Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin kaveriporukasta ainoana se jota ei kutsuttu polttareihin - tarinoita dissaamisesta ja muista pettymyksistä

Vierailija
22.03.2021 |

Meillä oli aikanaan sellainen löyhä useamman hengen kaveriporukka. Osa oli tietysti hyviä ystäviä keskenään, osa enemmän siellä ulkolaidalla mutta kuitenkin mukana. Jotkut olivat löytäneet porukkaan puolisoidensa kautta. Muistan kun sitten yksi tästä porukasta oli menossa naimisiin. Mietiskelin että meinaakohan tuo järjestää polttarit. Mitään ei kuitenkaan kuulunut. Kunnes sitten olin ulkona toisen kaverin kanssa, joka oli saanut kutsun jo "aikoja sitten". Se tuntui pahalle, varsinkin kun nämä eivät edes olleet mitään erityisen läheisiä ystäviä, oikeastaan hänellä oli samanlainen suhde naimisiinmenijään kuin itselläkin. Lopulta sitten selvisi, että itseasiassa kaikki muut paitsi minä olivat saaneet kutsun. Tämä herätti ihmetystä jo muissakin, mutta olin niin noloissani kohtelustani, että pyysin muita vaikenemaan ja olemaan kyselemättä asiasta. He olivat sitten mukana polttareissa, jossa minusta ei oltu puhuttu sanaakaan. Katselin kuvia facebookista itku silmässä. Ei siis mikään moka, vaan tarkoituksellinen dissaus. Minulla ei ollut koskaan ollut mitään ongelmaa tämän ihmisen kanssa, mutta joku siinä mätti. Häihin tuli sitten kutsu, varmaankin kun puolisonsa oli niin vaatinut, mutta olin silloin "estynyt". Eipä tuntunut haittaavan.

Vieläkin oksettaa muisto tuosta. Muilla kokemuksia ikävistä dissaamisista?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon keskusteluun hieman toista näkökulmaa, mutta en siis halua vähätellä näitäkään ikäviä kohteluita mitä tässä ketjussa on käsitelty.

Itsellä on opiskelujen jäljiltä jäänyt hyvin löyhä kaveriporukka, johon kuuluu kokonaisuudessaan ehkä 30 henkilöä. Tästä porukasta eri ihmiset tapaavat toisiansa hieman eri porukoilla silloin tällöin: jotkut käyvät yhdessä lenkkisaunassa, ja toiset taas tapaavat toisiaan leffailtojen merkeissä. Joskus uutenavuotena saattaa olla juhlat minne "kaikki" on kutsuttu.

Koska ryhmä ei ole kiinteä eikä sitä ole selkeästi määritelty, on hyvin haastavaa miettiä ketä pitäisi kutsua mihinkin paikkaan. Emme voi kutsua esim. häihin koko valtavaa porukkaa avecceineen, vaan ehkä ne pari läheisintä. Tämmöisiä tilanteita on kuitenkin todella haastava ratkaista ilman että joku loukkaantuisi.

Esimerkkejä:

Henkilöt Aapeli, Beepeli ja Ceepeli ovat läheisiä kavereita keskenään. Mieheni paras kaveri on Aapeli, mutta olemme jonkin verran tekemisissä Beepelinkin kanssa. Ceepeliä emme taas näe kuin harvoin yhteisjuhlissa. Mikäli kutsuisimme Aapelin ja Beepelin juhliimme, voisi Ceepeli kokea että hänet syrjäytetään koska kuuluu tiiviisti A-B-C-porukkaan (vaikkei olekaan läheinen kummankaan meistä kanssa).

Henkilöt A-B-C-D-E-F-G-H ovat kaikki samasta kaveriporukasta, mutta tapaamme läheisesti pienellä porukalla vain henkilöitä E ja G. Jos jätämme loput kutsumatta pieniin juhliimme, voi joku ylläolevista henkilöistä silti kokea itsensä syrjäytetyksi. Ongelman tilanteesta tekee vielä henkilö B, jota emme edes juurikaan tunne mutta hän kutsui meidät (ja kaikki muutkin) jättimäisiin häihinsä, ja etiketin mukaan vastakutsu pitäisi osoittaa myös hänelle.

Miten te toimisitte tässä tilanteessa?

Ihan hyviä pointteja kyllä. Taitaa olla niin, että hyviä ratkaisuja ei olekaan. En tiedä. Toki se on paljon ihmisestä itsestään kiinni miten asioihin suhtautuu ja miten ymmärtää kokonaisuutta, toisaalta sitten se ei vapauta ihan täysin vastuusta sitä koollekutsujaakaan. Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa kun kaveri/tuttavapiiri on laaja ja juurikin tuolla tavalla joissakin asioissa eriytynyt. Olen kuitenkin lähtökohtaisesti ihan kohteliaisuuttani pyytänyt mukaan myös niitä tyyppejä, joita en itse niin hyvin tunne mutta jotka ovat ehkä niiden muiden kutsuttujen läheisempiä kavereita. Eihän se mitään haittaa. Joskus he tulevat paikalle, mutta usein nämä tyypit kohteliaasti kieltäytyvät, koska eivät tunne järjestäjää sen kummemmin. Kuitenkin se, että kohteliaasti pyytää on jo paljon ja säästää vääriltä tulkinnoilta. Yleensä yksilöt kyllä hyvin tietävät mihin haluavat mennä. 

Vierailija
42/44 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löyhät kaveriporukat ovat aina löyhiä kaveriporukoita. Kuten ap.n tapauksessa osa tullut puolisoiden myötä. Eli ihmisillä ei ole henkilökohtaista kaverisuhdetta kaikkiin, vaan porukassa on periaatteessa toisille vain epämääräisesti tuttuja ihmisiä.

Tai ainakin itse ajattelen näin. Minulla oli poikaystävä, joka kuului tällaiseen löyhään porukkaan opiskeluajoiltaan. En tuntenut siinä ketään, mutta tyttöystävänä kuuluin sitten tähän löyhään porukkaan. Parin kanssa viihdyin hyvin. Muutama oli, joita en oikeastaan edes sietänyt. Mutta yhteinen tekijä oli alkuperäisporukan yhteinen opiskelupaikka ja muut siihen jotain kautta ehkä väkisinkin liitettyjä.

Jos joku löyhässä kaveriporukassa olisi kutsunut kaikki muut, paitsi minut, en olisi kyllä jaksanut loukkaantua. Koska eihän se minun porukkani oikeasti ollut, vaan poikaystäväni kaveriporukka, johon löyhästi kuuluin.

Mutta jokaisella on rooli näissä porukoissa. Ymmärrän, jos ap kuului ns. ydinporukkaan ja oli häitä viettävän henk.koht. kaveri, että kyseessä oli paha loukkaus. Mutta jos hän kuului isoon porukkaan todella löyhästi, eikä ollut häitä viettävän ystävä, niin asia on eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskoni häissä minua (pikkuveljeä) ei edes kysytty mukaan viralliseen hääkuvaan.

Hääkuvaan pääsi kuitenkin mukaan kaksi isosiskon kaveria..

Vierailija
44/44 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri unohti kertoa vauvan syntymästä. Sattumalta siis kyselin itse kuulumisia (oli muistaakseni sovittu, että voisin käydä kyläilemässä heillä), ja sitten kävi ilmi, että vauva oli jo vajaa viikko sitten syntynyt. Olivat tosin vielä osastolla, kun oli ollut hankalampi synnytys. Mutta muut kaveriporukasta kyllä tiesi vauvan syntymisestä, niin se vähän kirpaisi.

Eipä kyllä enää juurikaan olla tekemisissä muutenkaan, vähän samanlaista unohtelua ollut niin paljon, että en sitten oo jaksanu itekään olla enää yhteyksissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän