Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketkä ovat lapsettoman avoparin lähiomaisia?

Vierailija
20.03.2021 |

Ovatko lähiomaisia automaattisesti elossa olevat vanhemmat? Entä jos toisella vanhemmalla on aina ollut yksinhuoltajuus? Tai entä siinä tapauksessa jos vanhemmat ovatkin kuolleet?

Haluaisin että avopuolisoni olisi lähiomaiseni. Onko helpointa vain mennä naimisiin vai voiko tuon muuttaa jotain muuta kautta? En ole varsinaisesti avioliittoa vastaan ollenkaan, mutta ei ole ollut vielä ajankohtaista.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti omaisia ovat vain sukulaiset.

Vierailija
2/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti omaisia ovat vain sukulaiset.

Eli vanhemmat ensisijaisesti? Vanhempien jälkeen sisarukset? Meneekö jopa sisarpuoli pitkäaikaisen avopuolison edelle?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mieheni ilmoitti terkkariin omiin tietoihinsa, että minä olen lähiomainen. Tämä siltä varalta, että jotain sattuu. Ei halunnut, että hänen vanhemmilleen soitellaan. Tästä vuosia aikaa, joten en tiedä miten käytännössä nykyään menee.

Vierailija
4/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomaisia ovat vanhemmat. Jos lapsi on tunnustettu niin molemmat vanhemmat ovat lähiomaisia.  Jos vanhemmat ovat kuolleet, niin sisarukset ovat lähiomaisia. Jos sisaruksia ei ole, niin tädit, enot, sedät. Serkut eivät ole.   Jos haluat että avopuoliso on lähiomainen, on mentävä naimisiin.  Jos perinnönjakoa mietit, niin testamentata voi kenelle vaan.  Mutta avopuolisolta peritään isompi perintövero kuin esim. vanhemmalta.

Vierailija
5/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkariin voi ilmoittaa avopuolison lähiomaiseksi, mutta se ei oo "virallista".  Valtakirjan asioiden hoitoa varten, kuten esim. kelaa, voi antaa ihan kenelle vaan.

Vierailija
6/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaisia ovat vanhemmat. Jos lapsi on tunnustettu niin molemmat vanhemmat ovat lähiomaisia.  Jos vanhemmat ovat kuolleet, niin sisarukset ovat lähiomaisia. Jos sisaruksia ei ole, niin tädit, enot, sedät. Serkut eivät ole.   Jos haluat että avopuoliso on lähiomainen, on mentävä naimisiin.  Jos perinnönjakoa mietit, niin testamentata voi kenelle vaan.  Mutta avopuolisolta peritään isompi perintövero kuin esim. vanhemmalta.

En perinnönjakoa mieti siinä mielessä, että haluaisin turvata sitä puolin tai toisin, ei meillä ole kuin irtaimistoa. Mutta emme ole väleissä sukulaisten kanssa enkä haluaisi heitä missään tilanteessa huseeraamaan elämäämme, vähiten tietenkin surun keskellä jos niin ikävästi kävisi. Ja mietin myös että jos onnettomuuteen joutuisi, niin keneen otettaisiin yhteyttä. Siinäkin tapauksessa olisi kammottavaa olla sukulaisten kanssa tekemisissä. Vielä niin ettei itsellä olisi mitään laillisia oikeuksia.

Ap

Vierailija
7/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yhteydessä? Terveydenhuoltoon voi itse ilmoittaa lähiomaisen. Esim minulla se on ollut poikani, siitä lähtien kun on ollut täysi-ikäinen.

Vierailija
8/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin että esim omakanta palvelussa tai väestörekisterin /maistraatin tiedoissa ei ole mitään kohtaa mihin voisi ilmoittaa itse oman lähiomaisensa? Siis vaikka sellaisessa tapauksessa että tulee onnettomuus tms. Joskus etsin mutta en löytänyt.

Vierailija
9/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan niin että esim omakanta palvelussa tai väestörekisterin /maistraatin tiedoissa ei ole mitään kohtaa mihin voisi ilmoittaa itse oman lähiomaisensa? Siis vaikka sellaisessa tapauksessa että tulee onnettomuus tms. Joskus etsin mutta en löytänyt.

Minäkin yritin joskus etsiä, myös Helsingin kaupungin sivuilta, mutta en löytänyt.

Ap

Vierailija
10/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä yhteydessä? Terveydenhuoltoon voi itse ilmoittaa lähiomaisen. Esim minulla se on ollut poikani, siitä lähtien kun on ollut täysi-ikäinen.

Mitä kautta ilmoitit?

Ap

Vierailija
11/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystietoihin voi itse ilmoittaa kenet tahansa lähiomaiseksi tai yhteyshenkilöksi. Hänelle ilmoitetaan, jos joudut yllättäen esimerkiksi onnettomuuden vuoksi sairaalaan. Itselläni on puoliso, samoin puolisollani on minut. Minulla on myös terveystietojen luovutuskielto muille kuin puolisolle, koska vanhemmat soittaisivat sairaalaan jatkuvasti. Nyt soittavat vain kerran ja kun hoitaja sanoo, ettei voi kertoa, soittavat puolisolleni, joka taas voi jättää anopin/apen puheluun vastaamatta "epähuomiossa"....

Vierailija
12/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten heidän suhteensa liittyy lähiomaisiin?

Vierailija
13/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. töihinkin voi ilmoittaa avopuolison yhteyshenkilöksi työtapaturman yms. varalle.

Vierailija
14/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksessä sitä lähiomaista aina kysytään, olemme kumpikin ilmoittaneet toisemme. Edunvalvontavaltuutus ja keskinäinen testamentti odottaa käyttöä pöytälaatikossa.

Meillä on kyllä alaikäinen yhteinen lapsi, mutta eihän se mitään voi päättää.

Vierailija
15/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kautta ilmoitit?

Ap

Olin menossa leikkaukseen. Onnistunee myös terveyskeskuksen kautta.

Vierailija
16/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystyksessä sitä lähiomaista aina kysytään, olemme kumpikin ilmoittaneet toisemme. Edunvalvontavaltuutus ja keskinäinen testamentti odottaa käyttöä pöytälaatikossa.

Meillä on kyllä alaikäinen yhteinen lapsi, mutta eihän se mitään voi päättää.

Ei minulta ole ikinä kysytty päivystyksessä lähiomaista!

Ap

Vierailija
17/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. töihinkin voi ilmoittaa avopuolison yhteyshenkilöksi työtapaturman yms. varalle.

No tämän olen sentään tehnyt.

Ap

Vierailija
18/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyt seuraavan kerran tk:ssa, voit pyytää, että tarkistavat yhteystiedot varmuuden vuoksi. Sama kun käyt sairaalassa. Siis siinä vaiheessa kun ilmoittaudutaan. Esimerkiksi itse pyysin, että lähettävät heti vaimolle tiedon, että olen päivystyksessä/ sairaalassa, jos tulen yksin sinne. Tämä syystä, että on perussairaus, jonka vuoksi en välttämättä muista itse laittaa viestiä ja vaimo huolestuu ehkä turhaan.

Vierailija
19/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siskoni ja miehellä oma siskonsa lähiomaisina

Vierailija
20/35 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käyt seuraavan kerran tk:ssa, voit pyytää, että tarkistavat yhteystiedot varmuuden vuoksi. Sama kun käyt sairaalassa. Siis siinä vaiheessa kun ilmoittaudutaan. Esimerkiksi itse pyysin, että lähettävät heti vaimolle tiedon, että olen päivystyksessä/ sairaalassa, jos tulen yksin sinne. Tämä syystä, että on perussairaus, jonka vuoksi en välttämättä muista itse laittaa viestiä ja vaimo huolestuu ehkä turhaan.

Eikö tuota tosiaan voi netissä tehdä?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme