Mistä kaikista sairauksista te jotka ette pysty käyttämään maskia kärsitte?
Ketjun tarkoitus ei ole sitten syyllistää tai kiusata ketään, kiitos.
Kommentit (83)
Varsinaisesti en kärsi. Mutta sairastin jo koronan. Olen tietääkseni turvallisempaa seuraa, kuin maskilliset ja rokotetut. Asun myös Ruotsissa, jossa arviolta ainakin joka kymmenes on jo covidin läpikäynyt ja tiedetään/ymmärretään että useimmille se on vaaraton.
Mulla keuhkosairaus ja ahdistushäiriö, mutta käytän silti maskia kaupassa, julkisissa, töissä ym. Aluksi oli vaikea totutella, mutta nyt se onnistuu ihan ok. Minun on pakko käyttää ffp2 maskia, koska korona voisi tappaa minut, ja tietyt ihmiset eivät käytä maskia esim bussissa kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Sain niin pahan paniikkikohtauksen että olin loppupäivän poissa pelistä. Jos ei ole paniikkiikohtausta koskaan kokenut ei ehkä ymmärrä miksi ei tee tuon jälkeen maskiin mieli koskea
Voisiko siihen maskiin opetella vähitellen ja turvallisessa ympäristössä?
Astma.
Pystyn käyttämään n.15 min kerrallaan ja se riittää kauppareissuun ja kirjojen hakemiseen kirjastosta. Ulkona en käytä, laitan maskin ennenkuin menen sisään esim kauppaan.
Kerran testasin pidempää aikaa ja 30-40 min. meni ihan ok, mutta sitten alkoi päässä huipata kunnolla kun hengitys ei enää sujunut.
Ehdin jo ajatella että olisiko viimeinkin asiallinen keskustelu aiheesta. Hölmö olen kun sellaista ehdin luulla.
Olen siis yhä sitä mieltä ettei kiinnosta edea anonyymisti alkaa kertoa miksi en maskia pidä, ei se muille kuulu.
On ollut huvittavaa huomata, kuinka moni käyttää maskia vain julkisen paineen vuoksi. Kuulun itsekin heihin. Käytän siis maskia esim. kaupassa, kirjastossa ja julkisissa kulkuvälineissä, mutta kun työn puolesta tapaan asiakkaita, käymme joka kerta sen ”haluatko, että käytän maskia - ei minun puolestani tarvitse” -keskustelun, jonka jälkeen maski jätetään laukkuun helpottuneesti hymyillen. Sama juttu kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että suurimman osan sairaus on LUULOSAIRAUS!
Ei. Vaan ureakefalia.
Ensisijaisin syy kemikaali+ muut allergiat ja sen aiheuttama nenän limakalvojen turopaminen ja verenvuoto. Ja kyllä, se haittaa hengitystä, kun limakalvoturvotus pistää hengitystiet kokonaan tai löhes kokonaan tukkoon. Lisäksi keuhkoputket voivat mennä tukkoon ja välillä menevätkin.
Toissijaiset syyt migreeni, atopia ja hyperventilaatiotaipumus.
Vielä lisäsyy, etten halua kerätä suuni eteen toisten bakteereja ja viruksia, koska maski toimii haavina niille.
En mistään, en käytä kauppareissuilla koska ei ole todistettu että ne olisivat suuria tautipesäkkeitä, omaan terveen maalaisjärjen toisin kuin moni muu muovivaippa suunsa ympärillä pälyilevä.
Ketju opetti minulle sen, että sano maskipakottajille:
"Minulla on astma ja paniikkihäiriö, saan myös rytmihäiriöitä kun pidän maskia. Siksi en pidä sitä."
KIITOS!
Jos ei voi käyttää tyypillistä suojamaskia voi käyttää visiiriä. Eli pois vetkuttelut ja visiiri käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
En mistään, en käytä kauppareissuilla koska ei ole todistettu että ne olisivat suuria tautipesäkkeitä, omaan terveen maalaisjärjen toisin kuin moni muu muovivaippa suunsa ympärillä pälyilevä.
Jos kaupasta olisi niin helppo saada korona, niin jokainen kassatyöntekijä olisi kokenut koronan ainakin kerran. Mutta se ei ole kovinkaan yleistä, suurin osa kassoista ei ole saanut koronaa. Kassatyöntekijät on paras litmustesti tästä viruksesta ja sen leviämisestä, jos he eivät ole saaneet sitä niin ei sitä kannata liikaa pelätä.
Vierailija kirjoitti:
On ollut huvittavaa huomata, kuinka moni käyttää maskia vain julkisen paineen vuoksi. Kuulun itsekin heihin. Käytän siis maskia esim. kaupassa, kirjastossa ja julkisissa kulkuvälineissä, mutta kun työn puolesta tapaan asiakkaita, käymme joka kerta sen ”haluatko, että käytän maskia - ei minun puolestani tarvitse” -keskustelun, jonka jälkeen maski jätetään laukkuun helpottuneesti hymyillen. Sama juttu kampaajalla.
Tulee suorastaan voimaantunut olo, kun on ilman maskia. Muut katsoo hieman kateellisena. Toiset maskittomat katsoo kuin että tuossa on toinen joka on fiksu, ikäänkuin sanattomasti ylistetään toisiamme, että siinä on toinen joka "gets it".
Pian tämä maskimeemi on täydellisesti ohi, ketään ei enää kiinnosta eikä ihmiset enää halua tuhota terveyttään maskinkäytön aiheuttamalla happivajeella.
Vierailija kirjoitti:
No minulla puuttuu toinen korva, niin ei oikein onnistu. Ja tämä ei ole trolli tai vitsi.
On sellaisiakin malleja, joissa menee nauhat pään taakse, sopivat myös korvattomille:
https://az1.hatstoremedia.com/hatstore/images/888392554796_4/652/522/0/…
Vierailija kirjoitti:
Jos ei voi käyttää tyypillistä suojamaskia voi käyttää visiiriä. Eli pois vetkuttelut ja visiiri käyttöön.
Mitä hyötyä visiiristä on? En lähde kipeänä ulos eli en aivastele ja yski. Hengitysilma sieltä yhtälailla kiertää pois kuin olisi ilman maskia.
Mulla alkaa kasvot kutista hirveästi jos käytän maskia. Hypoallergeeninen maski kutittaa yhtä lailla. Pakko alkaa hinkata naamaa, se kutina on jotain aivan sietämätöntä. Ehkä mun omassa uloshengitysilmassa on jotain, mikä ärsyttää ihoa?
Uppaan tätä, koska tuolla ulkona liikkuu edelleen maskikyttääjiä.
Maskipakko tuo esille ja näkyviin ne, joilla on luulosairaus tai muu sairaus. Eli käytännössä 90% maskittomilla/visiirittömillä aikuisilla heittää jotenkin mielen tasolla. En tarkoita, että ovat hulluja, mutta eivät kuitenkaan ole ihan täyspäisiäkään. Joko alentunut realiteettien taju tai kyky elää todellisuudessa, alhainen älykkyys tai alkavaa harhaisuutta taikka pelkotiloja. Tämä ketju kertoo siitä, miten pelkotilat estävät järkevää ajattelua. Lähes kaikki uniikit lumihiutaleet tässäkin ketjussa voisi käyttää visiiriä. Mutta maskista kun tulee pelkoa aiheuttavan tilanteen symboli, niin ajattelu loppuu siihen.
Noniin alapeukut esiin, pois mielestä kaikki todellisuus. Todellisuus paha, minä hyvä. Voin kuvitella, että asiat on niinkuin ennenkin, kun en laita maskia. ..
Käytän tehokasta suojamaskia lyhyitä aikoja vaikka sairastan astmaa. Se on epämukavaa mutta olen huomannut sen mahdolliseksi, kunhan pysyy rauhallisena ja hengittää välillä syvään. Loppupäivä menee toipuessa esim. kauppamatkasta, koska se on raskasta maskin takia. Ihan turha suunnitella siivousta tms. samalle päivälle, mutta muutenkin tulisi pyrkiä tekemään pidemmän ajan ostokset kerralla ja käydä kaupassa harvemmin. Maskin käyttö on siis epämukavaa ja rasittavaa muttei mahdotonta astmasta huolimatta. Kovin kauaa en kuitenkaan pystyisi maskia käyttämään, silloin olisi pakko vaihtaa visiiriin paremman suojauksen puutteessa. Jonkinlainen happea antava maskisysteemi olisi kova sana, mutta sellaista tuskin kehitetään niin kauan kun kaikki lääkehappi tarvitaan sairaaloissa.
Johan jossain uutisessa sanottiin suoraan, että maskin käytön oikeasti estävät sairaudet ovat harvinaisia ja yleensä syy on psyykkinen vaiva.