Missä ruoka-aineissa olisi kaikista jytyimmin rautaa?
Rautatabletit aiheuttaa hillittömät ilmavaivat, kyllästyttää tää haiseminen! Olisiko luonnon raudanlähteistä apua? Persiljaa??
Kommentit (11)
ja pinaatti tulee ekana mieleen. Niistä mä sain apua kun olin raskaana.
Sitten kurpitsan siemenissä on paljon rautaa, niitä saa ainakin aasialaisista kaupoista.
Mistä kaikesta saa rautaa?
Rautaa voi hakea muualtakin kuin purkista. Tarpeeksi rautapitoinen ruokavalio on tärkeä erityisesti naisille, joiden vatsa ei kestä rautatabletteja. Tujun rautaruiskeen saa esimerkiksi veriruoista, kuten verisyltystä tai veriletuista, joita voi kyydittää puolukkahillolla. Myös maksa sisältää paljon rautaa, mutta sitä ei suositella, koska siinä on niin paljon A-vitamiinia. Maksapasteijaa voi kuitenkin syödä.
Ylipäänsä liharuoat, kuten riista ja lammas, sisältävät paljon rautaa. Hyviä raudan lähteitä ovat niin ikään ravut, katkaravut, simpukat sekä täysjyväleipä. Rautaa on myös munan keltuaisessa, vehnänalkiossa ja jopa tummassa siirapissa. Rautaa saa lisäksi vihanneksista, erityisesti pinaatista, nokkosesta, parsakaalista, brysselinkaalista, fenkolista ja vihreistä yrteistä.
Kokeile myös valkoisia papuja, keltaisia herneitä, linssejä, mustajuurta, kurpitsaa, persiljaa ja avokadoa. Myös monet hedelmät, marjat ja pähkinät sekä siemenet sisältävät rautaa: mustat ja punaiset viinimarjat, mustikat, lakat, hasselpähkinät, kurpitsansiemenet, auringonkukansiemenet, banaanit ja passionhedelmät sekä kuivatut aprikoosit ja taatelit.
sonera plaza ellit sivuilta kopioitu
luontaistuote nimeltään Floradix Kräuterblut-Saft ei aiheuttanut ainakaan minulle vatsavaivoja. Toisin kun kaikki nuo muut rautatabletit...
Kräuter-Blutsaftia munkin maha kesti, mutta on siinä sitä rautaa huimasti vähemmän kun noissa rautavalmisteissa. Siksi se ei enää mun anemiassani auttanutkaan.
Kaikki tummanvihreät kasvikset (mm. parsakaali) ovat hyviä raudanlähteitä.. Täysjyvävilja myös.
Kannattaa myös muistaa, että maito heikentää raudan imeytymistä, joten maitovalmisteita ei kannata nauttia paria tuntia ennen ja jälkeen aterian, mikäli haluaa maksimoida raudan imetytymisen. Sen sijaan C-vitamiini edistää raudan imetymistä, joten kannattaa nauttia aterian yhteydessä tuoreita marjoja/hedelmiä tmv. C-vitamiinirikasta.
Mulla on kaikki muut rautalääkkeet tehny huonoa mahalle. Nuo eivät aiheuta mitään.
No, toisille kuulemma kyllä, mulle ei.
Vierailija:
Mulla on kaikki muut rautalääkkeet tehny huonoa mahalle. Nuo eivät aiheuta mitään.
Vierailija:
No, toisille kuulemma kyllä, mulle ei.Vierailija:
Mulla oli raskauden aikan todella paha raudanpuute anemia. Kaikki muut rautalääkkeet pisti mahan sekaisin tai sitten kovalle. Aloin käyttämään tota ferroforte b:tä ja rupesi pikkuhiljaa arvot nousemaan. Ennen ton alottamista mulla oli hb. 75 ja olin jo kahessa verensiirrossa käyny. Ton ferroforten avulla arvot kerkes nousta ennen synnytystä 98, vaikka otin tuota lääkettä vaan kk ajan.
vehnänleseet, soijajauho, kaurasuurimot, pavut, seesaminsiemenet, vehnänalkiot, ohra, kuivatut aprikoosit, mantelit, hasselpähkinä, täysjyväruisleipä, rusinat, herneet, luumut, tattari, lehtikaali. Kannattaa syödä myös runsaasti c-vitamiinipitoista ruokaa, koska se edistää raudan imeytymistä. Raudan hyväksikäyttö paranee myös, jos ruuassa on paljon B-vitamiineja, erityisesti B1, B12 ja foolihappoa.
punainen liha, veriruoat ja maksa.
kasvikunnan tuotteista soijarouhe, linssit, kikherneet, cashew pähkinät, tuore basilika, auringonkukan siemenet, mantelit, valkeat ja ruskeat pavut, kaurahiutaleet, hasselpähkinät, saksanpähkinät, herneet, rusinat, kuivatut luumut, tuore persilja ja nokkonen sisältävät eniten rautaa.
Nitriittiähän on paljon myös leikkeleissä.