Mitä ajattelette nähdessänne siivojan työssään?
Herättääkö mitään ajatuksia tai kiinnitättekö ylipäätään mitään huomiota siivoojiin? Mietittekö esim. miksi joku on siivoojana, säälittekö, ajatteletteko ivallisesti jne. Saa kertoa ihan vapaasti, ei tarvitse vastata sitä ”arvostan” liibalaabaa..
Kommentit (69)
Muistan erään marokkolaisen rouvan hotellissa, jossa olin töissä.Häntä kävi todella sääli. Miehensä haki hänet tänne ja jätti saman tien.Rouva yksin kolmen lapsen kanssa ,eltti lapset ja raatoi kuin hevonen raskaan työn kanssa. halima oli nimi.
Muistan kun hän yritti mongertaa minulle puoliruotsilla että ei ymmärrä mitä hänen pojat puhuvat, kun osaavat vaan ruotsia ja nuorin tyttö kääntää puheet.
Että on aika siirtyä taloni länsi-siipeen. Onneksi sielläkin on keittiö ja av-huone.
Mietin aina omaa käytöstäni ja yritän näyttää siltä, etten ainakaan ylenkatso häntä. Jotenkin tulen aina tietoiseksi itsestäni.
Olen itsekin ollut siivoojana, eikä siinä mitään. Ihan mukavaa työtä oli varsinkin kodeissa ja toimistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35319 kirjoitti:
Olen kiitollinen että joku pitää siistinä paikat. Koska en itse haluaisi tehdä tuota. Yritän etten ole tiellä.
N-43
Vähän haastan sua nyt. Jos oikeasti arvostat. Anna rahana se. Tehdään tällainen yhteistempaus ja aletaan säälistä antamaan rahaa vastalauseeksi Suomen heikolle ostovoimalle.
Rahaa siivoojille käteen.
Tästä on lyhyt matka tippikulttuuriin eli siihen, että työnantaja välttyy maksamasta kunnollista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla yleensä ekaksi panikoin onko lattialla (roskiksen vieressä) roskia ja nypin ne äkkiä pois ennenkuin siivooja ehtii.
Mutta noin muuten ajattelen usein työn terveydellisiä näkökulmia: siivoojalla ei totisesti ole se helpoin rooli fyysisesti.Sinä taidatkin välittää imagostasi, etkä halua että siivooja pitää sinua sikamaisena. Monesti ihmettelen, että miten toiset kehtaa olla ihan sikamaisia työpaikalla. Itse olen siivooja ja eivätpä taida siivouskohteideni työntekijät tietääkään miten sikamaisina ja ällöttävinä heitä pidän (juurikin mm. tuon syyn takia että papereita heitellään lattialle roskakorin viereen. Muita syitä mm. vessanpöntön jättäminen siivottomaan kuntoon, ruoan tähteet lattialla, niinku onko siellä oikeasti kakaroita ruokailemassa vai miten voi aikuisilta ihmisiltä onnistua ruoan sotkeminen ympäriinsä).
Just tämä! Aikuiset, jättävät astiat, ruoantähteet jne. kuin pikkulapset. Nostetaan rapaiset kengät tuolille, busseissa, missä vaan. Ei osata viedä roskikseen omia jätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää ja tulee syyllinen olo kun itse tienaa helpolla työllä sen 6000e kk nettona ja siivoojat saa niskalimassa raataa vähän päälle tonnilla kuussa.
Ei ole reilua. Kyllä verotusta pitäisi lisätä.
Tulee jumalattoman syyllinen olo ja epäreilu fiilis tätä systeemiä kohtaan. Omat vanhemmat oli duunareita ja kyllä nyt hyvinvointivaltiossa siivoojankin pitäisi saada kuukaudessa kasaan se 3000e. Meillä on vuokrat sellaisia että miten heillä on varaa oikeasti elää?
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta me ei kaikki asuta vuokralla. Ja kyllä, siivoojan palkalla on maksettu asuntolaina poiskin. Kivaa hommaa, julkisella.
Marginaali makselee ja saavuttaa tuossa työssä mitään.
Parempi työttömänä on yleinen viisaus ja tieto.
Ei lohduta sun tiedot yleisellä tasolla.
Meitä on ihan hitokseen töissä kunnilla. Useimmat jo sillä työhistorialla, että kantturalisät ja 38 lomapäivää juoksevat. Itse olen jo luovuttanut vakipaikkani, pidän 4 kk omaa lomaa kesällä, juurikin siksi, etten enää tarvitse kokopäivätöitä.
Tuo on harmi, että kaikki joskus kesätöissä jossain riistofirmassa raataneet kuvittelevat kaikkien alan työpaikkojen olevan samanlaisia. Siksi on vaikea saada näihin leppoisampiin hommiin hakijoita, kun niiden ei uskota edes olevan olemassa. Joku kasvojenkohotus olisi tosiaa paikallaan, sama ongelma jo ysäreiltä asti.
Mietin vain, että hyvä, että siivotaan. Tärkeää työtä.
Marginaali makselee ja saavuttaa tuossa työssä mitään.
Parempi työttömänä on yleinen viisaus ja tieto.
Ei lohduta sun tiedot yleisellä tasolla.