Ratasexpertit, mitä suosittelette?
Mistä rattaista löytyisi seuraavat ominaisuudet?
-Sama kulkupeli tulisi käydä vastasyntyneestä noin kaksi vuotiaaksi
-Kevyet ja helpot kasata, niitä tulisi olla helpot kuljettaa sekä auton takana että lentokoneessa
-olisi hyvä jos niihin saisi turvakaukalon kytkettyä
Kyselen asiaa ystäväni puolesta, joka asustelee jenkeissä, mutta matkustaa lapsen kanssa useamman kerran vuodessa myös Suomeen.
Mitä suosittelisit?
Kommentit (11)
Selmastiina:
Mistä rattaista löytyisi seuraavat ominaisuudet?-Sama kulkupeli tulisi käydä vastasyntyneestä noin kaksi vuotiaaksi
-Kevyet ja helpot kasata, niitä tulisi olla helpot kuljettaa sekä auton takana että lentokoneessa
-olisi hyvä jos niihin saisi turvakaukalon kytkettyäKyselen asiaa ystäväni puolesta, joka asustelee jenkeissä, mutta matkustaa lapsen kanssa useamman kerran vuodessa myös Suomeen.
Mitä suosittelisit?
Bugat voi olla ihan kätevät, jos lapsi on pienikokoinen ja rattaiden ei tarvi kestää mahdottomia tai liikutaan pelkästään kaupungissa ja mieluiten lämpimässä. Muuten niillä ei tee juuri mitään.
Jenkeistä hän saattaa löytää suoraan joitakin malleja. Se että kuinka järkevää on raahata rattaita edes takaisin lentokoneessa onkin toinen juttu. Meillä on kahdet rattaat menneet kuljetuksessa rikki. Vaikkakin Finnair auliisti niitä on korvannut niin se ei auta silloin, kun olet juuri saapunut maahan lapsen kanssa ja rattaat ovat käyttökelvottomat. Neuvoisin pitämään yhdet rattaat Jenkeissä (sieltä saa edullisesti esim. Jeepin ja Gracon rattaita, joihin saa kiinni turvakaukalon) ja sitten toiset, vähän tukusammat rattaat täällä Suomessa vierailuja varten. Ehkäpä kunnolliset kuomurattaat, kuten Brion Race tai Zenit. Jotkut kevyet sateenvarjotyyppiset rattaat voisivat ehkä olla kenttäkuljetusrattaina (jotkut edulliset, millä ei niin väliä jos hajoavat).
Tässä mun ehdotus : )
Lowenzo
Joten oikein hyvä idea, että voisi olla omat rattaat kummassakin päässä ja lentokentälle mukaan vain esim. kantoreppu. Minusta ainakin lentokoneeseen asettuminen on helpompaa, kun on se kantoreppu, niin kädet on vapaana matkalipuille ja käsimatkatavaroille.
En vain tiedä onko heillä mitään säilytyspaikkaa " Suomen rattaille" , ellei sitten lainaksi löytysi vierailun ajaksi joltakin.
Kiitos kommenteista. Lisääkin saa edelleen antaa.
Jos löytyy niin auttakaapa nyt tietämätöntä :)))
Panther Junior Comfort/Dynamic tai Bugaboo Gecko/Cameleon.
Molemmat saa kasattua pieneen pakettiin ja muistaakseni Bugassa on jopa kantolaukku juuri matkustamista ajatellen.
Muita noin pieneksi meneviä en tiedä paitsi sattarit.
Molemmat löytyvät ainakin www.minikds.fi sivulta ja sieltä oli linkit myös valmistajien omille sivuille jossa on muitakin myyjiä listattuna
Kummatkin menee pieneen tilaan, niihin saa turvakaukalon kiinni ja menee 0-3v. Bugalla on tosiaan oma kuljetuspussikin olemassa.
Tarkoititko että pitäisi mennä ihan lentokoneen sisään asti? Niihin kai saa viedä vain sattarit. Quinnyllä on Zapp joka on toosi pieni ja saa kaukalon kiinni mutta ne ei käy kyllä vastasyntyneelle.
Minusta pitäisi sitten vielä miettiä noiden jo lueteltujen kriteerien lisäksi, että silloin kun rattailla ollaan liikenteessä, millaisissa oloissa niillä kuljetaan. Eli onko se lähinnä ostoskeskuksissa ja asfaltoiduilla pinnoilla ja hyvällä säällä vai pitääkö päästä hiekkateillä ja lumessa ja sohjossa. Ja sitten että kuljetaanko paljon esim. metrossa (eli tyyliin asuinpaikka NYC) vai onko liikkuminen sitä että rattaat kasataan ison jenkkiminivanin tavaratilaan jolloin niillä mitoilla ei ole niin välia, mutta mahdollisimman helppo kasaus olisi sitten se juttu...
Ja tosiaan niillä lentomatkoilla, onko tarpeellista saada rattaat mahdollisimman ' pitkälleä' eli ainakin gate checkin tai tyhjemmässä koneessa jopa matkustamoon mukaan.
***
Jos tuo pieneen tilaan meneminen ja keveys ja kestäminen lentomatkoilla on tosi tärkeä pointti, niin silloin suosittelisin Maclaren Technoja. Meillä jo toinen lapsi käyttää näitä ja ovat lentäneet tosi monta kertaa eivätkä ole koskaan jättäneet matkan päälle. Mutta ei taida saada turvakaukaloa näihin. Ja sitten jos pitäisi sohjossa ja lumessa päästä eteenpäin niin ei onnistu. Maclarenit kestävät myös painavampaa lasta ja istumapituuden puolesta menevät niin pitkään kuin rattaita lapsi tarvitsee. Mutta suomen oloissa en kyllä huolisi ainoiksi rattaiksi.
Bugaboot ovat varmasti ihanat rattaat/vaunut, mutta eivät ehkä kuitenkaan lentomatkustamisessa ne kaikkein näppärimmät. Jos ne siihen ' matkalaukkuun' pakkaa niin laitetaan varmaan koneen ruumaan jo check' inin yhteydessä ja odottavat sitten määränpäässä siellä hihnalla. Tällä periaatteella saa kyllä matkaan ihan mitkä yhdistelmät hyvänsä.
Jenkeissä asuvalle autoilevalle äidille turvakaukaloaina suosittelisin Snap' n Gota. Sen avulla sain kärrättyä vauvan turvakaukalossa lentokoneeseen ja systeemin on kevyempi kuin mitkään rattaat ja taittuu pieneen tilaan niin että mahtuu lentokoneessa hattuhyllelle. (Tämä tietysti vähän asian vierestä, kun haluttiin yksiä rattaita joka käyttöön...)
Gracoissa on malleja, joihin saa turvakaukalon. Kasaaminen on helppoa ja isompipyöräiset kulkevat kohtuudella hiekkateilläkin. Jotkut maillit ovat kevyitäkin. Eivät ole sateenvarjorattaat, joten lentomatkaillessa varmasti menevät ruumaan. Ja ovat muoviset ja ' rimpulat' niin että määränpäässä voi sitten olla yllätys että rattaat ovat vääntyneet.
Eli istuimen ohuet raudat vääntyivät ja selkänoja ei enää auennut normaalisti. Onneksi saatiin korjaus Finnairin piikkiin ja siis jouduttiin vaihtamaan kokonaan uusi istuinosa.
Nämä siis vetäisin yli listalta. Eivät tosiaan kestä hihnalle menoa, vaikka ihanan pieneen tilaan menevätkin.
Minulla nämä rattaa ja tosi näppärät. Ovat tavallaan kunnon rattaiden ja matkisten välimuoto. Painoa n. 13 kg.
Mutta näihin saa adapterilla kaukalon kiinni ja silloin runko-osa menee melko pieneen. Kannattaa ainakin tutkia.
Tosiaan taitaa olla pääpointti, että kestäisivät lentomatkat ja saisi järkevästi koneeseen/pystyisi kaupungissa ja ostoskeskuksissa työntämään mukavasti.
Tarkennuksena voisin sanoa että rattailla liikutaan pääasiassa juuri ostoskeskuksissa tai kivetyillä teillä, muuten liikkuvat pääasiaassa autolla. Ystäväni asuu perheineen Teksasissa, eli eivät tule talvikäyttöön kuin mahdollisilla Suomen vierailuilla mutta silloinkin liikkuvät lähinnä autolla.
Lisää mielipiteitä otan edelleen mielelläni vastaan.
Jospa vielä löytysi lisävinkkejä ja kommetteja.
Kiitos jo vastanneille ja mahdollisille uusille kommentoijille!