Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopistoon 40 -vuotiaana?

Vierailija
21.03.2021 |

Onko kokemusta kellään? Pohjalla lukio yli 20v sitten ja ammattikoulussa opiskeltu perustutkinto alalta, jonka jo opiskellessa tiesin jäävän heti, kun koulu on ohi. Sen jälkeen olen ollut vaihtelevasti kahvilassa ja kaupassa töissä. Yliopisto on aina kiehtonut, mutta nuorena epäilin itseäni suuresti. Haluaisin opiskella ehkä jotain biologiaan tai maantietoon liittyvää. Tai ehkä kemiaan. Lukiossa opiskelin näistä vain pakolliset. Onko ihan hullu ajatus? Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Lukea vain valitsemani alan pääsykokeisiin vai kannattaisiko ensin mennä iltalukioon käymään kursseja vai pärjääkö noilla aloilla ilman lukion kursseja? Asialliset vastaukset olisivat iloinen päätös tähän iltaan :) N39

Kommentit (430)

Vierailija
21/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko yliopistoon päästä sisään ilman, että on käynyt mitään koulua peruskoulun jälkeen, jos vain ostaa esim. Nuo bilsan ja mantsan kurssikirjat ja niistä pänttää pääsykokeisiin?

Ei voi, koska pitää olla se 3-vuotinen toisen asteen tutkinto peruskoulun jälkeen. Se voi olla ammattikoulu, lukio tai muuten hankitut vastaavat tiedot, mitä se sitten tarkoittaneekin.

Itse menin pääsykokeeseen juuri pänttäämällä lukion oppikirjat. Meni niin huonosti, että en kysynyt edes tuloksia. 

Yli 40-vuotiaana pääsin opiskelemaan, kun olin suorittanut opintoja avoimessa. Sitä vaihtoehtoa kannattaa käyttää, vaikka avoimen opinnot maksavat. Ne voidaan sisällyttää suoraan tutkintoon, jos ei pakollisina niin ainakin valinnaisina ja se lyhentää opiskeluaikaa.

Vierailija
22/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna aloittaisin aikuislukion kursseilla, kokeile sitä biologiaa, maantietoa ja kemiaa. Toinen vaihtoehto on avoin yliopisto. Siellä yleensä vaatimuksena lukioon oppimäärä ja siitä lähdetään sitten eteenpäin. Jos saat muutaman kurssin tehtyä avoimen puolella, pärjäät varmasti yliopistossakin. Avoimen väylän kautta voi saada myös opiskelupaikan.

Tsemppiä opintoihin!

Siis missä on mielestäsi vaatimuksena lukion oppimäärä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa opiskella jos vain löytyy kiinnostava ala ja vielä parempi jos saa opiskelun kautta töitä. Jos ala ei kiinnosta niin opinnot eivät yleensä etene kunnolla. 

Omalla kohdalla on muutama tutkinto takana ja vielä haaveilen valtiotieteiden opinnoista kun koronatilanne helpottaa. Siihen asti nautin opiskelijaeduista kuten edullisesta ruoasta, halvemmista bussi- ja junalipuista jne. 

Vierailija
24/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko yliopistoon päästä sisään ilman, että on käynyt mitään koulua peruskoulun jälkeen, jos vain ostaa esim. Nuo bilsan ja mantsan kurssikirjat ja niistä pänttää pääsykokeisiin?

Jos tämä järjestely olisi mahdollinen niin mihin tarvittaisiin lukio-opetusta tai ammattikouluja. Peruskoulun päättötodistus ei ole pätevä hakudokumentti muualle kuin em. kouluihin.

Vierailija
25/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko mahdollista päästä yliopistoon pelkän pääskokeen tuloksella, jos ylioppilastodistuksessa kaikki arvosanat pelkkää A:ta, lukuunottamatta lyhyen matikan B:tä?

Arkeologiaa opiskelemaan harkitseva

Vierailija
26/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 40-vuotiaana avoimessa ja valmistuin myöhemmin maisteriksi. Todella antoisaa opiskella tässä iässä, suosittelen.

Vierailija
27/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä opiskella omaksi ilokseen, ja palata sitten kahvila- ja kauppatyöhön. Jos alaa haluaa vaihtaa, paras vaihtoehto noista on varmaan opiskella kemian opettajaksi.

Vierailija
28/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini meni yliopistoon 5kymppisenä avoimen kautta. Ihan työn ohessa opiskeli. Innostui niin että opiskeli tohtoriksi asti. 

Vierailija
29/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä onko mahdollista päästä yliopistoon pelkän pääskokeen tuloksella, jos ylioppilastodistuksessa kaikki arvosanat pelkkää A:ta, lukuunottamatta lyhyen matikan B:tä?

Arkeologiaa opiskelemaan harkitseva

Riippuu kanssahakijoiden tasosta. Sekä siitä missä suhteessa paikat jaetaan (todistus vs. pääsykoe), arkeologia on pieni aine eli vuosittainen sisäänottomäärä ei ole järin suuri. Mutta aina kannattaa yrittää, jos olet tarpeeksi motivoitunut ja valmistautunut niin opiskelupaikka voi hyvinkin irrota kesällä. Tsemppiä yritykseen!

Vierailija
30/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, minä myös harkitsemassa yliopistossa opiskelua ja arkeologia kiinnostaa :) Mietin vain, kun lukiokin oli aika haastava (aikaa vierähtänyt n. 20 vuotta) ja pääsin just läpi, että oisko liian rankka.

N40

Myöskään tämä ei työllistä yhtään.

Joitakin työllistää.

Niinpä! Kaikki ei tietenkään Egyptiin pääse, mutta Suomessakin riittää tutkittavaa.

Arkeologia ei Suomessa elätä kuin harvoja, koska töitä kaivauksilla on vain kesällä. Työnantaja on käytännössä jokin museo, eikä nekään määrättömiä määriä työllistä.

Vierailija
31/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemaan voit tottakai mennä, mutta tutkijan ura tuskin urkenee ainakaan biologiassa (se on ainoa noista joista minulla on kokemusta) - kilpailu on veristä ja palkat pieniä, päästäkseen eteenpäin ja saadakseen uskottavuutta pitää olla nuori ja valmis raatamaan labroissa eri puolilla maailmaa kokemusta keräämässä.

Vierailija
32/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, minä myös harkitsemassa yliopistossa opiskelua ja arkeologia kiinnostaa :) Mietin vain, kun lukiokin oli aika haastava (aikaa vierähtänyt n. 20 vuotta) ja pääsin just läpi, että oisko liian rankka.

N40

Myöskään tämä ei työllistä yhtään.

Joitakin työllistää.

Niinpä! Kaikki ei tietenkään Egyptiin pääse, mutta Suomessakin riittää tutkittavaa.

Arkeologia ei Suomessa elätä kuin harvoja, koska töitä kaivauksilla on vain kesällä. Työnantaja on käytännössä jokin museo, eikä nekään määrättömiä määriä työllistä.

Jep. Arkeologina päätyy herkästi kaupan kassan tyyppiseen työhön.

Vierailija
33/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yliopistossa ja onhan se pirun vaikeaa mutta kyllä siellä pärjää jos vaan saapuu jokapäivä paikale

Terv. 77v nainen

Vierailija
34/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa. Jos haluaa itselleen jotain todistaa, why not. Mutta opiskella voi omaksis ilokseen muutoinkin.

Vierailija
35/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmasia.

Yhdistää kemiaa ja muita luonnontieteitä, sekä työllistää aika hyvin.

Vierailija
36/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on viimeksi opiskellut kemiaa 20 vuotta sitten, on melko vaikeaa päästä millekään luonnontieteelliselle alalle. Arkeologia, biologia jne ei työllistä.

Vierailija
37/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina tietenkin mennä yliopistoon jos se kiinnostaa! On sitten loppuiän hyvä tutkinto eikä tarvitse myöhemmin miettiä

Ap, tutustu geologiaan, voisi sopia- mukavasti kemiaa ja hyvä luonnontieteet yhteen kokoava tutkinto. Muuttaa ihan kaiken ajattelussa kun alkaa ymmärtää geologiaa ja tuollaiset ihmisten aikamääreet menettävät nopeasti merkitystä kun tajuaa millainen luonto on ja ajan ja materian suhde. Geologia lähellä teologiaa monessa mielessä, toki hitaimpia aineita opiskella ja vaatii tolkuttomasti lukemista, eniten yliopistossa lukemista geologiassa mutta tuleepa kyllä sitte tietoakin ja näkemystä!

Vierailija
38/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vähän samantyyppisten kysymysten äärellä. Olen 35 v.

Asun tällä hetkellä ulkomailla. Haluaisin jossain vaiheessa palata Suomeen, sillä siellä asuvat kaikki sukulaiseni ja paljon vanhoja ystäviä. Minulla on maisterintutkinto ulkomaisesta yliopistosta. Suomeen palaamisessa pelkään pitkää työttömyyttä, siellä arvostetaan huonosti ulkomailla suoritettuja tutkintoja ja kansainvälistä työkokemusta.

Olen miettinyt olisiko mahdollista suorittaa jo nyt verkossa avoimen opintoja, jotka mahdollisesti helpottaisivat opiskelemaan pääsyä ja lyhentäisivät opiskeluaikaa.

Alaa, joka minua kiinnostaa, opetetaan AMK:ssa.

Onko kellään kokemusta tästä? Kuinka pitkälle avoimen AMK:n opinnoissa voi päästä verkko-opiskelulla?

Vierailija
39/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yliopistossa ja onhan se pirun vaikeaa mutta kyllä siellä pärjää jos vaan saapuu jokapäivä paikale

Terv. 77v nainen

Hatunnosto sinulle! Opiskelu ei katso ikää 👍

Vierailija
40/430 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio käytynä vuosia sitten. Kirjoitukset meni huonosti ja kirjoitin vain turhia aineita. Ympäristötiede kiinnostaa. Pääsisiköhän sisään, jos vaan pänttää lukion bilsan ja kemian itsekseen vai kannattaisiko ensin käydä esim aikuislukiossa lukemassa kyseiset kurssit ja ehkä kirjoittaa ne.

Kumpaakaan ainetta en lukiossa opiskellut, vaikka kiinnosti kyllä. Intohimoa opiskeluun on, mutta mietin pärjäisinkö, jos vain pänttään pääsykokeeseen. Ovatko muut paljon edellä, kun ovat opiskelleet asiat oikeasti?