Jos työpaikka ilmoituksessa vaaditaan huumetesti, tarkoittako se sitä, että...
pitää käydä kusemassa purkkiin, kun joku katsoo vieressä?
Mietin, että jääkö nyt taas hakemus laittamatta :(
Ei sillä, että käyttäisin huumeita, en käytä edes alkoa, mutta tuohon en suostu.
Kommentit (82)
Ei mun vieressä ainakaan ketään ollut katsomassa, kun ei ollut mitään huumetaustaa, eikä syytä epäillä käyttöä.
Se tarkoittaa sitä, että Sanomassa oltaisiin kusi sukassa piilottelemassa nautintoaineitaan.
Ei mun mukana kyllä ole ketään siellä pissatestissä ollut. Omassa kopissa saa pissata ovi kiinni. Tämä mun työpaikalla käytäntö, testit tulee yllärinä (liittyy lentoturvallisuuteen). En sitten tiedä miten tässä aloituksessa tarkoitetaan. Pitääkö sinne siis hakemukseen liittää huumetestin tulos vai mitä? Aika erikoista.
Kyllä on katsomassa. Itse istuin näytettä antamassa vessakopissa, jonka seinässä oli avonainen luukku, josta labrahoitaja seurasi toimitusta huoneen puolelta. He katsovat, ettet vaikka tuo jonkun toisen pissaa pullossa ja anna sitä omana näytteenäsi. Tätäkin kuulemma tapahtuu. Pissaamisen jälkeen ojensin näytepurkin tuosta luukusta hoitajan käteen.
Älä nyt tuommoisen takia jätä hakematta töihin!
Törmäsin siihen kerran siten että edellisessä työpaikassani kun jouduin työkyvyn selvitysprosessiin oli erikseen mainittu että huumetestit ovat pakolliset siinä. Hups vaan, eipä otettu ainuttakaan huumetestiä.
Se otetaan vasta kun sut valitaan, ei kaikilta kolmeltasadalta hakijalta. Olen kerran ollut, silloin pytyn vieressä oli 20x20 kokoinen luukku, joka oli auki hoitajan huoneeseen. Ja hoitaja teki testin aikana jotain ihan muuta eikä kytännyt toimitusta. Ajattele tilanteessa, että olet oman elämäsi iivo niskanen antamassa dopingnäytettä
Ei kannata hakea sellaiseen työpaikkaan joka ei luota puheeseen vaan vaatii tuollaista testiä.
NurseBetty kirjoitti:
Kyllä on katsomassa. Itse istuin näytettä antamassa vessakopissa, jonka seinässä oli avonainen luukku, josta labrahoitaja seurasi toimitusta huoneen puolelta. He katsovat, ettet vaikka tuo jonkun toisen pissaa pullossa ja anna sitä omana näytteenäsi. Tätäkin kuulemma tapahtuu. Pissaamisen jälkeen ojensin näytepurkin tuosta luukusta hoitajan käteen.
Heh heh, itse "en kykene pissaamaan kuin kahdella kädellä" joten hoitajan oli pakko pidellä purkkia. Jos minua nöyryytetään niin pistetään hieman takaisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hakea sellaiseen työpaikkaan joka ei luota puheeseen vaan vaatii tuollaista testiä.
Tai mihinkään teollisuuteen? Mä en haluais tässä ympäristössä, että ykskään työntekijä ois päihtyny, koska yhdestä virheestä voi tulla jäätävät vahingot näkemättä edes vaivaa... Jos et vammauta ihteäs tai menetä raajoja, niin vaarannat työkaverit hosumalla puolihuolimattomasti vaikka hengenvaarallisten kemikaalien kanssa. Enkä oo puhunu vielä siitä, montako nollaa vahingon hintalapussa on.
Pysykää huumeen viihdekäyttäjät jossain, missä ette vaaranna muita.
Ja ei ne aina huumetestiä vieressä tapittamalla vahdi, itse sain olla vessassa rauhassa, mutta ovi piti jättää vähän raolleen ja hoitaja istui odottamassa rauhassa sen takana ilman mitään näköyhteyttä.
Huumetestin vaatiminen on itse asiassa laitonta useimmissa tapauksissa, joissa niitä vaaditaan. Esimerkiksi normaalissa toimistotyössä niitä ei saa käyttää, jollei työntekijä käytä sellaista järjestelmää joka voi suoraan vaarantaa muiden terveyden ja hengen. Laki on aika selvä asiassa, mutta useat yritykset rikkovat tietoisesti lakia.
Itse en ole noin kolmeenkymmeneen vuoteen viettänyt huumeissa päivääkään mutta voisi jäädä hakematta tuollaiseen työpaikkaan. En pidä viranomaiskontrollista.
Juuri sitä tarkoittaa.
Jouduin käymään kusemassa valvotusti, kun olin vakuutusyhtiössä töissä. Perustelu oli kai se, että minulla oli pääsy todella suuriin rahasummiin, kenenkään terveystietoihin en päässyt.
Samalla tehtiin muu työhöntulotarkastus ja oli jännä, miten labrahoitoja oli muita kokeita ottaessaan leppoisa tyyppi, mutta sitten hän selvästi otti karskimman asenteen, kun lähdettiin kohti vessaa.
Kokemus tuokin.
Vierailija kirjoitti:
NurseBetty kirjoitti:
Heh heh, itse "en kykene pissaamaan kuin kahdella kädellä" joten hoitajan oli pakko pidellä purkkia. Jos minua nöyryytetään niin pistetään hieman takaisin päin.
Ja se on sen täysin ulkopuoliselle terveystalolle työskentelevän hoitajan vika että haet firmaan joka vaatii testiä?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole noin kolmeenkymmeneen vuoteen viettänyt huumeissa päivääkään mutta voisi jäädä hakematta tuollaiseen työpaikkaan. En pidä viranomaiskontrollista.
Tuo vaatimus nyt ei ole missään tekemisissä viranomaisten kanssa, mutta tuskin he sinua jäävät kaipaamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi pankeissa vaaditaan huumetestit. Kyllä mä enemmin jollekin huumehemmolle antaisin mahdollisuuden päästä mun tileihin käsiksi kuin pakottaisin sen kusemaan purkkiin. Joskus se työnantajan vaatima testi on myös asiakkaan turvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi pankeissa vaaditaan huumetestit. Kyllä mä enemmin jollekin huumehemmolle antaisin mahdollisuuden päästä mun tileihin käsiksi kuin pakottaisin sen kusemaan purkkiin. Joskus se työnantajan vaatima testi on myös asiakkaan turvaksi.
Tässä tilanteessa näkyisi, että Hemmo Kukka on käynyt sun tililläsi ja siirtänyt sieltä rahaa pois. Pankki olisi velvollinen korvaamaan sen sinulle.
Eli se on vain ja ainoastaan pankin/työnantajan turvaksi, ei sinun. Sinä olet turvattu muilla mekanismeilla.
Jotku hoitajat ovat pervoja ja nauhoittavat kusemisen ja kusivehkeet sillä siellä kopissa on kameroita. Kannattaa varoa tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai jokaiseen tehtävään on työhaastattelut jossa tuommoiset "huumehemmot" seulotaan pois. Kovat huumeet ei näy kuin pari päivää ja kyllä sen jopa narkkari pystyy olemaan ilman. Jos ei pysty, niin tuskin on siinä kunnossa että duunia voi edes hakea. Säännölliset pilven polttelijat tuo seuloo tehokkaasti pois. Kun miettii hyötyjä, niin on outoa et näitä testejä tehdään niin paljon. Kuintenkin puututaan ihmisten yksityisyyteen rajusti. Järkevämpää olisi pistotarkastukset työaikana syljestä. Niihin kun ei voi varautua ja eivät riko yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
NurseBetty kirjoitti:
No tuskinpa se sille hoitajalle kovin nöyryyttävää oli, vähintään harjoitteluissa on joutunut pesemään pippeleitä ja laittamaan katetreja, pesemään peppuja yms., niin ei se sinun pippelisi niin erikoinen ole.
Ja tiedän, että työpaikkailmoitus on yhdyssana, puhelin niitä erottelee työkseen.