Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mainoksissa liikaa keskiluokkaa ja eliittiä representoivia hahmoja?

Vierailija
26.03.2021 |

Mielenkiintoinen kommentti ylen erääseen juttuun nimimerkiltä Tom Joad, laitan sen nyt tähän kun on kokonaisuutena niin osuva, terkut Tompalle vaan:

Työväenluokan katoaminen mainoksista on ollut silmiinpistävintä puolen vuosisadan aikana. Etenkin nettimainoksista nyt. Nettimainoksissa on aina se kahvia juova nörtti, jolla on läppäri pöydällä. En halua nähdä nettimainoksessa enää yhtään ainutta kahvimukia enkä läppäriä. Kekkosen-Koiviston aikaan mainoksissa oli tupakkaa polttavia rekkakuskeja, maitoa toimittavia maalaispoikia, olutta juovia rakennusmiehiä. Mainokset tehtiin matalasti koulutetulle työväenluokalle, koska se oli suuri enemmistö ja sillä oli rahaa. Miehet jotka menevät, näkevät ja tekevät, vetävät ne väkevät.

Nyt kaikkialla on kahvimuki, läppäri, nörtti, koira ja lapsi. Keskiluokasta alkaa tuntua että heidän todellisuutensa on koko todellisuus, eikä sen ulkopuolella ole kuin syrjäytyneet. Median ja mainoksien keskiluokan paijaus ja hellittely polarisoi yhteiskuntaa ja tekee keskiluokasta suvaitsemattomampaa työväenluokkaa kohtaan. Keskiluokan ei tarvitse enää sietää muita todellisuuksia, kuten Kekkosen päivinä.

Matalasti koulutettu luokka näyttää täysin ulkopuoliselta, sille ei tehdä mediaa eikä mainoksia enää, koska se on nykyään vähemmistö ja pienituloisempaa, sitä ei kenenkään enää kannata noteerata. Se kelpaa enää kuin pilkan kohteeksi, kun jatkuvan koulutustason nousun tarjoavan vallan päihdyttämä keskiluokka kutsuu sitä elämämkoululaiseksi tai isämmaalliseksi, kuin jokin myöhäiskeskiaikainen papisto rahvasta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskiluokasta alkaa tuntua että heidän todellisuutensa on koko todellisuus, eikä sen ulkopuolella ole kuin syrjäytyneet. Median ja mainoksien keskiluokan paijaus ja hellittely polarisoi yhteiskuntaa ja tekee keskiluokasta suvaitsemattomampaa työväenluokkaa kohtaan. Keskiluokan ei tarvitse enää sietää muita todellisuuksia, kuten Kekkosen päivinä."

Olen itse työväenluokkaisesta perheestä ja ylpeä siitä, ja sittemmin koulutetun keskiluokan puolella, ja jotenkin tämä on kyllä niin oiva huomio maailmasta ettei ole tosikaan! 

Vierailija
2/7 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokka ei enää tee töitä vaan nostaa kelan tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian pitkä

Vierailija
4/7 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osta mitään missä on jotain autonrasvasia persvakoukkoja

Vierailija
5/7 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainoksissa on nuoria kauniita isottissisiä naisia.

Vierailija
6/7 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokka ei enää tee töitä vaan nostaa kelan tukia.

Älä viitsi. Duunareita on iso kaupunki (kuten stadi) väärällään. Se on sitten toinen juttu, että duunaritkin pyritään keskiluokkaistamaan ja omaksumaan yrittäjämäistä työidentiteettiä ( no osa toki onkin yrittäjiä). Siivoojat eivät kyllä ole ikinä kelvanneet mainokuvastoihin :D

Mainonta on kuvannut kautta aikain epärealistista unelma ihmistä ja nykyään ae onlährs poikkeuksetta nainen. Se minua jopa naisena pikkuisen risoo. Ihan hirveän kapea otos ihmisistä se nuorehko nätti nainen mainostamassa mitä tahansa dildoista sanomalehtiin. Jos ei näytä koulutetulta niin sitten sitäkin nätimmältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittanut saman ilmiön merkille ja se kummastuttaa. Mainoksissa halutaan kai myydä tuotteita ja palveluita keskiluokkaisuuden avulla siksi, että ihmiset yleensä haluavat kuulua siihen ryhmään, tai samastuvat siihen. Kun tuotteeseen liittyy haluttavan keskiluokkaisuuden merkityksiä, tuote tavallaan tuo kuluttajan lähemmäs tätä ryhmää. Mainoksissa esitetään siis ihanne-elämää, ei tosielämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi