Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys naisille tytöttelystä

27.03.2021 |

Eli, semmonen typerä kysymys, et onko tytöttely aina paha asia? :o Esimerkiks jos on tekemäs itelleen voileipiä, tai jotaki muuta välipalaa, ja kysyy: "Hei tyttö, haluukko et teen siullekki purtavaa?" Siis, tajuun et tytöttely on moukkamaista, iha samalla tavalla ku pojittelu, mut vaikuttaako siihe se tilanne, mis sen sanoo?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tulee joskus opehuoneessa sanottua joillekin hyvin tuntemilleni vähän nuoremmille miehille "pojat", se ilmaisee kyllä läheisyyttä, myötämieltä, ei vähättelyä, eivätkä nämä miehetkään tunnu kokevan sitä alentavana.

t. naisope 64 v

Vierailija
42/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

Kiitti paljon vastauksista kaikille! :) Tulipaha opittuu jotaki negatiivista jälleen itestään. Nii, ja olis varmaa pitäny tarkentaa tota esimerkkii paljo enemmä, mut se ny on myöhästä täs vaihees. Lipenen paikalta ennen kui aletaan haukkumaan, vaikka tarkotus oli vaa kysyy ku en ollu varma. Päivän jatkoja kaikille tasapuolisesti!

Kukaan ei ole hyökännyt sun kimppuun tai haukkunut, vaikka sitä näytätkin haluavan. Taidat viettää liikaa aikaa netin keskustelupalstoilla, kun susta on tullut tollanen negatiivinen provoilija. Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne vaikuttaa paljon ja sanoja. Saa kaveriporukalle sanoa, että haluatteko te tytöt mennä eka saunaan vai onko eka poikien saunavuoro. Tasaveroisessa työporukassa nuori mies voi sanoa, että lähdetäänpä tytöt syömään.

Tosi varovainen olisin kyllä tytöttelyssä. Erityisesti vähänkään vanhempi mies tekee tuolla itsensä helposti törpöksi. Olin juuri vähän aikaa sitten esimiesten palaverissa, jota veti henkilöstöpäällikkö, joka on nuorehko nainen. Siinä palaverissa sitten eräs 50-60 v mies kutsui tuota henkilöstöpäällikköä tytöksi. Tunsin niin pahaa myötähäpeää. Tarkoitus oli selväti "näyttää tytölle paikkansa", mutta pilkka osui miehen omaan nilkkaan.

Yleensä osuukin, koska vähänkin fiksumpi nainen saa tytöttelijän helposti kiristelemään hampaitaan. Eikä tarvitse olla edes ilkeä.

Vierailija
44/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä tytöttely ja pojittelu tarkoittaa sitä, että pitää toista niin vähäpätöisenä, ettei ole vaivautunut opettelemaan edes tämän nimeä. Sellaisesta käytöksestä huokuu ylimielisyys työkaveria tai alaistaan kohtaan. Mä voin kyllä tytötellä ja pojitella vapaa-ajallani oman ikäisiäni (olen 60v) ihmisiä, mutta en itseäni reilusti nuorempia. Koska silloinkin annan toiselle käsityksen, että hän on mulle vain yksi merkityksetön ihminen miljoonien joukosta vailla nimeä, vailla kasvoja, vailla identiteettiä. 

Vierailija
45/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

Kiitti paljon vastauksista kaikille! :) Tulipaha opittuu jotaki negatiivista jälleen itestään. Nii, ja olis varmaa pitäny tarkentaa tota esimerkkii paljo enemmä, mut se ny on myöhästä täs vaihees. Lipenen paikalta ennen kui aletaan haukkumaan, vaikka tarkotus oli vaa kysyy ku en ollu varma. Päivän jatkoja kaikille tasapuolisesti!

Olet saanut ihan asiallisia vastauksia mielestäni. Minusta olisi kiva tietää, mitä negatiivista tai sovinistista itsestäsi tämän ketjun kautta olet oppinut, minä kun en sinusta viestiesi perusteella yhtään sellaista mielikuvaa saanut.

Mutta juu, tytöttelyä ja tytöttelyä on erilaista ja ne myös tilanteesta riippuen merkitsevät eri asioita. On eri asia tytötellä puolisoaan, jos teillä sellaista yhteistä huumoria on, kuin tytötellä kollegaa tai jotakuta toista työtään tekevää naista. Välillä voi olla vaikeaa erottaa, mikä on hyväksyttävää tytöttelyä ja mikä ei. Toki yleensä asiayhteydestä huomaa jo, millä mielellä tytöttely on tehty. On eri asia sanoa että "tytöt leikkii hallitusta" ja postata hallituksen naisista ns. nuorennettu kuva, kuin vaikkapa postata se sama kuva kansainvälisenä tyttöjenpäivänä ja laittaa kuvatekstiksi "tytöissä on valtavasti potentiaalia, jos heille annetaan siihen mahdollisuudet" ja hashtag #girlpower.

Jos tuntuu siltä, että ei oikein ole varma onko tytöttely jossakin tilanteessa ok, on parempi olla tytöttelemättä. Ja koska eri ihmiset suhtautuvat tytöttelyyn eri tavoin, ei ehkä kannata aikuisia naisia tytötellä elleivät he itsekin tee niin. Jos nainen kertoo viettäneensä viikonloppuna tyttöjen iltaa, on minusta ihan ok kysyä, että mitäs työ tytöt teitte.

Vierailija
46/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä tytöttely ja pojittelu tarkoittaa sitä, että pitää toista niin vähäpätöisenä, ettei ole vaivautunut opettelemaan edes tämän nimeä. Sellaisesta käytöksestä huokuu ylimielisyys työkaveria tai alaistaan kohtaan. Mä voin kyllä tytötellä ja pojitella vapaa-ajallani oman ikäisiäni (olen 60v) ihmisiä, mutta en itseäni reilusti nuorempia. Koska silloinkin annan toiselle käsityksen, että hän on mulle vain yksi merkityksetön ihminen miljoonien joukosta vailla nimeä, vailla kasvoja, vailla identiteettiä. 

Mulla oli kerran tuollainen ”työkaveri” :D sitä taisi ottaa päähän etten kuunnellut muiden kanssa hänen jupinoita vaan tein oikeasti niitä töitä.

Vierailija
47/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli nuorena rouvana hauskaa, kun olin yhdessä konttorissa töissä.

Laskin palkkoja ja eräs minua vanhempi rakennusmestari toi porukkansa tuntilappuja laskettavaksi. Hän huuteli aina, että hei tyttö, tai missä se tyttö on,

kun ei muistanut koskaan nimeäni.

Mutta jos tytötellään vaikka ministeriä, niin mielestäni se ei ole sopivaa.

Samallainen tyttö se ministerikin on. En pidä ministerin tytöttelyä yhtään erikoisempana kui vaikka alepan kassaa.

Vierailija
48/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne vaikuttaa. Voihan vaikka tuttujen kesken 80v mies sanoa leikkisästi ikätovereilleen: "Mitäs tytöille kuuluu?" tarkoittamatta loukata.

Jos vanhempi tytöttelee, se on ärsyttävää.

Vierailija
49/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin palkkoja ja eräs minua vanhempi rakennusmestari toi porukkansa tuntilappuja laskettavaksi. Hän huuteli aina, että hei tyttö, tai missä se tyttö on,

Samallainen tyttö se ministerikin on. En pidä ministerin tytöttelyä yhtään erikoisempana kui vaikka alepan kassaa.

Minkä ikäisen ministerin tytöttely ok? Tietääkseni alle 18-vuotiaita ei ole ollut ministereinä, joten ei ole ok.

Vierailija
50/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on usein täysin turha sana. Käytä nimeä tai, jos et tiedä sitä niin sano vaan sä tai sää.

Vierailija
51/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sitä Alepan kassaakaan pitäisi tytötellä? Ainakin itse olen tähän mennessä pärjännyt kaupassa asioidessa ihan hyvin ilman henkilökunnan tytöttelyä tai pojittelua.

Vierailija
52/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne on sellainen ettet tiedä onko tuo ok, parempi olla sanomatta niin. Jos teet esim. töissä voileipää tyypille, jonka nimeä et tiedä, voisit kysyä vaikka "hei haluatko sinäkin voileivän, voisin tehdä tässä samalla, mikäs sinun nimesi olikaan?". Et voi myöskään tietää onko joku tuntematon tyttö, vaikka tytöksi hänet mieltäisit. Voi olla esim. muunsukupuolinenkin.

Tytöttely on ok vain, jos olet satavarma että se on sen toisen mielestä ok, ja silloin kyseessä on ihminen jonka tunnet hyvin, eikö vain? Ei nyt silleen, että asia välttämättä olisi ihan hirveän vakava, mutta vaikea kuvitella tilannetta, jossa tytöttely olisi välttämätöntä, joten miksi ehdoin tahdoin tehdä niin. Tuohon voileipäesimerkkiin henkilön sukupuoli ei ainakaan liity millään lailla.

"muunsukupuoliset" on naisia.

Vierailija
53/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela -72 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sitä Alepan kassaakaan pitäisi tytötellä? Ainakin itse olen tähän mennessä pärjännyt kaupassa asioidessa ihan hyvin ilman henkilökunnan tytöttelyä tai pojittelua.

Tuntuu, että ainakin siinä vaiheessa pitää tytötellä, kun kassa ei tiedä jotain tai tekee virheen. Tuhahdetaan vaan 'ei se tyttö edes sitä osannut'. Olen kuullut ton lukemattomia kertoja.

Vierailija
54/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on erittäin kaunis sana. MInua saa tytötellä ehdottomasti. Halventaa minua ei saa millään tavalla. Sanat eivät halvenna, vaan asenne sanojen takana. Naiseuden takia minua ei ole kyllä koskaan halvennettu, uskovaisuuden takia kyllä useinkin. Onneksi osaan pistää jauhot suuhun moisille.

t. Nainen 50+

Vierailija
55/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi minun täytyisi välittää jostain "työkavereista". 80% heistä on sellaisia, ettei hajuakaan heidän nimistään. He ovat minulle todellakin täysin yhdentekeviä. En tosin tytöttele enkä pojittele, en vaan vaivaudu noteeraamaan mitenkään.

Vierailija
56/62 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöttely on alentavaa, ei siinä muuta ongelmaa ole.

Ei tälläinen uhriutuminen ainkaan kunnioitusta naisia kohtaan nosta...

Vierailija
57/62 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippuketju pitkästä aikaa! Olipa kiva lukea fiksuja ja perusteltuja mielipiteitä tästä paljon kalutusta aiheesta.

Mielestäni nimenomaan työelämässä asian voi todentaa helposti: Nimittää vain, mieluiten itseänsä ylempää, miestä pojaksi. Poika ei ihan varmasti ilahdu. Naisillehan tytöttelyä perustellaan mm. sillä, että naiset tykkää kun pidetään nuorena...

Toinen mielenkiintoinen ilmiö on se, että vaikka tytöttely tietyn naishenkilön mielestä olisi niin mukavaa ja täysin harmitonta, eipä hänkään silti tytöttele esimerkiksi esinaistaan, koska ei uskalla.

Työpaikoilta nimittely eli myös tytöttely pitäisi hävittää kokonaan eikä sitä pitäisi kenenkään sallia. Kotonaan kukin tehköön halunsa mukaan.

Vierailija
58/62 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttely ei ole paha. 

Jokut koittavat demonisoida sitä sanaa. 

Keittäppä tyttö kahvit 

on leimallinen esimerkki siitä että tytöttely olisi huonoa.

Keitäpä poika kahvit on aivan saman arvoinen lause.

Meillä on historiassa enemmän ollut työssä tyttöjä kahviloissa, sihteereinä ja keittiöissä. On siis toimenkuvasta kiinni kuka ne kahvit keittää.

Korkeakouluissa opiskelee enemmän tyttöjä kuin poikia joten varmaan tasausta tulee myös sitä myöten.

Yksittäisen sanan demonisointi ei puutu ongelmaan mikä ennen oli tytöt kävi vähemmän koulua ja heidän oletettiin olevan kotona useammin

tätä ei enään on olen mielelläni 

Tyttö

Vierailija
59/62 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo sanoi aina lähtiessään "hyvää viikonloppua tytöt", kukaan ei loukkaantunut, osa tytöistä yli 60v.

Vierailija
60/62 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla särähtää korvaan halveksuvassa mielessä tytöttely. Hyväntahtoinen kollegiaalinen "mennääns tytöt kahville" on ok, mutta kun samanikäinen (olen 48) tai vanhempi alkaa ikäkeskustelun ja sanoo tytöksi vähättelevällä sävyllä niin kyllä kohottelen kulmiani. Tätä tapahtuu aika usein ja olen alkanut sanomaan takaisin. Koen että tässä iässä saisi jo olla rauhassa tytöttelyltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä