Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petuslakiasiantuntija Pauli Rautiainen syyttää Marinia mm. valehtelusta

Vierailija
27.03.2021 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9174c780-b5ca-4217-af73-92a038e1f…

Perustuslakiasiantuntija Pauli Rautiaisen mukaan hallituksen väite siitä, että liikkumisrajoitusesitys on ainoa keino, jolla voidaan puuttua ihmisten kokoontumisiin yksityistilaisuuksissa, ei pidä paikkaansa.

- Pääministeri Sanna Marin (sd) pitää liikkumisrajoituksia ainoana keinona, jolla voidaan puuttua ihmisten yksityisiin kokoontumisiin.
- Perustuslakiasiantuntija Pauli Rautiaisen mukaan pääministerin väite ei pidä paikkaansa.
- Rautiainen kritisoi hallitusta liikkumisrajoitusesityksen vaihtoehdottomuudesta ja asiakirjojen salaamisesta.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27 min kesti erityisavustajan paikalle saapumisessa. Aika hidasta tällä kertaa...

5 min kesti erityisavustajan paikalle saapumisessa. Aika nopeaa tällä kertaa...

Vierailija
62/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tyyppi maalaili vuosi sitten kauhukuvia Uudenmaan eristämisestä. Eipä siinä kovin huonosti käynyt.

Mutta oliko järkevää?

Jos asiat voisi tehdä fiksummin ja tehokkaammin niin miksi ei niin tehdä? Ja tästä on ok huomauttaa ja etenkin jos päätöksentekoon liittyy suhmurointia (mm. THL:n lukemasekoilut) ja suoranaista valehtelua.

Perustuslakiasiantuntija tuskin on pätevä arvioimaan järkevyyttä. Ainoastaan arvioimaan, miten asia menee laillisuuden kannalta.

Perustelujen on kyllä syytä olla julkisia, olivat ne millaisia tahansa. Siinä, mitkä toimen ovat epidemian rajoittamisen kannalta järkeviä, kuuntelisin kyllä ihan muita tahoja kuin Rautiaista, jolla ei ole lääketieteen alan asiantuntemusta.

–En halua olla epidemiologi, mutta juristina voin sanoa, että me voimme rakentaa erilaisia vaihtoehtoja, joista jotkin ovat perusoikeusjärjestelmän kannalta lähtökohtaisesti hyväksyttävämpiä kuin hallituksen nykyinen esitys, Rautiainen päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää puhetta tolleen syyttää Sannaa! Itänaapurissa jos joku "asiantuntija" tolleen puhuisi päämiehestä, niin joutua telkien taa tai ainakin urakuviot tyssäis.

Vierailija
64/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petuslakiasiantuntija :) onko toi Rautiainen joku persu vai vaan kokkeli

Vierailija
65/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikko joka valehtelee? Ennenkuulumatonta! (Sarkasmivaroitus.)

Vierailija
66/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en luottaisi Iltalehden uutisointiin. On jäänyt kiinni liian monta kertaa valeuutisten levittämisestä.

Juu, aina kannattaa olla kriittinen mediaa kohtaan! Samoin toki myös päättäjiä kohtaan. Eli ei kannata suoralta kädeltä uskoa kaikkea mitä niistä suunnista kerrotaan!

Mutta tässä tapauksessa ei kai voi todeta muuta kuin, että tällä kertaa se oli poliittinen päättäjä (Marin), joka todistetusti valehteli. Sekä syyllistyi salailuun.

Get over it! Harvoin meillä on pääministeriä jolla on niin hyvä good will arvo maailmalla kuin on Marinilla. Edustava mannekiini Suomelle!

Vierailija
67/71 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan tässä valehtelee, ellei ap. itse.

Vai kopioitko kohdan missä sanotaan Marinin valehtelevan.

Pääministeri Sanna Marin (sd) totesi Ylellä (24.3.), että liikkumisrajoitukset ovat ainoa keino puuttua yksityistilaisuuksissa tapahtuvaan kokoontumiseen.

–Se, että tämä hallituksen esitys on ainut mahdollinen, ei pidä paikkaansa. Meillä on olemassa vaihtoehtoja, jotka olisivat perusoikeuksien kannalta perustellumpia, Rautiainen sanoo.

Jos sanoo että esitetty väite ei pidä paikkaansa, niin eikös se ole sama kuin valehtelu?

Näkemysero ei ole sama asia kuin valehtelu. Ihan itse asiaan kantaa ottamatta.

A sanoo asian X.

B väittää, että asia X ei pidä paikkaansa.

Sillä ei ole mitään merkitystä, että asiasta X on A:lla ja B:llä erilainen näkemys:

B pitää A:n väitöstä valheellisena, ts. B: "A valehtelee".

Eli ap puhui totta. Ihan itse asiaan kantaa ottamatta.

Vierailija
68/71 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääministeri Sanna Marin (sd) totesi Ylellä (24.3.), että liikkumisrajoitukset ovat ainoa keino puuttua yksityistilaisuuksissa tapahtuvaan kokoontumiseen.

–Se, että tämä hallituksen esitys on ainut mahdollinen, ei pidä paikkaansa. Meillä on olemassa vaihtoehtoja, jotka olisivat perusoikeuksien kannalta perustellumpia, Rautiainen sanoo.

Jos sanoo että esitetty väite ei pidä paikkaansa, niin eikös se ole sama kuin valehtelu?

A sanoo asian X.

Sillä ei ole mitään merkitystä, että asiasta X on A:lla ja B:llä erilainen näkemys:

Ni, eiköhän aikuisen oikeesti kaikille ole selvä että Marin & co sumuttaa / jopa syyllistyy valheisiin, mutta Marin-fanien mielestä tarkoitus pyhittää keinot

Vierailija
69/71 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tyyppi maalaili vuosi sitten kauhukuvia Uudenmaan eristämisestä. Eipä siinä kovin huonosti käynyt.

Ei maalaillut kauhukuvia vaan analysoi neutraalisti päätöksen suhdetta lakiin. Eikä nähnyt siinä ongelmaa. Suurempana asiana hän piti silloista ravintoloiden sulkemispäätöstä koska siinä puututtiin elinkeinon vapauteen ja se oli perustuslain kannalta vakavampi asia.

Vierailija
70/71 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A sanoo asian X.

Kommenttisi ei pidä paikkaansa. Sinä valehtelet! Valehtelet valehtelet valehtelet! 

Vierailija
71/71 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautiaisen samoista ajatuksista tänään Hesarissakin.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007886998.html

Oikeustieteilijä laati oman ehdotuksensa: Yksityisiin kokoontumisiin voisi puuttua ilman liikkumis­rajoituksia, sanoo Pauli Rautiainen.

Rautiainen arvioi sunnuntaina HS:lle, että hän ja Scheinin puhuvat eri asioista. ”Minä vain totean, että jos yksityistilaisuuksia halutaan rajoittaa, se on oikeudellisesti mahdollista.”

Martin Scheinin ajaa Rautiaisen mukaan kovaa tukahduttamisstrategiaa ja näkee hallituksen liikkumisrajoitusesityksen yhtenä askeleena sen suuntaan.

”Itse en halua ottaa kantaa strategioihin, vaan jätän sen poliitikoille ja epidemiologeille”, Rautiainen linjaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi