Oppisopimus, kokemuksia?
Haluaisin vaihtaa alaa.
Näin työpaikkailmoituksen jossa olisi mahdollisuus oppisopimukseen. Kyseinen ala kiinnostaa ja olisi vakituinen, kokoaikainen työ.
Soitan kyllä maanantaina tuonne ja kyselen vähän.
Mutta kyselen täältä yleisellä tasolla.
Minkälaisia kokemuksia teillä on oppisopimuksesta?
Onko miten paljon yleensä koulua?
Onko palkka yleensä jotain 70-80% oikeasta palkasta?
Muuta?
Kommentit (19)
Loistava valinta se oli ainakin itselle.
Palkka oli jotain 85% oikeasta palkasta.
Ammatin ja työtehtävät oppi todella hyvin, kun tuli paljon sitä käytännön työtä tehtyä. Teoriapuoli koulussa täydensi hyvin työn oppimista. Ei mitään pahaa sanottavaa.
On hirveän alakohtaista kuinka paljon on koulua samaan aikaan. Lisäksi jos olet suorittanut jonkun tutkinnon lähiaikoina niin voit saada jotain hyväksilukuja.
Suosittelen lämpimästi!
Työ ja opiskelu samassa paketissa.
Laitoshuoltajan ammattitutkinto oppisopimuksella. Normaalit työvuorot,normaali palkka. Työpäivien aikana joskus opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala kyseessä?
Suurtalouskokiksi keittiölle.
Ap
Isoin ongelma oppisopimuksessa on yleensä, ettei paikkoja ole juuri saatavilla. Mutta jos on paikka, niin siitä vaan!
Kannattaa. Ei tarvitse kitua opiskelija köyhyydessä.
Olen uorittanut kaksi tutkintoa oppisopimuksella. Koska olin jo töissä ennen aloitusta, palkka pysyi samana (nousi tutkinnon jälkeen kun osaamista oli enemmän). Koulua oli 10-15pv per tutkinto.
Nostan tätä vanhaa ketjua, koska perheen nuori miettii oppisopimusvaihtoehtoa. Mistähän kannattaisi etsiä sopivia työpaikkoja? Kauneudenhoitoala kiinnostaa häntä ehkä eniten, mutta tykkää myös esimerkiksi eläintenhoidosta. Ollaan koetettu googlettaa mutta aika vähän tuntuu olevan mitään tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä vanhaa ketjua, koska perheen nuori miettii oppisopimusvaihtoehtoa. Mistähän kannattaisi etsiä sopivia työpaikkoja? Kauneudenhoitoala kiinnostaa häntä ehkä eniten, mutta tykkää myös esimerkiksi eläintenhoidosta. Ollaan koetettu googlettaa mutta aika vähän tuntuu olevan mitään tarjolla.
Jos nuorta kyseiset alat kiinnostaa niin ehdottomasti koulun penkille oppisopimuksen sijaan. Eläinten hoidossa täytyy osata perusasiat, koneiden käsittely jne. Ja nämä asiat opetetaan koulussa. Sama pätee kauneudenhoitoalalle. Saa osaavissa käsissä kunnon perehdytyksen kuinka hommat tehdään. Eläinpuoli ainakin sellainen villilänsi etten suosittele oppisopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma oppisopimuksessa on yleensä, ettei paikkoja ole juuri saatavilla. Mutta jos on paikka, niin siitä vaan!
Huomattu on. Olen kysynyt kymmeniä kertoja, ei oota sanotaan. Itsellä ei ole resursseja käydä koulua pelkästään, joten oppisoppari ois ainut. Ja samalla verkostoituisi vieraalle alalle. Mutta ei!
Nosta vuoden takaista ketjua. Kertokaahan viime vuosien taikka tuoreita kokemuksia?
Aion alkaa lähiaikoina kyselemään oppisopimuspaikkaa.
Teittekö täyttä työaikaa vai esim
80 tai 90%? Oppisopimukseen liittyville kirjallisille tehtäville, jäikö aikaa vai oliko sisällytetty työpäiviin?
Sain oppisopimuksen itseltäni minua paremmalta ihmiseltä, joka maksoi vaivalla jota eteeni näki.
Mä olen käynyt kolme tutkintoa oppisopimuksella.
Ongelmana on se, että kun olet yhteydessä työnantajiin ja sanot etsimäsi oppisopimuspaikkaa, lähtökohtaisesti vastaus on aina ei.
Työnantajat kokevat asian hankalana ja jopa pelottavana, kun eivät tiedä mitä oppisopimus edes tarkoittaa.
Melkein olisi helpompaa hakea suoraan töihin alalle mikä kiinnostaa ja sitten kun olet työpaikan vakiinnuttanut, ehdota työnantajalle oppisopimusta.
Lähiopetuspäivien määrät ym vaihtelee ihan hirveästi, mulla ei niitä ollut juurikaan koska olen alani hommia tehnyt jo vuosikymmenen joten oppisopimus oli enempi "nimet paperiin" tyyppinen tapaus.
Oppisopimus on loistava valinta - - Jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista opiskelemaasi alaan liittyen, voit mahdollisesti tehdä osan opintojaksoista näytöillä. Parhaassa tapauksessa 2-3 vuoden opinnot menevät reilussa vuodessa ja saat uuden ammatin nopeasti. Ja osa työnantajista maksaa normaali palkan opintojen ajan (ei tuota 85 % palkkaa, joka minimi).
Riippuen alasta/paikasta palkka on -10% -20%. Googleta ja selvitä kunnolla mikä se paikka on. Että saako kunnon opastuksen, viihtyykö edelliset työntekijät työssään?