Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvoja alkuraskauteen?

Vierailija
06.08.2008 |

Plussasin juuri, nyt menossa ilmeisesti rv 5+2. Mitä tässä vaiheessa on hyvä tietää ja ottaa huomioon? Millä todennäköisyydellä raskaus kestää loppuun asti ja saan syliini vauvan? Voiko kaikki olla hyvin, vaikka mulla ei ole juuri mitään raskausoireita? Neuvokaa ensikertalaista.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireeton ja vaivaton raskaus on hyvin mahdollinen tai sitten kaikki menee hankalamman kautta; ei sitä voi ikinä tietää. Pidä hyvää huolta itsestäsi; syö terveellisesti, monipuolisesti ja erityistä hygieniaa noudattaen,. nuku riittävästi, juo paljon vettä ja harrasta liikuntaa kohtuullisesti; sillä pääsee jo alkuun.

Vierailija
2/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti raskaudestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en pitänyt päiväkirjaa alusta alkaen. Olisi nyt kiva verrata toiseen raskauteen sillä vaikka siitä on vain 3 vuotta, niin aika paljon on unohtunut.

Niin, ja onneksi olkoon! ;)

Vierailija
4/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viskaan hyvällä linkkivinkillä, Espoon kaupungin äitiysneuvolasivuilta löytyy hyvää tietoa, mm. ruokavaliosta (ne vältettävät aineet), neuvolakäynneistä jne.

Onnea!

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156

Vierailija
5/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vielä melko pöllämystyneissä tunnelmissa... Kohta pitää varmaan alkaa soittaa neuvolaan jne.

Vierailija
6/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, olen kuullut että neuvolan saisi valita oman terveysyhtymän alueelta. Pitääkö paikkansa?

Vierailija
7/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä toinen samanmoinen. Olin ihan äimän käkenä.

Viime viikolla raskaustesti miinusta, nyt kun tein uudelleen, plussaa.

Hirveät morkkikset, kun olin baarissa viime viikolla ;)

Onneksi mies on ihana, vaikka yhtä neuvoton kuin minäkin.

Kaikkea hyvää odotukseen!

Vierailija
8/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, olen kuullut että neuvolan saisi valita oman terveysyhtymän alueelta. Pitääkö paikkansa?

Vierailija
9/11 |
06.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan netissä jotain asiantuntijapalvelua, josta voisit kysyä tosta baarireissusta ja saada mielenrauhan?

Meillä tehtiin yhteensä 4 raskaustestiä, 3 kotona ja 1 labrassa. Eka oli ihan vaan haamu, mulla alkoi silloin jo olla perhosia vatsassa, että joko tämä on totta. Mies oli epäilevällä kannalla labratestiin asti, pyhähteli vaan "kummituksille". Nyt koetetaan sulatella uutista ja pitää tieto itsellämme vielä ainakin rv10-12 asti... Saas nähdä miten onnistuu, tuntuu, että yksi ystävä jo on huomannut mun autuaasta itseksenihymyilystä, että jotain poikkeavaa on menossa.

ap

Vierailija
10/11 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi alkuraskauden känni ei sikiötä vahingoita. Jos tuo tai muut alkoholiin, lääkkeisiin, huumeisiin, liuottimiin tai vaikka hiusväreihin ja raskauteen liittyvät asiat huolettavat, soita (ilmainen) puhelu TÄNNE:

Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

puh. (09) 471 76 500

kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12

Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti hedelmällisyyteen tai kehittyvään alkioon tai sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin käyttämät lääkkeet, äidin infektiot ja rokotukset, sekä erilaiset ympäristöaltistukset (esim. kemikaalit ja säteily). Ulkoisten tekijöiden aiheuttamat sikiövauriot ovat potentiaalisesti estettävissä.

Käytössä olevaan tutkimustietoon nojautuen arvioidaan tapauskohtainen riski, ja tämän pohjalta voidaan neuvoa vanhempia tai äitiä hoitavaa lääkäriä. Teratologinen tietopalvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon eikä määrää lääkkeitä. Palvelu antaa vain tietoa jonkin ulkoisen tekijän sikiövaikutuksista. Neuvonnan lisäksi palvelu kerää ja tuottaa tietoa eri lääkkeiden vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Vierailija
11/11 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneittelut. Suurin osa plussista päättyy iloiseen perhetapahtumaan. mutta tietysti keskenmenojakin tapahtuu ja ne ovat osa luonnollista elämää. Useimmiten kesken menevä sikiö ei ole alusta asti elinkelpoinen.

Jos prosentteja haluat: noin puolet raskauksista ei jatku kolmea kk pitemmälle. Iso osa abortotuu heti (sen ohi olet jo päässyt) ja toisaalta rv 12 jälkeen alle prosentti menee kesken. Jos pääset ultraan rv 8 maissa ja syke on näkyvä, ollaan jo aika varmoilla vesillä, 99% tienoilla (ilman ultraa km-prosentti on isompi, koska kaikki keskenmenot eivät tule ilmi heti ja tavallaan luullaan, että raskaus jatkuu rv 8 ohi, vaikka peli on jo menetetty. Ultra sinänsä ei tietenkään vaikuta)