Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä nukuttamis- ja yörumbaan??

01.03.2007 |

Nyt alkaa olla jo niin väsynyt että pikkuhiljaa olisin valmis muutokseen!! Ja siihen vinkkejä kaipailisin????

Eli meillä lapset 3,5 ja 2v. Isä nukuttaa esikoisen (lukevat kirjan ja jos ei vielä väsytä niin pelaavat kännykkäpeliä...) ja minä kuopuksen (luetaan kirja, sammutetaan valot ja jos ei väsytä niin lautetaan muskarilauluja...). Nukuttamiseen menee 15-60 min (yleensä max 30 min). Lapset nukkuvat omissa huoneissaan joten kumpikin " joutuu" osallistumaan nukuttamiseen kun ihanteellista olisi että toinen nukuttelis ja toinen sais silloin " omaa aikaa" ja voitais vuorotella...

No yöllä sit on 100% varmaa että kumpikin herää jossain vaiheessa ja isä menee esikoisen viereen nukkumaan ja kuopus tulee jossain vaiheessa minun viereen. Ei kovin kiva... Koko porukka vaeltelee yöllä ympäri taloa... :/

Kuopus alkaa yöllä huutelee isää kun heräilee ja isä menee ja pistää samalla pötkölleen lattialla olevalle patjalle ja nukkuukin siinä sit aamuun asti. Ja jos isä tulee takaisin makkariin niin kyllä se kohta esikoinen taas herää ja taas huudellaan niin isä tykkää että pääsee helpommalla kun nukkuu vieressä.

No kuopus huutelee sit äitiä yöllä kun herää ja yleensä hänet saakin hyvin nukahtamaan uudelleen ja voin palata yksin omaan sänkyyn nukkumaan. Mutta en ehdi saada edes unen päästä kiinni kun kuopus taas huutelee ja parhaillaan olen viisi kertaa käynyt huoneessa laittaa peittoa ja palannut omaan makkariin yksin mutta sit olen antanut periksi ja ottanut kuopuksen viereeni nukkumaan jossa sit nukutaankin suht hyvin aamuun asti. Tai kuopus nukkuu mutta itse nukun vähän huonommin kun heräilen kun kuopus pyörii ja hyörii...

Ihanne olisi kun siis yksi vois huolehtia nukuttamisen ja kun nuo sais nukkumaan omissa huoneissaan omissa sängyissään yksin koko yön... Onks liikaa toivottu??? ;D

Honey =)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin väsymyksesi. En välttämättä ole paras neuvoja, kun meillä on vain yksi lapsi, mutta 2-vuotiaan nukuttaminen ei meilläkään ole aina ihan helppoa. Toivoa taatusti on - viimeistään aika hoitaa ongelman. Koska väsymystä ei kovin kauan jaksa, koetan auttaa.

Kuopuksen nukuttaminen teillä on kovin samantapaista kuin meidän pojan (vie aikaa n. 15 - 45 min illasta riippuen). Lauluista olen huomannut, että niissä pitää olla tarkkana. Rauhalliset ja unettavat laulut (kehtolaulut ja jopa virret!) toimivat, mutta muut helposti aktivoivat turhaan. Jos poika jotain muuta pyytää, ilmoitan, että " Ei, nyt mennään nukkumaan ja lauletaan unilauluja. Muita lauluja lauletaan päivällä."

Esikoisen nukuttamisesta lopettaisin kännykkäpelit, voisin kuvitella, että ne aktivoivat myös.

Olisiko teillä mahdollista nukuttaa molemmat lapset yhtä aikaa? Esim. lukea sama kirja molemmille ja laulaa samoja lauluja? Tämä saattaisi vaatia sen, että nukkuisivat samassa huoneessa. Joku muu osaisi varmaan paremmin antaa tähän vinkkejä.

Sinuna ottaisin tavoitteeksi sen, että kaikki nukkuvat koko yönsä omissa sängyissään. Tämä voi olla aika kova taisto ja voi viedä aikaa ja vaatii itseltä sitkeyttä, mikä on aika haaste keskellä yötä.

Lapsillanne on varmaan unilelut? Meillä auttaa yöheräämisiin se, kun antaa unilelut käteen, peittelee ja hyssyttelee. Ja se, että kertoo äidin nukkuvan ihan lähellä, seinän takana. Usein saa myös kertoa, että " Nyt on yö, nyt nukutaan. Pää tyynyyn." Tämä pitää toki sanoa lempeästi., muuten ei toimi. Eräs ystäväni ottaa lapsen sänkyynsä ja nukkuu itse lapsen sängyssä tai patjalla lattialla. Mutta nukkuu kuitenkin yöheräämisen jälkeen kunnolla, molemmat.

Sinuna aloittaisin muutoksen miehestäsi. Jos hän on eri mieltä kanssasi, muutos on tosi vaikea viedä läpi. Tai sitten hoidat ensin kuopuksen ja sitten esikoisen.

Tai pidät huolen siitä, että saat itse nukuttua kunnolla ja annat ajan vielä vähän kulua. Muutaman vuoden päästä lasten kanssa voi jo sopia nukkumisasioista. Näin tehtiin erään toisen ystäväni perheessä.

Oikein paljon voimia sinulle!

Mupsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla