Terveyssyistä ilman maskia kulkevat
Terveyssyistä maskiton Tiina Halttunen sai junassa kanssamatkustajalta palauteryöpyn: "Mies kävi myös näyttämässä keskisormea hytin ulkopuolella"
https://yle.fi/uutiset/3-11842864
Jos joutuisin matkustamaan säännöllisesti junassa, mutta en voisi käyttää maskia, askartelisin kyllä itselleni jonkun löperön kangaslappusen, jota roikottelisin naamalla näön vuoksi. Monet saavat oireita kertakäyttömaskeista materiaalin sisältämien kemikaalien vuoksi, mutta en jaksa uskoa, että ohuesta puuvillakankaasta ommeltu, 90 asteessa pestävä tilkku aiheuttaisi mitään. Eihän se mitään autakaan, mutta pitäisi keskisormet alhaalla.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visiiri suojaa niitä muita ihmisiä, ja lisäksi se viestii muille että tehdään omalta osalta se mitä pystytään (jos maskia ei voi pitää).
Jotenkin ärsyttää kuunnella ihmisten narinoita siitä ettei kerta kaikkiaan voi maskia pitää kauppareissun ajan, ja samaan aikaan monen on PAKKO pitää niitä maskeja koko työpäivän ajan, sairaanhoitajat ymv.
Maskeja on erilaisia, itse olen uteliaisuudesta ostanut erilaisia, ja mikään ei ole ahdistusta aiheuttanut, mutta suuri yllätys oli se, että venttiilimaskia ei käytännössä edes huomaa, suosittelen niitä niille jotka eivät voi pitää "tavallista" maskia. Tuossa ilma kulkee ihan normaalisti, voi hengittää, mutta ilma menee sen suodattimen läpi.
Minusta päättäjät ovat epäonnistuneet tämän tilanteen hoidossa, oma toiveeni oli että virus olisi pysäytetty rajoille (perin viikon pakkokaranteeni hotellissa tmv. +negatiivinen testi sen jälkeen) ja kotoperäisissä ketjuissa sama, eli pakkokaranteeni jota myös valvotaan (esim. siirto hotelliin tai jalkapanta tmv.)
Tiedän että nuo ovat rajuja toimia, mutta tietyn joukon tarkalla valvonnalla muu yhteiskunta olisi voinut elää käytännössä täysin normaalia elämää (ravintolat, teatterit, harrastukset olisi voitu pitää avoinna) nyt on lähinnä keksitty tekosyitä/vedottu "ihmisten oikeuksiin" eikä mitään ole tapahtunut.
Vaikka rahaa olisi mennyt, niin toisaalta paljonko esim. karanteeneja hotelleissa olisi maksettu nykyisten yrityksille annettavien tukipakettien menneillä rahoilla, +verotuloja jää saamatta kun firma säpissä ja ihmiset lomautettuja/työttömiä.Jos et avaa suutasi kauppareissun aikana, niin on yksihailee pidätkö maskia vai et. Et levitä mitään jos et puhu.
Maskiton voi hyvin olla missä haluaa kunhan pitää suunsa kiinni. Antaa ihmisen tehdä omat valintansa ja jos haluaa olla maskitta niin se on OK. Kunhan ei maskittomana juuri puhu niin ei kenelläkään ole valitettavaa. Jos maskiton saa koronan niin sittenpähän saa, ei se maski olisi siihen juuri auttanut kuitenkaan. Saa todennäköisesti maskikin päällä, kuten on huomattu uutisoinnista.
Jos pelkkä puhumattomuus auttaa niin miksi mielestäsi on ohjeistettu peittämään myös nenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maski ei toimi silloin, kun sitä käyttää samaan talouteen kuuluvien kanssa samassa tilassa?
Toimii tietenkin, mutta harva jaksaa kotonakin käyttää maskia. Eli saman talouden jäsenille on jo altistunut. Maski ei ole hyödyllinen jos sitä ei käytä koko ajan samoilta ihmisiltä suojautumiseen. Välillä käyttäminen ei siis riitä.
Jos perheenjäsenellä on tartunta tai hän on todennäköisesti altistunut tartunnalle, kannattaa tietenkin käyttää kotonakin maskeja.
Työpaikkojen lounastauot ovat juuri tästä syystä ongelma. Nyt, kun laadukkaita suojaimia on hyvin saatavilla, koronapotilaita hoitavienkin suurin riski työssään on lounastauko.
Miksi ei käyttäisi maskia vaikka 24/7, jos siitä ei ole MITÄÄN haittaa?
Koska haluat syödä ja juoda ja pestä hampaat välillä?
Maski on varmasti kaikkien mielestä riesa. Onneksi iso osa porukasta ymmärtää, että elämässä kaikki ei voi aina olla 100% kivaa ja mukavaa. Esimerkiksi silloin kun pandemia leviää.
Ei, minulle maski ei itsessään ole se riesa, jonka kanssa elän (tai siis maskin tapauksessa olen elämättä) vaan se terveydentila, joka aiheuttaa senkin, etten voi sitä maskia käyttää. Se riesa ei poistu sillä, etten käytä maskia, mutta se sentään pitää minut mahdollisimman hyvässä kunnossa ottamaan vastaan koronan sekä pitää minut toimintakykyisenä. Voisin kirjoittaa piiiiiitkän listan muistakin rajoitteista elämässäni kuin maskista. Ihan kuin se olisi ainoa asia, jota joudun tekemään toisin kuin muut.
Miksi tuhlaisi rahojaan maskiin mistä ei ole mitään hyötyä. Suosittelen maskia esim pölyisissä tiloissa, mutta mitään järkeä ei ole muuten käyttää.
Olen astma potilas, tein itse ohuesta sideharsokankaasta löysän lapun kuminauhoilla
naaman päälle, Hyvin saan hengitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua ihmisiä, jotka maskipakkoa uhmatakseen käyttävät samaa maskia jatkuvasti eivätkä yhtään huolehdi sen hygieniasta. Mä en pidä maskeista enkä usko niiden juuri auttavan koronaan, mutta todellakin seuraan niitä käyttöohjeita, koska joku sataan kertaan käytetty paskainen rätti, jonka läpi hengitän, ei todellakaan ole hyväksi minun terveydelleni.
Ei sun ole kukaan olettanutkaan tajuavan toisia ihmisiä. PIDÄ HUOLI OMISTA ASIOISTASI JA JÄTÄ TOISTEN TEKEMISET RAUHAAN !!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua ihmisiä, jotka maskipakkoa uhmatakseen käyttävät samaa maskia jatkuvasti eivätkä yhtään huolehdi sen hygieniasta. Mä en pidä maskeista enkä usko niiden juuri auttavan koronaan, mutta todellakin seuraan niitä käyttöohjeita, koska joku sataan kertaan käytetty paskainen rätti, jonka läpi hengitän, ei todellakaan ole hyväksi minun terveydelleni.
Tämä. Siihen maskiin kertyy ympäristöstä kaikenlaisia bakteereita, hiivoja ja homeitiöitä, joita ilmassa on kaiken aikaa. Kivasti sitten maskin kastuessa alkavat lisääntyä. Ei tee hyvää hengittää sellaista.
Minulla on vaikeuksia pitää maskia, saan siitä migreenin. Olen ratkaissut ongelman sillä, että revin kertakäyttömaskista yhden kerroksen pois sisäpuolelta. Keskisomet pysyy alhaalla. Ihon ärtymiseen en ole vielä keksinyt ratkaisua, mutta onneksi minulla on niin vähän maskimenoja, että ongelma ei ole suuren suuri.
Jenkeissähän myydään mm. tyllisiä ja virkattuja maskeja, että ihmiset voivat protestoida, vaikka maski onkin sääntöjen mukaan naamalla... Itse en lähtisi sille linjalle, haluan nimenomaan olla provosoimatta ihmisiä. Mahtaa kuitenkin olla raskasta pelätä niin kovasti kuin nämä maskihysteerikot pelkäävät, en tahdo lisätä sellaista kärsimystä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Olen astma potilas, tein itse ohuesta sideharsokankaasta löysän lapun kuminauhoilla
Astma se on minullakin , mutta maskiinkin tottuu. Puolisollani on allergia kertamaskeille, on kokeiltu jos mitä kirurgista versioo. Nyt ostimme kankaisen mustan maskin, toivottavasti parempi. Ikäväähän se on , kun heti alkaa nenä vuotamaan ja pärskityttää , kun yrittää pitää maskia. Ottakaahan toisiakin näkökohtia huomioon !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitkittäkää vaan tätä tilannetta olemalla ilman maskia. Ja jos muutenkin rajoitukset ahdistaa, niin miettikää maskittomat mistä johtuu.
Mielestäni paljon kovemmat toimet olisi pitänyt heti ottaa käyttöön, oltaisiin jo pikkuhiljaa normaalissa. Mutta ei, rikotaan ohjeita ja sitten kitistään perään.Pitäisi saada maskikielto niin ihmiset alkaisi tehdä sen mitä kuuluukin, eli pysyä kotona. Maski tuntuu olevan lupalappu käydä tapaamassa ihmisiä ja liikkua julkisilla paikoilla. Jos maski olisi kielletty niin ihmiset miettisi kaksi kertaa meneekö jonnekin ja ottaako riskin. Maskin käyttäjät on nyt tämän tilanteen ajaneet tähän pisteeseen että tauti leviää miten sattuu koska eivät tee MITÄÄN ensisijaisia varotoimenpiteitä.
Maskin käyttö vastaa samaa kuin nussisit ilman kondomia, mutta PYSÄHDYT laittamaan kondomin siemensyöksyn ajaksi.
Ja kaiken sen jälkeen uskottelet itsellesi kuinka "olen turvassa".
Se että kauppaan/bussiin yms julkiseen liikenteeseen pysähdytään laittamaan maski siksi aikaa vastaa täysin samaa että kondomi laitettaisiin vain hetkeksi ja muuten kyllä penetroidaan paljaalla.
Yleisesti ei juuri hyötyä, koska 99% käyttää maskeja miten sattuu. Oltaisiin paremmassa tilanteessa, jos maskeja ei suositeltaisi ollenkaan ja vain ne oikeasti hyvin (oikein) käyttävät käyttäisi niitä.
Jokaisessa maassa jossa on maskipakko on koronatilastot räjähtäneet käsiin, koska tämä ongelma ilmentyy ja ihmiset saavat koronan maskinpidon takia.
Tutkimuksenkin mukaan saat koronan todennäköisemmin, kun pidät maskia:
"according to the data, mask usage may actually increase the likelihood of infection."
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817
Eli maskipakko == lisää koronaa maskipakon sijaintiin.
Eihän kukaan päättäjä uskalla ääneen epäillä maskin hyötyä. Ihmiset käyttävät vain enemmän maskeja koko ajan ja tartunnat vain lisääntyy. Maskiuskovaiset sössöttää vain, kuinka ne lisääntyy, kun jokainen ei käytä. Näkeehän sen tilastoista, miten monelle maalle on käynyt maskipakon jälkeen.
Mitään terveysohjeistusta ei ole aikaisemmin annettu yhtä pienellä tutkimisella kuin maskisuositus. Yleensä sentään taustalla on kokeita sekä in vitro, että in vivo, ennen kuin suositellaan.
Maskien tilanne on se, että in vitro (eli laboratorio-oloissa) ne suodattavat tietysti partikkeleita. Mutta in vivo, eli tosielämässä, todellisuus on sitä että niistä ei ole paskankaan hyötyä, minkä suositusten (ja pakkojen niissä maissa, missä maskipakko on) annon jälkeen voimme kätevästi tilastoista nähdä.
Suurin syy lienee se, että yksityishenkilöillä ei oikeasti ole mahdollisuutta vaihtaa maskia riittävän usein. Leikkaussalihenkilökunta on yksi asia, kun työnantaja maksaa maskit ja passari vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitkittäkää vaan tätä tilannetta olemalla ilman maskia. Ja jos muutenkin rajoitukset ahdistaa, niin miettikää maskittomat mistä johtuu.
Mielestäni paljon kovemmat toimet olisi pitänyt heti ottaa käyttöön, oltaisiin jo pikkuhiljaa normaalissa. Mutta ei, rikotaan ohjeita ja sitten kitistään perään.Pitäisi saada maskikielto niin ihmiset alkaisi tehdä sen mitä kuuluukin, eli pysyä kotona. Maski tuntuu olevan lupalappu käydä tapaamassa ihmisiä ja liikkua julkisilla paikoilla. Jos maski olisi kielletty niin ihmiset miettisi kaksi kertaa meneekö jonnekin ja ottaako riskin. Maskin käyttäjät on nyt tämän tilanteen ajaneet tähän pisteeseen että tauti leviää miten sattuu koska eivät tee MITÄÄN ensisijaisia varotoimenpiteitä.
Juurikin näin. Turha urputtaa mulle maskittomuudesta kun mä olen 99% ajasta yksin omissa oloissani.
Entä he jotka joutuvat työnsä puolesta altistumaan jatkuvasti, esim. palveluammateissa tai käyttämään pakon edessä julkista liikennettä? Eikö heillä ole väliä?
Sinä et luultavasti ole heille vaaraksi. Mutta hyvin moni viilettää menemään vähät välittämättä ja on suuri riski muille. Myös sinulle, silloin harvoin kun heitä kohtaat.
He voivat suojella ihan itse itseään käyttämällä asianmukaisia hengityssuojaimia.
Minusta on tosi omituista, että maailma on mennyt tällaiseksi että kenenkään ei voida olettaa suojelevan itseään, jos pelkää. Vaan muiden pitää mennä solmuun, koska eihän minäminäminä voi ITSE tehdä mitään. Kuten nyt vaikka käyttää kunnollista suojainta, jos sen tarpeelliseksi katsoo. Ei vaan MUIDEN TÄYTYY.
Minusta pitäisi lähteä siitä, että jokainen huolehtii ensisijaisesti itsestään, jos tarpeelliseksi näkee. Niinhän ravitsemussuositustenkin suhteen tehdään. Ja samanlainen SUOSITUS tämä maskisuositus on.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tämän, mutta tuo ehdottamani "maski" olisi siis todella ohut, ihan vain yksinkertaisesta puuvillanenäliinakankaasta ommeltu. Ei varmasti aiheuttaisi flunssantuntua tai mitä lie terveyssyistä maskittomat kertovat kokevansa.
Ap
Kuule kun se on nimenomaan se kangas mikä on se ongelma, ei se mitä kangasta se on. Tekstiilipöly saa meikäläisen tukehtumaan - ajattele sitä niin kuin sanoisit siitepölyallergiselle että hieroo siitepölyä maskinsa sisään ennen kuin laittaa sen kasvoilleen, eihän se niin kamalaa voi olla kun suurin osa ihmisistä ei saa mitään oireita?
Kaikki maskit missä hengitetään sen materiaalin läpi, on ongelma. Käytän visiiriä, mutta jos tulee jokin sellainen "ilman kuonokoppamaskia ei pääse", askartelen itselleni jonkinlaisen mukamaskin tulostinpaperista ja jätän siihen tarpeeksi isot raot sivuille (niin kuin monet niistä "ei maskit mua haittaa" tyypeistä jättää omille poskilleen pitämällä liian pieniä maskeja) minkä laitan sitten kun pitää jostain sensorista kävellä ohi.
Tai vaan pyydän sen lääkärintodistuksen. Minulla on reseptilääkityskin tähän, ei ole itse keksitty vaiva.
Yhtä asiaa en ymmärrä: miten on niin vaikeaa joillekkin ymmärtää, että vaikka maski ei olisi 100% suoja, niin jo se että OSA tartunnoista jää maskien käytön takia saamatta on hyvä asia.
Veikkaan että nuo maskittomuutta vaativat eivät kuitenkaan itse hyväksyisi sitä että jossakin muussa tilanteessa hygienia laiminlyötäisiin. Esim. lääkäri sorkkisi ensin ilman haskoja Pertin paiseen auki, ja sitten siirtyisi suoraan käsiä pesemättä tarkistamaan maskivastaisen silmiä/kurkkua tmv.
Mutta jotkut ihmiset on muutenkin sikoja, esim. käsiä ei pestä jne. Ennen koronaa näin miten n. 50-vuotias mies puhui puhelimeen ja räpläsi samalla edessä olevan penkin selkänojaa toisella kädellä, ja puhelun loputtua alkoi jyrsiä tuon saman käden kynsiä, -oksennus.
Kyllähän tämä korona ja sen aiheuttamat toimet (käsiä pestään tiuhemmin, ei olla sairaana töissä ym. ja käytetään jopa niitä maskeja jne.) on vähentänyt valtavasti muidenkin tautien (nuhat, influenssat, norot jne.) esiintymistä.
Toivottavasti ne tyhmimmätkin nyt ymmärtävät, että omilla toimilla VOI vaikuttaa siihen miten taudit leviävät tai eivät leviä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko ettei virukset pääsee nenästä sisään vai?
Nenässä on paljon enemmän rakenteita ja fysiologisia toimintoja jotka on nimenomaan tarkoitettu immuunipuolustuksen ensi-askeleeksi. Silmät ja suu on paljon suojattomampia vaikka eivät kokonaan. Mutta eihän perusmaskilla itseä suojatakaan vaan muita.
Minun on mietittävä mitä materiaalia ostan tuolin, kirjahyllyn, säilytyslaatikon, vessapaperin, lakanan, patjan, tyynyn, sohvan. Esimerkiksi viimeisen neljän vuoden aikana olen ostanyt kymmenen erilaista tyynyä löytämättä sellaista, mikä yhtä aikaa sekä ei allergisoisi että olisi sitten anatomisesti hyvä.
Että ihan huvikseen en kyllä tällaista rumbaa jaksaisi. Olen jo riittävän herkistynyt kaikelle (maskille myös), että en todellakaan pidä sitä ja rasita elimistöäni lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta maskittomat huom; eikö voi käyttää sellaista visiiriä? Parempi kai sekin olisi kuin ei mitään.
Voisihan sitä laittaa vaikka paperipussin päähän mutta ei siitäkään olisi yhtään sen enempää hyötyä viruksia vastaan kuin tuosta visiiristä.
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskia, oman terveyteni takia, muiden terveys mua ei kiinnosta pätkääkään.
Olisit jättänyt kirjoittamatta! Mielipiteesi EI KIINNOSTA YHTÄÄN KETÄÄN !!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Eikö vain parempi olisi olla ilman? En ymmärrä miksi pitää vain näön vuoksi pitää "maskia", josta ei oikeasti ole yhtään mitään hyötyä. Meillä ei ole Suomessa maskipakkoa, joten pelottaako noin paljon muiden ihmisten mielipiteet?
Miten te jaksatte edelleen jankuttaa tästä feikkipandemiasta. Jokaiselle täyspäiselle ollut alusta saakka selvää, että kyseessä on huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en ymmärrä: miten on niin vaikeaa joillekkin ymmärtää, että vaikka maski ei olisi 100% suoja, niin jo se että OSA tartunnoista jää maskien käytön takia saamatta on hyvä asia.
Veikkaan että nuo maskittomuutta vaativat eivät kuitenkaan itse hyväksyisi sitä että jossakin muussa tilanteessa hygienia laiminlyötäisiin. Esim. lääkäri sorkkisi ensin ilman haskoja Pertin paiseen auki, ja sitten siirtyisi suoraan käsiä pesemättä tarkistamaan maskivastaisen silmiä/kurkkua tmv.
Mutta jotkut ihmiset on muutenkin sikoja, esim. käsiä ei pestä jne. Ennen koronaa näin miten n. 50-vuotias mies puhui puhelimeen ja räpläsi samalla edessä olevan penkin selkänojaa toisella kädellä, ja puhelun loputtua alkoi jyrsiä tuon saman käden kynsiä, -oksennus.
Kyllähän tämä korona ja sen aiheuttamat toimet (käsiä pestään tiuhemmin, ei olla sairaana töissä ym. ja käytetään jopa niitä maskeja jne.) on vähentänyt valtavasti muidenkin tautien (nuhat, influenssat, norot jne.) esiintymistä.
Toivottavasti ne tyhmimmätkin nyt ymmärtävät, että omilla toimilla VOI vaikuttaa siihen miten taudit leviävät tai eivät leviä.
Maskeilla ei ole mitään tekemistä virusten leviämisen kanssa, ja jos onkin niin ne vain pahentavat tilannetta. Tästä on selvää tilastollista näyttöä.
Mikään maski ei estä virusten leviämistä. Kyllä sinä tämän tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Astmoja on erilaisia.
Koska haluat syödä ja juoda ja pestä hampaat välillä?
Maski on varmasti kaikkien mielestä riesa. Onneksi iso osa porukasta ymmärtää, että elämässä kaikki ei voi aina olla 100% kivaa ja mukavaa. Esimerkiksi silloin kun pandemia leviää.