Miten joku voi olla perhepäivähoitaja? Omaan kotiin lauma lapsia ja niitä pitää hoitaa
Ja siinä samassa kodissa pitää viettää viikonloppu.
Kommentit (132)
Ison kaupungin kunnallinen pph tässä. Ärsyttää aina näissä ketjuissa käsitykset siitä, että perhepäivähoito on jotenkin huonompaa varhaiskasvatusta, kuin päiväkodissa. Meitä koskee tismalleen samat säädökset. Tehdään vasut, suunnitellaan toiminta niiden mukaisesti, käydään koulutuksissa. Sen lisäksi huolehditaan yksin neljän lapsen aterioista, kämpän siistinä pitämisestä jne. Itse haluaisin lähteä opiskelemaan edemmäs, sillä suurin ongelma työssä tällä hetkellä on se, että meiltä vaaditaan koko ajan lisääntyvässä määrin kirjallista dokumentointia, jota varten meillä on suunnittelu- ja kirjausaikaa pyöreät nolla. Teemme käytännössä paljon paremmin koulutettujen ja palkattujen ihmisten hommia paaaaljon pienemmällä korvauksella. Ja meillä on esimies, perhepäivähoidon ohjaaja, joka valvoo toimintaa. Itse työssä ei ole mitään vikaa, ja useimpien lasten kasvua ja kehitystä on mukavaa seurata ja olla sitä tukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiehtoisi ryhtyä pphoitajaksi. Olen yliopistosta (okl) aikanani valmistunut lastentarhanopettaja, jolla on esiopetuspätevyys luonnollisesti, sekä hurja määrä muuta täydennyskoulutusta päälle kahdenkymmenen vuoden työkokemuksella. Itselläni on adhd asperger lapsi ollut, nyt hän on jo täysi-ikäinen, joten minulla on omakohtaista kokemusta henkilökohtaisesti sekä työn puolesta erityistä tukea tarvitsevista lapsista. Jotkut vasujen laatimiset onnistuisivat lennosta.
Olen kyllästynyt ylisuuriin ryhmiin ja järkyttävään kyykyttämiseen, mitä varhaiskasvatuksessa tapahtuu ylhäältä alaspäin.
Olisikohan minunlaisilleni kysyntää
Varmasti olisi kysyntää. Tunnen pari lastentarhanopettajaa, jotka kyllästyivät päiväkodin kiireeseen ja kyykyttämiseen. Molemmat vaihtoivat pph:n hommiin
Tyytyväisiä ovat olleet ratkaisuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja on kuin järjestyksenvalvoja: hän ei luo viihdettä, hän vain seuraa sivusta ja jos tulee ongelma, hoitaa sen.
😁 Ehkä näin. Onneksi olen käynyt myös järjestyksenvalvojakurssin.
Nooh, tehdään me kaikkea kivaa.
PphVarhaiskasvatussuunnitelman mukaan ongelmatilanteet ratkaistaan
1) sanoittamalla
2) sanoittamalla ja
3) sanoittamalla.
Ei siinä järjestyksenvalvojakurssit paljoa auta.
Tunnetaitojen opettelemisella, toiminnanohjauksen tukemisella sekä itsesäätelytaitojen tuella ratkaisukeskeisesti mallintaen, rauhallisesti, lasta kannustaen myös. Täytyy olla tietotaitoa ja kokemusta. Ja auktoriteettiä myös.
”se Pphoitajaksi haluava tarhantäti”
Sepä se. Maalaisjärki on kielletty ja tiukasti uusimman ideologian mukaan mennään, mahdollisimman hienoilla termeillä asioita kuvaillen. Ihan niin kuin varhaiskasvatuksessa muutenkin. Varhaiskasvatuksen ja päivähoidon erohan on siinä, että ensin mainittu pohjautuu byrokratiaan.
Pph voi hoitaa lapsia myös jonkun lapsen kotona, tai jokaisen lapsen kotona vuorotellen.
Vierailija kirjoitti:
Ison kaupungin kunnallinen pph tässä. Ärsyttää aina näissä ketjuissa käsitykset siitä, että perhepäivähoito on jotenkin huonompaa varhaiskasvatusta, kuin päiväkodissa. Meitä koskee tismalleen samat säädökset. Tehdään vasut, suunnitellaan toiminta niiden mukaisesti, käydään koulutuksissa. Sen lisäksi huolehditaan yksin neljän lapsen aterioista, kämpän siistinä pitämisestä jne. Itse haluaisin lähteä opiskelemaan edemmäs, sillä suurin ongelma työssä tällä hetkellä on se, että meiltä vaaditaan koko ajan lisääntyvässä määrin kirjallista dokumentointia, jota varten meillä on suunnittelu- ja kirjausaikaa pyöreät nolla. Teemme käytännössä paljon paremmin koulutettujen ja palkattujen ihmisten hommia paaaaljon pienemmällä korvauksella. Ja meillä on esimies, perhepäivähoidon ohjaaja, joka valvoo toimintaa. Itse työssä ei ole mitään vikaa, ja useimpien lasten kasvua ja kehitystä on mukavaa seurata ja olla sitä tukemassa.
Ei sitä käytännössä voi tulla yhtä hyväksi suunnitelman ja raporttien kirjoittajaksi kuin joku maisteri.
Tosin käytännössä asialla ei juuri ole väliä, sillä perhepäivähoito valitaan yleensä sillä perusteella, että siellä tarjotaan parempaa hoitoa kuin päiväkodissa. Asiakkaita eli vanhempia ei siis kiinnosta asiakirjamappisi sisältö eli se varhaiskasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt ylisuuriin ryhmiin ja järkyttävään kyykyttämiseen, mitä varhaiskasvatuksessa tapahtuu ylhäältä alaspäin.
Kerro lisää, mitä on tuo kyykytys?
Työvuorojen vaihteluja lennossa, työtehtävien kasaamista kohtuuttomasti päällekkäin, resurssien eväämistä esimerkiksi tukea tarvitsevilta lapsilta ja sitten vastuutetaan yksittäistä opettajaa, miksei tuki ole toteutunut tarpeeksi.
Ja lukuisin muin keinoin mitä vain kuvitella saattaa.No mutta ajattele, jos olet kunnalla töissä päiväkodissa, voit olla rauhassa saikulla vaikka 60 päivää vuodesta aina tulee joku sijainen remmiin hoitamaan sen sinun vuorosi ja tekemään sinun työsi, ja jos ei sijaista, niin työkaverit paikkailevat. Pphoitajana taas poissaolot olisivat erityisen kiusallisia ja hankalia.
Miten niin? On pph joskus lomillakin, ja hoitolapset menevät siksi ajaksi toiselle pph:lle taikka päiväkotiin.
Meillä on paritalo. Toisessa puolikkaassa on meidän koti ja toisessa puolikkaassa hoidan lapsia perhepäivähoitajana. Lasten käytössä on makuuhuone, leikkihuone, tupakeittiö, wc. Iso eteinen, jossa jokaisella oma naulakko/lokerikko. Työpäivän jälkeen, kun olen siivonnut hoitopuolen, lähden kotiin ja jätän työpaikan mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paritalo. Toisessa puolikkaassa on meidän koti ja toisessa puolikkaassa hoidan lapsia perhepäivähoitajana. Lasten käytössä on makuuhuone, leikkihuone, tupakeittiö, wc. Iso eteinen, jossa jokaisella oma naulakko/lokerikko. Työpäivän jälkeen, kun olen siivonnut hoitopuolen, lähden kotiin ja jätän työpaikan mielestäni.
Mitenkähän paljon tuloja saisi kuussa, kun pistäisi paritalon puolikkaan vuokralle ja menisi hoitamaan lapsia ryhmikseen tai päiväkotiin? Varmaankin sen verran että voisi vähentää reippaasti työaikaansa tai jäädä eläkkeelle useita vuosia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän paljon tuloja saisi kuussa, kun pistäisi paritalon puolikkaan vuokralle ja menisi hoitamaan lapsia ryhmikseen tai päiväkotiin? Varmaankin sen verran että voisi vähentää reippaasti työaikaansa tai jäädä eläkkeelle useita vuosia aiemmin.
Riippuu paikkakunnasta. Monilla paikkakunnilla kiinteistöt eivät todellakaan ole mitään tuottavaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos on perhepäivähoitajia. Päiväkoti ei ole alle 3-vuotiaan paikka. Jos on sitä isommankaan.
Kyllä päiväkoti on paras paikka isommalle lapselle. Itse olen ollut lapsena molemmissa. Päiväkodista tykkäsin paljon enemmän. Perhepäivähoito sopii vauvoille.
Perhepäivähoito on monessakin suhteessa parempi lapsille kuin päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? On pph joskus lomillakin, ja hoitolapset menevät siksi ajaksi toiselle pph:lle taikka päiväkotiin.
Kyllä useimmat lapset lomailevat vanhempiensa kanssa myös samoihin aikoihin pph:n loman aikana. Näistähän voi keskustella vanhempien kanssa etukäteen, että saisi järjestettyä lomat samoihin aikoihin.Tietysti tasoitusvapaita kertyy lisäksi, joten osa lapsista menee kyllä varahoitoon silloin tällöin.
No mutta ajattele, jos olet kunnalla töissä päiväkodissa, voit olla rauhassa saikulla vaikka 60 päivää vuodesta aina tulee joku sijainen remmiin hoitamaan sen sinun vuorosi ja tekemään sinun työsi, ja jos ei sijaista, niin työkaverit paikkailevat. Pphoitajana taas poissaolot olisivat erityisen kiusallisia ja hankalia.