Millaiset asiat antavat varakkaan vaikutelman ihmisestä
Millaiset asiat ulkoisessa habituksessa tai luonteessa saa sinut ajattelemaan, että ”tolla ihmisellä on varmaan paljon rahaa”?
Kommentit (141)
No ainakin se, että voi milloin tahansa tilata itselleen liikelennon yksityiskoneella minne vaan. Siis omalla rahalla kustannettuna.
Mulle tulee jostain syystä mieleen tietynlaiset korut naisilla.
Luksuslaukkuja on joka toisella kulutusluotolla ostettuna, samoin helminappeja ja jonkinlaisia timanttikoruja.
Sitten on sellaisia koruja mitä näkee tosi harvoin, enkä itse ole nähnyt kuin varakkailla (enkä Suomessa kovin monella ylipäätään): sinänsä yksinkertaiset, arkikäyttöön käyvät korut jotka kuitenkin tosi kalliita tai esim. design-hopeaa. Jos tavallinen mamma hankkii aidon korun, se on joko varman päälle klassista massatuotantoa tai sitten muodikasta -sitä mitä perus koruliikkeistä nyt löytyy. Nämä mitä tarkoitan ovat selvästi arvokkaita, mutta myös jollain tapaa persoonallisia. Ei mitään "siroja" rimpuloita, muttei myöskään ökyblingblingiä.
Asun Kauniaisissa eli Granissa ja täällä ilmeisesti pitäisi niihin ökyrikkaisiin törmätä vähän väliä. Varmasti törmääkin, mutta eipä tuolla ruokaostoksilla oikeasti juuri kenenkään ulkonäön perusteella osaa sanoa kuka on miljonääri ja kuka ei. Autot ovat monella kalliita,jos niitä osaa katsoa sillä silmällä. Me olemme melko hyvätuloisia mutta ei missään nimessä miljonäärejä (paitsi miehen vanhemmat).
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti varakkaan ihmisen ei tarvitse tehdä numeroa varakkuudestaan, eikä tuo sitä mitenkään esille. Toki käytös on aina kohteliasta ja sivistynyttä ja pukeutuminen tilanteeseen sopivaa. Ehkä sitten esimerkiksi kotona se varakkuus voi näitäkin, mutta koti on heille paikka, jossa rentoutumaan sekä tavataan todellisia ystäviä ja sukulaisia.
Tässä on kyllä ajatusharhaa: Eihän varakkuus ja sivistys liity toisiinsa välttämättä mitenkään. Toki voi liittyä. Mutta täysin moukka voi olla hyvin varakas. Ja hyvin sivistynyt voi olla köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Moni sekoittaa nyt nousukkaat ja varakkaat.
Ihan tutkitusti, jos köyhä äkkirikastuu, seuraa siitä monenlaista ongelmaa. Esim. loton päävoiton saaneista 90% on kymmenessä vuodessa palannut siihen elintasoon, joka oli ennen lottovoittoa. Öykkäröinnit ja rahalla pätemiset on kaikki nousukkaita, rahalla pröystälyä pidetään mauttomana niissä piireissä, joissa on aina ollut paljon rahaa kaikilla.
Itse taidat sekoittaa. Kyllä rikastunut nousukas on varakas.
Btw. Nousukas on termi, joka kuvastaa sitä, että äkkirikastumista jotenkin yritetään halveksia, vaikka siinä ei ole mitään halveksittavaa. Päinvastoin, esim. jos joku koulutuksen kautta hankkii sellaisen tietopääoman, että voi luoda omaisuuden vaikkapa yritystoimoiminalla jne., niin onhan se kunnioitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Kauniaisissa eli Granissa ja täällä ilmeisesti pitäisi niihin ökyrikkaisiin törmätä vähän väliä. Varmasti törmääkin, mutta eipä tuolla ruokaostoksilla oikeasti juuri kenenkään ulkonäön perusteella osaa sanoa kuka on miljonääri ja kuka ei. Autot ovat monella kalliita,jos niitä osaa katsoa sillä silmällä. Me olemme melko hyvätuloisia mutta ei missään nimessä miljonäärejä (paitsi miehen vanhemmat).
Siellä päin aikoinani paljon liikkuneena muistan ihmetelleen, miten tässä ketjussa mainitut ulkoiset tuntomerkit tai jotenkin heti päälle näkyvät käytöstavat tuntuivat loistavan poissaolollaan, kun katseli ympärilleen. Tuskin kaikki olivat kuitenkaan tulleet sinne asioilleen Espoon keskuksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti varakkaan ihmisen ei tarvitse tehdä numeroa varakkuudestaan, eikä tuo sitä mitenkään esille. Toki käytös on aina kohteliasta ja sivistynyttä ja pukeutuminen tilanteeseen sopivaa. Ehkä sitten esimerkiksi kotona se varakkuus voi näitäkin, mutta koti on heille paikka, jossa rentoutumaan sekä tavataan todellisia ystäviä ja sukulaisia.
Tässä on kyllä ajatusharhaa: Eihän varakkuus ja sivistys liity toisiinsa välttämättä mitenkään. Toki voi liittyä. Mutta täysin moukka voi olla hyvin varakas. Ja hyvin sivistynyt voi olla köyhä.
Tietenkin voi olla, mutta jos haluaa antaa varakkaan vaikutelman ilman sitä varakkuutta niin ainoa keino oikeastaan on antaa sivistynyt ja elegantti vaikutelma.
Semmoin Niklas Herlin lookki. Ei tarvinnut herran välittää, kun on miljardi osakkeissa ja varaa pari bisseä Töölössä tarjota frendeille.
Olen lukenut vain ekan sivun, mutta vaikuttaa siltä, että joillakin menee nyt sekaisin varakkuus ja sivistys.
Omituinen käsitys (luin kyllä vain ekan sivun), että varakas olisi sivistynyt ja hyvin käyttäytyvä.
Niitä on ihan köyhimmissäkin, kuten miljardööreissä on täysiä törppöjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut vain ekan sivun, mutta vaikuttaa siltä, että joillakin menee nyt sekaisin varakkuus ja sivistys.
Moni on ihan pihalla, ja mielikuvat ovat kuin satukirjoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava aloitus. Oikeasti varakkaat kulkevat kauhtuneissa vaatteissa ja ajavat vanhalla autolla. Vain säälittävät nousukkaat pröystäilevät rahalla. Sellaisten kanssa ei pidä olla missään tekemisissä.
Miksi varakas/rikas haluaisi kulkea kauhtuneissa vaatteissa ja vanhalla autolla kun on varaa parempaankin? Tehdään vuosikaudet töitä rikastumisen eteen ja sitten elettäisiin kuin köyhät, ei mitään järkeä!
Jotenkin liikuttavia nämä ihmiset, jotka kuvittelevat, että varakkaat ihmiset ovat saavuttaneet omaisuutensa tekemällä paljon töitä.
Sivistys ei ole ulkokultaista käytöstä vaan aitoa sydämen sivistystä. Kaikissa tuloluokissa on niitä, jotka kohtelevat ihmisiä hyvin, ja niitä jotka kohtelevat ihmisiä huonosti. Ero on siinä, että alemmissa tuloluokissa huonosti kohtelu on näkyvämpää (esim. fyysinen väkivalta), kun taas varakkaat ovat oppineet "hienostuneempia" ja paremmin piilossa pysyviä muotoja käyttää asemaansa väärin. Ja näissä varakkailla k-päillä on kyllä ulospäin hyvät ja oikeinkin kohteliaan käytöstavat, se kuuluu juuri siihen oman p*seilyn piilottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan (olen siis lainaamani tekstin kirjoittaja).
Eihän sitä voi ihmisestä köyhä vaikutelma tulla, jos esim. hänellä on muutama kämppä, pari Porschea, luksusjahti ja lentokone, joita esittelee - eri asia sitten taas, onko se tyylikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava aloitus. Oikeasti varakkaat kulkevat kauhtuneissa vaatteissa ja ajavat vanhalla autolla. Vain säälittävät nousukkaat pröystäilevät rahalla. Sellaisten kanssa ei pidä olla missään tekemisissä.
Miksi varakas/rikas haluaisi kulkea kauhtuneissa vaatteissa ja vanhalla autolla kun on varaa parempaankin? Tehdään vuosikaudet töitä rikastumisen eteen ja sitten elettäisiin kuin köyhät, ei mitään järkeä!
Jotenkin liikuttavia nämä ihmiset, jotka kuvittelevat, että varakkaat ihmiset ovat saavuttaneet omaisuutensa tekemällä paljon töitä.
Riippuu vähän, mitä tarkoitetaan varakkaalla. Jos ajattelee myös (ylemmät) keskituloiset mukaan, niin varmaan tuo pitää paikkaansa. Mutta pitäisi muistaa, että kyse ei ole yleensä pelkästään työnteosta, vaan myös muita tekijöitä on mukana (erilaiset mahdollisuudet lapsuudesta saakka on niillä, joiden vanhemmatkin ovat varakkaita).
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tarvitse esittää mitään, tietää varmasti, että tuolla on oikeasti rahaa ja paljon, tiedän sen ja on totta🤩. Feikkaajat tunnistaa aina, aina, muista se eli esittäjät jää kiinni, sen tunnistaa😆
"Kun ei tarvitse esittää mitään, tietää varmasti, että tuolla on oikeasti rahaa ja paljon"
Totta. Olin hoitajana isossa sairaalassa ja ihastuin osaston ylilääkäriin. Varmasti rahaa oli ja mukavasti mutta hän tuli sairaalaan aina joku kulahtanut reppu selässä, sellainen jota itse käytin 90-luvun lopussa. Sellaisen saa ostettua joka Prismasta. Tavallisia farkkuja, tavallisia lenkkareita ja paitoja.
Stalkkasin sen facebook profiilia ja sieltä ei hirveästi nähnyt. Lähinnä sen että isäinpäiväkuvassa oli käytössä ihan tavalliset Ikean mukit. Seinällä sen itseottamasta valokuvasta tehty taulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellä olevista kommenteista poiketen olen sitä mieltä, että varakkaiden käytös ei todellakaan ole aina kohteliasta ja sivistynyttä. Parhaimmillaan se on sitä, mutta olen tavannut lukuisia äärimmäisen epäkohteliaita ja töykeitä varakkaita henkilöitä.
törmäsit nousukkaaseen.
Ei kyse ole välttämättä nousukkaasta jos varakas henkilö on huonokäytöksinen. Olen tavannut useita vanhoihin suomenruotsalaisiin rahasukuihin kuuluvia huonosti, jopa tökerösti, käyttäytyviä ihmisiä. Varmaan melkein jokaisessa suvussa on ainakin yksi. Naiivia olettaa, että syntyjään varakkaat olisivat automaattisesti hyväkäytöksisiä. Olemmehan saaneet lehdistä lukea jopa kuninkaallisista, joiden käytöksessä on toivomisen varaa. Jostain Trumpista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ihan samaa.
Yleistäen vanha raha ei pröystäile näkyvin merkein/logoin vaatteissa ihan samoin kun uusi raha, mutta kaikkea näkee kaikilla.
No ei tasan ole. Käytös tulee kasvatuksesta, ei todellakaan rahasta. Tiedän hyvin monta täysin moukkaa joilla on paljon rahaa eikä käytöstä. Kulttuurisukujen vesat esimerkiksi eivät aina ole rikkaimpia, mutta käyttäytyvät keskiverrost hyvin. Sivistys, ei raha. Koulutus, ei perintö.
Sen sijaan, se mitä ketjussa väläytelty logoista tai nuhjuisista vaatteista pitää paikkansa. Usein nouskkaat ja uusrikkaat ostavat tunnettuja merkkejä, esim . purjehduspiireisstä ihmiset jotka vuokraavat muskeliveneitä muttei lapsuudesta saakka opittu olemaan merillä, saattavat olla täysin tietämättömiä siellä "tunnetuista" brändeistä. Rikkaimmat, siis aidosti kaikkein rikkaimmat, jotka tiedän kuljevat huppareissa ja ajavat keskivertoilla autoilla.
Miten varakas pääsee karehtijoista erilleen?