Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelette nähdessänne siivojan työssään?

Vierailija
19.03.2021 |

Herättääkö mitään ajatuksia tai kiinnitättekö ylipäätään mitään huomiota siivoojiin? Mietittekö esim. miksi joku on siivoojana, säälittekö, ajatteletteko ivallisesti jne. Saa kertoa ihan vapaasti, ei tarvitse vastata sitä ”arvostan” liibalaabaa..

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän mennä pois hänen tieltään. En sääli, en ajattele mitenkään muutenkaan. Tein itsekin nuorempana siivoojan hommia ja pidin siitä työstä.

Vierailija
2/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seurailin entisessä työssäni siistijöiden työskentelyä aina välillä. Havahduin siihen, että ajattelin usein että vau, minäkin haluan tehdä tuota. Saa liikkua koko päivän, yksin työskennellessä voi vaikka musiikkia kuunnella kuulokkeilla tai parin kanssa heittää hyvää juttua työskentelyn parissa.

Sanoin toimistotöille goodbye ja aloitan ensi viikolla siistijänä.

Vierailija
4/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä on ollut ongelmia siivouksen suhteen ja nyt on uusi palvelunttuottaja, joka vaikuttaa hyvältä ja aiempaa paremmin resurssoidulta. Jos jotain ajattelen, ajattelen että onpa hyvä nyt kun siivous toimii. Joskus jos lattiaa mopataan/vahataan/en tiedä mikä on oikea termi, saatan ajatella että olenkohan tiellä ja saako tästä kulkea.

Vierailija
5/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin katseella vaunut ja katson onko pyyhkeet oikein kostutettuna ja vaunut oikein varusteltuna. Jos näen ämpärillisen vettä ja siellä mopin tai pyyhkeitä katson pahasti. Sen sijaan hyvin ja järkevästi varusteltu siivousvaunu herättää kollegiaalista kunnioitusta ja arvostusta hygienia-alan ammattilaiseen.

Vierailija
6/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että joku jaksaa tehdä tuotakin työtä huonolla palkalla. 

Vierailija
7/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään

Vierailija
8/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa en ajattele yhtään mitään.  Hän on työntekijä muiden joukossa.  Niin omalla työpaikallani kuin virastoissa, laitoksissa ja muualla.  Hän kuuluu joukkoon, sen talon työntekijöihin, vaikka olisikin jostain ulkopuolisesta siivousfirmasta.

Ei työpaikolla yleensäkään ole aikaa kiinnittää kehenkään yksityiseen työntekijään mitään huomiota.

Paitsi palavereissa ja tiimityössä ja jos työntekijä tekee duunia samassa huoneessa kuin itsekin.

Vierailija
9/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kovasti heidän työtään, ja ihailen sitä tarmoa jota useat heistä näyttävät. Tämä ei ole liibalaabaa. Olen itse pienehkön yrityksen palkka tj. Elämä on opettanut minut arvostamaan työntekijöitä ja kotona minut on kasvatettu sen periaatteen mukaan, että ihmisiä on kohdeltava sitä paremmin, mitä korkeammassa asemassa olet. Noblesse oblige, aateluus velvoittaa. En kyllä työttömiin tai edes pultsareihin suhtaudu ylimielisesti, en koskaan voi tietää mikä heidän tarinansa on ollut. Tai sitä mikä minun kohtaloni on huomenna, voin ihan yhtä hyvin olla huomenna se, joka tarvitsee apua. Mutta siivoojista, kiitos kun aherratte ja pidätte yhteiskuntaa pystyssä. Meidän yrityksessä käy siivoomassa nuori afrikkalaistaustainen tyttö, joka on todella tehokas ja kertoo hyviä vitsejä usein, kun tapaan hänet myöhään illalla konttorillamme. 

Vierailija
10/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että joku jaksaa tehdä tuotakin työtä huonolla palkalla. 

Ajattelen samaa ja yritän pysyä pois tieltä. Tervehdin, jos saan siivoojaan jonkunlaisen kontaktin (yleensä katsovat mieluummin lattiaan kuin kohti) ja kiitän, jos siivooja esim. täyttää käsipaperitelineen, jonka äärellä odotan paperia.

Vierailija
11/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan siivoojia. He tekevät tärkeää työtä.

Vierailija
12/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä ajattele mitään erityistä. Joskus voi muistua mieleen omat kokemukseni siivoojana, niistä ajoista on jo kauan. Ehkä vilkaisen, onko jotain välinekehitystä tapahtunut. Teen töitä kotona, joten en edes päivittäin näe siivoojia. Jos olisin vaikka jossain toimistossa missä näkisin siivoojan päivittäin, niin tervehtisin varmaan ja saattaisin jutellakin, jos siihen olisi kummallakin aikaa.

Vierailija
13/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

duunissa käy siivooja työaikaan. Yleensä tervehdin, väistän / annan tilaa hoitaa hommansa. Kiitän.

Se on siellä hoitmassa hommaa ja jos se hoitamatta alkaa armoton valitus suht nopeasti.

Vierailija
14/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos että siivoja on työssään; auta armias jos ei siivoisi ollenkaan minkä näköistä olis!

en tiedä onko kysymyksellä joku taka-ajatus tarkoitus provosoida ? ehkä ?

Vierailija
15/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin siivooja, ja kun näkee eri firman työntekijän, niin korkeintaan herättää uteliaisuutta, että millaisia tarvikkeita vaunussa on. Jos kohde on samanlainen kuin omani (kauppakeskus), niin tunnen sympatiaa, kun ajattelen, että hänelläkin on usein varmasti kiire töissä.

Vierailija
16/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sen enempää kuin muustakaan työntekijästä.

Vierailija
17/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diipadaapaa tai ei, mutta arvostan!

Olen itse tehnyt siivousalan töitä( kin) ja kyllä se on niin, että hattua nostan ja kiitän siistijöitä!

Joka ei itse ole siivoustyötä tehnyt, ei voi sitä myöskään arvioida. Sama ala kuin ala: opettaja, kirurgi, linja-autokuski jne. Et voi tietää todellista työnkuvaa mitenkään.

Siistijöiden työ näkyy, ja jos jostain syystä on jäänyt siivoamatta, huomataan se. Ja haukut saa siistijä.

Mutta, kuinka usein huomaat siisteyden ja kiität esim. työpaikallasi siistijää henkilökohtaisesti, että hän huolehtii työympäristösi siisteydestä?

Mm. sairaalat olisivat pulassa erityisesti näin korona-aikana, jos siivous ei olisi kunnossa!

Vierailija
18/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsin katseella vaunut ja katson onko pyyhkeet oikein kostutettuna ja vaunut oikein varusteltuna. Jos näen ämpärillisen vettä ja siellä mopin tai pyyhkeitä katson pahasti. Sen sijaan hyvin ja järkevästi varusteltu siivousvaunu herättää kollegiaalista kunnioitusta ja arvostusta hygienia-alan ammattilaiseen.

Miksi ämpäri on paha? 

Siitä on kauan, kun itse opiskelijana siivosin. Kerran muutama kommentoi minua toisilleen, jotain, että helpolla pääsee. Kävin huoneessa vain hakemassa mukin tiskikoneeseen tarkoituksena vielä palata, kun se olisi tyhjä. Ylityöskentelijät ärsyttivät hieman, koska halusin olla rauhassa.

Vierailija
19/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö minun osata ja kyetä ajattelemaan hänestä joain erityistä? - En osaa; näen ihmisen työssään ja tervehdin häntä. - Joskus saatan vaihtaa hänen kanssaan muutaman sanan mutta samalla yrittäen muisaa, eä hän on työssä; eli kunnioitan hänen aikaansa.

Vasta itse toimittuani siivoajana  tovin ymmärsin miten kiirettä toisinaan saattaa olla, ainakin osalla siivoajista. Samalla syntyi myös ihailu siitä, että miten lyhyessä ajassa osa pystyy siivoamaan hyvinkin saanen sanoa paskasia paikkoja.

Eli ei siivoaja ole välttämättä tyly jos hän välttelee puhumista kanssasi, hänellä vain voi olla palava kiire työssään. - Työssään, jonka työajan on ihan liian lyhyt, jotta olisi mahd. kaikki huolellisesti ja hyvin; joka taas on seurausta siiä, että hänen työnantajansaon voittanu tarjouskilpailun lupaamalla tehdä puole lyhyemmässä ajassa sen, mitä joku toinen.

Samalla opin, että siivoajia on hyvin monen eri taustaisia, eikä vain esim. heiä joilla ei olisi ollut ns. lukupäätä ja kykyä ja halua opiskella ja siten päästä, johonkin palkallisestikin arvostettuun toimeen.

(-Kertoo omasta typeryydesä, jollei osaa ja kykene arvostamaan rehellistä työä tekevää, oli tuo ala mikä hyvänsä). 

Ehkä itsekin vielä toimin siivoajana, kun ei tämä työttömänä maisterinakaan olo ole oikein oma juttuni. Tosin muodollinen kouluukseni ei siivoajana toimimisessa auttane mitään.       

Vierailija
20/69 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan, kiitän, tervehdin, juttelen jos ehtii, siirryn pois edestä tarvittaessa.

Siistijöiden palkkajehitys on kyllä huono.

Lisää palkkaa ja aikaa tehdä työ kunnolla!!