Paastoa kohta takana 43 h, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (87)
Pyörryt lopulta verensokerin laskuun liian alas ja voit kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ihmiset ovat tehneet asiaa x luonnossa "ennenkin", ei se tee siitä vaaratonta tai turvallista. Eliniänodotekin on ollut vähän toista kuin nykyään, ja kyllä mä mm. raskaana olevillekin suosittelisin terveydenhuollon palveluita, vaikka ennen wanhaan ollaankin synnytetty saunoihin ja metsiköihin.
Eihän perussairauden kanssa tai puutteellisilla ravintoaineilla paastoaja yleensä kuole siihen paikkaan, mutta joitakin vaurioita saattaa tulla - varsinkin silloin, kun ajat ovat pitkiä ja paastoja pidetään usein. Ei terveydellään kannata lähteä leikkimään puutteellisilla tiedoilla, varsinkaan silloin kun sen leikin on tarkoitus edistää hyvinvointia eikä toisin päin.
Voi jösses sun kanssas! Monet vanhuksetkin syö hyvin hyvin vähän. Kyllä nyt elämässä saa ihan itse päättää, mitä tekee. Ei joku paasto nyt kovin pahaa leikkiä elämänsä kanssa ole. Kamoon!
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö! Elimistö sopeutuu.
Vierailija kirjoitti:
HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA!!!!!!
Kiitos päivän nauruista!
Vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaa tehdä elimistölleen sen karhunpalveluksen, että paastoaa päiväkausia ilman suolihuuhtelua.
Olen pari kertaa paastonnut itse 7-10 vrk. Nykyään ajattelen, että lyhyemmät, enimmillään vuorokauden mittaiset paastot ovat hyötyjen ja haittojen kannalta parempi vaihtoehto.
Olkaa lempeitä itsellenne!
Itse olen paastonut noin 14 tuntia, vielä 2,5 tuntia lounaaseen. Pätkäpaastolla siis joka päivä.
Kuinka nukut?
Haluaisin itsekin paaastota, mutta nukun muutenkin huonosti ja liian vähän ja kun olen paastoa koittanut, niin uni on entistäkin huonompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ihmiset ovat tehneet asiaa x luonnossa "ennenkin", ei se tee siitä vaaratonta tai turvallista. Eliniänodotekin on ollut vähän toista kuin nykyään, ja kyllä mä mm. raskaana olevillekin suosittelisin terveydenhuollon palveluita, vaikka ennen wanhaan ollaankin synnytetty saunoihin ja metsiköihin.
Eihän perussairauden kanssa tai puutteellisilla ravintoaineilla paastoaja yleensä kuole siihen paikkaan, mutta joitakin vaurioita saattaa tulla - varsinkin silloin, kun ajat ovat pitkiä ja paastoja pidetään usein. Ei terveydellään kannata lähteä leikkimään puutteellisilla tiedoilla, varsinkaan silloin kun sen leikin on tarkoitus edistää hyvinvointia eikä toisin päin.
Voi jösses sun kanssas! Monet vanhuksetkin syö hyvin hyvin vähän. Kyllä nyt elämässä saa ihan itse päättää, mitä tekee. Ei joku paasto nyt kovin pahaa leikkiä elämänsä kanssa ole. Kamoon!
Vähän syöminen ei ole sama asia kuin syömättömyys - ja vaikka ruokavalio oikeasti olisikin mallia pari leipää per päivä, niin yleensä näiden vanhusten lääkäri on tietoinen siitä, että ruokahaluttomuus on ongelma. Tällöin vanhuksilla on käytössä oikeanlainen ravintolisä ja sairauksien hoito on syömiseen räätälöity (eikä ihan liian vähäinen syöminen silloinkaan ole varsinaisesti hyvästä terveydelle, mutta sen kanssa sitten vain eletään).
Kyllä ravintoainepuutokset voivat oikeastikin olla hyvin haitallisia ja aiheuttaa mm. neurologisia ongelmia. Yksipuolisen ruokavalion kanssa niiden syntymisessä vain kestää pidempään kuin paastotessa. Elimistö on muutenkin tavallista kovemmilla, joten kyllä esim. sydänvaivaisenkin pitäisi ennen hommaan ryhtymistä varmistaa tk-käynnillä että kaikki on okei.
En mä sitä yritä sanoa etteikö saisi paastota, mutta se kannattaa oikeasti tehdä huolella ja turvallisesti, että jutusta jää käteen terveyshyötyjä eikä -haittoja.
Ja toki saa päättää mitä tekee, mutta parempi se päätös kai on tehdä riskit tiedostaen. Tätäkin keskustelua voi olla lukemassa porukkaa, joka innostuu paastoamaan ensimmäistä kertaa, joten tiedon jakamisesta tuskin on mitään haittaa.
Teetkö joitakin "valmistelevia" ruokavaliomuutoksia ennen paastoa? Jos kyllä, niin mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä nyt tuntuu? Mulla on 27 tuntia.
Hyvä olo! Todella energinen ja olenkin tehnyt vaikka mitä. Yleensä 3/4. päivä on itselle se pahin, joten saa nähdä miten huomenna käy. Kuinka pitkään ajattelit itse paastota?
Ajattelin paastota 10 vrk. En ole varma onnistunko.
Hyvä! Itse aion paastota 30 vrk tässä kevään aikana.
No huhhuh! Tuo on jo melkoinen tavoite. Tsemppiä siihen! :)
ap
Kiitos! Näin pahasti ylipainoisena se on turvallista, kun tuota vararavintoa riittää vyötäröllä ;)
Onko siihen rasvaan varastoitunut myös kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet? Mistä paaston aikana tulee esimerkiksi C-vitamiini, joka on vesiliukoinen eikä siis ole varastoitunut rasvaan?
Vierailija kirjoitti:
Heikottaako sinua ap ollenkaan? Tuntuuko siltä että voima on poissa jaloista kokonaan, eikä jaksa kävellä?
Tulee pahoinvointia ja vapinaa kun on niin voimaton olo.
Itse sairastan diabetesta ja jos jokin ateria jää väliin niin verensokeri laskee hurjasti ja tulee erittäin voimakas heikotus ja tuntuu ettei kykene kävelemään.
Minulla sama juttu, mutta haluaisin kovasti kokeilla edes pientä paastoa. Tämän takia en pysty, auttaisiko tähän mikään? Sairastan kakkostyyppiä, joten paaston ei luulisi olevan samalla tavalla riskaabelia kuin ykkösessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän syöminen ei ole sama asia kuin syömättömyys - ja vaikka ruokavalio oikeasti olisikin mallia pari leipää per päivä, niin yleensä näiden vanhusten lääkäri on tietoinen siitä, että ruokahaluttomuus on ongelma. Tällöin vanhuksilla on käytössä oikeanlainen ravintolisä ja sairauksien hoito on syömiseen räätälöity (eikä ihan liian vähäinen syöminen silloinkaan ole varsinaisesti hyvästä terveydelle, mutta sen kanssa sitten vain eletään).
Kyllä ravintoainepuutokset voivat oikeastikin olla hyvin haitallisia ja aiheuttaa mm. neurologisia ongelmia. Yksipuolisen ruokavalion kanssa niiden syntymisessä vain kestää pidempään kuin paastotessa. Elimistö on muutenkin tavallista kovemmilla, joten kyllä esim. sydänvaivaisenkin pitäisi ennen hommaan ryhtymistä varmistaa tk-käynnillä että kaikki on okei.
En mä sitä yritä sanoa etteikö saisi paastota, mutta se kannattaa oikeasti tehdä huolella ja turvallisesti, että jutusta jää käteen terveyshyötyjä eikä -haittoja.
Eikun inttämistä vaan. jeesus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä nyt tuntuu? Mulla on 27 tuntia.
Hyvä olo! Todella energinen ja olenkin tehnyt vaikka mitä. Yleensä 3/4. päivä on itselle se pahin, joten saa nähdä miten huomenna käy. Kuinka pitkään ajattelit itse paastota?
Ajattelin paastota 10 vrk. En ole varma onnistunko.
Hyvä! Itse aion paastota 30 vrk tässä kevään aikana.
No huhhuh! Tuo on jo melkoinen tavoite. Tsemppiä siihen! :)
ap
Kiitos! Näin pahasti ylipainoisena se on turvallista, kun tuota vararavintoa riittää vyötäröllä ;)
Onko siihen rasvaan varastoitunut myös kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet? Mistä paaston aikana tulee esimerkiksi C-vitamiini, joka on vesiliukoinen eikä siis ole varastoitunut rasvaan?
Voi hyvä isä! Joku enintään 10 päivän paasto nyt ei ketään tapa! jeesus!
Montako kertaa ryyppyputken jälkeen tulee paastottua 4-7 päivää, sitte vasta pystyy syömään.
Jos joku laskee tunneissa paastoamistaan,tulee heti mieleen joku joka odottaa että pääsee taas ahmimaan.
Paastosin eilen koko päivän, kun unohdin syödä. Aamuyöstä tuli ihan hirveä nälkä ja piti alkaa kokata jotain syötävää. Kerran paastosin tarkoituksella 10 päivää ja se meni ihan helposti. Voisi kokeilla uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suunnitelen 5 päivän kuivapaastoa. Maailman ennätys taitaa olla 18 päivää ilman ruokaa ja vettä.
En todellakaan suosittele tätä vaihtoehtoa enkä usko lääkäreidenkään suosittelevan. Riskinä ihan todella on hengenlähtö tai vakavat terveysongelmat. Ihminen tarvitsee vettä, päivittäin.
ap
Youtubessa on joitain 40 päivän paasto vlogeja. Nämä on uskonnollisista syistä paastonneet. Tai ne joi vettä, ei kai ilman vettä pysy hengissä noin kauaa...
hae Youtube: "40 days fast."
huomioikaa refeeding syndrooma, paasotn/anoreksian jälkeen .Hengenvaarallinen tila, jos alkaa liian nopeasti syömään liian paljon vähän syömisen jälkeen, esim. anoreksikoille tulee tämä. En muista tarkalleen mitä siinä apahtuu, googlettakaa..https://www.kaypahoito.fi/xmedia/duo/duo96407.pdf
en halua kysyä. Ei tuo ole mikään saavutus.