Onko 400e kuukaudessa ruokaan yksinasuvalla paljon vai vähän?
Kommentit (82)
Joskus laskeskelin, että voisin elää tuolla summalla puoli vuotta ruokien osalta.
Täällä verohelvetissä ruoka on TÖRKEÄN kallista, kaikki raha menee asumiseen ja ruokaan. Rikkaat täällä vain porsastelee rahoillaan ja tekee muutakin kuin maksaa asumista ja ruokaa.
Ei valtavasti, mutta puolta vähemmälläkin voi pärjätä.
Menee saman verran joskus enemmänkin. Toki summasta noin 50e on koirien makupaloja ja luita, kodin tarvikkeita, pesuaineita jne. Silti kaapit aina tyhjät ja joka toinen päivä miettii mitä söisi. En vaan ymmärrä tätä omaa kulutusta, rahaa menee mutta mitään ei koskaan ole. Kaupassa käyn 2-3 kertaa viikossa. En syö ravintoloissa, en tilaa ruokaa kotiin enkä juo alkoholia. Ahdistaa tämä touhu ja olen pitkään yrittänyt pärjätä 50e per viikko ruokaan, koska sen pitäisi minulle olla mahdollista. Tuolla summalla saisi jopa parin viikon ruokavärkit. Jäisi rahaa loppukuuksikin. Kauppapäivät yritän supistaa yhteen per viikko. Vaatisi vaan kunnolla tahdonvoimaa ja mielenlujuutta pysyä tässä...
Tykkään kokkailla ja kokeilla erilaisia ruokia. Minulla menee myös 400 euroa kuukaudessa ruokaan, mutta saisin helposti menemään enemmänkin. Nostan hattua niille, jotka pärjää 2e/pvä (esim. Iltalehti).
No työlounaisiin menee jo reilu 200 mulla. Sitten vielä joskus kahvilakäynti tai smoothie bar....niihin menee 50-100 kuussa. Ruokakauppaan menee reilu 300 kuussa. En edes tuhlaa ruokakauppaan. Teen peruskotiruokaa ja leivon paljon itse.
Vierailija kirjoitti:
Täällä verohelvetissä ruoka on TÖRKEÄN kallista, kaikki raha menee asumiseen ja ruokaan. Rikkaat täällä vain porsastelee rahoillaan ja tekee muutakin kuin maksaa asumista ja ruokaa.
Onko rikkaan määritelmä muussa kuin minimipalkka työssä käyvä?
Asun yksin. Työtön kun olen, niin kuukauden ruokabudjetti on n. 50€. Joten sanoisin, että käytät paljon rahaa ruokaan.
Musta 100 viikossa on kohtuullinen. Mulla meni esim. eilen maanantaina jo 36 ja huomenna pitää mennä uudestaan. Ostin lohta (14 €) , perunoita, hedelmiä, vihanneksia, juustoa, kalkkunaleikkeleitä, leipää, oliiviöljyä, jogurttia, raejuustoa ja kahvia.
Yleensä teen viikolla kaksi parinkympin reissua ja sitten perjantaina ostan isommat ja kalliimmat...eli silloin ostan esim. vaikka erikoisjuustoja, suklaata, sushia ja avokadoja....silloin menee helpolla 50.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin. Työtön kun olen, niin kuukauden ruokabudjetti on n. 50€. Joten sanoisin, että käytät paljon rahaa ruokaan.
Sori nyt vaan mutta vähän yli kympillä viikossa sun täytyy nähdä nälkää. Ruuan ravitsemuksellisuus on varmaan myös ihan surkeaa. Joudun joskus elämään niukasti ja jo silloin kun viikossa voi käyttää n.30 olen suurimman osan ajasta nälkäinen ja moni juttu täytyy unohtaa, kuten kahvinjuonti.
kyllä se on tosi paljon, liikaa
jos on vaan kotona niin on aikaa ja energiaa tehä ite60e kk riittää, 100-120 on paljon ruokaan,siis vaan ruokaan.jos käyttää 200e kk ja voi tehä ite että ehtii ja jaksaa niin kun kaupasta ostaa eikä ravintolassa tai työmaa lounaita osta vaan mukaan kotona tehtyä niin 400e on paljo
Riippuu. Jos harrastat jotain urheilua tai työsi on kovin fyysistä, niin energiaa kuluu ja syöt enemmän. Ylernsä kun joku kehuu pärjäävänsä jollain parillakympillä viikko, niin se on joku surkean laiha, kuka ei liiku juuri lainkaan ja syö tosi yksipuolisesti.
Ei ole liikaa, jos tykkää hyvästä ruuasta ja haluaa käyttää korkealaatuisia ruoka-aineita.
Kyllä minä ainakin mielelläni käytän rahaa juuri laadukkaaseen, eettiseen hyvään ruokaan. Yleensä jos kuluttaja pääsee halvemmalla, niin kärsijänä on joko tuotantoeläin, ympäristö tai ruuantuottaja.
Vierailija kirjoitti:
Menee saman verran joskus enemmänkin. Toki summasta noin 50e on koirien makupaloja ja luita, kodin tarvikkeita, pesuaineita jne. Silti kaapit aina tyhjät ja joka toinen päivä miettii mitä söisi. En vaan ymmärrä tätä omaa kulutusta, rahaa menee mutta mitään ei koskaan ole. Kaupassa käyn 2-3 kertaa viikossa. En syö ravintoloissa, en tilaa ruokaa kotiin enkä juo alkoholia. Ahdistaa tämä touhu ja olen pitkään yrittänyt pärjätä 50e per viikko ruokaan, koska sen pitäisi minulle olla mahdollista. Tuolla summalla saisi jopa parin viikon ruokavärkit. Jäisi rahaa loppukuuksikin. Kauppapäivät yritän supistaa yhteen per viikko. Vaatisi vaan kunnolla tahdonvoimaa ja mielenlujuutta pysyä tässä...
Hei, koita tehdä tarkka suunnitelma ruuista etukäteen. Katso reseptit valmiiksi ja osta niiden mukaan. Yritä kehittää ruoka kaapissa jo olevien ainesten ympärille. Tee kauppalista. Googleta esim halpaa ruokaa, tulee tosi hyviä ja herkullisia, edullisia reseptejä.
Enpä tiedä, alkoholiin meni ennen koronaa jotain 500-600e/kk, nyt tosin vähemmän kun autotallibaarissa on niin halvat hinnat. Ei kai tuo ruoasta ole välttämättä paljon paskuakaan, monihan vetää töissäkin jotain 10e lounaita, johon menisi tuosta jo yli puolet.
Itselläni menee jotain 300-400 välillä, 2500-3000kcal per päivä eikä tuolla rahalla mitään kalliita lihoja tai kuhafileitä todellakaan ostella. Kasviksetkin enimmäkseen pakasteina koska halpaa.
Mun oli pakko katsoa tiliotteesta, mitä mulla yhden naisen taloudessa menee Summa on noin 300 euroa kuukaudessa. Hyvin usein kalaa syön, ihan mitä mieli tekee, vihanneksiin ja hedelmiin menee kanssa omansa, ja laadukkaaseen oliiviöljyyn. Ja hyvään kahviin (en tykkää Juhlamokasta enkä Presidentistä). Ja talous/ ja WC-paperit, myös pyykinpesuaineet. Satunnaisesti kukkia. Ei tupakkaa, ei alkoholia. Pari kertaa vuodessa makeisia.
Summaa saisi varmaan pienemmälsi, mutta tosiasiassa syön mitä mieli tekee.
Haluan myös syödä sydänterveellisesti, eli juuri siksi paljon tuota kalaa.
Viineihin kuluu noin 40 euroa kuukaudessa, on usein ruokajuomana. Eli pullo viiniä viikossa menee.
Todella paljon. Meillä menee 3 aikuiselle 600-800€ ja ruokavieraita 3 joka viikonloppuna, kerran kuukaudessa saattaa olla pöydässä 12 henkeä. Nekin sisältyy tuohon summaan, samoin ruokaviinit
Riippuu tuloista. Jos on hyvissä varoissa niin eihän saahan tuon menemään.
Tuon rahamäärän vähyys tai paljous on aika suhteellista ja riippuu siitä, miten paljon sitä rahaa on käytössä ja minkä verran siitä on tottunut ruokaan laittamaan.
Asun yksin ja ennen koronaa lounasruokiin lounasravintoloissa meni noin 150-200e/kk, siihen päälle sitten kaikki mitä kotona söin (minimissään aamupala, iltaruoka/iltapala, viikonloppuruuat) ja kyllä niihin helposti 200e/kk meni. Nyt kun on vuoden tehnyt etätöitä, ruokalasku on saattanut hiukan pienentyä ja lähinnä sen vuoksi, että käyn kaupassa harvemmin ja sen myötä tulee vähemmän heräteostoja. Sen sijaan että syön 3-5 kertaa lounasta lounasravintolassa, teen kaikki ruokani itse ja tilaan ruokaa kotiin vain 1-2 kertaa kuussa. Tykkään tehdä ruokaa edullisista raaka-aineista ja nyhjästä lähes tyhjästä jotain todella hyvää, ostoskorin hintasyöpöt ovat mulla juustot ja jotkut herkutteluleikkeleet.
Välillä pidän ihan muuten vaan älä-osta-mitään kausia, jolloin teen ruokaa siitä mitä pakastimesta ja kuivakaapeista löytyy, ja sekin on jees. Aika vähällä sitä yksin eläessään pärjää ja mun mielestä vähällä pärjääminen on arvokas taito osata, kun ei ikinä tiedä, mitä elämä eteen heittää ja milloin se vähällä pärjääminen onkin se ainoa vaihtoehto. Ja kun hetken aikaa on elänyt nuukemmin ja vähemmällä valinnanvaralla, osaa taas arvostaa sitä, että voin ostaa kaupasta kaikkea mitä tarvitsen.