Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi olla perhepäivähoitaja? Omaan kotiin lauma lapsia ja niitä pitää hoitaa

Vierailija
19.03.2021 |

Ja siinä samassa kodissa pitää viettää viikonloppu.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiehtoisi ryhtyä pphoitajaksi. Olen yliopistosta (okl) aikanani valmistunut lastentarhanopettaja, jolla on esiopetuspätevyys luonnollisesti, sekä hurja määrä muuta täydennyskoulutusta päälle kahdenkymmenen vuoden työkokemuksella. Itselläni on adhd asperger lapsi ollut, nyt hän on jo täysi-ikäinen, joten minulla on omakohtaista kokemusta henkilökohtaisesti sekä työn puolesta erityistä tukea tarvitsevista lapsista. Jotkut vasujen laatimiset onnistuisivat lennosta.

Olen kyllästynyt ylisuuriin ryhmiin ja järkyttävään kyykyttämiseen, mitä varhaiskasvatuksessa tapahtuu ylhäältä alaspäin.

Olisikohan minunlaisilleni kysyntää pphoitajana??

Varmasti olisi jos oot hyvä tyyppi. Mutta ei sillä tutkinnolla mitään tee. Lähinnä maalaisjärjellä niin kuin yleensäkin lasten kanssa. Kannattaa tutkailla miten teidän kunnassa on järjestetty perhepäivähoitajien asiat. Esim onko yhdistystä tai palveluseteliä käytössä. Meillä toimii kaikki hyvin.

Vierailija
82/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiehtoisi ryhtyä pphoitajaksi. Olen yliopistosta (okl) aikanani valmistunut lastentarhanopettaja, jolla on esiopetuspätevyys luonnollisesti, sekä hurja määrä muuta täydennyskoulutusta päälle kahdenkymmenen vuoden työkokemuksella. Itselläni on adhd asperger lapsi ollut, nyt hän on jo täysi-ikäinen, joten minulla on omakohtaista kokemusta henkilökohtaisesti sekä työn puolesta erityistä tukea tarvitsevista lapsista. Jotkut vasujen laatimiset onnistuisivat lennosta.

Olen kyllästynyt ylisuuriin ryhmiin ja järkyttävään kyykyttämiseen, mitä varhaiskasvatuksessa tapahtuu ylhäältä alaspäin.

Mutta en tiedä miten kunta reagoisi jos yrittäisin varhaiskasvatuksen opettajan toimesta irtisanoutumisen jälkeen toimia kunnallisena pphoit ajana..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin hoitolapsia viikonloppuna on.

Olipa outo kommentti. Tarkoitettiin sitä, että joutuu viettämään viikonloputkin siinä samassa kodissa, missä aina hoitaa niitä lapsia. Se on kauheaa.

Vierailija
84/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en tiedä miten kunta reagoisi jos yrittäisin varhaiskasvatuksen opettajan toimesta irtisanoutumisen jälkeen toimia kunnallisena pphoit ajana..

Aina voit toimia yksityisenä pph:na.

Vierailija
85/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti olisi jos oot hyvä tyyppi. Mutta ei sillä tutkinnolla mitään tee. Lähinnä maalaisjärjellä niin kuin yleensäkin lasten kanssa. Kannattaa tutkailla miten teidän kunnassa on järjestetty perhepäivähoitajien asiat. Esim onko yhdistystä tai palveluseteliä käytössä. Meillä toimii kaikki hyvin.

Tutkinto voi tuoda tiettyä itseluottamusta sekä kykyä selviytyä esim kirjallisista velvoitteista, joita varhaiskasvatukseen väistämättä liittyy. Muuten olen samas mieltä että varsinainen ihmissuhdetyö lapsen kanssa on kiinni ihmisestä, ei titteleistä. Mutta esimerkiksi lastenkirjallisuuden laatuun kokisin että minulla olisi normipirkkoa enemmän annettavaa. Voisin pitää tietoisesti yllä vasusta nousevia teemoja juuri esimerkiksi lastenkirjallisuuden tuntemuksen kautta.

Vierailija
86/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin hoitolapsia viikonloppuna on.

Olipa outo kommentti. Tarkoitettiin sitä, että joutuu viettämään viikonloputkin siinä samassa kodissa, missä aina hoitaa niitä lapsia. Se on kauheaa.

No ei se niin kamalaa ole. Meillä on omat tilat hoitolapsille, ei me siellä leikkihuoneessa viikonloppua vietetä. Ihan normaalisti sohvalla lojutaan. Ja kuten aikaisemmin kerroin, on meillä tilat rajattu niin ettei hoitolapset mene olohuoneeseen tai meidän makuuhuoneeseen jne. Ja jos joku tätä ihmettelee että miksi ei niin alusta saakka on opetettu ja neuvottu missä tilassa leikitään, syödään, käydään vessassa jne. Kukaan lapsi ei ole kyseenalaistanut tätä. Lapset on fiksuja. Ja meillä tämän toki mahdollistaa iso talo.

Vierailija
87/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se palkka huono kunnallisella pph:lla. Itselläni kaikki ikälisät ja bruttopalkka 1950 euroa. Kulukorvauksia saa vähän päälle vitosen kokopäiväisestä lapsesta päivässä. Juuri ja juuri se riittää kolmeen ateriaan ja kaikkiin muihun kuluihin, mitä lapsista tulee. Eli siis työtä ei arvosteta, mikä näkyy palkassa. Tykkään silti tehdä töitä lasten kanssa ja minustakin parasta on se, ettei ole työkavereita, ja lasten kasvun ja kehityksen seuraaminen ja tukeminen on oikeasti antoisaa työtä. 

Okei, tuo oli parempi mitä luulin . Itselläni oli brotto kaikilla ikälisillä 2040 päiväkodissa yksityisellä. 

Ja vaikka kulukorvaus minunkin mielestäni on pieni, on työsi parasta varmaan juuri se että itse määrität pääsääntöisesti toiminnan. Pitääkö pph:n miten tehdä vasuja ja raportoida toiminnasta ?

Vasut tehdään totta kai ja esimies käy usein tsekkaamassa, miten sujuu.

Yksityisen ei tarvitse tehdä vasuja. Mutta olemme kuitenkin kunnan valvonnassa. Eli täällä ollaan käyty katsomassa tilat jne. Oma bruttoni 4 lapsesta on 3200 euroa, voisin ottaa vielä eskarin, mutta en halua.

Tuosta brutosta maksan YEL-maksun n 200 e/kk, sekä ennakkoverot. Ja eiköhän se verotus mene aika samalla prosentilla kuin palkansaajilla. Lisäksi on vielä vastuuvakuutus mikä on alle 100e vuodessa.

Tässä tosiaan se hyvä, että työmatkoihin ei mene aikaa, eikä rahaa.

Miten tuo 3200 brutto on mahdollista? Esim. luokanopettaja ei saa tuota, vaikka on yliopistokoulutus, varhaiskasvatuksen opettajasta puhumattakaan.

No miten vaikka joku miesvaltainen ala, you name it, ja neljän tonnin tulot on mahdollisia automaattisesti ihan amispohjalta.

Vierailija
88/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voit toimia yksityisenä pph:na.

Aina ei voi. Esim verovelka estää toiminimen perustamisen.

Vierailija
89/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää, mitä on tuo kyykytys?

Vierailija
90/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset hoitavat toinen toisiaan. Työntekijä vain antaa ruuat ja huolehtii siitä, ettei käy onnettomuuksia.

Vierailija
91/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja on kuin järjestyksenvalvoja: hän ei luo viihdettä, hän vain seuraa sivusta ja jos tulee ongelma, hoitaa sen.

Vierailija
92/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi vain yksi lapsi, tai hyvin pieniä lapsia, tilanne olisi toinen. Hoitaja joutuisi olemaan myös seurana.

Vierailija
93/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä aloitusta lainkaan? Siis miksei voisi olla? Itse olin aina perhepäivähoidossa, kunnes tuli tää esikoulu, missä kärsin kovasti ns. päiväkodissa, missä oli aivan hirveetä. Sitä en ymmärrä, kun nykyään vaaditaan perhepäivähoitajalta tiettyjä neliömääriä jne. Me oltiin kahden oman lapsen lisäksi hellahuoneessakin, missä oli käytössä ulkovessa. Ei ketään haitannut, päinvastoin muistelen edelleen lämmöllä noita aikoja ja oloja. Nykyään kiinnitetään ihan liikaa huomiota ulkoisiin olosuhteisiin. Ihan kuin ne hienot puitteet niitä lapsia kasvattaisivat. Sydämestä kaikki on kiinni.

Minä muistan sen, kun pph:ssä olin se isoin (siis ennen esikoulun alkua) ja kohdeltiin sen mukaisesti ja sai vähän erivapauksiakin jo esim. pukeutumisessa. Sitten esikoulussa kohdeltiin taas kuin pientä, esim. oli pakko käyttää kurahousuja ja muutenkin kuri oli kovempi, oli paljon sääntöjä jne.

Meillä oli kyl ihan toisinpäin. Perhepäivähoitaja vaati kuriksien käyttöä vaikkei niin erityisen märkääkään olisi ollut, koska pienet tilat vaatteille. Ulkoilut ja leikit pienempien ehdoilla eikä eri juttuja isoimmalle.

Vierailija
94/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja on kuin järjestyksenvalvoja: hän ei luo viihdettä, hän vain seuraa sivusta ja jos tulee ongelma, hoitaa sen.

😁 Ehkä näin. Onneksi olen käynyt myös järjestyksenvalvojakurssin.

Nooh, tehdään me kaikkea kivaa.

Pph

Vierailija
95/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää, mitä on tuo kyykytys?

Työvuorojen vaihteluja lennossa, työtehtävien kasaamista kohtuuttomasti päällekkäin, resurssien eväämistä esimerkiksi tukea tarvitsevilta lapsilta ja sitten vastuutetaan yksittäistä opettajaa, miksei tuki ole toteutunut tarpeeksi.

Ja lukuisin muin keinoin mitä vain kuvitella saattaa.

Vierailija
96/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pph

Varhaiskasvatussuunnitelman mukaan ongelmatilanteet ratkaistaan

1) sanoittamalla

2) sanoittamalla ja

3) sanoittamalla.

Ei siinä järjestyksenvalvojakurssit paljoa auta.

Vierailija
97/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä aloitusta lainkaan? Siis miksei voisi olla? Itse olin aina perhepäivähoidossa, kunnes tuli tää esikoulu, missä kärsin kovasti ns. päiväkodissa, missä oli aivan hirveetä. Sitä en ymmärrä, kun nykyään vaaditaan perhepäivähoitajalta tiettyjä neliömääriä jne. Me oltiin kahden oman lapsen lisäksi hellahuoneessakin, missä oli käytössä ulkovessa. Ei ketään haitannut, päinvastoin muistelen edelleen lämmöllä noita aikoja ja oloja. Nykyään kiinnitetään ihan liikaa huomiota ulkoisiin olosuhteisiin. Ihan kuin ne hienot puitteet niitä lapsia kasvattaisivat. Sydämestä kaikki on kiinni.

Minä muistan sen, kun pph:ssä olin se isoin (siis ennen esikoulun alkua) ja kohdeltiin sen mukaisesti ja sai vähän erivapauksiakin jo esim. pukeutumisessa. Sitten esikoulussa kohdeltiin taas kuin pientä, esim. oli pakko käyttää kurahousuja ja muutenkin kuri oli kovempi, oli paljon sääntöjä jne.

Meillä oli kyl ihan toisinpäin. Perhepäivähoitaja vaati kuriksien käyttöä vaikkei niin erityisen märkääkään olisi ollut, koska pienet tilat vaatteille. Ulkoilut ja leikit pienempien ehdoilla eikä eri juttuja isoimmalle.

Mullakin näin, että vaadin niitä kuriksia juuri kuivauksen kannalta. Toisaalta kukaan lapsi, ei edes se isoin, ole ikinä narissut asiasta. Joten sinäänsä aina ihmettelen tätä kurahousukeskustelua.

Minulla isommilla on muita vapauksia. Saa esim mennä ulos odottamaan muita ensin. On saanut käydä meidän lähikaupassa hakemassa yksin purkin maitoa (ei nyt koronan aikaan tietenkään), meidän muiden odottaessa ulkona. Voin sanoa, että on aika iso juttu lapselle, josta puhutaan pitkään. 😁 On tietyt tavarat ja lelut mitä isommat saavat käyttää. On saanut mennä takapihalle leikkimään mun omien lasten kanssa vaikka vesisotaa kesällä kun muut nukkuvat. Ja onhan näitä. Nämä kaikki tietysti kysytty vanhemmilta ja on ollut ok.

Vierailija
98/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin näin, että vaadin niitä kuriksia juuri kuivauksen kannalta. Toisaalta kukaan lapsi, ei edes se isoin, ole ikinä narissut asiasta. Joten sinäänsä aina ihmettelen tätä kurahousukeskustelua.

Minulla isommilla on muita vapauksia. Saa esim mennä ulos odottamaan muita ensin. On saanut käydä meidän lähikaupassa hakemassa yksin purkin maitoa (ei nyt koronan aikaan tietenkään), meidän muiden odottaessa ulkona. Voin sanoa, että on aika iso juttu lapselle, josta puhutaan pitkään. 😁 On tietyt tavarat ja lelut mitä isommat saavat käyttää. On saanut mennä takapihalle leikkimään mun omien lasten kanssa vaikka vesisotaa kesällä kun muut nukkuvat. Ja onhan näitä. Nämä kaikki tietysti kysytty vanhemmilta ja on ollut ok.

Siis minkäikäisen hoitolapsen lähetät yksin kauppaan ??

Vierailija
99/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pph

1) sanoittamalla

2) sanoittamalla ja

3) sanoittamalla.

Oma muistikuvani siitä, kun olin välillä jollain tutulla tädillä hoidossa. Täti raportoi äidille. että tarvitsisin remmiä, koska olen tänään kiukutellut koko ajan. Ja kotona sitä sitten tuli. :( 

Vierailija
100/132 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pph

1) sanoittamalla

2) sanoittamalla ja

3) sanoittamalla.

Tunnetaitojen opettelemisella, toiminnanohjauksen tukemisella sekä itsesäätelytaitojen tuella ratkaisukeskeisesti mallintaen, rauhallisesti, lasta kannustaen myös. Täytyy olla tietotaitoa ja kokemusta. Ja auktoriteettiä myös.

”se Pphoitajaksi haluava tarhantäti”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan