Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeudenmukainen tapa jakaa asumiskulut seurustellessa silloin, kun vain toinen omistajana asunnossa

Vierailija
19.03.2021 |

Tilanne se, että olemme molemmat ihan hyvätuloisia aikuisia. Minulla on huomattavasti miehen asuntoa halvempi asunto, joka on nyt vuokrattuna muutettuani miehen asuntoon. Mies tienaa minua huomattavasti enemmän joskin itsekin tienaan niin, ettei minun tarvitse ihan kamalasti murehtia rahankäyttöä.

Oman asuntoni vuokralla katan oman lainanhoitokuluni ja sikäli tilanne on plus miinus nolla. Minua hiukan vaivaa se, että mies haluaa minun maksavan hänen asuntonsa KOKO hoitovastikkeen, autohallipaikkojen vastikkeet sekä lisäksi sähkölaskun ja nettiliittymän. Mies perustelee tätä sillä, että hänellä on iso laina vastattavanaan. Tämä onkin totta mutta toisaalta, mies lyhentää omaa lainaansa ja siten kerryttää omaisuuttaan. Minä vastaan vain julksevasta kulusta ja jos meille tulisi ero, en minä mitään takaisin saisi.

Tarkoitus on ollut myös jakaa ruokakulut puoliksi. Tämä siitä huolimatta, että mies syö n. 80 % ruoasta. Mies painaa kaksi kertaa minua enemmän eli tavallaan ymmärrän suuren ruokahalun mutten ehkä silti sitä, miksi minun pitäisi kustantaa toiselle epäterveellinen ruokavalio. Yksin asuessani maksoin kuukausitasolla ruoasta huomattavasti nykyistä osuuttani vähemmän ja silti kävin enemmän ulkona syömässä.

Kaipaisin kommentteja siksi, että minusta jokin ei ole ihan reilusti kustannusten jakamisessa. Minua vaivaa erityisesti se, että tällä hetkellä koen autttavani miestä kerryttämään omaisuuttaan mutten itse saa siitä hyvästä mitään.

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusettaa minkä ehtii kirjoitti:

Puolet yhtiövastikkeesta ja sähköstä sekä oma osa vesimaksusta. Yhteiset ruokakulut puoliksi jos yhdessä syö.Ei miehen kuulu naisia huijata. Puoliksi tietysti kun muutat pois asukit kuin vuokralla hänen asunnossa.Yleensä kannattaa miettiä suhteen laatu ensin.

Millä logiikalla? Jos naapuriasunnossa asuu pariskunta vuokralla, heidän asumisensa maksaa taatusti enemmän/henkilö, kuin vastike, vesi ja sähkölasku puoliksi. Ihan sama, kuin vaatisit vuokranantajaa vuokraamaan asunnon pelkän vastikkeen hinnalla. Toki ap:n ei tarvitse maksaa puolta miehen asuntolainasta, koska ei ole vuokrasuhteessa. Mutta puolet vastikkeesta, puolet sähköstä, oma osuus vesimaksusta ja jonkinlainen osuus/korvaus paremmasta asumisen tasosta kuin yksinasuessa.

Vierailija
122/123 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu ajatus, että ap:n pitäisi maksaa enemmän kuin puolet kuluista. Mieshän siinä säästää itselleen, kun maksaa lainaansa. Eron tullessa miehellä on isompi omaisuus.

Ja jos ap alkaa maksaa vuokraa, niin sittem kyseessä on kämppissuhde, ei parisuhde.

Outo mies, ellei tätä tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös tilanne, että muutin mieheni omistamaan asuntoon, josta mies ei halunnut myydä minulle osuutta. Makselin 5 vuotta siinä yhtiövastikkeen (hoito+rahoitus) kokonaan, molempien vedet ja saunan ja autotallin vaikkei minulla ole edes autoa, netin kokonaan ym. eli kaikki juoksevat kulut ja mies lyhenteli lainaa.

Lopulta laskin, että pääsen halvemmalla ja saan ehkä itsellenikin omistusasunnon jatkossa jos muutan siitä pois ja niin tein. Hankin oman kämpän.  Yhdessä olemme edelleen, mutta näin on parempi. Helpompaa ainakin kun ei tarvitse miettiä noita oikeudenmukaisuuksia.