Muuttiko lapsesi alaikäisenä pois kotoa?
Miksi lapsesi muutti alaikäisenä pois kotoa? Kenen aloitteesta? Miten raha-asiat järjestyivät? Oliko ratkaisu hyvä vai tekisitkö nyt toisin? Oma 17 v lapsi haluaa itsenäistyä ja kaikki kokemukset kiinnostaa.
Kommentit (9)
Ei, mutta itse lähdin heti ysiluokan jälkeen omilleni. Ihan hyvin meni, omat olen halunnut pitää kotona ja onneksi ovat vielä viihtyneet.
Muutti 17 vuotiaana. Työmatka oli hankala kun kulki bussilla ja menee kuudeksi. Ei siis bussit kulkeneet niin aikaisin.
Hyvin se pärjää ja nauttii olostaan kun saa olla rauhassa.
Mut onkin ollut aina fiksu ja järkevä lapsi. Olikoha 14v kun alkoi suunnitella muuttoa😂 Itse hommmas asunnon. Toki käytiin yhdessä niitä katsomassa.
Muutin 16-vuotiaana, koska en tullut isäpuolen kanssa toimeen. Mulla oli perintörahaa niin ei ollut toimeentulon kanssa ongelmaa.
Muutti 17-vuotiaana. Syynä se, että muu perhe muutti toiselle paikkakunnalle, eikä nuori halunnut vaihtaa koulua. Pärjäsi ihan mukavasti, kustannettiin asuminen lukion loppuun asti ja sen jälkeen huolehti asioista itse. Meillä tämä toimi, mutta mielestäni alaikäistä ei tarvitse päästää omilleen ilman jotain syytä asua eri paikkakunnalla.
Mieheni kummatkin tyttäret muuttivat toinen 16v toinen 17v. Tämä nuorempana muuttanut muutti yhteen vuotta vanhemman poikaystävänsä kanssa. He pärjäsivät ihan hyvin, kummallakin oli osa-aikatyö. Nyt ovat jo 5 vuotta asuneet yhdessä ja kaikinpuolin vaikuttaa, että oli hyvä ratkaisu heille. Toinen tyttäristä muutti aika pian takaisin, mies maksoi hänelle pientä "kuukausirahaa" mutta ei tyttö sitten nauttinutkaan omillaan olosta. Nyt hän on 20 ja asuu edelleen meidän kanssa. Jos pääsee syksyllä opiskelemaan haluamaansa alaa, on muutto edessä. Tällä hetkellä hänellä on myös työpaikka ja säästää rahaa opintoja varten.
Ei.
Kuopus pitkään puhui, että muuttaa samantien pois, kun täyttää 18 vuotta. Aikani annoin hänen haaveilla ja osteltiin astioita ja pikkusälää tulevaa kotia varten. Sitten se alkoi pyytämään sohvaa yms. ja siinä vaiheessa sanoin, että asiahan on niin, että se lukio käydään loppuun tässä osoitteessa. Sitten sä voit mennä töihin ja alkaa haaveilemaan vaalenpunaisesta biedermeier sohvista. Lopetti haaveilut ja alkoi elämään nuoren elämää.
Kotona saa olla ilmaiseksi niin kauan kuin opiskelee.
Esikoinen (ei alaikäisenä) kerkes muuttaa omilleen yliopistoa lähemmäs, mutta korona ajoi takaisin kotiin. Ajatus yksinäisistä illoista 13 neliön kämpässä ei kiinnostanut.
Muutti 16-vuotiaana poikaystävänsä kanssa yhteen. Opiskeli ja kävi osa-aikatöissä. Hyvin pärjäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Kuopus pitkään puhui, että muuttaa samantien pois, kun täyttää 18 vuotta. Aikani annoin hänen haaveilla ja osteltiin astioita ja pikkusälää tulevaa kotia varten. Sitten se alkoi pyytämään sohvaa yms. ja siinä vaiheessa sanoin, että asiahan on niin, että se lukio käydään loppuun tässä osoitteessa. Sitten sä voit mennä töihin ja alkaa haaveilemaan vaalenpunaisesta biedermeier sohvista. Lopetti haaveilut ja alkoi elämään nuoren elämää.
Kotona saa olla ilmaiseksi niin kauan kuin opiskelee.
Esikoinen (ei alaikäisenä) kerkes muuttaa omilleen yliopistoa lähemmäs, mutta korona ajoi takaisin kotiin. Ajatus yksinäisistä illoista 13 neliön kämpässä ei kiinnostanut.
Meillä 19v puuhaa muuttoa ihan toiseen kaupunkiin, koska ensimmäinen vaihtoehto yliopisto-opinnoissa siellä. Minua äitinä ajatus hieman mietityttää, varsinkin Koronan vuoksi. Huokaus.
Muutti mutta tuli aika pian takaisin. Ei ollutkaan niin kivaa kun piti hoitaa kaikki itse.