Oikeudenmukainen tapa jakaa asumiskulut seurustellessa silloin, kun vain toinen omistajana asunnossa
Tilanne se, että olemme molemmat ihan hyvätuloisia aikuisia. Minulla on huomattavasti miehen asuntoa halvempi asunto, joka on nyt vuokrattuna muutettuani miehen asuntoon. Mies tienaa minua huomattavasti enemmän joskin itsekin tienaan niin, ettei minun tarvitse ihan kamalasti murehtia rahankäyttöä.
Oman asuntoni vuokralla katan oman lainanhoitokuluni ja sikäli tilanne on plus miinus nolla. Minua hiukan vaivaa se, että mies haluaa minun maksavan hänen asuntonsa KOKO hoitovastikkeen, autohallipaikkojen vastikkeet sekä lisäksi sähkölaskun ja nettiliittymän. Mies perustelee tätä sillä, että hänellä on iso laina vastattavanaan. Tämä onkin totta mutta toisaalta, mies lyhentää omaa lainaansa ja siten kerryttää omaisuuttaan. Minä vastaan vain julksevasta kulusta ja jos meille tulisi ero, en minä mitään takaisin saisi.
Tarkoitus on ollut myös jakaa ruokakulut puoliksi. Tämä siitä huolimatta, että mies syö n. 80 % ruoasta. Mies painaa kaksi kertaa minua enemmän eli tavallaan ymmärrän suuren ruokahalun mutten ehkä silti sitä, miksi minun pitäisi kustantaa toiselle epäterveellinen ruokavalio. Yksin asuessani maksoin kuukausitasolla ruoasta huomattavasti nykyistä osuuttani vähemmän ja silti kävin enemmän ulkona syömässä.
Kaipaisin kommentteja siksi, että minusta jokin ei ole ihan reilusti kustannusten jakamisessa. Minua vaivaa erityisesti se, että tällä hetkellä koen autttavani miestä kerryttämään omaisuuttaan mutten itse saa siitä hyvästä mitään.
Kommentit (123)
Mä suostuisin maksamaan puolet vastikkeesta ja muista juoksevista kuluista. Ruuista maksaisin alle puolet jos söisinkin alle puolet ja ne ruuat, joita en söisi lainkaan (mun tapauksessa esim. liha ja alkoholi), saisi mies maksaa kokonaan.
Minä halusin aikoinaan maksaa mieheni omistaman asunnon vastikkeen. Asunto oli jo maksettu ja vastike pieni. Muut kulut jaoimme tasan. Nykyään meillä on yhteinen asunto ja yhteiset kulut. Ei tuo minusta reilulta kuulosta.
Mies vaatii liikaa. Ainakin ruokakuluissa sulle vois langeta 1/3 ei enempää.
Puolet vastikkeesta molemmille, mies makselee lainansa itse. Muut kulut pitää miettiä.
Mies maksaa lainansa yksin. Muut normaali kulut puoliksi ja myös ruoka. Molemmat maksaa itse viihdykkeensä, harrastukset, herkkunsa, nautintoaineet.
Vaatisitko itse tuollaista rakastamaltasi ihmiseltä? Siitä voi päätellä miehen tunteet sinua kohtaan.
Sun kuuluu maksaa juoksevista kuluista puolet, ei enempää eikä vähempää. Vastikkeista puolet, sähköstä puolet jne. Ruuista maksasaisin puolet, en alkais nillittää siitä kumpi syö enemmän. Mut en kyllä maksais kaikkia juoksevia kuluja yksin vain siksi että mies maksaa oman asuntonsa lainaa. Se on hänen lainansa ja miehen on maksettava myös elämisensä.
Provo. Jos totta, niin älä suostu kusetettavaksi. Miksi edes muuttaa yhteen? Jos haluat perheen tuon miehen kanssa, niin muuta yhteen vasta sitten kun avioliitto on solmittu. Ja siinäkin vaiheessa varmistat selustasi omaisuuden ja rahajuttujen suhteen. Älä suostu patjaksi, joka joutuu maksamaan patjana olosta miehelle.
Olisi kyllä tasa-arvon mukaista jakaa ruokakulut puoliksi. Eihän ihminen mitään sukupuolelleen voi ja että sen takia tarvitsee enemmän ravintoa.
Mies ei siis maksa omasta asumisestaan mitään. Lainaahan hän maksaa itselleen.
Outo mies kun vaatii kaikenlaista. Asioista pitää neuvotella.
Täällä oli vähän aikaa sitten vastaavanlainen, aika hyvä ja pitkä ketju. Kannattaa etsiä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa lainansa yksin. Muut normaali kulut puoliksi ja myös ruoka. Molemmat maksaa itse viihdykkeensä, harrastukset, herkkunsa, nautintoaineet.
Mies ei maksa mitään harrastuksiani/kauneudenhoitojuttuja/vaatteita. Matot, astiastot yms. olemme ostaneet kaikki puoliksi. Tätä vastaan minulla ei ole mitään mutta minua hiukan vaivaa se, että mies parempituloisena lyhentää omaa lainaansa samaan aikaan, kun minä vastaan kaikista juoksevista kuluista. Ja siis maksan ruoasta, jota en itse syö.
-ap
Mielestäni tärkein neuvo on että teidän täytyy avata asianne ja jutella asia selväksi.
Ohis, mutta tuo on avoliitto, ei seurustelusuhde.
Vierailija kirjoitti:
Mä suostuisin maksamaan puolet vastikkeesta ja muista juoksevista kuluista. Ruuista maksaisin alle puolet jos söisinkin alle puolet ja ne ruuat, joita en söisi lainkaan (mun tapauksessa esim. liha ja alkoholi), saisi mies maksaa kokonaan.
Siis ihanko oikeesti sä maksat alle puolet ruoista? :D Onpa tarkkaa! En ikinä suostuisi, pitää olla tasan puolet ja puolet, että sit mies voi syödä viekkaasti 70%, eli 20% menee naisen tappioksi. :D Ovelaa säästöä :DD
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä tasa-arvon mukaista jakaa ruokakulut puoliksi. Eihän ihminen mitään sukupuolelleen voi ja että sen takia tarvitsee enemmän ravintoa.
Jaa että on ihan ok painaa 100 kiloa ja ylläpitää ylipainoa tuhdilla syömisellä?
Terveisin 50 kg painava ap (olen myös kasvissyöjä eli lihaa/leikkeleitä yms. kallista ja epäterveellistä ei kulu)
Onneksi on yhteiset rahat, ettei tarvitse miettiä, kuka syö minkäkin prosenttiosuuden jauhelihapaketista.
Vierailija kirjoitti:
No miehillähän on jo ne isommat palkat ja eläkkeet. Eihän sitä voi sentään kahteen kertaan maksattaa.
Miten mies maksoi kulunsa kun ette vielä asuneet yhdessä?
Miksi ette jutelleet ennen yhteen muuttamista tästä?