Miten maaseutumaakuntien asukkailla on otsaa vaatia samaa rokotustahtia?
Kyllä, riskiryhmät tietysti rokotetaan ensin, ja kaikki suomalaiset saavat rokotteen. Nyt puhutaan kiireellisyysjärjestyksestä.
Miten maakuntien asukkailla on otsaa vastustaa hampaat irvessä sitä, että riskiryhmien jälkeen rokotuksia painotettaisiin pahimmille tartunta-alueille?
Ei, kyse ei ole siitä, ertä me vaikkapa täällä stadissa olisimme jotenkin holtittomampia maskien kanssa. Olen aivan varma, että jos täällä lasketaan maskinkäyttöprosentti vaikka marketissa, se on isompi kuin jossain sotkamolaisessa ruokakaupassa.
Kyse on ylipäänsä väestötiheydestä. Mitä enemmän ihmisiä asuu lähekkäin, sitä suurempi tartuntariski.
Kannattaa katsoa täältä, miten eri tavoin korona kurittaa tiheästi asutettuja, väkirikkaita alueita verrattuna maaseutumaakuntiin. On sulaa hulluutta rokottaa jotain perämiukkulan väestöä samassa tahdissa kuin vaikkapa helsinkiläisiä, kun jälkimmäisillä on satakertainen riski sairastua ja kuolla aivan pelkästään asuinolojensa takia.
https://yle.fi/uutiset/3-11300232
Jännä miten maaseudulla kyllä kitistään yhtäläisten palveluiden perään, kun pitäisi saada kunnan vesi ja hyvä langaton verkko peräkulmille, mutta kun kyse on elämästä ja kuolemasta, niin maaseudulla huudetaan, että "oma vika, itsepä halusitte asua stadissa!"
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä maalla halutaa kunnan vesi, niin ihan itse maksetaan esim. 43 000 euroa siitä, että vesijohto kunnan verkosta pirttiin vedetään. Toista on Helsingissä, siellä avataan hana ja kunnallinen vesi virtaa keittiön altaaseen hintaan 25 e/kk. Sama valokuidun kanssa, sen saa, jos maksaa itse, ei ole palveluntarjoajat ojentamassa auttavaa kättä.
Joten minusta olisi vastaavasti ihan OK, että stadilaiset maksavat jokainen itse rokotteesta esim. 2000 e/rokotekerta.
Kuvittelitko että liittyminen kunnan vesijohtoverkkoon on kaupungeissa ilmaista?
En kuvitellut. Silti kerrostalossa et maksa siitä liittymästä euroakaan.
Omakotitalon liittymismaksu on miellyttävät 2000 e eli järkyttävän halpaa, kaiken lisäksi vesijohto tuodaan tontin rajalle kunnan toimesta, maalla moisesta voi vain unelmoida.
Teillä maalla mikään ei saisi maksaa mitään. Kilometrin vesiputki omalle syrjäiselle talolle pitäisi saada tonnilla ja bensan hinnat pitäisi kompensoida kun kaupalle on 30 km. Mutta jotenkin unohtuu samaan aikaan että maksatte siellä siitä talostanne murto-osan siitä mitä kaupunkilainen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä maalla halutaa kunnan vesi, niin ihan itse maksetaan esim. 43 000 euroa siitä, että vesijohto kunnan verkosta pirttiin vedetään. Toista on Helsingissä, siellä avataan hana ja kunnallinen vesi virtaa keittiön altaaseen hintaan 25 e/kk. Sama valokuidun kanssa, sen saa, jos maksaa itse, ei ole palveluntarjoajat ojentamassa auttavaa kättä.
Joten minusta olisi vastaavasti ihan OK, että stadilaiset maksavat jokainen itse rokotteesta esim. 2000 e/rokotekerta.
Sun on pakko olla joku apukoululainen...
Luuletko että yritykset rakentavat infrastrukstuurin kaupunkiin hyväntekeväisyyttään, ettei siitä tarvitsisi maksaa???? 😀😀😀
Mitkä ihmeen yritykset kunnan vesijohtoverkoston omistaa? Kunta maksaa, asukkaille jää pelkkä liittymismaksu. Toista on maalla, täällä maksetaan itse. Siksi ap:n valittaessa meidän ruikutuksestamme voitaisiin vastaavasti tehdä niin, että maksaisitte itse edes rokotteenne ettekä aina oleta, että joku muu maksaa kaiken. Jo nyt pääkaupungin asuinkuluista yhteiskunta maksaa enemmän kuin missään muussa kunnassa!
Oletko koskaan kuullut miten paljon pääkaupunkiseutu subventoi muun maan pikkukuntien taloutta? Puhutaan satojen miljoonien vuotuisista rahoista jotka siis ovat meidän verorahojamme mutta ne menevät kyöhempien kuntien tukemiseen. Joten kyllä on niin että te elätte muiden rahoilla jos keskimäärin katsotaan.
Eikä siinä mitään, pitäähän syrjäseutuja tukea. Mutta älkää nyt jumalauta kuvitelko että te saatte kupata ihan kaiken ensimmäisinä tässä maassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun on pakko olla joku apukoululainen...
Luuletko että yritykset rakentavat infrastrukstuurin kaupunkiin hyväntekeväisyyttään, ettei siitä tarvitsisi maksaa???? 😀😀😀
Mitkä ihmeen yritykset kunnan vesijohtoverkoston omistaa? Kunta maksaa, asukkaille jää pelkkä liittymismaksu. Toista on maalla, täällä maksetaan itse. Siksi ap:n valittaessa meidän ruikutuksestamme voitaisiin vastaavasti tehdä niin, että maksaisitte itse edes rokotteenne ettekä aina oleta, että joku muu maksaa kaiken. Jo nyt pääkaupungin asuinkuluista yhteiskunta maksaa enemmän kuin missään muussa kunnassa!
Oletko sä trolli, joka yrittää leimata kaikki maalaiset umpityhmiksi?
Kyllä me muut maalaiset sentään ymmärrämme, että kaupunkilaiset maksavat vesihuollosta ja kaapelista yhtä paljon kuin maalaisetkin, minkä lisäksi asumisen hinta on maalla murto-osa kaupungin hinnoista. Halvempi elämisen hintahan on juuri se syy, miksi useimmat haluavat asua maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelitko että liittyminen kunnan vesijohtoverkkoon on kaupungeissa ilmaista?
En kuvitellut. Silti kerrostalossa et maksa siitä liittymästä euroakaan.
Omakotitalon liittymismaksu on miellyttävät 2000 e eli järkyttävän halpaa, kaiken lisäksi vesijohto tuodaan tontin rajalle kunnan toimesta, maalla moisesta voi vain unelmoida.
Miksi maaseudun euron hintaiseen tonttiin pitäisi kuulua liittymä rajalle tuotuna?
Näille röyhkeille maalaisille, mitkä elävät tulonsiirtojen varassa, on kyllä tehtävä jotain.Ehkä vaalitapa pitäisi muuttaa ihan ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,ymmärrän, että pääkaupunkiseutu rokotettaisiiin ensin,mutta se vaatisi myös sen,että väki pysyisi siellä kunnes tauti tukahtuisi, eikä mökkeilisi ympäri Suomea.
Ei kyllä ole havaittu että mökkeily levittäisi virusta mitenkään erityisen paljon. Tuo on vain jäänyt vuoden takaisesta joillekin ajatuksena päälle.
P*skanmarjat. Meiltä peruttiin hiihtolomaviikon mökkivaraus, koska edelliset olivat pois lähtiessään ilmoittaneet käyneensä sairastamassa koronan kyseisellä mökillä. Helsinkiläisiä olivat ja vaikka koko viikko oli sairastettu, niin vasta poistuessaan sitten vasta tuli mieleen infota omistajaa. Toivon todella, että karma muistaa näistä itsekkäitä p*skiaisia.
Yksittäistapaus ei muuta sitä että varsinkaan omalla mökillä mökkeilyt ei juuri ole levittänyt tautia.
Mutta minun puolestani sinun mökkisi saavat olla tyhjillään jos haluat. Ei sinun niitä ole pakko kenellekään vuokrata.
Luetunymmärtäminen, hoi! Me olimme perhe, joka olisi halunnut matkustaa VUOKRAAMALLEEN mökille, mutta joku itsekäs helsinkiläistollo pilasi vastuuttomuudellaan meidän odotetun loman. Ja luulenpa, ettei ollut yksittäistapaus, koska Levin nettisivuilla oikein painotetaan, että sairastapauksista pitää ilmoittaa mökin omistajille HETI eikä vasta kun oma loma on jo ohi.
Etelänpaviaanit pitäisi rokottaa viimeisinä, koska lähtevät tartuttamaan suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,ymmärrän, että pääkaupunkiseutu rokotettaisiiin ensin,mutta se vaatisi myös sen,että väki pysyisi siellä kunnes tauti tukahtuisi, eikä mökkeilisi ympäri Suomea.
Ei kyllä ole havaittu että mökkeily levittäisi virusta mitenkään erityisen paljon. Tuo on vain jäänyt vuoden takaisesta joillekin ajatuksena päälle.
P*skanmarjat. Meiltä peruttiin hiihtolomaviikon mökkivaraus, koska edelliset olivat pois lähtiessään ilmoittaneet käyneensä sairastamassa koronan kyseisellä mökillä. Helsinkiläisiä olivat ja vaikka koko viikko oli sairastettu, niin vasta poistuessaan sitten vasta tuli mieleen infota omistajaa. Toivon todella, että karma muistaa näistä itsekkäitä p*skiaisia.
Yksittäistapaus ei muuta sitä että varsinkaan omalla mökillä mökkeilyt ei juuri ole levittänyt tautia.
Mutta minun puolestani sinun mökkisi saavat olla tyhjillään jos haluat. Ei sinun niitä ole pakko kenellekään vuokrata.
Luetunymmärtäminen, hoi! Me olimme perhe, joka olisi halunnut matkustaa VUOKRAAMALLEEN mökille, mutta joku itsekäs helsinkiläistollo pilasi vastuuttomuudellaan meidän odotetun loman. Ja luulenpa, ettei ollut yksittäistapaus, koska Levin nettisivuilla oikein painotetaan, että sairastapauksista pitää ilmoittaa mökin omistajille HETI eikä vasta kun oma loma on jo ohi.
Jos tuo vastuuton helsinkiläisperhe olisi ollut rokotettu niin mitään ongelmaa ei olisi ollut. Joten mitä siinä raivoat. Sinunkin etusi olisi että pahimmat epidemia-alueet rokotettaisiin ensin.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaasti epidemiologisesti olisi järkevää rokottaa pahimmat alueet ensin. Tulipalon sammutuskin lähtee tulipesäkkeestä, ei naapuritalojen takapihoilta.
Väärin, tulipalossa on myös vahinkojen leviämisen strategia. Eli annetaan hallitusti palaa ja suojataan naapuritalot jotta ne ei pala.
Rokotuksissa sama homma, nyt kannattas käyttää ne vähäiset rokotukset pieniin maaseutupitäjiin jossa saatas rokotettua kaikki. Voitas näin vapauttaa hoitokapasitetti muuhun käyttöön.
Holtittomia alueita ei pidä palkita aikaistamalla rokotuksia, ei vaikka nämä holtittomat alueet onkin pääosin näitä vihreille tärkeitä alueita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhtaasti epidemiologisesti olisi järkevää rokottaa pahimmat alueet ensin. Tulipalon sammutuskin lähtee tulipesäkkeestä, ei naapuritalojen takapihoilta.
Väärin, tulipalossa on myös vahinkojen leviämisen strategia. Eli annetaan hallitusti palaa ja suojataan naapuritalot jotta ne ei pala.
Rokotuksissa sama homma, nyt kannattas käyttää ne vähäiset rokotukset pieniin maaseutupitäjiin jossa saatas rokotettua kaikki. Voitas näin vapauttaa hoitokapasitetti muuhun käyttöön.
Holtittomia alueita ei pidä palkita aikaistamalla rokotuksia, ei vaikka nämä holtittomat alueet onkin pääosin näitä vihreille tärkeitä alueita
Logiikkasi ontuu hieman. Hoitokapasiteettia vapautetaan estämällä mahdollisimman monta tartuntaa ja se onnistuu vain jos rokotetaan siellä missä tautia on eniten.
Lisäksi rokotukset eivät ole mikään palkinto tai rangaistus vaan ne annetaan lääketieteellisen arvion perusteella. Ja lääketieteellinen arvio tukee täysin yksiselitteisesti sitä että pahimmilla alueilla kannattaa rokottaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
"Puhtaasti epidemiologisesti olisi järkevää rokottaa pahimmat alueet ensin. Tulipalon sammutuskin lähtee tulipesäkkeestä, ei naapuritalojen takapihoilta."
Höpö höpö, tulipalossakin suojataan tärkeimmät ensin ;-)
Ja tulipalossa, jos palo on päässyt tarpeeksi pahaksi, ei edes yritetä sammuttaa vaan ainoastaan huolehditaan ettei se pääse leviämään.
Ehdotankin että pannaan pk-seutu kiinni ja katsotaan ketkä jää henkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa itsekästä käytöstä.
Aikaisemmin on sanottu, ettei korona tartu esim. pintojen kautta. Onko tästä asiasta saatu lisätietoa?