Vanhempi satuttaa lastaan sanomalla, että tämä tekee väärin
Vaikka ei tee. Se, että on keskeneräinen, ei tarkoita lapsen tekevän mitään väärää tai väärin.
Kommentit (165)
Mutta entäs jos lapsi on lyömässä toista nyrkillä niin että on peukalo nyrkin sisällä, kai nyt kuitenkin opastat että peukalon pitää olla nyrkin päällä eikä sisällä?
Mitä mieluista kiellettiin tekemästä? Mitä vastenmielistä pakotettiin tekemään? Yritä tuoda yksityiskohtia tarinaan, jos se on tosi. Tuskin yksi tai kaksi tuon tason tapausta vellovat mielessä vuosikymmeniä. Ja poikahan olet, aloita siitä.
Vierailija kirjoitti:
Soitin äidilleni tänään ja olin vihainen siitä, että hän ei ikinä mieti sitä, miltä minusta tuntuu.
Hän löi luurin korvaani.
Hän soitti sitten uudelleen. Viimeksi, kun vastaavassa tilanteessa vastasin, hän halusi kysyä koronarokotteesta.
En vastannut nyt. Mietin silloin viimeksikin, että minkälainen ihminen kehtaa soittaa ja kysellä jotain, jolle on juuri kerrottu hänen olleen satuttava?
Ap
Jos on kyseessä vähänkin normaali ihminen, toi voi tarkoittaa vanhempi-lapsisuhteessa myös lepyttelyä (unohin jo, unoha säkin), kun hampaiden välistä ei voi ikinä sihistä soria.
Kannattaa ehkä etsiä myssytohtoria.
Vierailija kirjoitti:
Ap on käynyt terapiassa 10 vuotta vatvomassa näitä jäätäviä kaltoinkohteluita kuten se että hänelle oltiin vihaisia kun hän ei leikkinyt kylään tulleen lapsen kanssa.
Jospa hänelläkin kiertää vain samat toistot päässä eikä myöskään pääse eteenpäin. Tyhjästä on paha nyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on käynyt terapiassa 10 vuotta vatvomassa näitä jäätäviä kaltoinkohteluita kuten se että hänelle oltiin vihaisia kun hän ei leikkinyt kylään tulleen lapsen kanssa.
Joo, rankin lapsuus ever. Ei kenelläkään ole ollut kauheampaa.
Vierailija kirjoitti:
vierailija kirjoitti:
Onko sinulla omia lapsia? Oletko sinä mielestäsi täydellinen äiti?
On, kaksi ja siis en ole. Mutta en ikinä sanoisi, että lapseni sen takia tekevät asioita väärin.
Ap
esim koulusta tulee viesti että lapsesi kävi käsiksi toiseen oppilaaseen. Olet hiljaa ja et sano mitään. Just. Onhan se vakavan keskustelun paikka.
Ei hän varmaan kestä syyllistämistä yhtään enempää kuin sinäkään. Keskeneräinen itsekin.
Onko koskaan syytetty aiheesta? Voiko itsensä kanssa elää, jos ei ole virheetön tai muut pidä superina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanottiin mun tekevän VÄÄRIN. Se, että sanottiin niin, ei ole oikein, vaikka miten kääntelisit asiaa.
Ap
Sitä sanotaan kasvatukseksi ja se on ihan normaalia. Sinä vaan olet sekaisin.
Onko joku muka vajeeton ja vain kärsimyksen vastaanottajana koko elämänsä. Hienoa tietysti, jos pystyy sellaiseen itsehillintään. Ainahan voi pyytää anteeksi, korjata ja korvata.
Noilta, joiden loukkaantumiset vaivaa, voi tietysti kysyä, muistavatko edes tapauksia. Veikkaanpa, ettei tilanteessa ollut mitään merkillepantavaa heille.
Syyllisyysasiassa voi tietysti pohjimmiltaan auttaa vain Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muka vajeeton ja vain kärsimyksen vastaanottajana koko elämänsä. Hienoa tietysti, jos pystyy sellaiseen itsehillintään. Ainahan voi pyytää anteeksi, korjata ja korvata.
Esim. joskus elämässä tarvitaan sellaisia taitoja, kuin kilpailijoilla esim. Diilissä. Eli kykyä olla muuttamatta suuntaa, vaikka joku haukkuu ja arvostelee. Ei se, että joku aina sanoo sun tekevän väärin pitäisi tarkoittaa sitä, että häntä heti uskotaan.
Mutta äitini tavallaan vieritti vielä syyn omaan satuttamiseensa siihen, että ”muut” muuten sitä tai tätä. Eli vieraat sitten loukkaantuvat, jos hän ei satuta minua.
ApTosin hän siis ei sanonut, että satuttaa mua, koska vieraat, vaan hän sanoi, että teen väärin, koska se on VIERAIDEN mielipide.
Ap
Ja siis voin vannoa, että se ei ollut.
Vaan se oli äitini oma mielipide, mutta hän puki sen vieraiden mielipiteeksi, jotta tottelisin. Eli siis manipuloi minua. Mutta hän vahingoitti sillä minun siteitäni toisiin.
Ap
Jos lapsi lyö niin pitäisikö sano: "voi mamman pikku kullannuppu, lyö lisää, pura kiukkusi niin helpottaa".
Äitihullun viikkomania. Yllyttämäämme hänet psykoosiin ja pakkohoitoon, se on nopein tapa päästä hänestä eroon.
Miten vanhaksi asti katsot olleesi tai olevasi niin keskeneräinen, ettei sinua voi mistään syyllistää? Vaikuttaa, että edelleen keski-iän kynnyksellä.