Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi töissä ei saa kuunnella musiikkia kuulokkeilla?

Vierailija
23.03.2021 |

Tarkoitan siis nyt lähinnä jotain hiljaista suorittavaa työtä, kuten siivous ja hyllyttäminen, etenkin jos työtehtäviin kuuluu ainoastaan tuollaisia eikä mitään asiakaspalvelua. Silti töissä ei ole saanut kuunnella musiikkia omilla kuulokkeilla. Miksi?

Onko joka työpaikassa näin? Miten musiikin kuuntelu haittaa työsuoritusta, jos tekee työajan ulkopuolella valmiin pitkän soittolistan, jonka vain laittaa kerran soimaan, ei tarvitse sen enempää säätää mitään puhelimella? Musiikin kuuntelu tekee työstä mielekästä ja kun työ on mielekästä silloin suoriutuu jopa paremmin, joten miksi ei? Kannattaako edes ottaa puheeksi työnantajan kanssa?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä musiikinkuuntelijat eivät kuule mitään. Saa mennä viereen karjumaan ja sillonkin ensimmäinen kommentti on että "mitäh?". Kyllä minun mielestäni kuurous on työpaikalla aika suuri työturvallisuusriski.

Eikö voi mennä viereen ja vaikka heiluttaa kättä? Mikä pakko on karjua? 

Muutenkin tunnut unohtavan, että kuuroja ihmisiä on kaikkialla. Ehkä sinun työpaikalla kukaan ei voi olla kuuro, ei edes siivooja, mutta muuten ihan tavallisessa työssä pärjää kuurotkin. 

Vierailija
22/65 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on monet kaverit siivousta tehdessään kuunnellut musiikkia. Ne on tosin ollut pääasiassa sellaista, että siivotaan jotain tyhjää toimistorakennusta tms ilta-aikaan, ihan ymmärrettävää mielestäni ettei kaupan siivoja voi kuunnella musiikkia, jos asiakkaita on kaupassa. Työturvallisuusriski, niin kuin täällä sanottiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli rappusiivouksessakin kielletty musiikin kuuntelu. Piti kuulla, jos ihmisiä liikkui ympärillä yms.

Vierailija
24/65 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä musiikinkuuntelijat eivät kuule mitään. Saa mennä viereen karjumaan ja sillonkin ensimmäinen kommentti on että "mitäh?". Kyllä minun mielestäni kuurous on työpaikalla aika suuri työturvallisuusriski.

Jos 100% työhön keskittyy niin ei sitä pakolla muuta kuule.

Vierailija
25/65 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimistotyössä ja kuuntelen kyllä musiikkia. Ei ole edes kuulokkeita, vaan tulee tietokoneen kaiuttimista. Niin hiljaa tosin, ettei kuulu edes huoneeni ovelle asti. Jos tulee asiakas, pistän musiikin siksi aikaa pois.

En tiedä onko kiellettyä vai sallittua meillä, ei ole ainakaan kukaan huomauttanut.

Vierailija
26/65 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miau too kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vihaan töissä näitä musiikinkuuntelijoita, koska heille ei karjumatta voi puhua mitään. Lisää omaa työtaakkaa, kun saa koko ajan juosta toisen työpisteellä sanomassa, että sinun kone piippaa häiriön takia. Hän vain tekee kuurona tuotetta, eikä huomaa että siitää puuttuu jokin osa, koska sen osan syöttökone on mennyt jumiin ja ilmoittaa siitä piippaamalla, mutta nämä mökänkuuntelijat eivät sitä piippausta kuule ja tekevät vaan zombiena viallista tuotetta.

Minä en juokse musiikki kuurojen koneelle herättelemään. Se on esimiesten tehtävä. Minä teen omat hommani ilman musiikkia. Joskus erehtynyt kyllä laulamaan (no joo, ehkä en laulamaan) mutta mölyämään jotain korvamatoa.

Silloin ei kyllä ole ollut kukaan kuurona hallissa. (Olisivat varmaan toivoneet olevansa)

Meillä vaan on pakko mennä kuuronkin työpisteelle herättämään tyyppi tähän maailmaan, koska se ei vaikuta pelkästään hänen sen hetkiseen työhön, vaan viallinen tuote etenee sitten meillä seuraavalle työntekijälle.

Vierailija
27/65 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa vaikkaolla kännissä ja vetää käteen, kun on etätöissä, kunhan ei huohota palaverissa tai sammalla pahasti, she prösjektis o melkein valmmishjö.

Vierailija
28/65 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miau too kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vihaan töissä näitä musiikinkuuntelijoita, koska heille ei karjumatta voi puhua mitään. Lisää omaa työtaakkaa, kun saa koko ajan juosta toisen työpisteellä sanomassa, että sinun kone piippaa häiriön takia. Hän vain tekee kuurona tuotetta, eikä huomaa että siitää puuttuu jokin osa, koska sen osan syöttökone on mennyt jumiin ja ilmoittaa siitä piippaamalla, mutta nämä mökänkuuntelijat eivät sitä piippausta kuule ja tekevät vaan zombiena viallista tuotetta.

Minä en juokse musiikki kuurojen koneelle herättelemään. Se on esimiesten tehtävä. Minä teen omat hommani ilman musiikkia. Joskus erehtynyt kyllä laulamaan (no joo, ehkä en laulamaan) mutta mölyämään jotain korvamatoa.

Silloin ei kyllä ole ollut kukaan kuurona hallissa. (Olisivat varmaan toivoneet olevansa)

Meillä vaan on pakko mennä kuuronkin työpisteelle herättämään tyyppi tähän maailmaan, koska se ei vaikuta pelkästään hänen sen hetkiseen työhön, vaan viallinen tuote etenee sitten meillä seuraavalle työntekijälle.

Valita tehtaan johdolle.

Vierailija
29/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin monetkaan nuoret eivät pysty olemaan ilman älypuhelintaan työpaikoilla, jatkuvasti on oltava somessa ja näprätään sitä puhelinta koko ajan. Pitäisikö ne kännykät kerätä aamuisin pois töihin tullessa ja palauttaa työpäivän päätteeksi näiltä, kun eivät ymmärrä että työajalla tehdään töitä, eikä viihdytetä itseä. Pääsääntöisesti.

Tietenkin eroa on työtehtävillä, mansikkapellolla ja asiakaspalvelulla on tässäkin asiassa ero, ymmärrän, että on hommia, joita kuuntelu ei häiritse.

Vierailija
30/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työnantajasi perusteli kieltoa? 

Miksi sinä sitä meiltä kysyt, kun emme voi tietää syytä juuri sinun työpaikallasi. Yksi syy tulee mieleen: ehkä työturvallisuuden vuoksi pitäisi kuulla jotain muuta kuin musiikkia, esimerkiksi jonkun  laitteen ääntä tai toisen henkilön puhetta. Nämä onkin jo ketjussa aiemmin mainittu.

Vierailija
31/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työturvaillisuuteen vedoten voidaan kieltää. Olen isossa metallialan firmassa ja meillä saa radiokuulokkeita käyttää vaikka kova trukkiliikenne ja nostureita. Pitkiä olisi työpäivät jos ei musaa voi kuunnella.

Vierailija
32/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyllyttäessä yllättävän moni tulee kysymään jotain. Ei siinä silloin voi olla sillei että "mitääh, en kuule".

Vierailija
33/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miau too kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten pomo ei puutu tuohon asiaan? 

Vierailija
34/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin työpaikalla on ollut näitä kuuntelijoita. Kiva sitten tosiaan tulla aina viereen sanomaan, kun tietää jo valmiiksi että joutuu sanomaan kaksi kertaa. Lopulta tein niin, että sanoin asiani kertaalleen, enkä enää toistanut, vaikka toinen kohteliaasti tiedustelikin "Häh?".

Mitään muutosta ei tullut, esimieskään ei saanut aikaiseksi puuttua. Ihan pokkana sanoi "En haluaisi ruveta kyttäämään kenenkään töiden tekoa". No en minäkään haluaisi, mutta jos joudun joka päivä jättämään tauot pitämättä kun ne asiakkaatkin vaativat palvelua, sitten on ne paperihommat, lisäksi kaikki muut jutut niin... Ja voinko minä jättää työt tekemättä ja marssia tyytyväisenä kotiin kun se Yoku Myu jää tekemään työt loppuun? Enpä tietenkään.

Onneksi tällä hetkellä kaikki työtoverit ovat fiksuja ja tekevät hommansa kunnolla. Se on kuulkaa semmoinen asia mistä on oltava kiitollinen.

Vierailija
35/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen kuunnellut toimistohommissa musiikkia. Tai oikeastaan minulla oli usein vaan hyvin ääntä eristävät kuulokkeet päässä vaikken kuunnellutkaan mitään. Syynä se että en voi keskittyä yhtään taustahälinässä, kuulokkeet korvilla en kuullut niitä käytävässä pälättäviä työkavereita mutta kuulin jos joku tuli ovelleni. Korvatulpat taas eristi kaiken äänen, eli en kuullut niitä ovelle tulijoitakaan ja säikähdin muutaman kerran pahasti kun olkapäätäni tultiin nykimään.

Vierailija
36/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa todetaan että työstä suoriutuisi jopa paremmin, jos saisi kuunnella musiikkia. Milläköhän perusteella? Kun sinulla ei ole korvissa mitään turhia ärsykkeitä, niin voit keskittyä täysipainoisesti työhösi.

Jossain puuduttavan tylsässä hyllyttämisduunissa tai siivoamisessa musiikin kuuntelu olisi kyllä ainakin itselläni työsuoritusta parantava tekijä. Muuten jäisin varmaan jumiin omiin ajatuksiini tai alkaisin huomaamattani lukemaan pakkausten tuoteselostuksia vireystasoa nostavien ärsykkeiden perässä.

Vierailija
37/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyllyttäjä on huono esimerkki, koska asiakkaalle hyllyttäjät on ainoita kaupan henkilökunnasta jolta voi kysyä tuotteiden sijainnista. Selvä ettei siinä kuunnella luurit päässä musaa. Hyllyttäjä voi myös seistä pitkään tien tukkeena ja on kurjaa asiakkaan kannalta joutua pyytämään useampaan kertaan tietä.

Siivoja taas voi minusta hyvinkin kuunnella hiljaisella musiikkia. Pöytiä, lattioita ja vessoja luututessa musiikki piristää.

Koneiden kanssa työskennellessä muut kuin melusuojat kuulokkeina on turvallisuusriski.

Toimistotöissä olen aina kuunnellut musiikkia silloin kun en ole virtuaalipalaverissa luurit korvilla. Avokonttorissa oman musiikin kuunteleminen auttaa keskittymään ja pitää muun taustametelin miniminä.

Vierailija
38/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina musiikki niin hiljaisella että kuulen mitä ympäristössä tapahtuu ja jos mulle puhutaan.

Vierailija
39/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat"

Riippuu työpaikasta saako kuunnella vai ei. Työnantajalla on valta päättää.

Ja lidlin kassat höpöttävät myyntityössä välillä niin että ei tiedä puhuuko kassa sinulle, vai kyseeleekö tarjoustomaattien koodia esimieheltään.

Voisi itse asiassa olla jopa mukavampaa, jos se Lidlin kassa kuuntelisi reilusti musiikkia. On niin ärsyttää, että se pienen asiakaspalvelutilanteen ajan kassalla pitää lörpötellä toiselle myyjälle jonnekin pullohuoneeseen. En vaan voi hyväksyä sitä.

Vierailija
40/65 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyllyttää tai siivoaa tiloissa, joissa on saman aikaan asiakkaita (tai edes muita työntekijöitä), on ihan ymmärrettävää, että sinun oletetaan kuulevan, missä muut liikkuvat ja mitä he mahdollisesti sinulle sanovat. Jos vaikka asiakkaan pitää päästä siihen hyllylle tai sille käytävälle hakemaan tuotetta, eihän se hyvää kuvaa anna yrityksestä, jos joutuu kuuroille korville kovin kauan huhuilemaan, että "anteeksi, voisitko väistää, että saisin tuon paketin/mahtuisin tästä ohi". Samoin niiden muiden työntekijöiden pitää voida luottaa siihen, että kuulet, missä he liikkuvat ja mitä he sanovat, etkä palloile kuurona siellä muiden edessä välineinesi ja tarvikkeinesi ja aiheuta vaaratilanteita. Jos sen sijaan hyllytät tai siivoat muuten tyhjässä liiketilassa, niin eipä siitä musiikin kuuntelusta mitään haittaa olisi.