Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aliarvioit autoilun kustannukset

Huomauttaja
01.05.2023 |

Autoiluun kulminoituu täydellisesti ihmisten laskutaidon puutteellinen osaaminen. Voidaan olla muuten suht tarkkoja menoista, mutta auto on täydellinen sokea piste tältä osin. Maksetaan satoja ja satoja euroja kuussa osamaksua, mutta samalla kauhistellaan kuinka hiukan vanhempaan autoon joutuu silloin tällöin vaihtamaan jarrupalat.

Esimerkiksi tämän Lähi-Tapiolan kyselyn mukaan vain viidennes noteerasi arvonalenemisen kustannukseksi. Keskimäärin vastaajat arvioivat autonsa käyttökustannuksiksi 318 euroa kuukaudessa - kun todellisuudessa lukema on yli 500 euroa.

Kaikkein kovin kustannus on arvonalenema. Eli se merkittävä pudotus auton arvossa, joka ilmenee vasta myytäessä auto eteenpäin ja varmaan siitä johtuen keskivertopulliainen ei tajua tai halua huomioida tuota autoilun kustannuksissa. Rahoitus on taas kallista ja ihmiset haluavat ostaa autoja joihin heillä ei ole varaa, eli tarvitaan osamaksut. Mitä uudempi auto, sitä useammin otetaan myös kallis kasko. Hybrideissä ja sähköissä vakuutukset ovat aivan toista luokkaa mitä polttomoottoriautoilla.

Autoilun kustannuksia ovat:
- hankintahinta
- arvonalenema
- rahoituskulut (lyhennys, korot, aloitusmaksu, lopetusmaksu, kuukausikulut)
- ajoneuvovero
- autovero
- (käyttövoimavero)
- pakollinen liikennevakuutus
- (kevytkasko tai täyskasko, mahdolliset lisäturvat kuten tuulilasi)
- polttoaine
- huollot
- korjaukset
- renkaat
- katsastus
- pysäköinti
- auton pesu
- tuulilasinpesuneste yms. nesteet
- autotalli/autohalli/säilytys

Sillä summalla, minkä pulliainen syytää kotteroonsa erilaisten maksujen muodossa, muodostaisi elämän aikana mittavan sijoitussalkun ihan indeksiin kuukausisäästämällä. Esimerkiksi 10k€ auto ja kuukausittaiset kulut 500€ (uusi tai uudehko auto, korkea arvonalenema ja kalliit huollot) tietää 20 vuodessa 130k€ tappiota. 10% tuotto-odotuksella näillä olisi muodostunut 453k€ kokoinen salkku pörssissä.

Kuluissa voi säästää, jos ajaa vähemmän, korjaa autoaan itse ja huoltaa menopeliä etukäteen tarkasti. Automalli vaikuttaa myös vakuutuksiin; esimerkiksi arkkitehti-saabistit sekä toimitusjohtaja-lexuskuskit kolaroivat harvoin ja siten niillä autoilla on vaikkapa teinibemareita huomattavasti alhaisemmat vakuutukset.

Summa summarum; pitäkäähän luotettavista vanhoista autoista huolta ja korjailkaa autoja itse, niin nautitte halvemmista kilometreistä! Hauskaa vappua :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja laskee puolestamme. Auiton kulut on suunnilleen se mitä on verovapaan kulukorvauksen maksimi oman auton käytöstä työajoon. Pätee tarkalleen keskimäärin.

Vierailija
2/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja laskee puolestamme. Auiton kulut on suunnilleen se mitä on verovapaan kulukorvauksen maksimi oman auton käytöstä työajoon. Pätee tarkalleen keskimäärin.

Vaihtelu on valtavaa, mutta olet oikeilla jäljillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 snt/km on hyvä nyrkkisääntö.

Tehokkain tapa pienentää kustannuksia on sumeilematon valehtelu. Valehtele kulutus puoleksi ja lakaise korjaukset maton alle.

Vierailija
4/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 snt/km on hyvä nyrkkisääntö.

Tehokkain tapa pienentää kustannuksia on sumeilematon valehtelu. Valehtele kulutus puoleksi ja lakaise korjaukset maton alle.

Tämähän se. Ei ole niihin skodan ajotietokoneiden kulutuslukemiin luottamista.

Vierailija
5/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mikään ei saa suomalaista valehtelemaan enemmän itselleen kuin autoilu. Santander-audi on pakko saada kun naapurillakin!

Vierailija
6/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pitää täysin paikkansa.

Viimeksi kun olen omistanut oman auton niin avasin autoon liittyville kuluille oman pankkitilin ja maksoin kaikki autoon liittyvät kulut sieltä. Oli erittäin havainnollistavaa nähdä miten järkyttävän paljon autoon menee rahaa. Ja se 7% arvonlasku (keskihintaiselle autolle noin 200€/kk) tulee vielä siihen päälle.

Omalla kohdallani noin 30.000 hintaisen auton omistamisen kulut olivat noin 500-600€/kk ILMAN bensakuluja.

Lisäksi 99% auton omistajista ei ymmärrä laskea pääomalle mitään vaihtoehtoiskustannusta. Esim jos sijoittaa järkevästi 30000€ niin voi olettaa saavansa noin 5-7% voittoa vuodessa, mutta jos rahat laittaa autoon niin joutuu paitsi maksamaan auton kulut niin myös menettää tämän tuoton. Tätä ei suurin osa autonomistajista ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin saman ja möin autoni pois

Vierailija
8/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väliä muilla kuluilla kun ei ole rahoituskuluja ja arvonalenema on aika mitätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ostankin vain käytettyjä autoja

Vierailija
10/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin autoni käteisellä. Arvonalenema ei kiinnosta, koska maksan omasta ajomukavuudestani. Auto ei ole mulle sijoitus vaan käyttöhyödyke. Maksan mielelläni siitä että autolla on mukava ajaa. Vanhalla kotterolla ajaminen ei sitä olisi.

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koskaan rahoituksella

Vierailija
12/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia päätinkin jo peruskoulussa, että en IKINÄ halua omistaa omaa autoa, eikä muutenkaa kiinnosta autoilut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä se työttömällä on pakko olla nuo auton ylläpitokulut alle viissataa, koska muuten jäisi tuo syöminen aika vähälle kuukauden aikana.

Tuo tonnin kottero vie kuussa noin pari sataa bensoineen, olen laskenut.

Vierailija
14/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aliarvioi. Vai pitääkö miettiä talon lainanlyhennyksistä paljon maksan parkkeeraamisesta omalle pihalle, samalla hinnalla voisin parkkeerata vaikka 20 autoa pitkin tonttiani? Työpaikan pihallakin on ilmainen parkki työntekijöille. Vielä ei ole autoa katsastettu. Sen verran uusi. Vesilasku kotona n. 13e/kk per henkilö vaikka kastelen nurmikkoa myös, pihakukat ja sisäkukat. Autoon menevä pesuvesi on aika mitätön, etten laskekkaan. Enemmän pesen terassia kesän aikana, kun autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin autoni käteisellä. Arvonalenema ei kiinnosta, koska maksan omasta ajomukavuudestani. Auto ei ole mulle sijoitus vaan käyttöhyödyke. Maksan mielelläni siitä että autolla on mukava ajaa. Vanhalla kotterolla ajaminen ei sitä olisi.

.

Öyh möyh, copium haisee. Ajomukavuus nyt ei ole enää koskenut 2000-luvun autoja - ellei nyt joitain a-segmentin autoja tarkoita. Ne ovat siis edelleen yhtä kiikkeriä ajaa kuin 20 vuotta vanhatkin. Ajonvakautus, tehokas moottori, alhainen ohjaamomelu - aika kauas saa mennä autohistoriassa että jää näistä kiinni. Ihan niin "vanhasta" ei ollut puhetta, mihin viittaat. Joku ysärin Corolla? :D Yikes.

Vierailija
16/16 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aliarvioi. Vai pitääkö miettiä talon lainanlyhennyksistä paljon maksan parkkeeraamisesta omalle pihalle, samalla hinnalla voisin parkkeerata vaikka 20 autoa pitkin tonttiani? Työpaikan pihallakin on ilmainen parkki työntekijöille. Vielä ei ole autoa katsastettu. Sen verran uusi. Vesilasku kotona n. 13e/kk per henkilö vaikka kastelen nurmikkoa myös, pihakukat ja sisäkukat. Autoon menevä pesuvesi on aika mitätön, etten laskekkaan. Enemmän pesen terassia kesän aikana, kun autoa.

Sen verran uusi, ettei tarvitse katsastaa? Okei, eli kolmasosa auton hinnasta on hävinnyt siinä vaiheessa kun viet sen ensimmäistä kertaa katsastukseen. Harva pesee autoaan aina itse. Automaattipesulat on 18-30EUR/kerta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi