Mitä ajattelette nähdessänne siivojan työssään?
Herättääkö mitään ajatuksia tai kiinnitättekö ylipäätään mitään huomiota siivoojiin? Mietittekö esim. miksi joku on siivoojana, säälittekö, ajatteletteko ivallisesti jne. Saa kertoa ihan vapaasti, ei tarvitse vastata sitä ”arvostan” liibalaabaa..
Kommentit (69)
Olipa taas tyhmä kysymys.Mitä ap ajattelee kun näkee esim autokuskin,opettajan,myyjän tai vaikka lastenhoitajan työssään?Mahtaa olla pää täynnä mielipiteitä.
Täh?
Ajattelen että "kas, siivooja työssään" ja tervehdin.
Meidän talossa on oikein mukava siivooja-täti jonka kanssa vähän aina höpötellään jos törmätään.
Ajattelen että siinäkin ihminen tekee raskasta työtä elääkseen. Yritän pysyä pois edestä.
Arvostan ja tiedän, mitä on siivota todella likaisia paikkoja:
putkat, jossa verta, oksennusta, kus.., ja pas..., verisiä tamppoo... ym.
ravintoloiden vessat vrt. edellä olevat eritteet
rakennustyömaiden työmaakopit, tupakantumpit ym. ruoan jäänteet, wc: n lattiat ja seinät kus... tahmassa
rakennustyömaiden jälkisiivous huoneistoissa, pölyä, rakennusjätteitä, maalia, liimaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että joku jaksaa tehdä tuotakin työtä huonolla palkalla.
Ajattelen samaa ja yritän pysyä pois tieltä. Tervehdin, jos saan siivoojaan jonkunlaisen kontaktin (yleensä katsovat mieluummin lattiaan kuin kohti) ja kiitän, jos siivooja esim. täyttää käsipaperitelineen, jonka äärellä odotan paperia.
Mulla tulee kamalan huono omatunto jos joudun kulkemaan märän lattian läpi, jonka siivooja on juuri mopannut, tuntuu että nyt pilasin hänen työnsä. Koitan aina loikkia seinän vierusta pitkin mahdollisimman vähillä jäljillä.
Tulee sellainen anteeksi pyyntelevä olo.
Olen pahoillani että eivät saa puolet suurempaa palkkaa nykyisestä.
Tekisi mieli antaa käsi olkapäälle ja sanoa suoraan, että mene kotiisi ja odota että palkat kohoaa tässä maassa missä ahneus on niin suurta.
Menkää ja tehkää yhteislakko ilman liittoja.
On aika tehdä suuri lakko ilman keltaliivitoimintaa.
Ei kenenkään pidä tehdä töitä alle 15e tuntipalkalla.
Suoraan sanottuna tulee olo että tekisi mieli mennä automaatille ja ottaa tonni ja antaa se siivoojalle. Yhden kerran olen antanut 200e ja todennut että älä luovuta, kyllä täällä oikeus vielä toteutuu ja työntekokin joskus tulee kannattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan kovasti heidän työtään, ja ihailen sitä tarmoa jota useat heistä näyttävät. Tämä ei ole liibalaabaa. Olen itse pienehkön yrityksen palkka tj. Elämä on opettanut minut arvostamaan työntekijöitä ja kotona minut on kasvatettu sen periaatteen mukaan, että ihmisiä on kohdeltava sitä paremmin, mitä korkeammassa asemassa olet. Noblesse oblige, aateluus velvoittaa. En kyllä työttömiin tai edes pultsareihin suhtaudu ylimielisesti, en koskaan voi tietää mikä heidän tarinansa on ollut. Tai sitä mikä minun kohtaloni on huomenna, voin ihan yhtä hyvin olla huomenna se, joka tarvitsee apua. Mutta siivoojista, kiitos kun aherratte ja pidätte yhteiskuntaa pystyssä. Meidän yrityksessä käy siivoomassa nuori afrikkalaistaustainen tyttö, joka on todella tehokas ja kertoo hyviä vitsejä usein, kun tapaan hänet myöhään illalla konttorillamme.
Se on "liibalaaban" käsite hukassa. Jos jokin on sitä, oli se juurikin kirjoittamasi. Vai käy siellä tehokas tyttö siivoomassa...noblesse oblige...edes pultsareihin...
Joku päivä, joku päivä sinä heräät.
Työpaikalla yleensä ekaksi panikoin onko lattialla (roskiksen vieressä) roskia ja nypin ne äkkiä pois ennenkuin siivooja ehtii.
Mutta noin muuten ajattelen usein työn terveydellisiä näkökulmia: siivoojalla ei totisesti ole se helpoin rooli fyysisesti.
Miksi pitäisi ajatella jotain erityistä?
Siivoojan työ on sellainen, että jonkun se pitää tehdä.
Siispä suhtaudun siivoojaan neutraalisti.
Mä oon siitä kiitollinen, että puhtautta ylläpidetään. Siivojan työ on sellainen, mikä vaikuttaa monien ihmisten viihtyvyyteen. Ei yhtään vähempi arvoista.
No ihan sama kun roskaauton nähdessäni: Jes! Joku hoitaa eteenpäin mun sotkuni!
Tervehdin iloisesti ja olen onnellinen, että joku huoletii paikkojen puhtaudesta. Siivojat ovat upeita tyyppejä.
Säälin. Tuohonkin pitää jonkun alentua. Mieluummin työtön.
Assburger kirjoitti:
Miksi pitäisi ajatella jotain erityistä?
Siivoojan työ on sellainen, että jonkun se pitää tehdä.
Siispä suhtaudun siivoojaan neutraalisti.
itellä tulee just se olo että haenko tolle tippiä satasen verran, kun on niin paskat palkat että ei helvetti.
Täytyy olla vasemmistolainen että käy töissä ja ylläpitää tätä nykyistä järjestelmää pilkkahinnalla.
Kun tiedän että jonkun oman lapsen vanhempi on siivooja niin kestitsen tätä lapseni kaveria heittämällä viisikymppiä ja toteamalla että menkää ostelemaan sipsejä tai jotain mitä keksitte.
Ihan säälistä kun eihän siivoojan palkalla elä ja lapsetkin kärsii.
Jotain aina tekee mieli antaa ihan sivuteitse.
Juuri näille oman lapsen kavereille sitten sitä kautta rahallisesti.
Olen lahjoittanut vanhan omenapuhelimen arviolta 300e kun ostin uuden. Tytön kaverille jonka äiti on siivooja. Niin surkeita palkkoja on tässä maassa ja meikäläisiä joilla on 6x suuremmat tulot vaikka siihen nähden työpäivän työt on tehty jo ennen lounasta.
Vääryyttä on paljon.
Ai ton joka istuu jossain kännykän kanssa vai joka nukkuu lauteilla ja lataa akkuja saunassa. Mitä siitä nyt ajattelisi. Yx sanoi muuttavansa takaisin Afrikkaan mutta täällä se pyörii jo 1 vuoden siitä muutosta. Sama se on postin työläisen kanssa syljeskelee mennessään ja pelaa rahapelejä kaupan eteisessä kärryt pihalla vesisateessa paitsi nyt kun pelikoneet ei toimi.
Antakaa hei sivulliset tippiä näille arjen sankareille. Itse annan aina jos on jotai annettavaa. Viimeksi tosiaan se 200e puhtaana käteen. Sen verran säälittää petturiliitot kun eivät tee mitään ja palkat lojuu pohjamudissa.
Hävettää elää hyvinvointivaltiossa jossa palkat on lähes samat mitä saa tuista.
Sitten meikäläiset porskuttaa 6x isommilla palkoilla.
Laittakaa te sitä rahaa jakoon, kun ei liitot osaa töitään saatana. Amerikassakin ymmärtävät että tipit on se solidaarinen ele kun ei työllä elä muuten.
Meillä käy toimistossa kourallinen eri siivoojia. Muutaman nähdessäni ilahdun, koska on kiva jäädä rupattelemaan. Kivoja tyyppejä, joiden kanssa ollaan saman katon alla oltu töissä jo vuosikaudet. Jos on vieraampi tyyppi en ajattele muuta kuin että hän tekee työtään ja että ihanaa kun tulee siistiä.
Ajattelen enimmäkseen omia asioitani. Ei herätä erityisiä ajatuksia töitään tekevän ihmisen näkeminen, oli se sitten kaupan kassa, postinjakaja tai läppärillä kulkuvälineessä työskentelevä. Töissä tietysti moikkailen ja siirryn pois tieltä.
Olen kiitollinen että joku pitää siistinä paikat. Koska en itse haluaisi tehdä tuota. Yritän etten ole tiellä.
N-43
Itsekin olen tehnyt siivoustyötä opintojen ohella 20 v sitten. Pahinta siinä työssä oli v-mäiset pikkupomot ja joskus känniset "asiakkaat" (siivosin julkisia tiloja). Nyt teen potilastyötä ja työpaikan siivoojan nähdessäni en erityisemmin ajattele mitään, lähinnä vain mietin olenko tiellä sillä on ärsyttävää jos siivooja ei saa rauhassa tehdä työtään, sanon siis entisenä siivoustyötä tehneenä.