Onko julkkispsykoterapeutti Maaret Kallio käynyt Hki:n yliopiston vaiko ammattikorkeakoulun?
Wikipendiassa lukee, että Maaret Kallio olisi sosionomi amk:sta, niin miten sitten toisaalla lukee, että olisi Helsingin yliopistosta valmistunut?
Kommentit (45)
Minulla on kolme pitkää terapiajaksoa takana. (Ei tarvitse pillastua, verorahoilla niistä rahoitettiin vain yksi.)
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että sillä pohjakoulutuksella on yllättävän vähän merkitystä verrattuna esimerkiksi siihen, miten kyseisen ihmisen kanssa ns. synkkaa. Jos ja kun kerran psykoterapeutin koulutus on olemassa, se on täysin riittävä. Omalla kohdallani paras terapeutti oli se, jonka pohjakoulutus oli sairaanhoitajan koulutus. Hänen kanssaan synkkasi erinomaisesti, joten hänelle oli helppo puhua asioista ja hän osasi reagoida oikeilla tavoilla. Myös hänen työkokemuksestaan osastoilta oli paljon hyötyä.
Yksi terapeuteista taas oli psykiatrian erikoislääkäri + psykoterapeutti. Hyvä oli hänkin mutta ei mitenkään erityisellä tavalla parempi kuin alemman peruskoulutuksen tyypit.
(Ai miksi kolme terapiaa? Paha traumatausta enkä ole täysin toimintakykyinen vieläkään, mutta paremmin menee.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaret Kallio ei ole kuitenkaan suorittanut Hki:n yliopistossa psykologian maisterin tutkintoa, vaan amk-pohjaisen sosionomitutkinnon.
Onhan sillä nyt kuitenkin väliä, mikä on pohjakoulutus. Hän on saattanut käydä tiettyjä kursseja terapeuttialaansa liittyen, mutta hän ei ole pohjakoulutukseltaan kuin sosionomi.
Se ei muuten ole aina niin suoraviivaista, että ihminen, jolla on psykologin pohjakoulutus, olisi automaattisesti parempi terapeutti kuin psykiatrisen sairaanhoitajan pohjakoulutuksen omaava.
Itsellä meni psykologin/psykoterapeutin kanssa terapiavuosia hukkaan, kun hän ei osannut auttaa minua yhtään. Sairaanhoitajan pohjakoulutuksen saanut psykoterapeutti oli lopulta se, joka ymmärsi problematiikkani ja osasi ohjata minua muutokseen.
Tuo on varmaan aika paljon kiinni siitäkin mistä ne ongelmat johtuu. Jos on paljon fyysisiä sairauksia ja masennusta sen takia, niin on turha kuvitella että joku psykologi ymmärtäis mitään niiden fyysisten sairauksien päälle. Sairaanhoitaja todennäköisesti ymmärtää. Jos taas on fyysinen terveys ok ja masennuksen taustalla jotain lapsuuden hyväksikäyttöä tms, niin psykologi ymmärtää silloin varmaan sairaanhoitajaa paremmin.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaret Kallio ei ole kuitenkaan suorittanut Hki:n yliopistossa psykologian maisterin tutkintoa, vaan amk-pohjaisen sosionomitutkinnon.
Onhan sillä nyt kuitenkin väliä, mikä on pohjakoulutus. Hän on saattanut käydä tiettyjä kursseja terapeuttialaansa liittyen, mutta hän ei ole pohjakoulutukseltaan kuin sosionomi.
Se ei muuten ole aina niin suoraviivaista, että ihminen, jolla on psykologin pohjakoulutus, olisi automaattisesti parempi terapeutti kuin psykiatrisen sairaanhoitajan pohjakoulutuksen omaava.
Itsellä meni psykologin/psykoterapeutin kanssa terapiavuosia hukkaan, kun hän ei osannut auttaa minua yhtään. Sairaanhoitajan pohjakoulutuksen saanut psykoterapeutti oli lopulta se, joka ymmärsi problematiikkani ja osasi ohjata minua muutokseen.
Tuo on varmaan aika paljon kiinni siitäkin mistä ne ongelmat johtuu. Jos on paljon fyysisiä sairauksia ja masennusta sen takia, niin on turha kuvitella että joku psykologi ymmärtäis mitään niiden fyysisten sairauksien päälle. Sairaanhoitaja todennäköisesti ymmärtää. Jos taas on fyysinen terveys ok ja masennuksen taustalla jotain lapsuuden hyväksikäyttöä tms, niin psykologi ymmärtää silloin varmaan sairaanhoitajaa paremmin.
-sivusta
Itsellä ei ole mitään fyysistä taustalla, joten siitä ei ole kyse. Minulla on ihan puhtaasti traumatausta, masennusta, ahdistusta, syömishäiriöitä ja persoonallisuushäiriöproblematiikkaa. Omalla kohdallani nimenomaan sairaanhoitaja oli se, joka ymmärsi, kuinka psyykeni on rakentunut ja mistä vyyhtiä täytyy alkaa selvittää.
Sen olen huomannut, että jos terapeutilla on psykiatrian erikoislääkärin pohjakoulutus, niin terapia on melkeinpä välttämättä kovin lääkekeskeistä. En tarkoita sitä, että lääkkeitä tuputetaan, vaan sitä, että keskitytään niihin sairauksiin ja oireisiin, joihin lääkkeet toimivat. Esimerkiksi persoonallisuushäiriöiden aiheuttamat ongelmat voivat jäädä vähälle käsittelemiselle, kun lääkitystä ei ole ja niistä pitäisi sitten vain jaksaa puhua.
Psykoterapetuksi voi koluttautua useasta eri ammatista/koulutaustasta. Koulutusta järjestävät esimerkiksi Luote Oy yhdessä yliopiston kanssa. Tutkinnot ovat pitkiä ja maksavat paljon, lähes 20.000 euroa. Koulutus kestää monta vuotta. Pitä käydä myös oma terapiajakso läpi. Tämä maksaa ehkä noin 4.000 euroa.
Itse tiedän, että on esimerkiksi sairaanhoitaja taustaisia psykoterapeuttia, mutta myös esimerkiksi pyskologeja ja pappeja/teologian maistereita.
Kaffepulla kirjoitti:
Psykoterapeutiksi voi valmistua AMK-pohjalta, yliopistotutkinto ei ole välttämätön.
Ja yliopistossa valmistutaan psykologiksi (n 5v), ei missään muualla.
Pohjakoulutus voi olla yliopisto, ammatikorkeakoulu tai opisto.
Useimmiten pohjakoulutus on lääkäri, sosiaalityöntekijä, psykologi, psykiatrian sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Psykoterapeutiksi voi valmistua AMK-pohjalta, yliopistotutkinto ei ole välttämätön.
Ja yliopistossa valmistutaan psykologiksi (n 5v), ei missään muualla.
Psykologi on sitten ihan eri asia. Se on yliopistotutkinto ja koulutus kestää 5 vuotta vähintään. Tämän jälkeen voi hakeutua sitten vielä psykoterapiakoulutukseen, jos haluaa.
Onko psykoterapeutti suojattu nimike?
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut, että jos terapeutilla on psykiatrian erikoislääkärin pohjakoulutus, niin terapia on melkeinpä välttämättä kovin lääkekeskeistä. En tarkoita sitä, että lääkkeitä tuputetaan, vaan sitä, että keskitytään niihin sairauksiin ja oireisiin, joihin lääkkeet toimivat. Esimerkiksi persoonallisuushäiriöiden aiheuttamat ongelmat voivat jäädä vähälle käsittelemiselle, kun lääkitystä ei ole ja niistä pitäisi sitten vain jaksaa puhua.
Psykiatrit keskittyvät diagnoosiin, lääkitykseen ja jatkohoidon tarpeen arviointiin. Terapeutit ovat sitten ihan toisenlaisen koulutuksen saaneita.
Siis voihan Kallio olla suorittanut yliopistossa vaikka teologian kanditutkinnon. Miksi oletetaan, että pitäisi olla psykan tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/ammattioikeudet/hakemusohjeet/su…
Vierailija kirjoitti:
On!
Dr Philkään ei ole mikään oikea tohtori. On ihan itseoppinut neuvoja. Hyviä neuvoja jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis voihan Kallio olla suorittanut yliopistossa vaikka teologian kanditutkinnon. Miksi oletetaan, että pitäisi olla psykan tutkinto?
Muistaakseni Maaret Kalliota koskevassa lehtijuttussa oli mainittu, että hänen pohjakoulutus on sosionomi.
Ei ole siis psykologi eikä myöskään teologian maisteri.
Maaret Kalliolla on netin mukaan sosionomin tutkinnon lisäksi kognitiivis-analyyttisen psykoterapeutin ja pohjoismaisen kliinisen seksologian yhdistyksen seksuaaliterapeutin pätevyys.
Vuoden 2012 jälkeen on tullut laki, joka mukaan psykoterapeutin ammattinimikkeeseen johtavan koulutuksen tulee olla yliopiston tai yliopiston yhdessä ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation kanssa järjestämää.
Psykoteriapia-nimikettä voi siis käyttää henkilö, joka on saanut tietynlaisen kolutuksen. Yleensä siis koulutuksen järjestää joku pyskoterapia-yhdistys yhdessä yliopiston kanssa.
Maaret on Suomen ikioma hömppäpsykoterapeutti, joka näkyy kaikissa hömppäohjelmissa, mutta ei yhdessäkään tärkeässä.
Kukaan muuta ei häiritse toi Hki:n? Ketä kirjottaa noin? Eikö nää enään häiritse?