Yliopisto
Onko totta joka kurssilla on vähintään yksi paksu kirja mikä pitää lukea kokonaan ja opetella ulkoa? Ei riitä käy vaan luennoilla? Vai onko materiaali yliopistoissa enemmän lyhyempiä artikkeleita?
Kommentit (40)
Onko määrä sama kuin pääsykokeisiin lukiessa vai vähemmän vai lisääntyykö vaan sen määrä kun pääsee sisään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ei halua käydä luennoilla, eikö ole vaikeampaa omaksua yksin suuri tietomäärä ilman opetusta?
Joskus voi ilman luennolla käymistä omatoimisesti käsittää asioita hyvinkin virheellisesti. Monesti kirjat niin vaikeaselkoisia myös että luennoilla käynti auttaa mutta millään ei voida sitä tietomäärää pelkillä luennoilla selittää alkeista lähtien kun silloin itse luennon aihe jäisi ymmärtämättä. Kirjoista saa perustiedon ja luennolta professorin näkemyksen ja loppusilauksen tutkittavaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko määrä sama kuin pääsykokeisiin lukiessa vai vähemmän vai lisääntyykö vaan sen määrä kun pääsee sisään?
Ei tällaiseen voi antaa tarkkaa vastausta koska opintovaatimukset ja materiaalit riippuvat täysin valitsemastasi koulutusohjelmasta. Edelleenkin se opinto-opas osaa auttaa.. Varmaa on se ettei lukeminen todellakaan lopu pääsykokeisiin, ei todellakaan. Siitähän se vasta alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyy. Yleensä pääsykoekirjat ovat alan perusteoksia. Täytyy ymmärtää että tarkoitus on tosiaan tulla ymmärtämään oma ala hyvinkin syvällisesti ja ymmärtäväni vaatii lukemista.
Itse jo opiskelujen puolivälissä kaverin kanssa laskettiin että on tullut luettua noin 60 ooo sivua, nyt loppuvaiheessa ei viitsi enää laskea mutta käytännössä yliopiston kirjaston kirjat Aldata on tullut luettu ja niitä on useita hyllyllisiä kirjastossamme. Lisäksi artikkelit, nettiluku ja professorien jakamat prujut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyy. Yleensä pääsykoekirjat ovat alan perusteoksia. Täytyy ymmärtää että tarkoitus on tosiaan tulla ymmärtämään oma ala hyvinkin syvällisesti ja ymmärtäväni vaatii lukemista.
Itse jo opiskelujen puolivälissä kaverin kanssa laskettiin että on tullut luettua noin 60 ooo sivua, nyt loppuvaiheessa ei viitsi enää laskea mutta käytännössä yliopiston kirjaston kirjat Aldata on tullut luettu ja niitä on useita hyllyllisiä kirjastossamme. Lisäksi artikkelit, nettiluku ja professorien jakamat prujut.
Miten ne alan perusteoksetkin on vaikeaselkoisia?
Mitä jos ei ole varaa ostaa oppikirjaa/kirjoja?
Varmaan riippuu mitä opiskelee. Itsellä ollut lähinnä artikkeleita, jotka pitää lukea ja nimenomaan sisäistää se ydin sieltä. Ei niitä pidä sana sanalta opetella. Opit kyllä ajan kanssa löytämään niistä sen oleellisen, kuten mahdollisista kirjoista. Viimeistään siinä vaiheessa kun teet gradua, ymmärrät koko homman jujun, eli sen, että sun pitää osata soveltaa, hyödyntää, yhdistellä ja päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kukaan itse osta, sitä varten on tieteelliset kirjastot. Yksi opus saattaa kustantaa jopa 150 euroa eli aika harva opiskelijabudjetti taipuu sellaiseen. Esimerkiksi yhteiskuntatieteiden ja viestinnän tenttikirjoja on usein lainattavissa myös yleisissä kirjastoissa.
Kielissä ei tarvitse juuri lukea. Tenttiin tulee luentomateriaalit. Kirjatentit on erikseen, ja monesti voi valita esseen ja tentin välillä. Näin ainakin vielä 2010.
Riippuu pääaineesta. Itse olen hallintotieteiden maisteri ja minulla oli oman pääaineen tentteihin tyypillisesti vähintään 1000s luettavaa.
Ei tietenkään yliopistoa (oli pääaine mikä hyvänsä) voi suorittaa pelkällä luentoaktiivisuudella vaan kyllä aina on lukemista ja itseopiskelua lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään moni tentti- tai kurssitehtävämateriaalina oleva kirja on saatavilla verkkoversiona. Fyysistä kirjaa ei välttämättä tarvitse lainata ollenkaan. Jos oikein tiukalle vetää niin yliopistojen kirjastoissa on saatavilla yön yli -pikalainoja suosituimmista eri alojen tenttikirjoista.
Riippuu alasta. Oikeuden puolella opetellaan kyllä jotain ulkoakin. Mene amkkiin, jos lukeminen ei kiinnosta.
Pitääkö joka kurssilla kirjoittaa yleensä yksi vai useampi essee? Pitääkö niiden olla todella pitkiä keskimääräisesti?
Kun kysytään, että liittyykö opiskelemiseen (ylipäätään, missään) kirjojen lukemista, niin minun mielestäni asiaa lähestytään jotenkin väärästä suunnasta.
On olemassa ihmisiä, jotka mielummin lukee kuin tekee käytännön hommia ja ihmisiä, jota tekee mielummin käytännön hommia kuin lukee. Minusta tuntuu ap jo pelkän sun kysymyksen pohjalta, että sinä kuulut näihin jälkimmäisiin. Yliopisto ei taida siis olla sulle oikea paikka. Kumpikin ihmistyyppi on ihan yhtä arvokas, joten ei sun ole pakko mennä yliopistoon, jotta tuntisit itsesi arvokkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö joka kurssilla kirjoittaa yleensä yksi vai useampi essee? Pitääkö niiden olla todella pitkiä keskimääräisesti?
Ehkä täytyy, ehkä ei. Tämä riippuu alasta ja aiheesta ja kurssin vetäjän asettamista suoritusvaatimuksista. Ei niistä mitään romaaneja tarvitse väsätä, sisällön laatu on tärkeämpää kuin kirjainten määrä.
Vierailija kirjoitti:
Kärsitkö vaikeamman puoleisesta lukihäiriöstä, kun kirjoihin ja lukemiseen liittyvät asiat ovat niin mielen päällä? Vai etkö ylipäätään tykkää pitkien asiatekstien lukemisesta. Kummin kammin vaan, niin ehkä yliopisto ei ole just sinulle sopiva paikka teoreettisuutensa vuoksi.
Omalla alalla tenttilukemisto on keskimäärin noin 2000-3000 sivua, yleensä 5-10 kirjaa. Suomeksi kirjoja ei juuri ole. Yleensä on myös samoja kirjoja joten aina ei tarvitse ihan tyhjästä aloittaa lukemista.
Luonnontieteen ala. Meillä sanotaan että opintopiste vastaa noin 500 sivun lukemista ja 5 op on tuon 2500 sivua. Tosiasiassa voi kuuteen viikkoon helposti lukea kolmen kurssin verran mutta silloin pitää priorisoida ajankäyttöä. Tietoa tulee mutta romaanien lukeminen alkaa tuntua hassulta kun kirjat on mitättömän ohuita!