Olen katellinen ihmisille, ketkä ovat luonnostaan rauhallisia ja hallittuja käytökseltään
Itse olen sellainen touhottaja. Yksin ollessani teen asiat sinne päin, en keskity, sähellän, kiirehdin, viskelen tavaroita, paiskon ovia ja sen sellaista. En halua kuitenkaan muiden näkevän minua sellaisena ja joudun ponnistelemaan todella paljon, että näyttäytyisin muille rauhallisena ja hallittuna ihmisenä. Kun yritän sitten liikaa hallita käytöstäni, vaikutankin ihan liian tönkölle ja tuntuu, etten osaa enää edes toimia kunnolla kun oikea toimintatapani on niin kaukana siitä hallitusta.
En tiedä mikä tämän avauksen pointti on, ehkä mietin sitä, että onkohan tämmöinen yleistäkin, että yksin ollessa sähelletään, mutta muiden nähden käyttäydytään hallitusti..?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse kans olen kadehtinut rauhallisia ihmisiä,toisaalta kaikkia tempperamentteja tarvitaan. usein hillityt ihmiset seisoo tumput suorana esim.hätä tilanteis ym.joten joskus tarvitaan,nopeutta.
Tai päinvastoin: usein rauhallinen, hillitty ihminen hillitsee itsensä myös hätätilanteessa ja toimii systemaattisesti ja tehokkaasti, kun taas hätäisempi menee lukkotilaan tai alkaa touhottaen säätämään epäolennaisuuksia. Näin olen itse asian kokenut työssäni, jossa on joskus kriittisiä tilanteita.
Tämä. Joskus se "tehokas" ihminen lähtee hätätilanteessa etsimään auton ikkunasta lentäneen uhrin toista kenkää tai keskittyy johonkin muuhun täysin epäolennaiseen asiaan.
Tuo liittyy paineensietokykyyn. Itse olen melko rauhallinen ja hätätilanteissa toimin todella nopeasti ja loogisesti. Ex-mieheni on normaalielämässä todella nopea ja hätäinen kuumakalle ja hätätilanteissa rupeaa raivoamaan/sähläämään tai passivoituu.
En esinny ympäristölleni .Olen oma itseni kaikinen avuineni ja vikoineni.Jos en kelpaa omana itsenäni jollekin, Mitä Siiten?Osaa itkeä nauraa,elää.En vertaa itseäni muihin.Olen itkenyt ja naurannut paljon.En kumarra titeleitä.Kunioitan edessä olevaa ihmistä ja kuuntelen mitä hän puhuu minulle.Kuin kuntelen itseäni mitä puhun itse.Onneksi minulla eei ole koskaan ollut fimaa,eikä alaisia.Ihan on hyvä olla ollut työelämä,työntekijän asemassa.Nostanut kissan pöydälle tarvittaessa.minun ei tarvitse nuolla kenenkään peppua,kielieni ei siis ruskea.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen kateellinen sellaisille rauhallisille ihmisille, mutta toisaalta taas ottaa päähän ne ihmiset jotka harkitsevat harkitsemisesta päästyään. Ehkä molempia tarvitaan. Eniten kuitenkin hitsaa ne tyypit jotka valittavat töissä pomojen selän takana ja sitten kun on aika sanoa, niin istutaan palaverissa seinille tuijotellen. Ja kun palaveri on ohi taas sama supina jatkuu.
Yleensä ne ovat ne touhottajat, jotka valittavat pääsemästä päästyään, mutta palaverissa ovat hiljaa. Rauhalliset ja muuten hiljaiset ihmiset taas kertovat mielipiteensä silloin, kun asioista päätetään.
Vierailija kirjoitti:
Kadehtimisen sijaan kannattaisi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Täällä tarvitaan kaikentyyppisiä ihmisiä. Erilaiset persoonat sopivat erilaisiin tehtäviin. Itse en kadehdi rauhallisia ihmisiä. Olen hyvin temperamenttinen ja nopeatempoinen tyyppi. En kuitenkaan mikään sähläri. Minulle rauhalliset ihmiset ovat tuskastuttavan hitaita ja persoonattomia. Monesti jopa epäilen rauhallisten ihmisten älykkyyttä, kun sanat soljuvat ulos hitaasti ja jonkun työn tekeminen kestää tolkuttoman kauan. Mutta niin kuin alussa sanoin, niin ole ylpeä itsestäsi. Kaikille on paikkansa.
Rauhallinen ihminen ei ole yhtä kuin hidas. Rauhallinen ihminen voi tehdä työnsä ripeästi ja saada asiansa sanotuksi napakasti mutta ulosantinsa ja tapansa olla on hillitty ja levollinen. Tylsiä varmasti ovat temperamenttisempien mielestä mutta olkoon asia niin - kuten itse totesit, kaikille on paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadehtimisen sijaan kannattaisi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Täällä tarvitaan kaikentyyppisiä ihmisiä. Erilaiset persoonat sopivat erilaisiin tehtäviin. Itse en kadehdi rauhallisia ihmisiä. Olen hyvin temperamenttinen ja nopeatempoinen tyyppi. En kuitenkaan mikään sähläri. Minulle rauhalliset ihmiset ovat tuskastuttavan hitaita ja persoonattomia. Monesti jopa epäilen rauhallisten ihmisten älykkyyttä, kun sanat soljuvat ulos hitaasti ja jonkun työn tekeminen kestää tolkuttoman kauan. Mutta niin kuin alussa sanoin, niin ole ylpeä itsestäsi. Kaikille on paikkansa.
Rauhallinen ihminen ei ole yhtä kuin hidas. Rauhallinen ihminen voi tehdä työnsä ripeästi ja saada asiansa sanotuksi napakasti mutta ulosantinsa ja tapansa olla on hillitty ja levollinen. Tylsiä varmasti ovat temperamenttisempien mielestä mutta olkoon asia niin - kuten itse totesit, kaikille on paikkansa.
Kyllä. Ja rauhallinen, sähläävän ihmisen silmissä ehkä hidastempoiselta näyttävä ihminen voikin saada vaikka viikossa huomattavasti enemmän aikaan ja tehdä kestävämpää jälkeä kuin sählä, joka näyttää päällisin puolin suorittavansa enemmän tehtäviä vaikka yhden tunnin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat asiat tuntuvat artikkelin mukaan tutuilta heille, joilla tällainen persoonallisuus on.
1. Tunteet ovat sinulle tärkeä osa elämää. Olet tunteille varsin avoin.
2. Olet enemminkin suora ja aito kuin turvaudut mielistelyyn.
3. Sinulla on yleensä luottamusta omiin kykyihisi.
4. Useimmiten pidät ihmisistä, ja tulet heidän kanssaan toimeen.
5. Ilo, onnellisuus, rakastaminen ja innostuminen ovat sinulle tuttuja tiloja. Naurat helposti ja usein.
6. Et jää yleensä pitkäksi aikaa turhautumiseen tai katkeruuteen.
7. Olet yleensä enimmäkseen rento ja rauhallinen.
8. Et kovinkaan usein tai pitkään tunne syyllisyyttä, toivottomuutta tai yksinäisyyttä.
9. Siedät mielestäsi melkoisen hyvin stressiä
10. Et heittäydy suin päin ja ajattelematta minkä tahansa halusi viemäksi.
Juttu on julkaistu ensi kerran marraskuussa 2018.
10 terveen persoonallisuuden piirrettä - montako sinulla on?
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/e2e51d31-2b85-4842-91ae-a056…
Näitä kaikkia persoonallisuuden piirteitä voi kehittää itsessään ettei mikään sähläri tarvitse loputtomiin olla. Tuota 10. ominaisuutta olen erityisesti kehittänyt ettei tule turhia hankaluuksia liikaa.
Voin allekirjoittaa nuo kaikki piirteet itsessäni. Ja niitä sanotaan terveen persoonallisuuden piirteiksi? Jostain syystä jotkut pitävät Asperger-tapauksena ja yksi ihminen on haukkunut minua hulluksi.
Onko vika siis haukkujassa, muissa ihmisissä, tuossa listassa vai siinä, että ehkä et tunne itseäsi vielä niin hyvin kuin luulit - allekirjoitutko listan hieman hätäisesti? Ihan vain omaksi pohdittavaksesi nyt tämä. Tästä on hyvä jatkaa pohdintaasi.
Eli siis mielestäsi saattaisin oikeasti olla toivottoman ja parantumattoman hullu, kun minua on yksi ihminen sellaiseksi haukkunut? Mitä voisin tehdä asialle ja miksi minun pitäisi ottaa vakavissani ainoastaan ne törkeimpien haukkujien mielipiteet ja jättää niiden muiden huomiotta?
Sama henkilö jatkaa: todellakin ja vilpittömästi koen listan piirteet tutuiksi. Ehkä joihinkin asioihin jään jumiin, mutta en sen enempää kuin muutkaan tuntemani ihmiset. En aidosti usko, että mulla on mitään persoonallisuushäiriötä. Joskus olen ollut tilapäisesti masentunut tai ahdistunut, mutta se on mennyt ohitse.
Ok🙄
Olen rauhallinen ja hillitty, mutta tietyissä asioissa vaaditaan ankaraa itsekuria, mutta olen siinäkin onnistunut hyvin. Itsekuria ja käytöstä voi kehittää.
Aikansa se rauhallisuus kestää, sitten alkaa lopulta napsumaan kun ei vaan enää riitä sietokykyä jatkuviin vastoinkäymisiin ja muiden perseilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat asiat tuntuvat artikkelin mukaan tutuilta heille, joilla tällainen persoonallisuus on.
1. Tunteet ovat sinulle tärkeä osa elämää. Olet tunteille varsin avoin.
2. Olet enemminkin suora ja aito kuin turvaudut mielistelyyn.
3. Sinulla on yleensä luottamusta omiin kykyihisi.
4. Useimmiten pidät ihmisistä, ja tulet heidän kanssaan toimeen.
5. Ilo, onnellisuus, rakastaminen ja innostuminen ovat sinulle tuttuja tiloja. Naurat helposti ja usein.
6. Et jää yleensä pitkäksi aikaa turhautumiseen tai katkeruuteen.
7. Olet yleensä enimmäkseen rento ja rauhallinen.
8. Et kovinkaan usein tai pitkään tunne syyllisyyttä, toivottomuutta tai yksinäisyyttä.
9. Siedät mielestäsi melkoisen hyvin stressiä
10. Et heittäydy suin päin ja ajattelematta minkä tahansa halusi viemäksi.
Juttu on julkaistu ensi kerran marraskuussa 2018.
10 terveen persoonallisuuden piirrettä - montako sinulla on?
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/e2e51d31-2b85-4842-91ae-a056…
Näitä kaikkia persoonallisuuden piirteitä voi kehittää itsessään ettei mikään sähläri tarvitse loputtomiin olla. Tuota 10. ominaisuutta olen erityisesti kehittänyt ettei tule turhia hankaluuksia liikaa.
Kaikki.
Ok. Ei välttämättä olisi tarvinnut sitä tänne muille ilmoittaa ;) Nämä tällaiset listat toimivat parhaiten oman sisäisen pohdinnan ja henkisen kasvun tukena.
Jaoin sen kuitenkin. Ei nämä minusta mitään harvinaisuuksia ole. Tuskin olen ainoa joka kokee nuo omakseen.
Toisaalta se minä, joka kuvittelemme olevamme, on olemassa vain meidän päämme sisällä, muut voivat olla, perustellustikin, toista mieltä.
Miten itsekuria ja rauhallisuutta voi kehittää?
Olisi kiva kuulla kokemuksia ihmisiltä, jolla on ennen ollut tapana toimia liian hätiköidysti mutta on onnistunut muuttamaan itsensä ns. järki-ihmiseksi.
Olen samaa mieltä. Ihmisten aivojen prosessointinopeudessa on eroja ja korkea prosessointinopeus korreloi positiivisesti älykkyyden kanssa. Toki joku hyvin älykäskin voi toimia ulkoisesti käytännön jutuissa jähmeästi, mutta monesti se nopeus heijastuu käytökseenkin ja reflekseihin ym.