Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paastoa kohta takana 43 h, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
23.03.2021 |

.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflixistä katsoin joskus dokkarisarjaa Terveellistä vai ei? Ja siinä oli yksi jakso paastosta ja jaksossa käsiteltiin aika paljon juuri pitkää vesipaastoa. Ei mulla kysyttävää ollut mutta tää tuli mieleen, kantsii katsoa. Ihan mielenkiintoinen aihe, vaikka en itse välitä paastoilla.

Vierailija
42/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjäät ilman  neljää lämmintä ateriaa ja välipaloja ja proteiinipatukoita välipalojen välissä?

Fyysisestihan ihminen pärjää hyvin. Minullakin kuitenkin on rasvaa varastossa, mistä keho saa tarvitsemansa päivittäisen energian. Henkinen puoli onkin sitten haastavampi. Nyt tosin minulla on ollut niin hyvä olo, että en ole edes kaivannut ruokaa. On myös helpottavaa, kun ei tarvitse stressata ruoasta, mitä tänään syö ja miten paljon aikaa valmistaminen vie, pitääkö käydä kaupassa yms. Tiedän myös, että en ole lopullisesti luopunut ruoasta, joten kuten olen aiemmin todennut se helpottaa asiaa, kun tiedostaa tämän olevan väliaikaista. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suunnitelen 5 päivän kuivapaastoa. Maailman ennätys taitaa olla 18 päivää ilman ruokaa ja vettä.

En todellakaan suosittele tätä vaihtoehtoa enkä usko lääkäreidenkään suosittelevan. Riskinä ihan todella on hengenlähtö tai vakavat terveysongelmat. Ihminen tarvitsee vettä, päivittäin. 

ap

Vierailija
44/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netflixistä katsoin joskus dokkarisarjaa Terveellistä vai ei? Ja siinä oli yksi jakso paastosta ja jaksossa käsiteltiin aika paljon juuri pitkää vesipaastoa. Ei mulla kysyttävää ollut mutta tää tuli mieleen, kantsii katsoa. Ihan mielenkiintoinen aihe, vaikka en itse välitä paastoilla.

Kiitos suosituksesta. Nyt olisi hyvä aika katsoakin. Varmasti tämä jakaakin mielipiteitä ja kaikille paastoaminen ei yksinkertaisesti sovi eikä toisaalta tarvitsekaan.

ap

Vierailija
45/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Meillä taitaa olla alkanut paasto samaan aikaan (noin ennen sunnuntain ja maanantain vaihtumista). Tosin juon myös kahvia mustana (+ makeutusaine ja suolaa), jos tuntuu siltä. Söin myös eilen 4 pientä _suola_kurkkua (niissähän on 97 % vettä). Voi olla, että pidän jossain välissä yhden iltaruokatauon, jotta elimistö jaksaa käyttää rasvaa (tätäkin on neuvottu). Muuten mulla on diabetes. Olen paastonnut kerran 10 päivää, joten...

Vierailija
46/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lisäravinteita käytät ja juotko välillä suolavettä? Eivätkö useamman päivän paastot ole vaarallisia - tai vähintään epäterveellisiä - jos ei ole tarkkaan ottanut selvää ravintoaineista? Ainakin magnesium, kalium, natrium, kalsium jne. taisivat olla listalla, kun itse viimeksi harkitsin pidempää paastoa. Niidenkin määrän kanssa oli jotain säätöä, joten annoin homman olla.

Vierailija
47/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vetää itse 5 - 10 päivän paaston. Sitten väliä, ja sama jatkuu.

Vierailija
48/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lisäravinteita käytät ja juotko välillä suolavettä? Eivätkö useamman päivän paastot ole vaarallisia - tai vähintään epäterveellisiä - jos ei ole tarkkaan ottanut selvää ravintoaineista? Ainakin magnesium, kalium, natrium, kalsium jne. taisivat olla listalla, kun itse viimeksi harkitsin pidempää paastoa. Niidenkin määrän kanssa oli jotain säätöä, joten annoin homman olla.

Jos ihmiset on luonnossa ollut nälässä pitkäänkin, niin eiköhän se onnistu nytkin.

Vierailija
49/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikottaako sinua ap ollenkaan?  Tuntuuko siltä että voima on poissa jaloista kokonaan, eikä jaksa kävellä?

Tulee pahoinvointia  ja vapinaa kun on niin voimaton olo.

Itse sairastan diabetesta ja jos jokin ateria jää väliin niin verensokeri laskee hurjasti ja tulee erittäin voimakas heikotus ja  tuntuu ettei kykene kävelemään.

Vierailija
50/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muistanutkaan aiemmin mainita, mutta syön päivittäin monivitamiinitabletin ja rautalisän, kun se ei tuohon monivitamiiniin sisälly, samoin jodin kanssa. Aiemminkin mainitsin, mutta lisäksi juon Vichyä, missä siis vähän lisättyä suolaa. Itse en koe paastoa tilanteessani vaarallisena. Olen perusterve, mutta toki suosittelen kaikkia asiaa pohtivia kääntymään ensin lääkärin puoleen. Varsinkin, jos on jonkinlaisia sairauksia tai muuten epäilee sopiiko oma terveydentila paastoamiseen. Paaston on kuitenkin tarkoitus edistää terveyttä, ei päinvastoin. 

ap

Vierailija
51/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Meillä taitaa olla alkanut paasto samaan aikaan (noin ennen sunnuntain ja maanantain vaihtumista). Tosin juon myös kahvia mustana (+ makeutusaine ja suolaa), jos tuntuu siltä. Söin myös eilen 4 pientä _suola_kurkkua (niissähän on 97 % vettä). Voi olla, että pidän jossain välissä yhden iltaruokatauon, jotta elimistö jaksaa käyttää rasvaa (tätäkin on neuvottu). Muuten mulla on diabetes. Olen paastonnut kerran 10 päivää, joten...

Aloitin tosiaan sunnuntaina, mutta lasken ajan siitä kello 12 yöllä eteenpäin niin helpompi. Oletko kuitenkin keskustellut lääkärin kanssa asiasta? Onko kyseessä 1 vai 2 tyypin diabetes?

ap

Vierailija
52/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin vetää itse 5 - 10 päivän paaston. Sitten väliä, ja sama jatkuu.

Tsemppiä siihen! :)

ap

Vierailija
53/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikottaako sinua ap ollenkaan?  Tuntuuko siltä että voima on poissa jaloista kokonaan, eikä jaksa kävellä?

Tulee pahoinvointia  ja vapinaa kun on niin voimaton olo.

Itse sairastan diabetesta ja jos jokin ateria jää väliin niin verensokeri laskee hurjasti ja tulee erittäin voimakas heikotus ja  tuntuu ettei kykene kävelemään.

Vielä ei ole tullut sitä vaihetta. Omalla kohdalla olo usein laskee siinä 3/4:nnen päivän aikana, mutta sen kun jaksaa pinnistellä niin se menee ohi. Usein tuo vaihe on juuri se, milloin ihmiset jättävät paaston kesken. Kannattaakin sovitella omaa elämää ja paaston aloittamisajankohtaa niin, ettei mitään hirveästi voimia vievää osu noille päiville. Toki paaston ajalle ei muutenkaan kannata varata mitään voimavaroja hirveästi kuluttavaa. Tietysti myös, jos on jokin sairaus taustalla niin kannattaa aina kääntyä lääkärin puoleen ennen paaston aloittamista. 

ap

Vierailija
54/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöt ja kuinka paljon, kun paastosi päättyy? Siis ekat ateriat? Sekin on varmaan elimistölle pieni sokki, kun pitää alkaa taas käsitellä kiinteää ruokaa. Mielenkiintoinen ketju, kiitos :)

Vierailija
55/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin tosiaan sunnuntaina, mutta lasken ajan siitä kello 12 yöllä eteenpäin niin helpompi. Oletko kuitenkin keskustellut lääkärin kanssa asiasta? Onko kyseessä 1 vai 2 tyypin diabetes?

ap

2. 1 pitäisi olla oma nimensä, nehän on eri tauteja. Jos ihmiset on ollut nälässä luonnossa ennenkin, niin ei ole mitään syytä keskustella lääkärin kanssa.

Joo, itselläkin alko jo sunnuntaina.

Vierailija
56/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt ja kuinka paljon, kun paastosi päättyy? Siis ekat ateriat? Sekin on varmaan elimistölle pieni sokki, kun pitää alkaa taas käsitellä kiinteää ruokaa. Mielenkiintoinen ketju, kiitos :)

Riippuu myös siitä, kuinka pitkään olen paastonnut. Yleensä aloittelen keitoilla. Joskus pelkällä liemelläkin, mihin vähitellen lisään esimerkiksi keittojuureksia. Oleellista ovat pienet määrät ja naurettavan huolellinen pureskelu. Huolehdin myös riittävästä nesteen saannista ja välttelen raskaita ruokia ensimmäiset päivät, esimerkiksi lihaa tai kovin ruokaisia salaatteja. Jogurtista jätän myslin ja pähkinät pois ensimmäisinä kertoina. Marjoja lisään kyllä. Ne koen tarpeeksi pehmeiksi. Koetan myös totutella säännölliseen ateriarytmiin syömällä vähän kerralla, mutta säännöllisin väliajoin.  

ap

Vierailija
57/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko läski?

Normaalipainoinen, mutta paino on kyllä vähän päässyt nousemaan, kun on ollut kaikennäköistä stressiä tässä. 

ap

HEHEE

selittelijä olet

ja läskikin taidat olla

Vierailija
58/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt painun yöpuvulle, mutta palailen taas vastaamaan, jos kysymyksiä riittää. Kiitos kysymyksistä ja kommenteista. Hyvää yötä kaikille! :) 

ap

Vierailija
59/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihmiset ovat tehneet asiaa x luonnossa "ennenkin", ei se tee siitä vaaratonta tai turvallista. Eliniänodotekin on ollut vähän toista kuin nykyään, ja kyllä mä mm. raskaana olevillekin suosittelisin terveydenhuollon palveluita, vaikka ennen wanhaan ollaankin synnytetty saunoihin ja metsiköihin.

Eihän perussairauden kanssa tai puutteellisilla ravintoaineilla paastoaja yleensä kuole siihen paikkaan, mutta joitakin vaurioita saattaa tulla - varsinkin silloin, kun ajat ovat pitkiä ja paastoja pidetään usein. Ei terveydellään kannata lähteä leikkimään puutteellisilla tiedoilla, varsinkaan silloin kun sen leikin on tarkoitus edistää hyvinvointia eikä toisin päin.

Vierailija
60/87 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko läski?

Normaalipainoinen, mutta paino on kyllä vähän päässyt nousemaan, kun on ollut kaikennäköistä stressiä tässä. 

ap

HEHEE

selittelijä olet

ja läskikin taidat olla

Tähän vielä vastaan. Toivon voimia siihen, mitä ikinä käytkään elämässäsi läpi! <3 Mutta nyt hei hei kaikille! Kuullaan ehkä taas huomenna :D 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä