Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille
Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:
- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin
- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle
- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan
- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies
- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä
Mitä muita tulee mieleen?
-
Kommentit (1446)
Edelleen:En koskaan ollut mikään tavallinen duunari,perhetaustani taustani vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa olin kielilinjalla ja jouduin ottamaan pakollisen venäjän. Korostettiin sitä, että on taattu työpaikka kun venäjänkielentaitoisia tarvitaan kaupan alalla. Silloin tehtiin paljon bilateraalista kauppaa Neuvostoliiton kanssa.
Kesälomilla autoilimme pohjoismaissa ja yövyimme leirintäalueilla teltassa. Meillä oli pieni koira, joka kulki mukanamme. Hänellä oli rokotuspassi jolla pääsi rajojen yli.
Kun oli muotia vakosamettihousut niistä otettiin toinen takatasku irti ja se ommeltiin reiteen.
Ylioppilasjuhlissa meillä oli mikroshortsit ja pitkät valkoiset kiiltonahkasaappaat. Häveliäisyyssyistä koko komeuden päällä oli valkoinen midipituinen tunika, joka oli edestä auki.
Koira on se, ei hän. Takataskujutusta en ole koskaan kuullutkaan, olen syntynyt -62. Tunika on yhtenäinen, ilmeisesti liivi tai midipituinen jakku/takki.
Sinä olet se, ei hän. Kaikki saa käyttää suomenkielessä "sitä" ja "häntä" ihan niinkuin huvittaa. Inhottava tapa saivarrella, kannattaa opetella siitä pois ennen kuin loputkin ystävät häviävät ympäriltäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen mentiin kävellen kouluun 6-vuotiaana. Nykyään tule lasu ja syyte heitteillejätöstä, jos jorma-irmeli joutuu yksin kävelemään kilometrin kouluun.
No eikä tule. Tuhannet ekaluokkalaiset kävelee kouluun joka aamu ihan itse.
tulee kotiin ilman addub kenkiä ja takitta ;( anna sille pukko mukaan.
- yliopistot on vain naisille
- vain koulutuksella tienaa enemmän
- tupakointi on cool
- kettutytöt
- naimisisaa pitää olla viimeistään kun on 20v ja lapsia pitää olla alle 25v ainakin muutama
- kaikilla pitää olla lapsia
- miehen pitää ostaa naiselle hamekangasta
- kaikilla pitää olla auto, mökki, perunamaa
- vanhapiika, vanhapoika, leski
- takin napit pitää aina olla napitettuna ylös asti
- naiset ei saa mennä ravintolaan yksin tai toisten naisten kanssa ilman miestä
- hame on vanhanaikaista, housut moderneja ja tasa-arvon symboleja naisilla
- karvoja ei saa leikata, karvojen leikkaaminen merkitsee, että olet mainosten uhri
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on yksilö eikä rotunsa edustaja (vielä 90-luvulla)
Asioista voi laskea leikkiä (vielä 2000-luvun alussa)
Selvittiin useita päiviä peräkkäin ilman pöyristymisiä, järkytyksiä tai somemyrskyjä (vielä 90-luvulla)
Ei mietitty päivittäin sukupuoli-identitettiä, eleltiin vaan (vielä 2000-luvn alussa)
Piti kerran sanoa yhdelle tyypille, kun en lainannut hänelle kännykkää ja hän epäili syyksi etnistä taustaansa, että hyvä tyyppi on hyvä tyyppi, vaikka olisi ma nne ja paska jätkä on paska jätkä, vaikka olisi oma veli.
Kun en kaikkea lukenut, niin en tiedä vaikka olisi jo mainittu. Mutta siis se tanssilavojen ja -paikkojen tapa, että tytöt ryhmittyi yhdelle seinälle ja pojat toiselle, ja sitten kun musiikki alkoi, pojat lähti valitsemaan itselleen tanssipartneria, sen yhden kierroksen ajaksi. Tytöt siis seisoivat "tyrkyllä," kuten sanottiin.
Nyt kun sitä ajattelee, niin sehän oli ihan kamalaa. Mutta ei sitä silloin niin minään pidetty, se kun vaan oli tapa. Siinä sitä seistiin ja vilkuiltiin toisiamme ja joskus tirskuttiin ja yritettiin mennä karkuun, jos joku kauhea tyyppi yritti tulla hakemaan. Periaate oli kuitenkin se, että aina lähdettiin, kun joku tuli kumartamaan tai muuten pyytämään tanssiin. Siinä mielessä oli epäkohteliasta kieltäytyä, kun kuitenkin siinä tyrkyllä oli. Yksi tanssi nyt ei ketään vahingoittanut, meni sen kenen kanssa tahansa. Joten aika monenlaisten tyyppien kanssa sitä on tullut siellä lattialla veivattua.
Se "sääntö" kuitenkin oli, että humalaisen sai torjua. Jos kaveri oli näkyvästi kännissä, sen kanssa ei tarvinnut lähteä tanssimaan, ja sen ymmärsivät kaikki. Miehet myös. Mutta muuten saattoi olla, että jos kovin monelle antoi pakit, niin lopulta kukaan ei tullut hakemaan.
Kyllähän sitä silloin jo naureskeltiin "karjamarkkinoille." Mutta toisaalta se oli ihan kivaa. Siinä oli mukana se ihanan kihelmöivä jännitys, että hakeekohan se yksi ihana tyyppi minua vai ei. Ja jos hyvältä tuntuva kaveri pyysi sitten samantien toisen tanssin, niin yleensä se merkitsi sitä, että oltiin koko ilta yhdessä. Niin alkoi moni seurustelu siihen aikaan ja avioliitto myös.
Ja tango oli aina se tahtilaji, joka oli jollain tavalla tarkoituksellinen. Tangoon pojat haki sitä tyttöä, jota pitivät erityisenä. Siihen sisältyi aina vahva tunnelataus. Aina kun tangon alkutahdit kajahti, lattielle tuli tungosta ja jännitystä.
Sellainen asia, mikä voi nykynuoria myös ihemetyttää, oli se joskus yhteiskunnassa ollut kirjoittamaton sääntö, että jos halusi tanssimaan, piti olla rippikoulun käynyt. Meilläkin kotona se oli voimassa. Tosin yhden kerran kävin ihan luvallisesti tansseissa jo 14-vuotiaana, mutta ankarien kotiintuloaikojen puitteissa ja kotona valvottiin, kun tulin. Mutta sitten kun ripille oli päästy, niin riemu repesi. Monien tyttöjen ensimmäinen tanssiasukin oli rippipuku. Niin minullakin, mutta vain hameosa. Se olikin kaunis valkoinen kellohame, ja kesätanssit!
UNDERGROUND, joka ei palaa koskaan.
En tiedä, nauretaanko sille, mutta voi olla, että sitä ei enää kukaan edes tunnista, koska ei ole sitä ilmiötä ikinä seurannut, ei siihen kuulunut eikä siihen kukaan enää synny.
Se on niin omaan aikaansa sitoutunutta, että sitä ei enää voi olla. Helvetti vieköön.
Vierailija kirjoitti:
UNDERGROUND, joka ei palaa koskaan.
En tiedä, nauretaanko sille, mutta voi olla, että sitä ei enää kukaan edes tunnista, koska ei ole sitä ilmiötä ikinä seurannut, ei siihen kuulunut eikä siihen kukaan enää synny.
Se on niin omaan aikaansa sitoutunutta, että sitä ei enää voi olla. Helvetti vieköön.
Totta ! Oi niitä aikoja:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tai kuullut, että savossa päin miehet kävelivät muutama metri naisen edellä. Ei kait enää?
OutoaEn ole koskaan moista nähnyt.
T. Kuusikymppinen savolainen.
Olin naimisissa savolaisen miehen kanssa ja hän tosiaan käveli jopa enemmän kuin muutaman metrin edelläni.
Minun uusimaalainen mieheni tekee samaa. Kerran Kreikassa jopa paikallinen vanha pariskunta antoi hänelle palautetta käytöksestä, kun paineli 10 metriä edellä ja minä taapersin perässä ostoskasseja kantaen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen mentiin kävellen kouluun 6-vuotiaana. Nykyään tule lasu ja syyte heitteillejätöstä, jos jorma-irmeli joutuu yksin kävelemään kilometrin kouluun.
No ei kyllä tule. Kyllä lapset edelleen nykypäivänäkin saavat kävellä kilometrin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kelatkaa, että ennen ihmiset lukivat kaunokirjallisuutta. Kuinka neukkua ja vanhanaikaista.
Todelliset kaunokirjalliset klassikot naapurimaassa on kirjoitettu reippaasti ennen neukkuaikaa. Nykynuoriso näyttää vain tyhmenevän päivä päivältä enemmän, kun ei enää lueta. Onneksi se vaikuttaa myös kirjoittamiseen joten se tarkoittaa myös sitä, että ette pian kykene enää kirjoittamaan keskustelupalstoille, mikä taas puolestaan on aikuisten etu.
Aloin yrittäjäksi vuonna 1989. Siinä alkuvuosina meille kaupattiin tietokonetta ja mietin todella kauahmn, tarvitaanko tuollaista masiinaa muka ikinä. Ostin sitten sen Nokian koneen kuitenkin.
Puntit piti laittaa sukkiin 2000-luvulla.
Vielä 70-luvulla seksi ennen avioliittoa ei ollut kovin hyväksyttyä, ja jos vahinko silti kävi niin ainoa keino kasvojensa pelastamiseen oli mennä kiireellä naimisiin ennenkuin lapsi syntyy. Olen itsekin syntynyt vain puoli vuotta vanhempieni vihkimisen jälkeen, eli sillä hetkellä on ollut jo pullat uunissa.
Selfieitä ei noin vain otettu, ensiksi digikameralla piti kuva ottaa, siirtää koneelle ja muokata ITSE kuvanmuokkausohjelmilla. Vähääkään vaikeammat muokkaukset veivät aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70-luvulla seksi ennen avioliittoa ei ollut kovin hyväksyttyä, ja jos vahinko silti kävi niin ainoa keino kasvojensa pelastamiseen oli mennä kiireellä naimisiin ennenkuin lapsi syntyy. Olen itsekin syntynyt vain puoli vuotta vanhempieni vihkimisen jälkeen, eli sillä hetkellä on ollut jo pullat uunissa.
Ehkä jossain maalla. Kyllä omassa ystäväpiirissä nuoret hankkivat e-pillerit 60-luvulla ja seksiä harrastettiin ihan hyväksutysti.
Koira on se, ei hän. Takataskujutusta en ole koskaan kuullutkaan, olen syntynyt -62. Tunika on yhtenäinen, ilmeisesti liivi tai midipituinen jakku/takki.