Kysymys naisille tytöttelystä
Eli, semmonen typerä kysymys, et onko tytöttely aina paha asia? :o Esimerkiks jos on tekemäs itelleen voileipiä, tai jotaki muuta välipalaa, ja kysyy: "Hei tyttö, haluukko et teen siullekki purtavaa?" Siis, tajuun et tytöttely on moukkamaista, iha samalla tavalla ku pojittelu, mut vaikuttaako siihe se tilanne, mis sen sanoo?
Kommentit (62)
En ymmärrä mikä tytöttelyssä on pahaa? Tai siis toki voisi opetella sen nimen. Nykyään mua jostain syystä täditellään ja voin sanoa että vtuttaa :D
Ei ole kysymys itse sanasta, vaan tytöttely on asenne.
Minua on aina ilahduttanut tuo tytöttely. Sitä jatkui jonnekin keski- ikään asti, nykyään ei minua enää tytötellä. Ei se ole mielestäni sukupuoleeni kohdistuva loukkaus enkä nouse barrikadeille puolustamaan oikeuksiani.
Minä en ole koskaan loukkaantunut jos minua on kutsuttu tytöksi, päinvastoin. Minusta on hienoa olla tyttö. Esimerkiksi kolmikymppisenä ilahduin kovin kun tuntematon pikkutyttö tuijotti minua tiukasti ja kysyi olenko minä täti vai tyttö, kun äitinsä minua puhutteli käyttäen "täti"-sanaa. Vastasin olevani tyttö.
Jos tilanne on sellainen ettet tiedä onko tuo ok, parempi olla sanomatta niin. Jos teet esim. töissä voileipää tyypille, jonka nimeä et tiedä, voisit kysyä vaikka "hei haluatko sinäkin voileivän, voisin tehdä tässä samalla, mikäs sinun nimesi olikaan?". Et voi myöskään tietää onko joku tuntematon tyttö, vaikka tytöksi hänet mieltäisit. Voi olla esim. muunsukupuolinenkin.
Tytöttely on ok vain, jos olet satavarma että se on sen toisen mielestä ok, ja silloin kyseessä on ihminen jonka tunnet hyvin, eikö vain? Ei nyt silleen, että asia välttämättä olisi ihan hirveän vakava, mutta vaikea kuvitella tilannetta, jossa tytöttely olisi välttämätöntä, joten miksi ehdoin tahdoin tehdä niin. Tuohon voileipäesimerkkiin henkilön sukupuoli ei ainakaan liity millään lailla.
Sanna Marin ei voi sietää tytöttelyä vaikkei häntä oikein naiseksikaan voi kutsua.
Ei kannata sanoa tyttö. Ei vaikuta missä sanoo. Hän on yksilö, persoona ja hänellä on nimi. Eri asia haluaako että sanot edes etunimellä – sekin voi häiritä. Ellei kysymys ole tärkeä (ei pelkkä leipä jolla ei ole mitään väliä), positiivinen, kiva aihe ja nainen tuttu. Etunimeä ei saa hokea kuten ulkomailla tehdään ja negatiivisissa yhteyksissä ei etunimeä sanota. Yleensä kysytään "teenkö sinulle leivät" tms. Tavallaan sinä muoto, joskus ilman sinää, neutraalia ja kivaa. Onnittelussa voi olla nimi Onneksi olkoon Heini. Joillekin käy "Marjatta, otatko valmiit leivät, teen".
Minusta sanan kriminalisointi kertoo ajastamme paljon. Kyllä, on olemassa alentavaa tytöttelyä, mutta myös mukavaa josta ei tarvitse pahastua. Pitää olla kyky erottaa ne toisistaan sen sijaan että pöyristyy. Minusta nainen tai henkilö on kömpelöä eritystä olla 'asiallinen.'
Tämä on vähän samaa niputusta kuin se että kaikki setämiehet ovat seksihulluja käpälöijiä tai että kaikki feministit ovat tiukkapipoja, kaikki helsinkiläiset ovat leuhkoja kuspäitä ja maalaiset juntteja jne jne jne. Tylsää!
.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sanan kriminalisointi kertoo ajastamme paljon. Kyllä, on olemassa alentavaa tytöttelyä, mutta myös mukavaa josta ei tarvitse pahastua. Pitää olla kyky erottaa ne toisistaan sen sijaan että pöyristyy. Minusta nainen tai henkilö on kömpelöä eritystä olla 'asiallinen.'
Tämä on vähän samaa niputusta kuin se että kaikki setämiehet ovat seksihulluja käpälöijiä tai että kaikki feministit ovat tiukkapipoja, kaikki helsinkiläiset ovat leuhkoja kuspäitä ja maalaiset juntteja jne jne jne. Tylsää!
.
Siis yritystä. Vaikka eritystäkin sopii tuohon :D
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin ei voi sietää tytöttelyä vaikkei häntä oikein naiseksikaan voi kutsua.
No hänen kohdallaan tytöttely on tarkoituksellista solvaamista eikä siinä ole mitään positiivista vivahdetta.
Vierailija kirjoitti:
.
Miksi aikuisen naisen tai teinin pitäisi olla tyttölapsi? Että kuin lapsena pidetään?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tässä on oivallinen esimerkki alentavasta tytöttelystä. Tytöttelyn kohde, tässä pääministeri Marin, halutaan tavallaan alentaa lapsen asemaan, koska ei pidetä joko hänen politiikastaan tai persoonastaan. Ja sen sijaan, että kritiikki kohdennettaisiin Marinin politiikkaan, esiintymiseen tms, tyydytään vain osoittamaan halveksuntaa tytöttelemällä.
Tällaisesta ajattelusta ja varsinkin julkituomisesta olisi hyvä päästä eroon. Se hyödyttäisi kaikkia osapuolia. En usko että kritisoijillekaan ja heidän agendalleen olisi yhtään pahitteeksi se, jos heihin suhtauduttaisiin vakavissaan, eikä ainoastaan öyhöttävinä tytöttelijöinä, jotka eivät kestä naisia johtavassa asemassa.
Miksei voi kutsua ihmisiä ihan vaikka omalla nimellään. Kieltämättä outoa, että kutsuisit "tytöksi" ihmistä, jonka oletettavasti tunnet niin hyvin että voisit tehdä hänelle syötävää :D
Itseäni on tytötelty yli 20v iässä ainoastaan jossain haistapaska-ilmaistyöharjoittelussa vanhempien miesten toimesta. Koin sen tökerönä käytöksenä.
Minusta oli nuorena rouvana hauskaa, kun olin yhdessä konttorissa töissä.
Laskin palkkoja ja eräs minua vanhempi rakennusmestari toi porukkansa tuntilappuja laskettavaksi. Hän huuteli aina, että hei tyttö, tai missä se tyttö on,
kun ei muistanut koskaan nimeäni.
Mutta jos tytötellään vaikka ministeriä, niin mielestäni se ei ole sopivaa.
Puolisot saavat kutsua toisiaan ihan millä nimillä keskenään haluavat kunhan se sopii molemmille.
70v isäni sanoo minua tytöksi, ja veljeäni pojaksi.
Tämä riippuu tilanteesta. Keski-ikäiseltä mieheltä tytöttely on ok vain selvässä vitsissä. Jotkut osaa, jotkut taas ei. Yleensä huomaan kyllä tytötelläänkö minua loukkaamistarkoituksessa
Vanhoilta miehiltä siedän tytöttelyn, koska olen heidän silmissään varmaan hyvin nuoren näköinen, vaikka 30v olenkin. Samalla tavalla omaan silmääni tytöt ikä haarukalla 10-18v näyttävät aika samanlaisilta nykyisin.
Harvemmin siis mieltäni asiasta pahoita, kuten en tädittelystäkään
Tyttöttelyä ja pojittelua ei kannata käyttää tilanteissa, joissa niin tekemällä nostaa itsensä joko iän tai sukupuolen vuoksi ylemmäksi kuin toinen. On kuitenkin tilanteita, joissa tätäkin voi tehdä, jos toinen osaa ottaa sen huumorilla. Esim mieheni on mua 2 kuukautta nuorempi, joten joskus pojittelen häntä, mutta vastaavasti hän mummotelee mua, koska olen häntä vanhempi.
Kiitti paljon vastauksista kaikille! :) Tulipaha opittuu jotaki negatiivista jälleen itestään. Nii, ja olis varmaa pitäny tarkentaa tota esimerkkii paljo enemmä, mut se ny on myöhästä täs vaihees. Lipenen paikalta ennen kui aletaan haukkumaan, vaikka tarkotus oli vaa kysyy ku en ollu varma. Päivän jatkoja kaikille tasapuolisesti!