Eikö ennen ollut lihavia ollenkaan?
Katselin vanhempieni vanhoja valokuva-albumeita 70-80 luvuilta, eikä siellä näkynyt missään kuvassa ylipainoisia ihmisiä. Keski-ikäisetkin näyttivät melko solakoilta.
Kommentit (219)
Kyllä meidän suvussa oli lihavia. Varsinkin +50 jälkeen kaikki alkoivat pullistumaan, miehetkin. Jos ei tullut vakavia sairauksia niin ne elivät 80-90v asti. Lihavat liikkuivat ennen enemmän kuin nykyään.
Ihmisillä on luut kasvanut ihan järkyttävästi. Se johtuu ilmaston lämpenemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Painoa tarkkailtiin, ei ylensyöty. Yleensä niillä harvoilla lihavilla lapsilla oli ylivilkkautta ja diabetes.
Millä sitä painoa tarkkailtiin kun ei ollut edes vaakoja kodeissa? Ennen ei ollut myöskään jääkaappeja, hygieniaa eikä ruokatuotanto ollut niin tehokasta. Muutos lähti siitä, että jenkit tajusi presidenttien vaalien alla sen, että mitä halvemmalla kansa saa ruokaa, sitä paremmit poliitikot menestyvät. Tämä käynnisti pakkauskokojen suurentumisen ja hintojen alentumisen. Esimerkkinä CocaCola.
Ennen lähinnä varakkaat olivat lihavia. Jospa selittyy sillä se nykyajan lihavuus eli joku varakkuuspsykoosi kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut traktoreitakaan eikä älypuhelimia. Työt oli silti tehtävä ja ruoka revittävä pellosta.
Kyllä oli traktoreita mutta vitsausta älypuhelin ei ollut eikä tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset olivat myös lyhyempiä kuin nykyään. Johtui ruuan huonosta ravintoarvosta.
Jaa. Minun äiti 178 cm ja isä 197 cm, syntyneet 1926-27, minä 176 cm ja veljeni 205 cm synt. 1950-52. Myös isäni lukuisat veljet kaikki muutaman sentin alle 2 m. Isoisäkin 1800-luvulla syntynyt oli 195 cm. Miksi luulet, että ruoan ravintoarvo oli huono agraarikulttuurissa: maataloissa, pienviljelytaloissa? Ruokaa oli tarpeeksi ja oli valtavat kasvimaat, marjapensaat ja eläimiä omasta takaa, siis maitotuoteet, munat ja lihat. Täh?
Vierailija kirjoitti:
Lihaviakin on ollut, mutta vain harvalla oli varaa syödä enemmän kuin kuluttaa. Ylipainoisia oli mainitsemillasi vuosikymmenillä lähinnä johtajat ja muut isommat kihot.
Meidän kotitie oli hauska. Alkupäässä olivat köyhät ja laihat ja loppupäässä lihavat rikkaat :D
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä alettiin silloin totuttamaan syömään ravitsemussuositusten mukaisesti ja tulokset on nyt nähtävissä
Juuri tämä. Olen pari vuosikymmentä ja ollut todellinen vastarannan kiiski, en usko alkuunkaan näihin suosituksiin. Silloin ei ollut eineksiä eikä noin valtavaa tarjontaa elintarvikkeista, varsinkin teollisesti tuotetuista ruoista, ihmiset tekivät itse tavallista kotiruokaa alusta lähtien tuoreista tarvikkeista.Missä vaiheessa esim. tuli se, ettei kasviksia enää syöty? Meillä ja koko suvussa syötiin valtavat määrät kasviksia, osa itse säilöttyjä tietenkin, mutta porkkanaa, kaalia, punajuuria ja itse säilöttyjä kurkkuja ja monta tiinua puolukkaa ja sieniä löytyi kellarista. Hedelmiä olivat omenat, nekin omista puista kellariin säilötty ja viinimarjamehuja pari sataa pulloa talven varalle. Kyllä ruoka maistui hyvin tuolloinkin mutta hoikkia olimme kaikki ja olemme vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Oli tietenkin, muttei likikään niin paljon kuin nykyään.
Jokaisella koululuokalla oli yksi lihava. Joko tyttö tai poika. Sitten 90-luvulla oli joka luokassa kaksi lihavaa, tyttö ja poika. Ja nyt onkin sitten vaikka kuinka paljon.
Nyt saattaa olla kaksi hoikkaa ja kaksi normaalipainoista luokalla. Näin se menee.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Istuminen on yleistynyt.
Ai, luulin että salilla käynti ja kaikki urheilu on lisääntynyt oikein huomattavasti siitä, mitä oli ennen 1970 lukua. Ei ollut salia eikä kuntopolkuja ym. silloin. Laiskuus ja uusavuttomuus ovat lisääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset olivat myös lyhyempiä kuin nykyään. Johtui ruuan huonosta ravintoarvosta.
Jaa. Minun äiti 178 cm ja isä 197 cm, syntyneet 1926-27, minä 176 cm ja veljeni 205 cm synt. 1950-52. Myös isäni lukuisat veljet kaikki muutaman sentin alle 2 m. Isoisäkin 1800-luvulla syntynyt oli 195 cm. Miksi luulet, että ruoan ravintoarvo oli huono agraarikulttuurissa: maataloissa, pienviljelytaloissa? Ruokaa oli tarpeeksi ja oli valtavat kasvimaat, marjapensaat ja eläimiä omasta takaa, siis maitotuoteet, munat ja lihat. Täh?
Maaseudun ihmiset olivat tukevampia ja paremmin voivia sotien aikana/jälkeen kuin kaupunkilaiset joilla ei ollut varaa ruokaan. Esim mun isäni perhe stadissa oli köyhiä duunareita, ei heillä ollut lihaa ja munia lapsille annettavaksi edes joka viikko. Maaseudulla oli aina jotain
Mun isäni pysyi sodan aikana rintamalla hengissä vaihtamalla tupakat maalaispoikien läskipaketteihin.
Silti ei korkaan painanut edes 60 kiloa elinaikanaan (175cm pitkä)
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino lähti yleistymään joskus 70-luvulla kun kansalle alettiin paasaamaan että rasvaa ei saisi syödä
Hohohoijakkaa. Ei se siitä johtunut. Elintapojen muutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden lisääntyminen johtuu ensisijaisesti amerikkalaistyylisestä höttöravinnosta, jota Suomessakin syödään nykyään aika paljon.
Geenimuunneltua, soijalla ja antibiooteilla kasvatettua moskaa.
Noilla on karmeita vaikutuksia elimistössä.
Antibioottimiehet vs. luomumiehet - antibioottimiehet ovat isompia ja pumpatumpia, mutta luomumiehillä on silti enemmän lihasvoimaa. Erittän mielenkiintoinen keissi.
Suolistosairaudet kansantaudiksi juuri tästä syystä!
Vierailija kirjoitti:
Joskus vielä tuotakin aikaisemmin oli muotia, jos maalaistalon emäntä oli tukevahko. Se oli sen merkki, että talossa on ruokaa ja vaurautta riittävästi. Jos nainen oli hoikka, ajateltiin että tuossa talossa ruokaa ei ole.
Nykypäivänä ruokaa saa kaupasta, Suomi on vauraustunut ja normaaleille ihmisille on palkkatöitä.
Ei enää ajatella kuten menneinä vuosina.
Joo, ei ajatella vaan lihotaan.
Pekka ja Pätkä - Justiina
Olihan noita hyväosaisia, mutta vähän. Raskaat työt pitivät hoikkana, harvalla oli aikaa maata samalla tavalla kuin nykyään.
Se on tämä lihavuusgeeni ilmaantunut vasta ihan parin viime vuosikymmenen aikana.
Kyllä lihaviakin ihmisiä oli, mutta koska elintarvikkeita oli rajallisesti niin lihavia ihmisiä oli suhteessa vähemmän. Ennen lihavuus oli merkki vauraudesta. Siis tyyliin +100 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoiset pituudet olivat poikkeuksellisia tuolloin ja miesten puolelta ovat vieläkin. Aina on ollut poikkeuksia, mutta se ei tee niistä tavallisia. Keskipituus on 1920-luvulla syntyneillä, miehillä 170-175 ja naisilla jotain 160 senttiä. On yksi kaverinikin 162 cm pitkä mies ja ei varmasti johdu heikosta ravinnosta.
On ennenkin ollut lihavia. Ennen lihavia pidettiin menestyneinä ja onnellisina. Muutos tapahtui 1960 luvun taitteissa, jolloin lääke-, lihavuus- ja liikuntabusiness havaitsi hyvän tavan netota ihmisillä. Tästä syystä lihavat nähdään nykyisin esisairaina luusereina ja onnettomina. Tähän väitteeseen löytyy pilvin pimein tutkimustietoa, jos niihin haluaa uskoa.