Esimiehet ja muut. Mikä työntekijässä on vikana, jos hän ei kelpaa vakituiseksi?
Voisiko joku esimies tai muu rekrytoinneista päättävä kertoa, miksi joku kelpaa määräaikaiseksi, mutta mielestänne hän ei kelpaa vakituiseksi samoihin töihin? Olen tehnyt määräaikaisuuksia lähemmäs 10 vuotta samalla työnantajalla, mutta vakituiset paikat menevät muille. Kaikki muut on vakinaistettu vuodessa tai parissa. Mikä minusta tekee niin huonon työntekijän, etten kelpaa vakituiseksi? Omilta esimiehiltä ei saa mitään vastausta. Listatkaa viat minussa, että osaan muuttua.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Mun tiimissä on yksi määräaikainen työntekijä, ja muut ovat vakinaisia. Tämä tekijä on ollut meillä nyt noin 3 vuotta, ja nykyinen määräaikainen sopimus (äitiyslomasijaisuus) päättyy heinäkuussa.
Meillä ongelmana on se, että firma ei laajenna tämän yksikön henkilömäärää. Toimari on päättänyt, että headcount pysyy vakiona eikä sitä aiota lisätä. Tässä yksikössä on noin 150 henkeä (mun tiimi + 6 muuta tiimiä), joten erilaisia pidempiä poissaoloja on paljon. Näiden avulla olemme onnistuneet pitämään tämän minun tiimiläisen porukassa mukana, mutta ona aina sijaistamassa jotain pitkäaikaista poissaolevaa työntekijää. Yksi suurimmista tavoitteistani esimiehenä on se, että saan vakinaistettua tämän työntekijän. Hän on aivan loistava, innostunut, osaava ja motivoitunut - ja yksi kuuluu meidän porukkaan. Toistaiseksi ei kukaan ole irtisanoutunut mun tiimistäni, jotta voisin edes ehdottaa vakinaistamista, mutta kohtapuoleen on yksi eläköityminen tulossa, toivon että tekijä malttaa odottaa sinne asti eikä lähde meiltä muualle töihin.
Kyse siis isosta suomalaisesta pörssiyrityksestä.
Kesko?
Vierailija kirjoitti:
Niin, määräaikainen sopimushan saa olla maksimissaan vuoden pituinen ja niitä voi ketjuttaa kaksi putkeen, kolmannen kohdalla katsotaan että työ on muuttunut vakituiseksi. Taisi olla tuossa 10 vuodessa vähän lapinlisää.
Täällä 15 vuotta määräaikaisuuksia sosiaalialalla.
Määräaikaisuuksieni perusteena on ollut sairasloma tai toiminnan vakiintumattomuus. Sopimus jatkuu aina seuraavasta päivästä, jolloin edellinen loppuu. Pätkien välissä ei ole taukoa.
Ja olen ihan varma, että työnteossani ei ole mitään suurta vikaa. En toki ole täydellinen, mutta voin vannoa, etten ole mikään laiskuri tai lusmuilija. Sen ei pitäisi olla syynä. Ehkä enemmän joku henkilökohtainen syy. Tulen toimeen työkavereiden ja esimiesten kanssa, mutta olen aika ujo enkä tykkää olla esillä. Työssäni ei kuitenkaan ole kokouksia, esiintymisiä, palavereita yms. Olen matalasti koulutettu.
Ap.
Töissäni yksi nainen oli pitkään määräaikaisuuksilla. Tuli jatkuvasti töihin myöhässä, työpaikkakiusasi sekä oli laiska. Sai vakkaripestin kun suostui lähihoitaja-oppisopimukseen kun sitä aiemmin oli koulutukseltaan koulunkäyntiavustaja vaikkei työpaikka ollut koulu vaan palvelutalo
Ap ehdota oppisopimusta esimiehelle. Sen myötä viimeistään hyvät mahkut pestin vakinaistumiseen
En myöhästele töistä ja olen ystävällinen kaikille. En ole kiusaaja tai päsmäröivä. Enemmänkin ylikiltti. Ei pitäisi johtua huonoista käytöstavoista.
Oppisopimus ei tule kyseeseen, koska minulla on jo alan ammattikoulutus. Lisäkoulutusmahdollisuuksia ei ole, ja teen mieluiten juuri tätä suorittavaa työtä. En haaveile esimiestyöstä tms.
Et mene riittävän ajoissa töihin? Meillä ainakin tällaiset viime tipan huseeraajat jää ilman vakkaripaikkaa vaikka olisi kuinka hyvä osaaja ja koulutus.. Luo stressiä muille, kun saa pelätä tuleeko töihin vai ei.
Olen aina ajoissa työpaikalla. En tapaa myöhästellä enkä lintsata tai tehdä katoamistemppuja kesken päivän. Sellaisiakin on tullut vastaan, mutta he eivät ole saaneet jatkoa yhden pätkän jälkeen. Minutkin olisi varmasti potkittu pois jo 10 vuotta sitten, jos olisi jotain vikaa käytöksessä tai työelämän perusasioiden ymmärtämisessä.
Ap.
Mun tuttu on tehnyt määräaikaisia sijaisuuksia yli 10 vuotta yhdessä pörssifirmassa. Puhuimmekin joskus, että se on laitonta, mutta kaveri ei halunnut lähteä tappelemaan oikeuteen työnantajansa kanssa. Minusta hän on ihan osaava ja ahkera kaveri. Harmittaa hänen puolestaan. Lopulta hän kyllästyi ja otti itse loparit.
Meillä menee parhaat palat ihan kuppikunnittain. Jos pääset esimiehen suosioon ja hänen kuppikuntaansa, ylennykset, vakinaistukset, projektit jne. menevät sinulle osaavien ohi. Kaikki näkevät tämän, mutta kukaan ei tee asialle mitään, koska meidät syrjään heitetyt irtisanottaisiin ja alallamme on kova kilpailu edes niistä rupuisista työpaikoista.
Todennäköisesti ap:lla sama juttu. Ei ole se ihana pöhisijä, vaan tunnollinen suorittaja. Tunnollliset suorittajat on kivoja, kun ne tekee mukisematta mitä tahansa, mutta ne on vähän kuin firman pesukoneita, joista ei ole sen enempää iloa. Mieluummin vakinaistetaan se työpaikan telkkari, joka tuo viihdearvoa mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällainen työkaveri. Ollut minua kauemmin töissä, mutta minä sain vakkaripaikan. Moni muukin uusi on saanut vakkaripaikan ja hän ei. Ja ollaan kyllä samaa ikäluokkaakin. Tällä työkaverilla on todella paljon sairauspoissaoloja ja muutenkin tekee työtään vähän vasemmalla kädellä ja tykkää istua ennemmin taukotilassa, kuin työpisteellä. Tosin on erittäin julmaa, että roikotetaan noin eikä vaan sitten lopeteta niiden määräaikaisten soppareiden tekemistä ja sanota, että kiitos hei.
Näinhän se on. Joku on otettu määräaikaiseen tehtävään ja kun aukeaa vakkaripaikka, niin sen saa joku uudempi, joka osoittaa aloitteellisuutta ja kykyjä hoitaa tämä ja ehkä muitakin tehtäviä. Ja liaäksi vielä on iloinen ja positiivinen ja luo näin työpaikalle positiivista tekemisen meininkiä. Näin teen itsekin.
Siitä määräaikaisesta sitten taas ei kovin hevillä ketään voi potkia pois. Ja jos määräaikaista tehtävää jatketaan, niin sille pitäisi olla perustelut miksi se on määräaikainen (esim sijaisuus). Henkilö voi siis olla ihan ok hoitamaan sitä yksittäistä sijaisuutta, mutta katsotaan että hän ei ole tarpeeksi kyvykäs ja sopiva että hänet otettaisi pysyväksi osaksi työyhteisöä.
Ikävää, mutta toiset vaan on monipuolisempia ja parempia kun toiset.
Tätä ei ole ilmeisesti sanonut vielä kukaan?
Entisessä työpaikassani esimiehet yrittivät olla "ovelia" roikottamalla työntekijöitä löysässä h*rressä määräaikaisuuksien merkeissä. Erityisesti hyviä ja ahkeria työntekijöitä roikotettiin, koska heistä näki, että työ on heille tärkeää, ovat motivoituneita ja sanoisivat joka tapauksessa määräaikaisuuksille kyllä. Määräaikaisuuksia tarjottiin toinen toisensa perään, syy vaan vaihtui välissä. Pestin ollessa käynnissä ja työntekijän kysellessä jatkosta oltiin aina liikenteessä asenteella "huonolta näyttää, ei voida luvata jatkosta mitään", mutta kummasti viimeistään pari kuukautta ennen määräaikaisuuden päättymistä löytyykin uusi määräaikaisuus. Töiden määrä siis oli kyllä aina vakio (töitä oli paljon), mutta vedottiin siihen, ettei uusia vakipaikkoja voida perustaa.
Näitä määräaikaisia töitä tarjottiin sekä naisille että miehille (olimme kaikki n. kolmekymppisiä) eli ei ollut sukupuolesta kiinni. Alallamme on kilpailua työpaikoista, joten jokaisen oletettiin pitävän kynsin ja hampain määräaikaisuuksistaan kiinni. Työnantaja siis laski sen varaan, että tällaisessa työtilanteessa työntekijät jäävät heille, joten heitä voi roikottaa noin. Näiden pitkien määräaikaisuuksien lisäksi joukossa oli 2-9 kk määräaikaisuuksia tehneitä, joille jatkoa ei löytynyt, jos työnantaja ei ollut tyytyväinen. Eli ns. työnantajan mielestä huonot saivat lähteä jo ekan määräaikaisuuden jälkeen. Itse kyllästyin tuohon määräaikaisten ketjutukseen jo puolessatoista vuodessa (kaverini on ollut töissä tuolla jo vuosikaudet ja yhä odottaa vakipaikkaa) ja hain muualle töihin. Kun sain vakipaikan toisesta organisaatiosta, niin siitäkös riemu repesi. Sanottiin ihan suoraan järkyttyneenä, ettei ajateltu, että voisin lähteä muualle töihin ja haukuttiin tuleva vakipaikkani ihan pystyyn (happamia sanoi kettu...).
Eli ei aina ole kyse siitä, että työntekijä olisi huono työssään tai muuten sopimaton. Hyviäkin työntekijöitä saatetaan kohdella ikävästi ja roikottaa määräaikaisissa tehtävissä, kun ajatellaan sen olevan huonossa työtilanteessa ok. Mitä tahansa ei pidä työntekijänkään katsella.
mä en täysin ymmärrä vakipaikkojen glorifiointia aloilla, joilla töitä riittää. esim. hoitoala
Ruokakaupan työntekijä vielä. Joku kysyi, miksi sitten työntekijälle ei anneta palautetta, että hän voisi itse kehittää työtään? No kyllä on annettu (esimiehemme on antanut). Että puhelimen käyttö ei ole sallittua (tosin itse käytän sitä työasioihin). Sen seurauksena tuokin työntekijä on vain siirtynyt käyttämään puhelinta salassa ja sama asenne jatkuu - aivan kuin me muut olisimme tyhmiä. Että jos hän menee vessaan ja vessakäynti kestää 10 minuuttia joka kerta, niin on selvää, että se vessakäynti kestää 2 min ja loppuaika siellä ollaan puhelimella..Tosiaan kyse on siitä, että vessakäynti kestää sen 10 minuuttia joka kerta, totta kai on muuten inhimillistä, että joku joskus viipyy vessassa kauemmin.
Tai se, että ei vaan oma-aloitteisesti tee mitään - jos siis kokee työpaikan paikkana, että ei voi tehdä mitään tai ei keksi mitään tekemistä ilman että joku aina sanoo, niin voihan siitä sanoa mutta aika vaikea ilmeisesti tuollaista asennevammaa on ihmisessä korjata.
Kun tässäkin keskustelussa on niin erilaisia työpaikkoja, niin varmaan kaikki ei osaa kuvitella sellaista amispölöä, jonka tärkeimmäksi asiaksi muodostuu päästä asioista helpolla, alisuoriutua kaikesta ja vastustaa kaikkea palautetta. Jotkut ihmiset ei pysty ottamaan oikein mitään palautetta vastaan, kun muuten taas se on inhimillistä, että ikävästä palautteesta harmistuu tai tulee vastustusreaktio.
Vierailija kirjoitti:
mä en täysin ymmärrä vakipaikkojen glorifiointia aloilla, joilla töitä riittää. esim. hoitoala
En taas itse ymmärrä, miten jaksat tehdä töitä ilman lomia. Voit menettää myös muita vakkareiden etuja.
Techical designer palaa nyt koodaamaan ja jättää vaativat lakiasiat juristeille.