Oletko katsonut Allen v Farrow -dokumenttisarjaa HBO:lta?
Kommentit (20)
Eikse näy vain amerikkalaisella HBO:lla? Se ei ole HBO Nordicissa käsittääkseni?
Oletko nähnyt sitä? Ja jos olet, mistä näit?
Itseäni kiinnostaisi katsoa mutta mulla ei ole HBO Nordiciakaan, Netflix on mutta siellä se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kerro siitä lisää. Liittyy varmaan Soon Yihin.
Se on Farrow'n versio Allenin suhteesta, hyväksikäyttösyytteistä, huoltajuuskiistoista. En viitsi spoilata tähän kaikkea.
Dokkarin mukaan julkisuudessa on ollut enemmän Allenin versiota.
Olen katsonut. Jännä että miestä ei saatu tuomiolle? Rohkeasti tytär kertoo asioista.
Vähän ällötti jotkut jutut, tai aika monetkin. Sormen imemisen opettelut ja tosiaan lapsipuolen naiminen. Hyh, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Eikse näy vain amerikkalaisella HBO:lla? Se ei ole HBO Nordicissa käsittääkseni?
Oletko nähnyt sitä? Ja jos olet, mistä näit?
Itseäni kiinnostaisi katsoa mutta mulla ei ole HBO Nordiciakaan, Netflix on mutta siellä se ei ole.
Se on HBO Nordicissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut. Jännä että miestä ei saatu tuomiolle? Rohkeasti tytär kertoo asioista.
Vähän ällötti jotkut jutut, tai aika monetkin. Sormen imemisen opettelut ja tosiaan lapsipuolen naiminen. Hyh, sanon minä.
Dokkarissa kyllä perustellaan miksi. Allenilla oli rahaa ja suhteita, pystyi vaikuttamaan asioihin.
Vähän kuten nämä jotkut metoo-tapaukset, että varakas ja vaikutusvaltainen mies on voinut raiskata ja hyväksikäyttää naisia vuosikymmenien ajan.
Järkyttävintä tuossa oli, että hyväksikäytön arviointiin erikoistunut taho tuotti raportin, jonka mukaan Dylan ei ollut hyväksikäytetty vaan hänet olisi opetettu kertomaan hyväksikäytöstä. Myöhemminhän paljastui, että lasta tutkinut asiantuntija oli sitä mieltä, että hyväksikäyttöpuheet olivat uskottavia, mutta silti raportissa väitettiin hänen pitävän niitä epäuskottavina.
Jos Amerikassa on tarpeeksi rahaa ja vaikutusvaltaisia kavereita, voi näköjään tehdä mitä vain joutumatta siitä vastuuseen.
Se tuntui vastenmieliseltä yksityiskohdalta, että hyväksikäyttötilanteessa Allen pyysi tytärtä olemaan paikallaan ja sanoi, että "hän pääsisi Pariisiin", jos tekisi niin. Tuli vaikutelma, että Allen ei ekaa kertaa lupaillut jollekin jotain tuollaista vaan että se oli jo hyvä rutiini, että hän saisi mitä haluaisi. Ällötys.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä tuossa oli, että hyväksikäytön arviointiin erikoistunut taho tuotti raportin, jonka mukaan Dylan ei ollut hyväksikäytetty vaan hänet olisi opetettu kertomaan hyväksikäytöstä. Myöhemminhän paljastui, että lasta tutkinut asiantuntija oli sitä mieltä, että hyväksikäyttöpuheet olivat uskottavia, mutta silti raportissa väitettiin hänen pitävän niitä epäuskottavina.
Jos Amerikassa on tarpeeksi rahaa ja vaikutusvaltaisia kavereita, voi näköjään tehdä mitä vain joutumatta siitä vastuuseen.
Se jäi itseäni mietityttämään, että kun Allen on itse juutalainen, oli siitä raportista vastaava korkein henkilö myös juutalainen. En nyt tarkoita sitä, että juutalaisilla on salaliitto, mutta jotenkin tulee mieleen, että on mahdollista, että varakkailla juutalaisilla on vahvat verkostot ja tuossa on voinut olla sellaista hyväveli-juttua senkin takia. Allenin asianajaja oli myös juutalainen, mutta hän on tietysti aikanaan palkannut parhaan ja New Yorkissa on näitä menestyneitä, varakkaita juutalaissukuja.
Vanha mietelmä siitä, että mitä vähemmän tiedät taiteilijasta, laulajasta, näyttelijästä, ohjaajasta, kirjailijasta jne, sen parempi. Tämä tuntuu korostuvan yhä entisestään.
Taiteen ja viihteen kuluttajana joutuisi tyytymään melko keskinkertaisiin suorituksiin, jos alkaisi boikotoida kaikkia luonnevikaisia, pedofiileja, seks.saalistajia, narsisteja, öykkäreitä, sovinisteja, razisteja jne.
En ole ollut Woody Allenin leffojen ystävä koskaan, mutta yllättäen tykkäsin ihan hirveästi Blue Jasmine -elokuvasta (2013), eikä vähiten loistavan Cate Blanchettin takia, joka vetäisee helkatin hyvän roolisuorituksen pääroolissa. Käsittääkseni tämä elokuva on Allenin vastaisku Farrowille, hänen näkemyksensä koko sotkusta, ja se lienee totuutta väistelevä ja ainakin ilkeä (jos talousrikoksesta kiinni jäänyt aviomies edustaa elokuvan Allenia, niin eihän hän kiellä sinällään mitään syytöksiä, keskittyy vain kuvaamaan vaimon heikkouksia, mielenterveyden pettämistä, golddiggeriyttä jne).
MUTTA puhtaasti elokuvana Blue Jasmine on hyvä ja pirullisen tarkka kuvaus tietyntyyppisestä naisesta.
En mutta kannattaa lukea Mia Farrowin kirja Helmikuun perhonen. Siinä hän dokumentoi täysin yksityiskohtaisesti koko jutun ja uskon häntä koska ei kaikkea tuota voisi keksiä. Allenilla oli alusta asti epänormaali suhde Dylaniin ja hän sai tavatakin tätä vain valvotusti. Kerran lapsenhoitaja oli hetken poissa ja Allen kävi käsiksi Dylaniin.
Ja myöhemmin Sooniin.
Pimeä äijä joka pääsi kuin koira veräjästä.
Vierailija kirjoitti:
En mutta kannattaa lukea Mia Farrowin kirja Helmikuun perhonen. Siinä hän dokumentoi täysin yksityiskohtaisesti koko jutun ja uskon häntä koska ei kaikkea tuota voisi keksiä. Allenilla oli alusta asti epänormaali suhde Dylaniin ja hän sai tavatakin tätä vain valvotusti. Kerran lapsenhoitaja oli hetken poissa ja Allen kävi käsiksi Dylaniin.
Ja myöhemmin Sooniin.
No ennen tätä dokkarisarjaa olin kallistumassa Allenin puolelle sen perusteella, mitä juttuja oli kirjoiteltu silloin. Olin siis valmis uskomaan ne väitteet, että Farrow olisi ollut vain katkera ja kostonhaluinen. Tässä dokkarissa kuitenkin käydään niin paljon yksityiskohtia läpi, että ei niitä ole voinut vain keksiä. Ja Farrow on jopa videoinut lasta, jota Allen hyväksikäytti, joten siinäkään ei ole sana sanaa vastaan vaan ihan se lapsensa itse kertomana että näin todella tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myöhemmin Sooniin.
No ennen tätä dokkarisarjaa olin kallistumassa Allenin puolelle sen perusteella, mitä juttuja oli kirjoiteltu silloin. Olin siis valmis uskomaan ne väitteet, että Farrow olisi ollut vain katkera ja kostonhaluinen. Tässä dokkarissa kuitenkin käydään niin paljon yksityiskohtia läpi, että ei niitä ole voinut vain keksiä. Ja Farrow on jopa videoinut lasta, jota Allen hyväksikäytti, joten siinäkään ei ole sana sanaa vastaan vaan ihan se lapsensa itse kertomana että näin todella tapahtui.
Mitä alapeukuttamista tässä kommentissa on? Alapeukuttajat eivät ole ilmeisesti dokkaria katsoneet?
Minusta kannattaa ennen lopullisia johtopäätöksiä edes lukea Soon Yi:n ja ja toisen adoptiolapsen kokemukset. Heidän kokemusten mukaan Mia Farrow käytti kasvattajana henkistä väkivaltaa. Taisi olla fyysistäkin pariin otteeseen, siis heittänyt jollain esineellä päin. En tosiaan tiedä millainen Woody Allen on, mutta asia ei vaikuta ihan mustavalkoiselta. Oikeastaan itse uskon että Farrow saattoi vain kostaa salasuhteen tällä tavalla, koska vaikuttaa aika epävakaalta.
Tosiaan unohdin toisen adoptiolapsen nimen. Moses Farrow siis kirjoittanut omista kokemuksistaan blogiin.
En usko että hyväksikäytöstä kertova tytär siis valehtelee. Mutta häntä on voitu manipuloida uskomaan näihin tarinoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kannattaa ennen lopullisia johtopäätöksiä edes lukea Soon Yi:n ja ja toisen adoptiolapsen kokemukset. Heidän kokemusten mukaan Mia Farrow käytti kasvattajana henkistä väkivaltaa. Taisi olla fyysistäkin pariin otteeseen, siis heittänyt jollain esineellä päin. En tosiaan tiedä millainen Woody Allen on, mutta asia ei vaikuta ihan mustavalkoiselta. Oikeastaan itse uskon että Farrow saattoi vain kostaa salasuhteen tällä tavalla, koska vaikuttaa aika epävakaalta.
Ei minusta Farrow vaikuta epävakaalta, mutta kieltämättä dokumentti painottaa hänen suhdettaan noihin lapsiinsa, joihin hänellä on hyvä suhde.
Kävin lukemassa, mitä Moses Farrow on kirjoittanut, hänen mukaansa perheessä oli hierarkia lasten kesken, etnisesti erilaiset lapset jäivät ulommas ja hänellä oli vaikeaa, koska oli etnisesti aasialainen ja koki sen vuoksi ulkopuolisuutta. En tosin ymmärrä, miksi hän kiistää Dylanin kokemukset kokonaan. Arvelen, että molemmat tahot ovat omalla tavallaan väärässä, se, että Fletcher, Ronan ja Dylan sanovat, että heidän lapsuutensa oli vain rakastava versus se, että Soon-Yi ja Moses esimerkiksi kokivat Farrowin äitiyden viileämpänä. Ymmärtääkseni oli jotenkin ratkaisematon asia, että Soon-Yi tuli adoptiolapseksi vasta 5-vuotiaana ja hän ei kiintynyt Farrow'hin samalla tavalla kuin muut lapset ja heidän suhteensa ei ollut niin hyvä. Ja hänen roolinsa jäi olla lapsenpiika suuressa perheessä.
Omalla tavallaan Farrow sai varakkaana elokuvatähtenä myös tehdä, mitä halusi, hän sai yksin adoptoida useita lapsia ja lopulta hänellä oli 14 lasta. Mielestäni on kummallista, että tilanteessa, jossa kaikki selvittelyt ja huoltajuuskiistat ovat päällä, hänellä on sylissään uusi vauvaikäinen adoptiolapsi. Hänellä on ollut hyvät aikomukset lasten kanssa, mutta juuri lasten määrä ainakin epäilyttää minua siinä, mitä Moses Farrow on kritisoinut, Farrow ei ole voinut huomioida kaikkia lapsia tasapuolisesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan unohdin toisen adoptiolapsen nimen. Moses Farrow siis kirjoittanut omista kokemuksistaan blogiin.
En usko että hyväksikäytöstä kertova tytär siis valehtelee. Mutta häntä on voitu manipuloida uskomaan näihin tarinoihin.
Ehkä sinun kannattaa katsoa dokumentti?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajatus, että Mia Farrow on epävakaa, on se, mitä Woody Allen on koko ajan painottanut hänen omassa tarinassaan. Allenin tarina on siis saanut paljon tilaa lehdissä ja tv:ssä ja on aivan rikkumaton väittämässään siitä, että Farrow on halunnut kostaa ja että Dylania (tytär) on manipuloitu. Sinällään mikään ei viittaa siihen, että Farrow todella olisi epävakaa.
Kerro siitä lisää. Liittyy varmaan Soon Yihin.