Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka asuitte teininä pienessä kunnassa: Millä perustein siellä jaettiin kesätyöt?

Vierailija
23.03.2021 |

Meidän kunnassa jaettiin vanhempien ammatin perusteella. Eli korkeampiarvoisten henkilöiden lapsille annettiin ne kivoimmat työpaikat vuodesta toiseen. Eli ne paikat joita kaikki toivoi. Duunareiden lapset sai aina jotain siivoushommia tai ei yhtään mitään, vaikka olisivat olleet koulussa luokan parhaita.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla yrityksiin, koska onhan se ihan loogista, että yrittäjä haluaa sellaisen kesätyöntekijän, joka myös tekee jotain. Kun tuntee äidin tai sedän, voi tälle kertoa, jos työntekijä on täysi lusmu, että miksi ihmeessä sitä meille suosittelit. Yrittäjien lapset saa kesätöissä kaikkea paskaa niskaansa, jos tekee töitä työajan mukaan eli ei lorvi kahvi- ja ruokatunneilla. Silloin saa kuulla olevansa gestapon agentti ja kyttääjä.

Kunnan kesätyöt ns. arvotaan eli jostain syystä samat naamat on töissä kesästä toiseen, kunnes saava vakipaikan.

Vierailija
22/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteillä. Isä oli kaupungissa opettajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälti suhteilla. Ja kun oli kerran johonkin päässyt, oli tietenkin aina etusijalla. Tiedän myös tapauksia, että yksi aika iso työllistäjä kunnan alueella ihan muodon vuoksi kutsui paljon hakijoita haastatteluun, mutta sitten haastattelussa nämä yrityksen edustajat junailivat kuvion niin, että voitiin sanoa sen haastattelun perusteella ettei sovi porukkaan. Olin itse siellä siis jo töissä, kun pari vuotta nuorempaa kaveriani haki ekaa kertaa kesätöitä. Molemmat kertoivat mm. että haastattelijat olivat istuneet valmiiksi tumput suorina pöydän toisella puolella, eivätkä edes yrittäneet esittäytyä tai kätellä kavereitani, kun he saapuivat paikalle. Haastatteluissa oli kysytty myös sinänsä asiattomia kysymyksiä esim. sisaruksista (perheestä kyseleminen on kiellettyä). Tälleen jälkikäteen tosi huonoa käytöstä silloiselta työnantajaltani, ylipäätään kun miettii että 15-vuotias on ekoja kertoja tuollaisessa tilanteessa. Ja sitten ne aikuiset ei käyttäydy kunnolla. 

Ja itse pääsin sinne töihin siis tätini miehen suosituksesta, joten minullehan taas oltiin tosi mukavia :) 

Vierailija
24/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselemällä ja suhteilla.... näin kai se meni muuallakin?

Olin kesän kunnalla, koska kunnaninsinööri oli (kai) ollut samalla luokalla vanhimman veljeni kanssa.

Muita töitä sain vinkkinä naapureilta ym. Sittemmin olin kesiä töissä paljonkin Ruotsissa.

Jos tässä nyt haetaan jotain kähmintää ym. niin kerran kävi niin, että työharjoittelun aikana puhuin jo kesätyön samaan paikkaan valmiiksi, mutta se peruuntui. Pankinjohtajan lapsi olikin siellä kesän töissä.... ilmeisesti olivat saaneet lainaa ko. pankista.

Vierailija
25/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla naamavärkki mis asuu otettu selville.Ainakin näin täs ruottisoomikieli alue oon kuullu.Menny aina niin.Ei oteta töihin ketä vaan.Töihin pitäisi ottaa just nuoret jotka putoomisvaarassa ,yöt kulkee teitä ,vandaalina.Viime kesäaikaan aamu5-6 näki yönkulkijoita vanhemmat ei saa kuriin alle 16v.Repuissa oli spayt,narkit..kaljat.Tätä näkyy paljon.Millon näkyisi työtä,puistosiivous,katusiivous.Apumies.Roskalajittaja.Töitä löytyy alotetaan noista.Kunnan apupoika monessa..

Vierailija
26/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartsale kirjoitti:

Suhteilla naamavärkki mis asuu otettu selville.Ainakin näin täs ruottisoomikieli alue oon kuullu.Menny aina niin.Ei oteta töihin ketä vaan.Töihin pitäisi ottaa just nuoret jotka putoomisvaarassa ,yöt kulkee teitä ,vandaalina.Viime kesäaikaan aamu5-6 näki yönkulkijoita vanhemmat ei saa kuriin alle 16v.Repuissa oli spayt,narkit..kaljat.Tätä näkyy paljon.Millon näkyisi työtä,puistosiivous,katusiivous.Apumies.Roskalajittaja.Töitä löytyy alotetaan noista.Kunnan apupoika monessa..

Miksi kukaan palkkaisi sellaisen nuoren, josta jo etukäteen tietää, että ei se ole tullu tekemään töitä? Yritykset ei ole paikkaamassa vanhempien laiminlyöntejä.

Vierailija
27/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnassa arvottiin aina , mutta oli ihmeen hyvä tuuri aina samoilla naamoilla,jotka tavalla tai toisella kytköksissä kunnan työntekijöihin.

On ihan aikuisenakin suullinen sopimus jäänyt toteutumatta koska "suunnitelmat muuttuu", ja listalla onkin pomon serkku tms.

Vierailija
28/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla virallisesti arvottiin mutta jännästi erään isossa virassa olleen kunnan työntekijän lapset saivat arvalla useamman kerran töitä.

Muuten kunnan alueella ei ollut paljoa työpaikkoja, joten vaati tuuria saada töitä. Varmasti osa pääsi töihin suhteillakin, koska töitä ei koskaan ilmoiteltu missään.

Pieni maalaiskunta, jossa ei ollut teollisuutta tai isoja työnantajia.

Vierailija
29/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisille, tai arpomalla.

Vierailija
30/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla niihin mentiin, minäkin.

Vierailija
31/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään suhteita ollut, hain ja pääsin. 

En tiedä kyllä miten valittiin, mutta miten ihmeessä mut olis voitu valita suhteilla, kun en ketään tärkeässä asemassa olevaa tuntenut. 

Vierailija
32/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesätöitä sai kaikki jotka halusi

Vierailija
33/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kunnan palveluksessa ja täällä nuorten kesätyöpaikat arvotaan ja osa jaetaan sosiaalisin perustein. Ja kyllä ne ihan arvotaan, ei ole ollut työntekijöiden lapset mitenkään etusijalla, esim. omien lasten kohdalle ei arpa osunut kertaakaan.

Vierailija
34/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin työpaikat arvottiin, mutta toki osalla tuntui arpaonni suosivan muita useammin :D. Ne kaupungin työt taisi olla kahden viikon pätkiä ja oli mahdollisuus oli saada yksi kahden viikon pätkä per hakija, siitä tulikin ihan yleinen vitsi, kun yksi tyttö oli koko yläaste- ja lukioaikansa aina koko kesän niissä hommissa. Jostain syystä tuosta ei kukaan ikinä mitään meteliä nostanut, vaikka kyseessä oli ihan vaan kaupungin rivityöntekijän tytär.

Toki muitakin kesätöitä sai suhteilla, mutta sai niitä onneksi muutenkin, työkkärin kautta sain itse useammankin paikan.

Vierailija
35/35 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitetysti arpomalla, mutta tosiasiassa varmaankin enimmäkseen suhteilla. Sillä kumma juttu, kun arpa suosi vuodesta toiseen samoja henkilöitä.

Oli myös monia kesätyöpaikkoja, joihin oli 18 vuoden ikäraja, eli sellaisiin alaikäisillä ei tietenkään ollut edes mahdollisuutta päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän