Miten joku voi olla perhepäivähoitaja? Omaan kotiin lauma lapsia ja niitä pitää hoitaa
Ja siinä samassa kodissa pitää viettää viikonloppu.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä aloitusta lainkaan? Siis miksei voisi olla? Itse olin aina perhepäivähoidossa, kunnes tuli tää esikoulu, missä kärsin kovasti ns. päiväkodissa, missä oli aivan hirveetä. Sitä en ymmärrä, kun nykyään vaaditaan perhepäivähoitajalta tiettyjä neliömääriä jne. Me oltiin kahden oman lapsen lisäksi hellahuoneessakin, missä oli käytössä ulkovessa. Ei ketään haitannut, päinvastoin muistelen edelleen lämmöllä noita aikoja ja oloja. Nykyään kiinnitetään ihan liikaa huomiota ulkoisiin olosuhteisiin. Ihan kuin ne hienot puitteet niitä lapsia kasvattaisivat. Sydämestä kaikki on kiinni.
Minä muistan sen, kun pph:ssä olin se isoin (siis ennen esikoulun alkua) ja kohdeltiin sen mukaisesti ja sai vähän erivapauksiakin jo esim. pukeutumisessa. Sitten esikoulussa kohdeltiin taas kuin pientä, esim. oli pakko käyttää kurahousuja ja muutenkin kuri oli kovempi, oli paljon sääntöjä jne.
Meillä oli kyl ihan toisinpäin. Perhepäivähoitaja vaati kuriksien käyttöä vaikkei niin erityisen märkääkään olisi ollut, koska pienet tilat vaatteille. Ulkoilut ja leikit pienempien ehdoilla eikä eri juttuja isoimmalle.
Mullakin näin, että vaadin niitä kuriksia juuri kuivauksen kannalta. Toisaalta kukaan lapsi, ei edes se isoin, ole ikinä narissut asiasta. Joten sinäänsä aina ihmettelen tätä kurahousukeskustelua.
Minulla isommilla on muita vapauksia. Saa esim mennä ulos odottamaan muita ensin. On saanut käydä meidän lähikaupassa hakemassa yksin purkin maitoa (ei nyt koronan aikaan tietenkään), meidän muiden odottaessa ulkona. Voin sanoa, että on aika iso juttu lapselle, josta puhutaan pitkään. 😁 On tietyt tavarat ja lelut mitä isommat saavat käyttää. On saanut mennä takapihalle leikkimään mun omien lasten kanssa vaikka vesisotaa kesällä kun muut nukkuvat. Ja onhan näitä. Nämä kaikki tietysti kysytty vanhemmilta ja on ollut ok.Siis minkäikäisen hoitolapsen lähetät yksin kauppaan ??
6- vuotias. Meidän lähiminikauppaan raha kädessä maitopurkkia hakemaan. Ulko-ovelta/tuulikaapista näkee koko kaupan, jossa me muut odotellaan. Ja kuten sanoin, on asia kysytty vanhemmilta. Ja tietenkin riippuu lapsesta, moni 6-vuotias on aika fiksu ja osaava.
Ja tässä jo kaupan väki tietää, että okei, nyt tulee Maijan lapsi taas maitoa hakemaan. Olen tehnyt sitä jo 15v. Nyt vain ei pysty enää.
Vierailija kirjoitti:
Seinät ja lattiat revitty ja räävitty tusseilla. Huonekalut hakattu leluilla pskaksi. Asunnossa haisee ikuisesti eritteet. Ensimmäinen mukula tulee 5.30 ja viimeinen lähtee 17.30. Ei olisi omaan huusholliin asiaa hoitolapsilla parin tonnin brutolla ja verottomilla kulukorvauksilla, josta ostat ruuat lapsille 😁
Jos oiski pari tonnia, niin alkaisin heti pph:ksi! Mutta se brutto on 1600€.
Ja jos lapsi pois, se on heti pois palkasta. Usein pph:lla sisarukset hoidossa, niin poissaolot tekee mahdottomasti miinusta. Jos kaikki pois, niin pakotetaan ottamaan lomapäivä tai palkaton. Karseeta.
On myös mahdollista että ryhmä ei ole täysi ja siten saa vajaata palkkaa. Aatelkaa jos päiväkodissakin palkka tulis lapsiluvun mukaan.
Joo, tämä ketju vahvistaa näkemyksiäni. Päiväkodissa voi olla hälyä ja isoja ryhmiä, sentään edes yritetään. Joka aamu on aamupiiri, kerran viikossa käydään jumpassa, kirjaimia ja numeroita opetellaan, on tavoitteellista varhaiskasvatusta. Omien lasteni päiväkoti on erikoistunut montessoripedagogiikkaan, ja moni oppii lukemaan jo varsin nuorena.
Perhepäivähoitajat taas ihan suoraan tässäkin ketjussa tunnustavat miten lapset on ”opetettu olemaan roikkumatta jaloissa” eikä aikuinen ole mikään ”viihdekeskus”.
Vierailija kirjoitti:
On myös mahdollista että ryhmä ei ole täysi ja siten saa vajaata palkkaa. Aatelkaa jos päiväkodissakin palkka tulis lapsiluvun mukaan.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja varhaiskasvattajien palkan pitäisi alkaa nelosella, niin paljon tulee lapsia ovista ja ikkunoista! Eikä mitä tahansa lapsia vaan.. On ummikkoa, autistista, psyykkisesti oireilevia lasuasiakkaita ja mutisteja. Siinä ei kuulkaa joku perus adhd ja oppimisvaikeudet paljon enää tunnu missään!
Mutta eihän se tainnut ihan tuota tarkoittaa tuo kommentti, vai mitä? Tarkoitit tietysti että palkka olisi ehdollinen vain toiseen suuntaan.
Siis hetkinen, onko niin etyä nämä vaativat tapaukset laitetaan päiväkoteihin ja ns helpot, tavalliset lapset, ovat pphoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä aloitusta lainkaan? Siis miksei voisi olla? Itse olin aina perhepäivähoidossa, kunnes tuli tää esikoulu, missä kärsin kovasti ns. päiväkodissa, missä oli aivan hirveetä. Sitä en ymmärrä, kun nykyään vaaditaan perhepäivähoitajalta tiettyjä neliömääriä jne. Me oltiin kahden oman lapsen lisäksi hellahuoneessakin, missä oli käytössä ulkovessa. Ei ketään haitannut, päinvastoin muistelen edelleen lämmöllä noita aikoja ja oloja. Nykyään kiinnitetään ihan liikaa huomiota ulkoisiin olosuhteisiin. Ihan kuin ne hienot puitteet niitä lapsia kasvattaisivat. Sydämestä kaikki on kiinni.
Minä muistan sen, kun pph:ssä olin se isoin (siis ennen esikoulun alkua) ja kohdeltiin sen mukaisesti ja sai vähän erivapauksiakin jo esim. pukeutumisessa. Sitten esikoulussa kohdeltiin taas kuin pientä, esim. oli pakko käyttää kurahousuja ja muutenkin kuri oli kovempi, oli paljon sääntöjä jne.
Meillä oli kyl ihan toisinpäin. Perhepäivähoitaja vaati kuriksien käyttöä vaikkei niin erityisen märkääkään olisi ollut, koska pienet tilat vaatteille. Ulkoilut ja leikit pienempien ehdoilla eikä eri juttuja isoimmalle.
Mullakin näin, että vaadin niitä kuriksia juuri kuivauksen kannalta. Toisaalta kukaan lapsi, ei edes se isoin, ole ikinä narissut asiasta. Joten sinäänsä aina ihmettelen tätä kurahousukeskustelua.
Minulla isommilla on muita vapauksia. Saa esim mennä ulos odottamaan muita ensin. On saanut käydä meidän lähikaupassa hakemassa yksin purkin maitoa (ei nyt koronan aikaan tietenkään), meidän muiden odottaessa ulkona. Voin sanoa, että on aika iso juttu lapselle, josta puhutaan pitkään. 😁 On tietyt tavarat ja lelut mitä isommat saavat käyttää. On saanut mennä takapihalle leikkimään mun omien lasten kanssa vaikka vesisotaa kesällä kun muut nukkuvat. Ja onhan näitä. Nämä kaikki tietysti kysytty vanhemmilta ja on ollut ok.
Luulen, että se pahin "me käytetään vaan reimatecciä"-muoti on mennyt jo ohi! Jos mietin omia tuttavia, niin vaikka kaikilla on lapsilla hyviä/kalliita ulkovaatteita, niin kaikilla myös kurahousuja, ihan vapaa-ajan ulkoilussakin siis. Oma juuri 7 täyttänyt käyttää eskarissa ja kotona ja suhtautuu kuin mihin tahansa vaatteeseen, pukemisessa ei mitään ongelmaa. Ehkä tämä muuttuu sitten, kun eskari loppuu ja muuttuu "isoksi koululaiseksi"! :)
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä ketju vahvistaa näkemyksiäni. Päiväkodissa voi olla hälyä ja isoja ryhmiä, sentään edes yritetään. Joka aamu on aamupiiri, kerran viikossa käydään jumpassa, kirjaimia ja numeroita opetellaan, on tavoitteellista varhaiskasvatusta. Omien lasteni päiväkoti on erikoistunut montessoripedagogiikkaan, ja moni oppii lukemaan jo varsin nuorena.
Perhepäivähoitajat taas ihan suoraan tässäkin ketjussa tunnustavat miten lapset on ”opetettu olemaan roikkumatta jaloissa” eikä aikuinen ole mikään ”viihdekeskus”.
Olet käsittänyt ihan väärin. Kyllä perhepäivähoidossa tehdään ihan samat asiat kuin päiväkodissakin. Nuo vastaukset liittyivät kysymykseen vessassa käynnistä, jolloin lapset voivat sen hetken leikkiä keskenään. Itse luen paljon lapsille, pelaan lautapelejä, meillä jumpataan ja musisoidaan, soitetaan eri soittimia, lauletaan, tanssitaan, rakennellaan legoilla, askarrellaan viikoittain ja ulkoillaan paljon. Lapsia pidän paljon sylissä. Logopediaa opiskelleena osaan myös auttaa kielen kehityksessä ja korjata äännevirheitä. Siis näissä kaikissa touhuissa olen tietenkin itse mukana. Mutta kyllä isommat lapset välillä todellakin kaipaavat myös omaa rauhaa ja voin vaikka kahden ison lapsen antaa leikkiä keskenään samalla, kun itse viihdytään pikkuisia.
Vierailija kirjoitti:
PS. Olin kahdessa perhepäivähoitopaikassa ja kummassakaan ei koskaan kohdeltu pahasti. Päiväkodissa jätettiin ruoatta, kun en tajunnut pyytää lusikkaa, vaan luulin, että nää kiusaa tahallaan, minkä sitten tekivätkin, että jos on noin tyhmä, ettei pyydä lusikkaa, jääköön ruoatta... pestiin suu saippualla, kun kiroilin... jne. jne. Todellakin menetin uskoni aikuisiin ja yleensäkin systeemiin. perhepäivähoitajille kaikki kunnia ja ylistys ainakin minulta. Teette upeeta työtä! <3
Mä olin esikouluvuoden päiväkodissa 80-luvulla. Mut laitettiin nukkumaan päiväunia joka päivä ja valitettiin kun pyöriskelin sängyssä, kun en 6-vuotiaana saanut enää päivisin unta. En siis edes puhunut siellä sängyssä mitään, mutta pyöriskelläkään ei saanut. Ruokatilaan jätettiin yksin pahan jälkiruoan kanssa, kun muut olivat jo lähteneet. Se olisi pitänyt syödä. En muista armahdettiinko mut lopulta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, onko niin etyä nämä vaativat tapaukset laitetaan päiväkoteihin ja ns helpot, tavalliset lapset, ovat pphoidossa?
Ei ole. Minulla on ollut myös erityislapsia hoidossa. Saan tukea heidän kasvatukseensa erityisopelta, vaikka itsekin olen erkkaa opiskellut.
Kyllä siinä koko perheen täytyy olla sitoutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet käsittänyt ihan väärin. Kyllä perhepäivähoidossa tehdään ihan samat asiat kuin päiväkodissakin. Nuo vastaukset liittyivät kysymykseen vessassa käynnistä, jolloin lapset voivat sen hetken leikkiä keskenään. Itse luen paljon lapsille, pelaan lautapelejä, meillä jumpataan ja musisoidaan, soitetaan eri soittimia, lauletaan, tanssitaan, rakennellaan legoilla, askarrellaan viikoittain ja ulkoillaan paljon. Lapsia pidän paljon sylissä. Logopediaa opiskelleena osaan myös auttaa kielen kehityksessä ja korjata äännevirheitä. Siis näissä kaikissa touhuissa olen tietenkin itse mukana. Mutta kyllä isommat lapset välillä todellakin kaipaavat myös omaa rauhaa ja voin vaikka kahden ison lapsen antaa leikkiä keskenään samalla, kun itse viihdytään pikkuisia.
Hienoa että teet parhaasi. Uskon että nykypäivänä moni perhepäivähoitaja on kaltaisesi korkeasti koulutettu ihminen, joka tekee parhaansa. Mutta sitten on edelleen myös sellaista vuosikymmenien takaista asennetta, että hyvää kasvatusta on se että ”opetetaan lapset olemaan pyörimättä jaloissa”, tai että on hienoa lähettää kuusivuotias kauppa-asioille. Oma hoitotätini teki joka päivä ruskeaa kastiketta ja minä luin Aku Ankkaa. Onneksi opin varhain lukemaa, olin nimittäin ainoa hoitolapsi.
Mutta anteeksi jos kysymys on liian henkilökohtainen: miksi ihmeessä olet perhepäivähoitaja, jos olet opiskellut logopediaa? Alallasi on huima työvoimapula; siellä vasta pystyisitkin auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiehtoisi ryhtyä pphoitajaksi. Olen yliopistosta (okl) aikanani valmistunut lastentarhanopettaja, jolla on esiopetuspätevyys luonnollisesti, sekä hurja määrä muuta täydennyskoulutusta päälle kahdenkymmenen vuoden työkokemuksella. Itselläni on adhd asperger lapsi ollut, nyt hän on jo täysi-ikäinen, joten minulla on omakohtaista kokemusta henkilökohtaisesti sekä työn puolesta erityistä tukea tarvitsevista lapsista. Jotkut vasujen laatimiset onnistuisivat lennosta.
Olen kyllästynyt ylisuuriin ryhmiin ja järkyttävään kyykyttämiseen, mitä varhaiskasvatuksessa tapahtuu ylhäältä alaspäin.
Olisikohan minunlaisilleni kysyntää pphoitajana??
Mutta en tiedä miten kunta reagoisi jos yrittäisin varhaiskasvatuksen opettajan toimesta irtisanoutumisen jälkeen toimia kunnallisena pphoit ajana..
Aina voit toimia yksityisenä pph:na.
Yksityisen pph:n työ on taloudellisesti kannattavaa. Oikeastihan se ei ole yksityisyrittäjyyttä, koska palkka tulee kunnalta palvelusetelin ansiosta. Kunnalliset pph:t tienaavat paljon vähemmän. Etuna on lomat ja kunnan järjestämä varahoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinät ja lattiat revitty ja räävitty tusseilla. Huonekalut hakattu leluilla pskaksi. Asunnossa haisee ikuisesti eritteet. Ensimmäinen mukula tulee 5.30 ja viimeinen lähtee 17.30. Ei olisi omaan huusholliin asiaa hoitolapsilla parin tonnin brutolla ja verottomilla kulukorvauksilla, josta ostat ruuat lapsille 😁
On sulla fantasiat.
Ihan faktaa siitä, mitä seurasin kun oma lapsi oli perhepäivähoidossa. Hoitajakin lopetti myöhemmin enkä ihmettele.
Useimmat ymmärtääkseni kasvattavat omia lapsiaan kotona, joten hoitajan tilanteen pitäisi olla parempi.
Ilmeisesti kaikki eivät kasvata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oiski pari tonnia, niin alkaisin heti pph:ksi! Mutta se brutto on 1600€.
Ja jos lapsi pois, se on heti pois palkasta. Usein pph:lla sisarukset hoidossa, niin poissaolot tekee mahdottomasti miinusta. Jos kaikki pois, niin pakotetaan ottamaan lomapäivä tai palkaton. Karseeta.
Ei palkka tipu muuta kuin hoitopaikan irtisanomisesta ja sekin vasta yhden kuukauden jälkeen. Jos kaikki lapset pois niin se EI ole palkaton tai lomapäivä. Silloin työnantaja järjestää muuta työtä kuten siirtää päiväkotiin tai sanoo että ole kotona. Älä ihmeessä ota siihen mitään palkatonta tai vuosilomapäivää. Ota yhteys luottamusmieheen jos sinua kohdellaan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että teet parhaasi. Uskon että nykypäivänä moni perhepäivähoitaja on kaltaisesi korkeasti koulutettu ihminen, joka tekee parhaansa. Mutta sitten on edelleen myös sellaista vuosikymmenien takaista asennetta, että hyvää kasvatusta on se että ”opetetaan lapset olemaan pyörimättä jaloissa”, tai että on hienoa lähettää kuusivuotias kauppa-asioille. Oma hoitotätini teki joka päivä ruskeaa kastiketta ja minä luin Aku Ankkaa. Onneksi opin varhain lukemaa, olin nimittäin ainoa hoitolapsi.
Mutta anteeksi jos kysymys on liian henkilökohtainen: miksi ihmeessä olet perhepäivähoitaja, jos olet opiskellut logopediaa? Alallasi on huima työvoimapula; siellä vasta pystyisitkin auttamaan.
Olin monta vuotta kotiäitinä, kun omat lapset olivat pieniä. Hoidin siinä sivussa ajoittain tuttujen lapsia ja huomasin, että tykkään hommasta. Sille tielle jäin ja aloin kunnalliseksi pph:ksi. Myös oman asperger-lapseni vahtiminen onnistui paremmin, kun tein kotona töitä.
Oman alueeni kunnalliset perhepäivähoitajat ovat hyvin koulutettuja, kaikilla vähintään lastenohjaajan koulutus, ja perhepäivähoito saa asiakkailta aina paremmat arvioinnit kuin päiväkodit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiehtoisi ryhtyä pphoitajaksi. Olen yliopistosta (okl) aikanani valmistunut lastentarhanopettaja, jolla on esiopetuspätevyys luonnollisesti, sekä hurja määrä muuta täydennyskoulutusta päälle kahdenkymmenen vuoden työkokemuksella. Itselläni on adhd asperger lapsi ollut, nyt hän on jo täysi-ikäinen, joten minulla on omakohtaista kokemusta henkilökohtaisesti sekä työn puolesta erityistä tukea tarvitsevista lapsista. Jotkut vasujen laatimiset onnistuisivat lennosta.
Olen kyllästynyt ylisuuriin ryhmiin ja järkyttävään kyykyttämiseen, mitä varhaiskasvatuksessa tapahtuu ylhäältä alaspäin.
Olisikohan minunlaisilleni kysyntää pphoitajana??
Mutta en tiedä miten kunta reagoisi jos yrittäisin varhaiskasvatuksen opettajan toimesta irtisanoutumisen jälkeen toimia kunnallisena pphoit ajana..
Aina voit toimia yksityisenä pph:na.
Yksityisen pph:n työ on taloudellisesti kannattavaa. Oikeastihan se ei ole yksityisyrittäjyyttä, koska palkka tulee kunnalta palvelusetelin ansiosta. Kunnalliset pph:t tienaavat paljon vähemmän. Etuna on lomat ja kunnan järjestämä varahoito.
Kyllä juuri näin. Mulla on kyllä ihan lomat niin kesäisin ja talvisin. Mehän ei varsinaisesti olla yrittäjiä vaan yksityisiä elinkeinonharjoittajia, mikä ei ole ihan sama asia. Esim toiminimeä ei tarvitse, y-tunnuksen vain. Varahoidon kyllä kunta järjestää myös yksityisille, mutta jos vanhemmat käyttävät varahoitoa, on se suoraan palvelusetelistä pois ja vanhemmat joutuvat tämän maksamaan, koska minulla on oikeus max 3 päivän palkalliseen sairaslomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se palkka huono kunnallisella pph:lla. Itselläni kaikki ikälisät ja bruttopalkka 1950 euroa. Kulukorvauksia saa vähän päälle vitosen kokopäiväisestä lapsesta päivässä. Juuri ja juuri se riittää kolmeen ateriaan ja kaikkiin muihun kuluihin, mitä lapsista tulee. Eli siis työtä ei arvosteta, mikä näkyy palkassa. Tykkään silti tehdä töitä lasten kanssa ja minustakin parasta on se, ettei ole työkavereita, ja lasten kasvun ja kehityksen seuraaminen ja tukeminen on oikeasti antoisaa työtä.
Okei, tuo oli parempi mitä luulin . Itselläni oli brotto kaikilla ikälisillä 2040 päiväkodissa yksityisellä.
Ja vaikka kulukorvaus minunkin mielestäni on pieni, on työsi parasta varmaan juuri se että itse määrität pääsääntöisesti toiminnan. Pitääkö pph:n miten tehdä vasuja ja raportoida toiminnasta ?
Vasut tehdään totta kai ja esimies käy usein tsekkaamassa, miten sujuu.
Kuka on pph:n esimies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se palkka huono kunnallisella pph:lla. Itselläni kaikki ikälisät ja bruttopalkka 1950 euroa. Kulukorvauksia saa vähän päälle vitosen kokopäiväisestä lapsesta päivässä. Juuri ja juuri se riittää kolmeen ateriaan ja kaikkiin muihun kuluihin, mitä lapsista tulee. Eli siis työtä ei arvosteta, mikä näkyy palkassa. Tykkään silti tehdä töitä lasten kanssa ja minustakin parasta on se, ettei ole työkavereita, ja lasten kasvun ja kehityksen seuraaminen ja tukeminen on oikeasti antoisaa työtä.
Okei, tuo oli parempi mitä luulin . Itselläni oli brotto kaikilla ikälisillä 2040 päiväkodissa yksityisellä.
Ja vaikka kulukorvaus minunkin mielestäni on pieni, on työsi parasta varmaan juuri se että itse määrität pääsääntöisesti toiminnan. Pitääkö pph:n miten tehdä vasuja ja raportoida toiminnasta ?
Vasut tehdään totta kai ja esimies käy usein tsekkaamassa, miten sujuu.
Kuka on pph:n esimies?
Olisiko aluejohtaja? Kaikkien päiväkodinjohtajien esimies.
6- vuotias. Meidän lähiminikauppaan raha kädessä maitopurkkia hakemaan. Ulko-ovelta/tuulikaapista näkee koko kaupan, jossa me muut odotellaan. Ja kuten sanoin, on asia kysytty vanhemmilta. Ja tietenkin riippuu lapsesta, moni 6-vuotias on aika fiksu ja osaava.