Laskettu aika lähellä, mutta mitään ei tapahdu äidin kropassa - kokemuksia?
Laskettu aikani on ensi viikon alussa, esikoista odotan. Kävin tänään ultrattavana ja lääkärin tutkittavana. Lääkäri totesi, että kohdunsuu on kiinni ja mikään ei muutenkaan viittaa siihen, että synnytys tapahtuisi lähiaikoina. Minulla ei ole juurikaan supistuksia, ei selkäkipuja tai alavatsakipuja. Vauvan painoarvion puolesta vauva olisi jo valmis syntymään. Vauva onkin jo pitkään odotellut raivotarjonnassa ja tovin jo laskeutuneena ja kiinnittyneenä.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta, että lapsi olisi kiinnittynyt ja valmis syntymään, mutta äidin kropassa ei näy mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä? Kuinka teillä lopulta kävi, syntyikö lapsi ajallaan vai menikö lasketun ajan jälkeen?
Ap
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Oma syntyi 42 + 5. Henkilökunta halusi minut jo pois pyörimästä ja sektiolla syntyi kun ei omin neuvoin synnytys käynnistynyt lainkaan.
Ja sit sanotaan et "ei ne sinne ole koskaan jääny.." Mistä vetoo toi olis vieläki sussa kiinni, ellei sitä olis leikattu irti?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista jo nyt! Lohdullista kuulla, että synnytys voi alkaa ajallaan tai reippaassa tahdissa, vaikkei aiempia oireita (juuri) ole. :)
T. Ap
Toki voi, mutta kannattaa silti myös muistaa, että tähän tulee vastaamaan nyt enimmäkseen niitä, joilla merkkejä ei ollut. Se voi luoda kuvaa, että meitä on todella monia.. No, en tiedä kuinka yleistä se on, mutta toivottavasti ketjun kautta ei tule turhaa toivoa. Sit turhauttaa vaan entistä enemmän. En halua, että joudut pettymään.
Kaikki silti on mahdollista näissä elämän suurissa kysymyksissä.
Toki jokainen on yksilö ja kaikilla ei mene samalla tavalla, mutta hyvä tietää, että on teoriassa mahdollista (kun joillekin on näin käynyt). :)
T. Ap
Painoarviot voi heittää, eikä siinä nyt kauheasti eroa ole onko vauva 3,5kg vai 4,0kg. Mulla toi 3,5kg vauvan puskeminen ulos oli paljon vaikeampaa, koska oli esikoinen. 4,0kg tuli vaivatta.
Synnytys voi alkaa milloin vaan lasketun ajan tietämillä, vaikka paikat ei näyttäisi kovin kypsiltä. Ei ole välttämättä mitään ennakko-oireita. Voi olla, että menee pari viikkoa yli tai sitten ei, ei sitä voi mitenkään oikein tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin et yli menee, varaudu siihen. Ei mitään merkkejä. Ei yhtä ainoaa harjoitussupistusta, ei vauva laskeutunut, ei kohdunkaulassa missään mitään. Sit meni lapsivedet kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa ja alkoi tapahtua.
Samoin muissa raskauksissa. Ei ennakkomerkkejä.
Ja tämä oli muuten hyvä synnytys. Nopea, mutta ei liian nopea, alle 8 tuntia. Kipuun ehdin saada lievitystä just hyvään aikaan (7-8 cm) ja siihen mennessä avautuminen meni täydellisesti. Eli ensimmäinen synnytys voi olla nopeakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista jo nyt! Lohdullista kuulla, että synnytys voi alkaa ajallaan tai reippaassa tahdissa, vaikkei aiempia oireita (juuri) ole. :)
T. Ap
Toki voi, mutta kannattaa silti myös muistaa, että tähän tulee vastaamaan nyt enimmäkseen niitä, joilla merkkejä ei ollut. Se voi luoda kuvaa, että meitä on todella monia.. No, en tiedä kuinka yleistä se on, mutta toivottavasti ketjun kautta ei tule turhaa toivoa. Sit turhauttaa vaan entistä enemmän. En halua, että joudut pettymään.
Kaikki silti on mahdollista näissä elämän suurissa kysymyksissä.Toki jokainen on yksilö ja kaikilla ei mene samalla tavalla, mutta hyvä tietää, että on teoriassa mahdollista (kun joillekin on näin käynyt). :)
T. Ap
Ihan käytännössäkin on mahdollista. Ei välttämättä yleistä, mutta mahdollista. Melkein mikä tahansa on mahdollista.
Meidän vauva syntyi rv 29. Luonnollisestikaan en ollut mitenkään valmistautunut synnytykseen vielä tuossa vaiheessa eikä ennakkovaroitustakaan tullut. Supistukset vain alkoivat äkisti ja lapsi syntyi, vaikka sitä yritettiin estelläkin.
Ei mullakaan mitään ennakkomerkkejä tullut kummastakaan lapsesta, en edes tiedä mitä sellaiset voisivat olla. Eka lapsi meni melkein 2 vk yli ja toka muutamia päiviä. Ekalla alkoivat supistukset vasta juuri ennen synnytystä, toisella lapsella nippaili pikkusupistuksia viimeiset melkein pari kuukautta aina jos esimerkiksi käveli lujempaa tai kantoi raskaita ostoskasseja. Se oli kuitenkin samanlaista koko ajan eikä muuttunut kovemmaksi viimeisinä viikkoina tai päivinä. Vähän niinku olis muistuttanut koko ajan että äläpäs akka riehu.
Vanha väki tapaa sanoa että mitä enemmän jännittää ja hermoilee, sitä enemmän menee yli. Vauva tulee kuulemma vasta kun äiti rentoutuu. Liittyisiköhän tuo seksikin laukaisevana tekijänä samaan asiaan, ehkäpä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vauva syntyi rv 29. Luonnollisestikaan en ollut mitenkään valmistautunut synnytykseen vielä tuossa vaiheessa eikä ennakkovaroitustakaan tullut. Supistukset vain alkoivat äkisti ja lapsi syntyi, vaikka sitä yritettiin estelläkin.
oliko susta rv 29 kovin lähellä laskettua aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Painoarviot voi heittää, eikä siinä nyt kauheasti eroa ole onko vauva 3,5kg vai 4,0kg. Mulla toi 3,5kg vauvan puskeminen ulos oli paljon vaikeampaa, koska oli esikoinen. 4,0kg tuli vaivatta.
Synnytys voi alkaa milloin vaan lasketun ajan tietämillä, vaikka paikat ei näyttäisi kovin kypsiltä. Ei ole välttämättä mitään ennakko-oireita. Voi olla, että menee pari viikkoa yli tai sitten ei, ei sitä voi mitenkään oikein tietää.
Myös vauvan kropan muoto vaikuttaa, ei pelkkä paino. Pitkä hoikka vauveli kun voi painaa saman ku se lyhyt pulleropallero. Ja mua pelotteli gynekologi et iso pää on kaikkein pahin (veikkaili mittausten perusteella just mulle isopäistä - no ei ollut, ihan normaali päänympärys)
En muista kovin täsmällisesti enää mutta kolmessa raskaudessa ei niissä myöhemmissäkään ollut mitään merkkiä kohdunkaulan pehmenemisestä/lyhenemisestä vielä lääkärissä hieman ennen la:ta. Kummasti vaan kahdessa raskaudessa tuli pieni rihma mahdollisesti limatulppaa ja seuraavana päivänä alkoi synnytykset noissa. Ei mitään tunnistettavia harjoitussupistuksia tai muutoksia, synnytykset alkoivat kyllä ilman mitään merkkejä vaikka kaikkia mahdollisia merkkejä kyttäsin. Tai ehkä ainoat merkit näin jälkeenpäin ajatellen olisi olleet vauvojen rauhoittuminen muutamaksi viimeiseksi päiväksi ennen synnytyksiä. Liikelaskentaa ei tarvinnut tehdä (no teinpä kuitenkin...) mutta eivät olleet yhtä rimpuilevia enää vatsassa hieman ennen synnytyksiä. Yksi käynnistyi lapsivesien menolla, kaksi yhtäkkiä ilmestyvillä supistuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oliko susta rv 29 kovin lähellä laskettua aikaa?
Ei tietenkään. Onpa kummallinen kysymys.
Voi, kuinka helpolta kuulostaa. Minulla alkoi joka raskaudessa kivuliaat harjoitussupistukset viimeistään rv 25. Monta kertaa kävin sairaalassa tarkistuttamassa kohdunsuun tilannetta. Kuopusta odottaessani olin jo yhden yön synnytyssalissa, mutta sitten ne supistukset loppuivat, ja jouduin lähtemään vielä kotiin. Silläkin kerralla synnytys piti sitten lopulta käynnistää.
Nauti siitä, jos voit hyvin eikä ole kauheesti mitään kipuja tai supistuksia. Itse ainakin koin et siitä oli hyötyä synnyttäessä, että olin hyvässä kondiksessa ja liikuin paljon! Ei ollut valmiiksi raihnanen olo kun meni synnyttämään. Oli hyvin voimia synnyttää ja synnytykset etenivät hyvin.
Ei yhtä ainoaa supistuksen tapaistakaan ennen kuin synnytystä edeltävänä yönä. Seuraavana päivänä meni maha ruikulle ja limatulpan kappaleita tuli vessapaperiin. Tyttö syntyi seuraavana iltana, viikkoja oli 41 + 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys voi alkaa milloin vaan lasketun ajan tietämillä, vaikka paikat ei näyttäisi kovin kypsiltä. Ei ole välttämättä mitään ennakko-oireita. Voi olla, että menee pari viikkoa yli tai sitten ei, ei sitä voi mitenkään oikein tietää.Myös vauvan kropan muoto vaikuttaa, ei pelkkä paino. Pitkä hoikka vauveli kun voi painaa saman ku se lyhyt pulleropallero. Ja mua pelotteli gynekologi et iso pää on kaikkein pahin (veikkaili mittausten perusteella just mulle isopäistä - no ei ollut, ihan normaali päänympärys)
Mulla jäi kolmannessa synnytyksessä alle 3 kg vauva jumiin lantioon, pää laskeutui johonkin lantion mutkaan/kuoppaan ilmeisesti eikä päässyt yli. Onneksi asennon vaihtaminen auttoi lopulta, oli jo pelottavaa ponnistella vauvaa päivä
lantion "seinää" täysin turhaan... ja lapsi saatiin syntymään ilman mitään vaurioita onneksi, mutta sinä aikana puudutukset kerkesivät lakkaamasta ja ilman mitään "kipuun tottumista" siinä välillä oli aika kamalat hetket sitten lopulta onnistua. Oikeastaan minkä vain kokoisen vauvan synnyttäminen voi tilanteesta riippuen olla vaikeaa tai vielä vaikeampaa ja lantioon voi jumiutua pienempikin varsinkin asennosta riippuen. Vaikka aiemmin näin ei olisi käynyt.
Hyvillä mielin nyt vaan! Ei kaikilla ole mitään viikkoja kestäviä oireita, osalla alkaa synnytys hyvinkin äkkiä. Esim. omalla äidilläni molemmat synnytykset alkoivat nopeasti ja eivät kestäneet kauaa.
Esikoisesta menin sairaalaan näytille ke aamulla yön jatkuneiden supistusten jälkeen. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut yhtään mitään, vaan tilanne oli täysin epäkypsä. Menin samana iltana uudelleen hemmetinmoisten supistusten jälkeen, synnytys ei vielä ollut käynnissä mutta kohdunkaula oli kadonnut ja olin avautunut 2-3cm, supistuksia tuli tiheästi. Ottivat sisään ja siitä synnytys sitten alkoikin, pikkuhiljaa avauduin siihen neljään senttiin. Eli minulla ei ollut tapahtunut mitään 1.5 vrk ennen vauvan syntymää, kyllä se kohdunsuu voi nopeastikin muuttua. Nyt odotan toista.
Tavallisesti kohdun suu alkaa avautua vain hetkeä ennen synnytystä.
On se ajallaan vaikka syntyy viikon tai kaksi lasketun ajan jälkeen
Ek tää homma niin tarkkaa ole
Vastaavasti voi olla alle 3kg.