Oikeudenmukainen tapa jakaa asumiskulut seurustellessa silloin, kun vain toinen omistajana asunnossa
Tilanne se, että olemme molemmat ihan hyvätuloisia aikuisia. Minulla on huomattavasti miehen asuntoa halvempi asunto, joka on nyt vuokrattuna muutettuani miehen asuntoon. Mies tienaa minua huomattavasti enemmän joskin itsekin tienaan niin, ettei minun tarvitse ihan kamalasti murehtia rahankäyttöä.
Oman asuntoni vuokralla katan oman lainanhoitokuluni ja sikäli tilanne on plus miinus nolla. Minua hiukan vaivaa se, että mies haluaa minun maksavan hänen asuntonsa KOKO hoitovastikkeen, autohallipaikkojen vastikkeet sekä lisäksi sähkölaskun ja nettiliittymän. Mies perustelee tätä sillä, että hänellä on iso laina vastattavanaan. Tämä onkin totta mutta toisaalta, mies lyhentää omaa lainaansa ja siten kerryttää omaisuuttaan. Minä vastaan vain julksevasta kulusta ja jos meille tulisi ero, en minä mitään takaisin saisi.
Tarkoitus on ollut myös jakaa ruokakulut puoliksi. Tämä siitä huolimatta, että mies syö n. 80 % ruoasta. Mies painaa kaksi kertaa minua enemmän eli tavallaan ymmärrän suuren ruokahalun mutten ehkä silti sitä, miksi minun pitäisi kustantaa toiselle epäterveellinen ruokavalio. Yksin asuessani maksoin kuukausitasolla ruoasta huomattavasti nykyistä osuuttani vähemmän ja silti kävin enemmän ulkona syömässä.
Kaipaisin kommentteja siksi, että minusta jokin ei ole ihan reilusti kustannusten jakamisessa. Minua vaivaa erityisesti se, että tällä hetkellä koen autttavani miestä kerryttämään omaisuuttaan mutten itse saa siitä hyvästä mitään.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä tasa-arvon mukaista jakaa ruokakulut puoliksi. Eihän ihminen mitään sukupuolelleen voi ja että sen takia tarvitsee enemmän ravintoa.
No miehillähän on jo ne isommat palkat ja eläkkeet. Eihän sitä voi sentään kahteen kertaan maksattaa.
Tottakai naisen pitää maksaa kaikki ja enemmän sekä lisäksi valmistaa ruoat, kaikki kunnon naiset palvelevat ja lellivät miehiään. <3 Ihanaa kun kotona on oma syöttöporsas. <3
Mä en miehenä pyytäisi naisystävältäni mitään tässä tilanteessa. Saisi ihan rauhassa asua mun kämpässä ilman mitään maksuja.
Maksatteko te ravintolalaskunkin puoliksi, vaikka toinen tilaa pienen salaatin ja vettä ja toinen 300g pihvin, viinit ja konjakit?
Minäpä kerron. Maksan kaiken silloin kun olen umpirakastunut, en piittaa silloin rahasta pätkääkään. Jos yhteistä tulevaisuutta ryhdytään tosissaan harkitsemaan, ostetaan oma asunto puoliksi tai tulojen mukaan. Ensimmäisen kumppanin kanssa ostettiin asunto puoliksi, eri pankeista omat lainat. Hän olikin järkimimmi näin jälkeenpäin ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Maksatteko te ravintolalaskunkin puoliksi, vaikka toinen tilaa pienen salaatin ja vettä ja toinen 300g pihvin, viinit ja konjakit?
Tietysti kumpikin maksaa erikseen. :) Kiva kun ei piparista tartte maksaa, kun pipari maksaa itsensä!
Vierailija kirjoitti:
Mä en miehenä pyytäisi naisystävältäni mitään tässä tilanteessa. Saisi ihan rauhassa asua mun kämpässä ilman mitään maksuja.
Muija kuluttaa lattioita, keittiön ja kylpyhuoneen pintoja. Näkee oikein sielun silmin miten ne vaivalla ansaitut eurot sen kun katoaa. Parempi olla vaan yksin siellä asunnossaan, ettei varmasti tule tappiota.
Pitää muistaa, että koska asutte miehen asunnossa, sun vuokralaiset maksaa sun lainan, joten sullekin kertyy omaisuutta. Mies ei voi laittaa asuntoaan vuokralle ja muuttaa sun luo, vaan maksaa itse sitä lainaa. Ei toki ole reilua, jos miehen ei tarvitse maksaa juoksevia kuluja ollenkaan. Tai sitten hän voisi puolestaan maksaa molempien ruuat.
Jos haluat asua hienommassa ja kalliimmassa asunnossa kuin omasi on, joudut siitä enemmän myös maksamaan. Muuta takaisin omaan kämppääsi jos tuntuu liian kalliilta. Ja syö myös siellä, eipähän tarvitse kokea tulevansa hyväksikäytetyksi.
Ihme säätämistä, oletko jotenkin kateellinen miehelle ja onko joka asia millin tarkkaa, että maksatte kumpikin 50/50 kaikesta? Jos kyseessä on avopuolisosi/ rakas ihmisesi, ei luulisi olevan kovin tarkkaa.
En ymmärrä miksi asumisen kustannuksiin täytyy takertua tuolla tasolla: osa vastiketta, osa lainanlyhennystä... mitä väliä onko kyseessä vastike vai lainanlyhennys? Jos asumiseen menee 100 rahaa, niin naurettavaa alkaa nysväämään ja jaottelemaan, mikä on vastiketta, mikä rahoitusvastiketta, lainan korkoa, lainan lyhennystä, sähkölaskua, vesimaksua.
Onneksi ei ole tälläisiä ongelmia, ei ole tarvinnut koskaan edes keskustella asiasta kun ollut sen verran fiksuja kumppaneja että ymmärtävät asiat ilman rautalangoista vääntämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Näin itse toimisin jopa omalla palkallani.
Tänään mies aloitti riidan siksi, että kokee ostavansa enemmän ruokaa kaupasta. Tehtiin sitten pikakatsaus tiliotteisiin, joista selvisi kustannusten jakautuminen kutakuinkin suhteessa 50/50.
Juuri eilen ostin 8 broilerin koipireisipalaa, joista en kasvissyöjänä syönyt yhtäkään. Omaan ruokaani meni rahaa pari euroa ja mies popsi eilen 6 koipireittä ja nyt aamulla hänen koiransa viimeisteli lihat kahdesta jäljelle jääneestä.
Jokseenkin absurdia edes aloittaa keskustelua tästä aiheesta
-ap
Tirehtör kirjoitti:
Ihme säätämistä, oletko jotenkin kateellinen miehelle ja onko joka asia millin tarkkaa, että maksatte kumpikin 50/50 kaikesta? Jos kyseessä on avopuolisosi/ rakas ihmisesi, ei luulisi olevan kovin tarkkaa.
En ymmärrä miksi asumisen kustannuksiin täytyy takertua tuolla tasolla: osa vastiketta, osa lainanlyhennystä... mitä väliä onko kyseessä vastike vai lainanlyhennys? Jos asumiseen menee 100 rahaa, niin naurettavaa alkaa nysväämään ja jaottelemaan, mikä on vastiketta, mikä rahoitusvastiketta, lainan korkoa, lainan lyhennystä, sähkölaskua, vesimaksua.
Onneksi ei ole tälläisiä ongelmia, ei ole tarvinnut koskaan edes keskustella asiasta kun ollut sen verran fiksuja kumppaneja että ymmärtävät asiat ilman rautalangoista vääntämisiä.
En ihan ymmärtänyt boldattua kohtaa. Selventäisitkö, minkä osan sähkölaskusta saa takaisin eron tullessa? Entä minkä osan saa lainanlyhennyksestä?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole se, joka tämän keskustelun aloitti kotona (palstalla kyllä). Mies rupesi kitisemään ruokaan käyttämistään summista ja minä rupesin kitinän myötä kyseenalaistamaan koko parisuhdetta.
-ap
Periaatteessa maksat vuokraa asumisesta juoksevien kulujen muodossa, kuitenkin sen pitäisi mennä ehkä reilummin vaikka 30-70 tyyppisesti, ettei koko kulu ole sinun maksettavaa, jos miehen ainoa peruste on iso laina ja sitä myötä omaisuuden karruttaminen. Toki oma lainasi maksaa itseään automaattisesti takaisin. Kannattaa keskustella vaikka kynän ja paperin kanssa, millaiset kulut teillä oikeastaan on ja missä suhteessa ne ovat, mikäli sinulla on epämukavaa tilanteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tirehtör kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt boldattua kohtaa. Selventäisitkö, minkä osan sähkölaskusta saa takaisin eron tullessa? Entä minkä osan saa lainanlyhennyksestä?
Sen osan, minkä vuokralainen on maksanut sinun lainasi lyhennystä. Kai se vuokra kattaa muutakin kuin yhtiövastikkeen?
"Oman asuntoni vuokralla katan oman lainanhoitokuluni ja sikäli tilanne on plus miinus nolla."
"Tämä onkin totta mutta toisaalta, mies lyhentää omaa lainaansa ja siten kerryttää omaisuuttaan. Minä vastaan vain julksevasta kulusta ja jos meille tulisi ero, en minä mitään takaisin saisi."
Nythän kerrytät samalla omaa omaisuuttasi, kun pystyt laittamaan oman asuntosi vuokralle ja kattamaan sillä lainanhoitokulut asuessasi miehen asunnossa. Paljonko vuokratulo on verrattuna miehen asunnon kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Tirehtör kirjoitti:
Sen osan, minkä vuokralainen on maksanut sinun lainaasi. Kai se vuokra on isompi kuin yhtiövastikkeesi. Jos se kämppä ei lämpiä sähköllä, ei sähkölasku ole kuin muutaman kympin netin kanssa kuukaudessa ja niitä käytät itsekin.
Maksa vaan noin niinkuin onkin, mutta vaadi seksistä kunnon maksu.
Ei varmaan euron latia saa takaisin erossa maksetuista sähkö- tai vesilaskuista.
Tuskin saamisia kertyy eron tullessa myöskään yhdessä vietetystä ajasta -> tämänkin ajan kun olisi hyödyllisemmin käyttänyt työntekoon, niin raha vaan virrannut pankkiin. Mistä kaikesta pitää saada erotessa rahaa?
Hieman vieras ajatusmaailma itselle, jos joutuu kaikkia asioita talouden seikoilla perustelemaan. Talousalalla kyllä puuhastelen ja erilaiset tunnusluvut työnpuolesta tuttuja, joita tulee maksua vastaan laskeskeltua asiakkaille.
Maksat sen verran kuin puolet käyvästä vuokrasta olisi.
100kg on aivan normaali paino atleettiselle 190cm miehelle.