin. Teillä on jotain vilunkia joko kropassa tai pääkopassa.
Kysyn teiltä, että te, joihin siirtely ei muka vaikuta: Joudutteko käyttämään herätyskelloa?
Itse en keväällä tarvitse tasan siihen päivään saakka, kun kelloja aletaan mulkkaamaan.
Sen verran vaikuttaa tänään, etten jaksa lähteä työpaikalle. Jään siis etätöihin mikä on ihan OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta emmä mene mitenkään sekaisin kellojensiirrosta. Ekana ma-aamuna väsyttää ja ketuttaa tuntia aikaisemmin herääminen ja siinä se sit oli.
Sama. Minulla on todella tarkka sisäinen kello, yleensä heräänkin jo hieman ennen kellonsoittoa aamulla. Ja niin kävi tänäkin aamuna: 3 minuuttia ennen kellonsoittoa heräsin. Ei vaikeuksia herätä "tuntia aiemmin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta emmä mene mitenkään sekaisin kellojensiirrosta. Ekana ma-aamuna väsyttää ja ketuttaa tuntia aikaisemmin herääminen ja siinä se sit oli.Sori, mutta sulla ei nimenomaan oo tarkkaa sisäistä kelloa tuossa tapauksessa.
Ei se sulje sitä asiaa pois vaikka henkilö ei sekoaisikaan siitä kun kelloja siirretään.
Kyllä vaikuttaa. Talvella ja alkukeväästä pimeä tulee niin aikaisin että se aiheuttaa minulle usein sellaisen "väsymyspiikin" alkuiltaan. Elimistö ikäänkuin käskee menemään nukkumaan kun tulee pimeää. Mutta eihän sitä nyt voi joskus kuuden jälkeen nukkumaan mennä. Sitten kun sinnittelen sen väsymyksen yli niin piristyn ja lopulta olen oikeasti väsynyt vasta yhdentoista jälkeen.
Kun illat alkavat valostumaan varsinkin kellojen siirron jälkeen, tulee tuo luonnollinen väsähdysaika parempaan aikaan järkevän nukkuma-ajan kannalta.
En oikein ymmärrä asiantuntijoita jotka kertovat miten aikaisempi pimeän tulo auttaa nukahatmaan illalla kun eihän juuri kukaan aikuinen nyt ala nukkumaan joskus viiden ja kahdeksan välillä jolloin on kuitenkin ison osan vuodesta se pimeän ajan alku talviajassa.
Tässä menee noin kaksi viikkoa puolitehoisena ja päätä särkee.
Mutta onhan tämä kynttilän säästäminen tosi tärkeää!
Vierailija kirjoitti:
Kysyn teiltä, että te, joihin siirtely ei muka vaikuta: Joudutteko käyttämään herätyskelloa?
Itse en keväällä tarvitse tasan siihen päivään saakka, kun kelloja aletaan mulkkaamaan.
En tarvitse arkisin herätyskelloa. Herään ilman kelloa oikeaan aikaan.
Käytän herätyskelloa vain silloin jos matkalle pitää lähteä klo 04:30 aamulla ja haluan 100% varmistaa, että herään ajoissa. Herään silloinkin n. 5-10 minuuttia ennen kellon soittoa ja heräisin ilman kelloakin, mutta nukkuisin levottomammin koska stressaisin, että heräänkö varmasti.
Kehoni tietää milloin haluan herätä. En osaa sitä selittää miten. En mene sekaisin kellonsiirrosta, herään oikeaan aikaan.
kesäaika vaikeuttaa nukkumaan menoa iltaisin vaikka makkarin saa pimeäksi niin sinne ei tule mentyä
talviaika taas pilaa vähäisen valoisan jota kaipaisi syksyllä töiden jälkeen
molemmista siis vain haittaa, itse siirto ei vaikuta tai haittaa mutta jotenkin tuntuu että elän pari tuntia väärässä ajassa suhteessa valoisaan/pimeään
Työttömänä on ihana herätä joka päivä luonnollisesti päivän valoon ja ulkoilla juuri silloin kun on se päivän ainoa valoisa ja hyvän ilman hetki.
ps. muistakaan totella sitä viisasta sovinisti-homofoobikko-rasisti pomoanne
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään.
Ihmettelen näitä ”koko seuraavat 1-2 viikkoa/kuukausi on pilalla” ihmisiä. Mitenköhän he voivat koskaan matkustaa minnekään jossa on yhden tunnin aikaero Suomeen, ihan jo alkaen Ruotsi, Saksa, Espanja. En ole kuullut koskaan hirveää valivalia kuinka ”matka oli ihan pilalla kun piti kääntää kelloja tunnilla”.
Kukaan ei pakota matkustamaan. Lisäksi matkan jälkeen vieraassa paikassa on toisenlainen valon rytmi johon tottuu mielellään kun on itse valinnut matkustaa. Nyt juuri kun opin täydellisen rytmin jossa menen nukkumaan klo 23 ja herään klo 06-07 saan unta klo 00 ja herään klo 06-07.
Eli voin menettää joka yö illasta tunnin unta ja aamusta myös tunnin, koska herään aamulla valoisuuteen. Siinä missä aiemmin sain nukuttua kahdeksan tuntia saatan nyt nukkua enää kuusi tuntia. Tuohon päälle muut univaikeudet niin a vot, mahtavaa!
Nukuin lähemmäs tunnin pommiin, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta emmä mene mitenkään sekaisin kellojensiirrosta. Ekana ma-aamuna väsyttää ja ketuttaa tuntia aikaisemmin herääminen ja siinä se sit oli.Sori, mutta sulla ei nimenomaan oo tarkkaa sisäistä kelloa tuossa tapauksessa.
Itse herään usein minuuttia ennen herätyskelloa laittamaan herätyksen pois päältä ja nousen ylös. Kun rytmi menee sekaisin niin en enää kykene tuohon pitkään aikaan ja koko ajan on hyvin väsynyt olo.
Tottakai. Olen terve ihminen, jonka sisäinen kello toimii. Olin eilen illalla myöhään vielä pirteä, ja tänä aamuna heräsin harmittavan myöhään.