Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi töissä ei saa kuunnella musiikkia kuulokkeilla?

Vierailija
23.03.2021 |

Tarkoitan siis nyt lähinnä jotain hiljaista suorittavaa työtä, kuten siivous ja hyllyttäminen, etenkin jos työtehtäviin kuuluu ainoastaan tuollaisia eikä mitään asiakaspalvelua. Silti töissä ei ole saanut kuunnella musiikkia omilla kuulokkeilla. Miksi?

Onko joka työpaikassa näin? Miten musiikin kuuntelu haittaa työsuoritusta, jos tekee työajan ulkopuolella valmiin pitkän soittolistan, jonka vain laittaa kerran soimaan, ei tarvitse sen enempää säätää mitään puhelimella? Musiikin kuuntelu tekee työstä mielekästä ja kun työ on mielekästä silloin suoriutuu jopa paremmin, joten miksi ei? Kannattaako edes ottaa puheeksi työnantajan kanssa?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä musiikinkuuntelijat eivät kuule mitään. Saa mennä viereen karjumaan ja sillonkin ensimmäinen kommentti on että "mitäh?". Kyllä minun mielestäni kuurous on työpaikalla aika suuri työturvallisuusriski.

Juuri näin. Varsinkin jollain hyllyttäjällä tai siivoojalla! Pitäähän siinä kuulla, jos vaikka jotain putoaa ja joku yrittää varoittaa, eikä sitä kuule. Ja antaa tosi törkeän ja epäammattimaisen kuvan asiakkaalle jos kuuntelee musiikkia siivotessa. Eri asia ehkä, jos siivoaa sulkemisajan jälkeen yksin jossain toimistossa. 

Tästä sai koko ajan sanoa meidän koulussa ekaluokkalaisille. Maatalousoppilaitos. Kolmosluokkalaiset "ohjasi" varsinaisen ohjaajan kanssa. Kiva kun joku ei kuule jotain, kun huutaa, että varo toi lehmä tulee muuten sun päälle ihan just.

Vierailija
42/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekisi työnteosta kivaa ja toisi hyvää fiilistä. Tämä ei Suomessa käy, koska täällä elää synkkyyden kulttuuri, jossa ei saa olla mitään nautittavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite irtisanoutuisin ja otan aina puheeksi työhaastattelussa homman säännöt. Että en tee yksinkertaisia ja fyysisiä töitä ilman kuuntelun mahdollisuutta, koska työ on aina heikosti palkattua ja yksitoikkoista.

Myös tupakointi on toinen asia minkä vaadin.

Yleensä parin päivän perehdyttämisessä työnantaja tajuaa että minulla on oikeus mihin muilla ei ole, koska olen muita tehokkaampi.

En siis suostu tekemään hommia ilman luentojen, messujen, kirjojen, musiikin -kuuntelua.

Tupakkakin on eräänlainen virstanpylväs. En välttämättä polta tai ei tarvitse polttaa, mutta vedän sillä rajoja yksilönvapauksiin ja siihen mitä ihminen saa tehdä tauolla jos niin haluaa.

Jos on hyvä niin aika harvalla älykkäällä on siihen yhtään mitään nokan koputtamista. Jos on niin menen pois.

Vierailija
44/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen nytkin, kuuntelen aina napeista. Nyt, töissä, lomalla, nukkuessa.

Miten joku voi estää sen?

On minulle huomautettu mutta sylkäisen vain hammastikun suustani lattialle ja katson murhaavasti, sanomatta mitään. Nappeja en ota korvista vaikka johtaja sanoisi.

Tähän asti kenenkään valitukset ei ole tehonneet ja jos tullaan vaatimaan, niin irtisanon itseni.

Löydän kyllä muitakin töitä joissa saa kuunnella.

Vierailija
45/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli rappusiivouksessakin kielletty musiikin kuuntelu. Piti kuulla, jos ihmisiä liikkui ympärillä yms.

Aika monessa paikassa on tupakointikin kielletty, mutta kuka sitä nyt valvoo?

Kannattaako noita sääntöjä noudattaa liian tarkkaan. Vähän kuin punaiset valot ja autoja ei näy missään, niin ei se ole synti mennä punaisiin.

Vierailija
46/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet työajalla työnantajasi käytettävissä, hän sanelee työpaikan säännöt.

Ah, säännöt. Se maailmankaikkeuden typerin mahdollinen peruste typerälle tavalle toimia. 

Vierailija
47/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ainakin kuuntelen vaikka olisi kielletty. Jos satunnaisesti jää kiinni, niin harvoin ne uskaltaa siitä huomauttaa ja saa kyllä huomauttaa. En noteeraa typeriä sääntöjä.

Joku rappusiivous. Kuka sitä valvoo vaikka jammailisi samaan aikaan jazz-persetanssia lattiaa luuttuessa.

Vierailija
48/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin monetkaan nuoret eivät pysty olemaan ilman älypuhelintaan työpaikoilla, jatkuvasti on oltava somessa ja näprätään sitä puhelinta koko ajan. Pitäisikö ne kännykät kerätä aamuisin pois töihin tullessa ja palauttaa työpäivän päätteeksi näiltä, kun eivät ymmärrä että työajalla tehdään töitä, eikä viihdytetä itseä. Pääsääntöisesti.

Tietenkin eroa on työtehtävillä, mansikkapellolla ja asiakaspalvelulla on tässäkin asiassa ero, ymmärrän, että on hommia, joita kuuntelu ei häiritse.

Ja et sitten mitään yhtään typerämpää enää keksinyt kuin joku sekopäinen puhelintenkeruu? Kaikenalisia "ajattelijoita" sitä oikein taas onkin liikkeellä, hyi että....

Vierailija
49/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuuntelen puhetta, ei musiikkia. Ja tulisin hulluksi yksitoikkoisessa työssäni jos en saisi kuunnella mitään. Muutenkin minulla on mt-ongelmia, mutta kunhan saan kuunnella rauhoittavaa puhetta, jaksan työni tehdä.

Vierailija
50/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan hyllyttäjä on kyllä myös asiakaspalvelija. Ja kyse ei ole pelkästään työnantajasta vaan myös asiakkaiden saamasta mielikuvasta. Jotkut asiakkaat oikeasti vaativat, että työntekijän pitää näyttää myös ulospäin reippaalta ja skarpilta, vaikka esim ne kuulokkeet eivät työtä hidastaisi tai haittaisi yhtään.

Itse muistan kun olin joskus teininä kaupungin puutarhaosastolla töissä, eli kitkettiin kaupungin kukkapenkkejä ja leikattiin nurmikoita. Esimiehellä ei ollut mitään pahaa sanottavaa työtahdista, mutta joku ohikulkija oli mennyt soittamaan kaupungille, että siellä ne työntekijät vain istuskelevat laiskoina. Me siis istuimme kitkiessä välillä risti-istunnassa kyykkimisen tai polvillaan istumisen sijaan. Se siis näytti jonkun mielestä laiskottelulta, kun peppu oli maassa, joten siitä eteenpäin piti kyykkiä, vaikka jalat olisivat ihan puuduksissa. 

Vierailija
51/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa todetaan että työstä suoriutuisi jopa paremmin, jos saisi kuunnella musiikkia. Milläköhän perusteella? Kun sinulla ei ole korvissa mitään turhia ärsykkeitä, niin voit keskittyä täysipainoisesti työhösi.

Jossain puuduttavan tylsässä hyllyttämisduunissa tai siivoamisessa musiikin kuuntelu olisi kyllä ainakin itselläni työsuoritusta parantava tekijä. Muuten jäisin varmaan jumiin omiin ajatuksiini tai alkaisin huomaamattani lukemaan pakkausten tuoteselostuksia vireystasoa nostavien ärsykkeiden perässä.

Jos tekee kovasti töitä, ei jää aikaa lukea mitään tuoteselosteita. Jos tuntui, että kaipaa työtä tehdessä ärsykkeitä, niin silloin ei kyllä oma työtahti kovin kaksinen ole. Kun tekee kovasti töitä, niin ei sitä ole edes aikaa keskittyä mihinkään lempibiisistä nauttimiseen tai äänikirjan kuuntelemiseen.

Vierailija
52/65 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan läpeensä tylsä duuni jossa joutuu taistelemaan tylsistymistä vastaan. Sellasta kokoonpanohommaa tehtaalla, jossa yksitoikkoisuus ja tylsyys rupee tekemään kamalan väsyneeksi. Musan kuuntelu kuulokkeilla kielletty. No mä olen vähän aika sit hommannu kuulokkeet ja tuli kuunneltua musaa ja podcasteja. Kyl työtahtiinkin tuli huomattava parannus kun viihtyi paremmin! Tänäänkin tuli tavallista nopeammin tavaraa kasaan tehtaalla. No työtehtävis ei tartte kuunnella mitään koneen ääniä tjms ja eikä pahemmin jutella työkavereiden kanssa. Joten pidän kyllä korvanappikieltoa typeränä, pomo ilmeisesti haluaa työntekijöiden olevan tylsistyneitä ja velttoja..

Vierailija
53/65 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonkuljettajan hommissa onneksi saa kuunnella ihan rauhassa musiikkia. Ei tietenkään kuulokkeilla, mutta ei ole kukaan valittamassa vieressä.

Vierailija
54/65 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vihaan töissä näitä musiikinkuuntelijoita, koska heille ei karjumatta voi puhua mitään. Lisää omaa työtaakkaa, kun saa koko ajan juosta toisen työpisteellä sanomassa, että sinun kone piippaa häiriön takia. Hän vain tekee kuurona tuotetta, eikä huomaa että siitää puuttuu jokin osa, koska sen osan syöttökone on mennyt jumiin ja ilmoittaa siitä piippaamalla, mutta nämä mökänkuuntelijat eivät sitä piippausta kuule ja tekevät vaan zombiena viallista tuotetta.

Kuka nyt ilman musiikkia ja/tai rauhoittavia sietää paskapalkkaista ykstoikkoista tehdastyötä? Vähän ymmärrystä

Vierailija
55/65 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aivan läpeensä tylsä duuni jossa joutuu taistelemaan tylsistymistä vastaan. Sellasta kokoonpanohommaa tehtaalla, jossa yksitoikkoisuus ja tylsyys rupee tekemään kamalan väsyneeksi. Musan kuuntelu kuulokkeilla kielletty. No mä olen vähän aika sit hommannu kuulokkeet ja tuli kuunneltua musaa ja podcasteja. Kyl työtahtiinkin tuli huomattava parannus kun viihtyi paremmin! Tänäänkin tuli tavallista nopeammin tavaraa kasaan tehtaalla. No työtehtävis ei tartte kuunnella mitään koneen ääniä tjms ja eikä pahemmin jutella työkavereiden kanssa. Joten pidän kyllä korvanappikieltoa typeränä, pomo ilmeisesti haluaa työntekijöiden olevan tylsistyneitä ja velttoja..

Vanhassa varastotyössä osa pomoista kielsi musiikin kuuntelun vedoten työturvallisuuteen. Kiersin kieltoa hankkimalla langattomat korvanapit ja pitämällä pipoa joka peittää korvat. Kuuntelin vain toisella korvalla jotta kuulisin mitä ympärillä tapahtuu. Koskaan en jäänyt kiinni.

Vierailija
56/65 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan varastolla ei saanut käyttää kuulokkeita, mutta trukissa oli ok pitää mankkaa. Syynä oli, että kuulokkeilla kuulet huonommin varaston muita liikkujia.

Vierailija
57/65 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä musiikinkuuntelijat eivät kuule mitään. Saa mennä viereen karjumaan ja sillonkin ensimmäinen kommentti on että "mitäh?". Kyllä minun mielestäni kuurous on työpaikalla aika suuri työturvallisuusriski.

Riippuu työstä, joissakin se ei haittaa. Perusoletus on se, että työntekijä kuulee esimerkiksi lähestyvän trukin äänen ja vähintään varoituspiippaukset eikä säntää alle.

On myös paikkoja, joissa käytetään kuulosuojaimia. Ei niissä haittaa mitään, vaikka kuuntelisi musiikkiakin. 

Vierailija
58/65 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Varsinkin jollain hyllyttäjällä tai siivoojalla! Pitäähän siinä kuulla, jos vaikka jotain putoaa ja joku yrittää varoittaa, eikä sitä kuule. Ja antaa tosi törkeän ja epäammattimaisen kuvan asiakkaalle jos kuuntelee musiikkia siivotessa. Eri asia ehkä, jos siivoaa sulkemisajan jälkeen yksin jossain toimistossa. 

Tästä sai koko ajan sanoa meidän koulussa ekaluokkalaisille. Maatalousoppilaitos. Kolmosluokkalaiset "ohjasi" varsinaisen ohjaajan kanssa. Kiva kun joku ei kuule jotain, kun huutaa, että varo toi lehmä tulee muuten sun päälle ihan just.

Mä oon toisaalta samaa mieltä, mutta toisaalta siivoamisesta maksetaan nykyään keskimäärin niin huonosti, että miten paljon sillä liksalla voi ammattimaisuutta vaatia? Esim. mä olen kääntäjä, ja panostan niihin käännöksiin kyllä aika paljon hinnan mukaan.

Vierailija
59/65 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan kuuluuko kuulokkeista ulos musiikki hyvin vai onko se vain korvan alueella, jos siis lähellä liikkuu asiakkaita tai muita ihmisiä. Herkkäkorvainen kaipaisi luultavasti korvatulppia ja kuulosuojaimia, mutta silloinkin ympäristö pitää havaita, myös takana.

Vierailija
60/65 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuulokkeita käyttää just se porukka, joka ei koe velvollisuudekseen vasta yhteisiin puhelimiin tai kuulemaan esimiesten pyyntöjä tehdä tuo tai tämä.