Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen katellinen ihmisille, ketkä ovat luonnostaan rauhallisia ja hallittuja käytökseltään

Vierailija
26.03.2021 |

Itse olen sellainen touhottaja. Yksin ollessani teen asiat sinne päin, en keskity, sähellän, kiirehdin, viskelen tavaroita, paiskon ovia ja sen sellaista. En halua kuitenkaan muiden näkevän minua sellaisena ja joudun ponnistelemaan todella paljon, että näyttäytyisin muille rauhallisena ja hallittuna ihmisenä. Kun yritän sitten liikaa hallita käytöstäni, vaikutankin ihan liian tönkölle ja tuntuu, etten osaa enää edes toimia kunnolla kun oikea toimintatapani on niin kaukana siitä hallitusta.
En tiedä mikä tämän avauksen pointti on, ehkä mietin sitä, että onkohan tämmöinen yleistäkin, että yksin ollessa sähelletään, mutta muiden nähden käyttäydytään hallitusti..?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ulospäin todella rauhallisen oloinen. Oikein tarkastelin olemustani ja liikkeitäni videolta joka oli eräästä tilaisuudesta. Joo, näytän korostuneen hitaalta, ehkä jopa vähän yksinkertaiselta tästä syystä. Tämä lienee johtuu sairaudestani, olen masentunut. Olen saanut äkkipikaiset ja heikkohermoisten geenit, kiitos vaan isäni puolen geenien, olen siis todellisuudessa ihan vastakohta mitä olemus kertoo. Lisäksi kärsin voimakaasta ahdistuksesta, mikä johtuu elämäntilanteesta eli elämäntilanne ja omat odotukset/vaatimukset ei kohtaa. Tästä lähinnä seurauksena sairastuin pakkoneuroosiin. Mikään ei tietenkään näy ulospäin.

Jos tähän keskusteluun nyt vedetään masennus ja sairaudet mukaan, se vähän muuttaa näkökulmaa.

42/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Minua ärsyttää ihmiset joilta ei tapahdu äkkiä asiat. Mietitään ja suunnitellaan. 

Kun minulla oli firma aloin selittään työntekijälle mitä pitäisi tehdä. 

Yhtäkkiä sanoin ( useasti) että sillä aikaa kun selitän teen työn itse. Hyvin tavallista minua..

Äkkipikainen luonne. 

Eräs työntekijä oli sanonut että hän ei ole koskaan nähnyt niin  aikaansaavaa ihmistä kuin minä . 

Kiitos siitä. 

Sinua on helppo manipuloida. Kehuvat niin sitten sinä teet työt heidän puolestaan.

Sain tietää sen sen jälkeen kun olin myynyt firman. Olen vaan niin kyllästynyt kun monttu auki katsotaan ja mietitään ei mtään vaikeita tehtäviä .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Minua ärsyttää ihmiset joilta ei tapahdu äkkiä asiat. Mietitään ja suunnitellaan. 

Yhtäkkiä sanoin ( useasti) että sillä aikaa kun selitän teen työn itse. Hyvin tavallista minua..

Äkkipikainen luonne. 

Eräs työntekijä oli sanonut että hän ei ole koskaan nähnyt niin  aikaansaavaa ihmistä kuin minä . 

Kiitos siitä. 

Sinua on helppo manipuloida. Kehuvat niin sitten sinä teet työt heidän puolestaan.

Sain tietää sen sen jälkeen kun olin myynyt firman. Olen vaan niin kyllästynyt kun monttu auki katsotaan ja mietitään ei mtään vaikeita tehtäviä .

Olit epäonnistunut rekrytoinnissa, perehdytyksessä tai työnohjauksessa.

Vierailija
44/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kateellinen tunteettomalle ja välinpitämättömälle ihmiselle?

Vierailija
45/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kateellinen tunteettomalle ja välinpitämättömälle ihmiselle?

?

46/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Äkkipikainen luonne. 

Kiitos siitä. 

Siksi sinulla ei ehkä ole enää firmaa? Tai ainakaan sellaista, jossa olisi muita työntekijöitä. Et osaa johtaa, kouluttaa tai delegoida.

Firma on, liike myyty. Laitoin sen myyntiin 2019,kun ymmärsin että jotain pahaa on käynnissä.Onneksi pelastin rahani . 

Uusi firma alkuun kun tulee aika että voi matkustella. 

Tosi lapsellista tulla analysoimaan miksi firman laitoin myyntiin. 

Vierailija
47/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Äkkipikainen luonne. 

Kiitos siitä. 

Siksi sinulla ei ehkä ole enää firmaa? Tai ainakaan sellaista, jossa olisi muita työntekijöitä. Et osaa johtaa, kouluttaa tai delegoida.

Firma on, liike myyty. Laitoin sen myyntiin 2019,kun ymmärsin että jotain pahaa on käynnissä.Onneksi pelastin rahani . 

Uusi firma alkuun kun tulee aika että voi matkustella. 

Tosi lapsellista tulla analysoimaan miksi firman laitoin myyntiin. 

No, oma kertomuksesi käytöksestäsi ei tukenut onnistuneet yritystoiminnan tai johtamisen teoriaa.

Vierailija
48/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. On hyvä, että tiedostat asian niin sitten sille voi tehdä jotain. Kannattaa opetella laskemaan vähintään 10 ennen kuin reagoi johonkin niin suurin tunnereaktio menee ohi ja pystyy toimimaan hillitysti ja hallitusti. Opettelemistahan rauhallisuus vaatii jos se ei ole synnynnäinen luonteenpiirre. Olen aika rauhallin n ja tyyni henkilö, mutta samalla myös temperamenttinen. Välillä temperamentti ottaa vallan ja se ärsyttää. Rauhoittelemalla itseäni esim. laskemalla 10 tai hengittämällä syvään saan kuitenki sen isoimman terän pois tunnereaktiolta.

Vierailija
49/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavat asiat tuntuvat artikkelin mukaan tutuilta heille, joilla tällainen persoonallisuus on.

1. Tunteet ovat sinulle tärkeä osa elämää. Olet tunteille varsin avoin.

2. Olet enemminkin suora ja aito kuin turvaudut mielistelyyn.

3. Sinulla on yleensä luottamusta omiin kykyihisi.

4. Useimmiten pidät ihmisistä, ja tulet heidän kanssaan toimeen.

5. Ilo, onnellisuus, rakastaminen ja innostuminen ovat sinulle tuttuja tiloja. Naurat helposti ja usein.

6. Et jää yleensä pitkäksi aikaa turhautumiseen tai katkeruuteen.

7. Olet yleensä enimmäkseen rento ja rauhallinen.

8. Et kovinkaan usein tai pitkään tunne syyllisyyttä, toivottomuutta tai yksinäisyyttä.

9. Siedät mielestäsi melkoisen hyvin stressiä

10. Et heittäydy suin päin ja ajattelematta minkä tahansa halusi viemäksi.

Juttu on julkaistu ensi kerran marraskuussa 2018.

10 terveen persoonallisuuden piirrettä - montako sinulla on?

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/e2e51d31-2b85-4842-91ae-a056…

Näitä kaikkia persoonallisuuden piirteitä voi kehittää itsessään ettei mikään sähläri tarvitse loputtomiin olla. Tuota 10. ominaisuutta olen erityisesti kehittänyt ettei tule turhia hankaluuksia liikaa. 

Voin allekirjoittaa nuo kaikki piirteet itsessäni. Ja niitä sanotaan terveen persoonallisuuden piirteiksi? Jostain syystä jotkut pitävät Asperger-tapauksena ja yksi ihminen on haukkunut minua hulluksi.

Vierailija
50/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ulospäin todella rauhallisen oloinen. Oikein tarkastelin olemustani ja liikkeitäni videolta joka oli eräästä tilaisuudesta. Joo, näytän korostuneen hitaalta, ehkä jopa vähän yksinkertaiselta tästä syystä. Tämä lienee johtuu sairaudestani, olen masentunut. Olen saanut äkkipikaiset ja heikkohermoisten geenit, kiitos vaan isäni puolen geenien, olen siis todellisuudessa ihan vastakohta mitä olemus kertoo. Lisäksi kärsin voimakaasta ahdistuksesta, mikä johtuu elämäntilanteesta eli elämäntilanne ja omat odotukset/vaatimukset ei kohtaa. Tästä lähinnä seurauksena sairastuin pakkoneuroosiin. Mikään ei tietenkään näy ulospäin.

Jos tähän keskusteluun nyt vedetään masennus ja sairaudet mukaan, se vähän muuttaa näkökulmaa.

No se ei ollut tarkoitus.. Olen kyllä ihan tosi rauhallisen oloinen ihmisten ilmoilla, olin sairas tai en. Mutta sori jos en kuulu tähän keskusteluun.

Vierailija
51/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala meditoimaan päivittäin. Taatusti auttaa pidemmän päälle.

YouTubesta löytyy opastusvideoita. Jos osaat englantia Calm sovellus puhelimeen on todella hyvä.

Vierailija
52/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavat asiat tuntuvat artikkelin mukaan tutuilta heille, joilla tällainen persoonallisuus on.

5. Ilo, onnellisuus, rakastaminen ja innostuminen ovat sinulle tuttuja tiloja. Naurat helposti ja usein.

8. Et kovinkaan usein tai pitkään tunne syyllisyyttä, toivottomuutta tai yksinäisyyttä.

Näitä kaikkia persoonallisuuden piirteitä voi kehittää itsessään ettei mikään sähläri tarvitse loputtomiin olla. Tuota 10. ominaisuutta olen erityisesti kehittänyt ettei tule turhia hankaluuksia liikaa. 

Voin allekirjoittaa nuo kaikki piirteet itsessäni. Ja niitä sanotaan terveen persoonallisuuden piirteiksi? Jostain syystä jotkut pitävät Asperger-tapauksena ja yksi ihminen on haukkunut minua hulluksi.

Onko vika siis haukkujassa, muissa ihmisissä, tuossa listassa vai siinä, että ehkä et tunne itseäsi vielä niin hyvin kuin luulit - allekirjoitutko listan hieman hätäisesti? Ihan vain omaksi pohdittavaksesi nyt tämä. Tästä on hyvä jatkaa pohdintaasi.

Vierailija
53/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se ei ollut tarkoitus.. Olen kyllä ihan tosi rauhallisen oloinen ihmisten ilmoilla, olin sairas tai en. Mutta sori jos en kuulu tähän keskusteluun.

Ei tarvitse marttyyriksi ryhtyä nyt. Totta kai SINÄ kuulut, mutta ymmärrätkö että itse kuvasit sairautesi oireita. Voidaan toki niistäkin puhua.

Vierailija
54/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaikutan rauhalliselta ja hallitulta ja hillityltä. Ainakin toivottavasti. Oikeasti olen todella ahdistunut. Välillä aivoni ovat niin sumussa etteivät tunnu toimivan ollenkaan. Joten liikun ja toimin "rauhallisesti" vaikka oikeasti pääni sisällä komennan itseäni "nyt nouset ylös, nyt menet ja teet näin, nyt on pakko jaksaa, et voi ottaa potkuja jne".

Oikeasti haluaisin vain maata sängyssä pimeässä huoneessa, mutta raha kuitenkin helpottaa elämää niin paljon, ja pelkään että jos jäisin sairaslomalle niin miten siitä hilautuisin ylös. Ja entä jos en parane tästä? Mitä minä sitten teen? Istun kotona koko loppuelämäni, ja mietin kuinka ahdistunut olen.

Olisi ihanaa olla sellainen innostunut ja energinen tyyppi, joka odottaa innoissaan jokaista päivää ja joka elää tunteella. Minun ainoa ajatus ja tunne taitaa olla "Mitähän kamalaa taas tapahtuu?".

Tuttua.

Ja jos joskus jostain innostuu tai ajattelee, että nythän asiat alkavat sujua, niin tapahtuu jotain, minkä takia joudutaan taas nollapisteeseen.

Vierailija
55/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olen kateellinen sellaisille rauhallisille ihmisille, mutta toisaalta taas ottaa päähän ne ihmiset jotka harkitsevat harkitsemisesta päästyään. Ehkä molempia tarvitaan. Eniten kuitenkin hitsaa ne tyypit jotka valittavat töissä pomojen selän takana ja sitten kun on aika sanoa, niin istutaan palaverissa seinille tuijotellen. Ja kun palaveri on ohi taas sama supina jatkuu.

Vierailija
56/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vika siis haukkujassa, muissa ihmisissä, tuossa listassa vai siinä, että ehkä et tunne itseäsi vielä niin hyvin kuin luulit - allekirjoitutko listan hieman hätäisesti? Ihan vain omaksi pohdittavaksesi nyt tämä. Tästä on hyvä jatkaa pohdintaasi.

Eli siis mielestäsi saattaisin oikeasti olla toivottoman ja parantumattoman hullu, kun minua on yksi ihminen sellaiseksi haukkunut? Mitä voisin tehdä asialle ja miksi minun pitäisi ottaa vakavissani ainoastaan ne törkeimpien haukkujien mielipiteet ja jättää niiden muiden huomiotta?

Vierailija
57/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis mielestäsi saattaisin oikeasti olla toivottoman ja parantumattoman hullu, kun minua on yksi ihminen sellaiseksi haukkunut? Mitä voisin tehdä asialle ja miksi minun pitäisi ottaa vakavissani ainoastaan ne törkeimpien haukkujien mielipiteet ja jättää niiden muiden huomiotta?

Sama henkilö jatkaa: todellakin ja vilpittömästi koen listan piirteet tutuiksi. Ehkä joihinkin asioihin jään jumiin, mutta en sen enempää kuin muutkaan tuntemani ihmiset. En aidosti usko, että mulla on mitään persoonallisuushäiriötä. Joskus olen ollut tilapäisesti masentunut tai ahdistunut, mutta se on mennyt ohitse.

Vierailija
58/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse kans olen kadehtinut rauhallisia ihmisiä,toisaalta kaikkia tempperamentteja tarvitaan. usein hillityt ihmiset seisoo tumput suorana esim.hätä tilanteis ym.joten joskus tarvitaan,nopeutta.

Tai päinvastoin: usein rauhallinen, hillitty ihminen hillitsee itsensä myös hätätilanteessa ja toimii systemaattisesti ja tehokkaasti, kun taas hätäisempi menee lukkotilaan tai alkaa touhottaen säätämään epäolennaisuuksia. Näin olen itse asian kokenut työssäni, jossa on joskus kriittisiä tilanteita.

Tämä. Joskus se "tehokas" ihminen lähtee hätätilanteessa etsimään auton ikkunasta lentäneen uhrin toista kenkää tai keskittyy johonkin muuhun täysin epäolennaiseen asiaan.

Vierailija
59/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehtimisen sijaan kannattaisi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Täällä tarvitaan kaikentyyppisiä ihmisiä. Erilaiset persoonat sopivat erilaisiin tehtäviin. Itse en kadehdi rauhallisia ihmisiä. Olen hyvin temperamenttinen ja nopeatempoinen tyyppi. En kuitenkaan mikään sähläri. Minulle rauhalliset ihmiset ovat tuskastuttavan hitaita ja persoonattomia. Monesti jopa epäilen rauhallisten ihmisten älykkyyttä, kun sanat soljuvat ulos hitaasti ja jonkun työn tekeminen kestää tolkuttoman kauan. Mutta niin kuin alussa sanoin, niin ole ylpeä itsestäsi. Kaikille on paikkansa.

Vierailija
60/71 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama henkilö jatkaa: todellakin ja vilpittömästi koen listan piirteet tutuiksi. Ehkä joihinkin asioihin jään jumiin, mutta en sen enempää kuin muutkaan tuntemani ihmiset. En aidosti usko, että mulla on mitään persoonallisuushäiriötä. Joskus olen ollut tilapäisesti masentunut tai ahdistunut, mutta se on mennyt ohitse.

Lisäksi omasta mielestäni sana "hullu" viittaa ihmiseen, jonka todellisuudentaju on pahasti vinoutunut ja vääristynyt. Eli sana "hullu" voisi viitata psykoottiseen tai skitsofreniaa sairastavaan, jolla on harhoja. Minulla ei ole ollut sellaisia koskaan ja olen hoitanut elämäni ihan ok. Ei esim. jostain elämäntilanteesta ahdistunut tai masentunut (tilapäisesti) ole hullu. Eikä esim. ylivilkas tai hyvin verkkaisesti toimivakaan ole hullu. Ei temperamentti liity hulluuteen, eivätkä edes erikoiset mielenkiinnonkohteet tai värikäs ulkonäkö/tyyli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan