Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuvat painajaisunet - post-traumaattinen reaktio?

Vierailija
28.03.2021 |

Elin vuosia todella paineisessa tilanteessa. En nyt avaa tarkemmin, mutta perusturvan tunteeni horjui tuolloin ja lähes joka päivä oli pelkoa ja huolta. Sittemmin ongelma väistyi, kun nämä aiheuttavat tekijät hävisivät elämästäni. Luulin että saan vihdoin rauhan, mutta nyt kun olen saanut elää rauhallisesti ilman pelkoa, minua ovat alkaneet vaivaamaan inhottavat, todentuntuiset painajaisunet, jotka toistuvat ja jotka liittyvät aina tuohon entiseen tilanteeseen. Heräilen yöllä peloissani, enkä saa uudestaan heti unenpäästä kun pelkään että painajaisuni tulee takaisin. Leuat ovat kipeänä puremisesta ja olo on väsynyt. Nämä alkoivat ihan kummallisesti, ne vain tulivat. Koskaan ennen en ole nähnyt toistuvia painajaisia, en edes silloin kun oikeasti olin ikävässä tilanteessa. Mutta nyt kun kaikki on rauhoittunut, unet ovat tulleet.

Onko kellään ollut samaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ilmeisesti huudan tai ainakin ääntelen unissani, koska koirakin herättää hädissään. Näitä unia on varmaankin useasti viikossa. Viime yönä oli taas. 

ap

Vierailija
2/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollu, traumaattinen lapsuus oli ja sama tilanne siis pelko ja turvattomuus.. muutin pois .. päihteitä meni jonkin verran, mutten siis koko ajan ollut tillin tallin eli ei nekään selitä. Siitä on aikaa, että en muista tarkkaan, mutta kyllä tuota univaihetta kesti kauan, sanoisinko vuosi pari. Aivan kuin siis unissa sitä samaa tunnetta ja shittiä eläis uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ilmeisesti huudan tai ainakin ääntelen unissani, koska koirakin herättää hädissään. Näitä unia on varmaankin useasti viikossa. Viime yönä oli taas. 

ap

#2 vastaa.. huusin ja ääntelin kyllä, miesystäväni sanoi. Muistaakseni oli kohtauksia etten meinannut saada painajaisesta herätettyä itseäni millään. Tiesin siis että näen nyt painajaista.

Itse vasta vuosia ja vuosia myöhemmin tajusin että kyse oli ollu posttraumaattisesta stressireakstiosta. Silloin en edes tuntenut termiä.

Vierailija
4/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
5/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkityksestä apua?

Vierailija
6/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkityksestä apua?

Terapia on tietysti toinen, mutta siinä menee aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi